Interviu exclusiv: Karim Habib, Şef de Design Exterior BMW
14 Martie 2012, 17:38
În cadrul recentei vizite a redacţiei noastre la Salonul Auto de la Geneva, am avut ocazia să stăm la o ceaşcă de cafea cu cel care defineşte astăzi formele exterioare ale modelelor BMW – Karim Habib. Trebuie să recunosc din start că a fost unul din cele mai plăcute şi relaxante interviuri pe care le-am realizat vreodată, iar Karim Habib este omul cu care ai putea discuta ore
întregi despre maşini şi industrie auto, despre forme şi idei, despre creaţii conceptuale şi rezultate tangibile.

Despre Karim Habib, în câteva cuvinte

Şi-a dedicat 11 ani de carieră Grupului
BMW. Libanez de origine, a deţinut
diverse poziţii în cadrul grupului BMW,
actuala generaţie a Seriei 7 fiindrealizată cu contribuţia sa majoră. Din martie 2011, Habib a devenit Şef de Design Exterior al BMW, subordonându-se direct lui Adrian van Hooydonk, împreună cu care este considerat a fi unul din promotorii revenirii la forme musculoase şi agresive a modelelor BMW din ultimii ani.
Dle Habib, în ultimii ani suntem martorii unei migrări pronunţate a stilului de design BMW de la glamour-ul lucios la muşchii de altă dată, cu linii puternice, clare şi agresive. Această migrare se face simţită mai ales în cazul noii Serii 3. Ar trebui să ne aşteptăm în continuare ca acest val de agresivitate şi forţă să cuprindă întreaga gamă BMW?

Karim Habib: Într-o oarecare măsură, da. Sportivitatea şi formele pronunţate au făcut parte întotdeauna din identitatea mărcii BMW, iar noi ne dorim ca fiecare model BMW să poată exprima instantaneu aceste valori de bază. Seria 3 reprezintă într-adevăr, la acest moment, un apogeu în acest sens, mai ales că acest model este perceput în mod tradiţional ca unul
mai sport în gama BMW. Totuşi, chiar dacă vom face mult mai simţite liniile pronunţate şi sportivitatea printre modelele nostru, asta nu înseamnă că toate modelele vor prelua aceste elemente în aceeaşi manieră. Fiecare nou model va aduce un design de o manieră proprie, care să-l reprezinte şi să-l facă dorit pentru publicul său ţintă.

Exact aici doream să ajung, la hotarul dintre a reda tuturor modelelor unei mărci caracteristici comune, care le-ar face uşor de recunoscut şi a pierde personalitatea fiecărui din ele. Pentru că nu putem să negăm că astăzi, în industrie, există deja mărci care şi-au creat o conglomerare omogenă de modele, care arată ca nişte copii scalate şi pe care e greu uneori să le recunoşti
chiar dacă eşti o persoană mai iniţiată. Cum se poate evita acest soi de clonare a modelelor?

Karim Habib: O da, aveţi dreptate, astfel de lucruri se întâmplă în industrie, chiar dacă sunt regretabile. La BMW însă, avem o cu totul altă filosofie, care ne permite să punem accent în primul rând pe caracterul individual al fiecărui model, redându-i acele aspecte despre care vorbeam – agresivitate, proeminenţă, sportivitate – dar păstrându-i propria identitate. Designul exterior BMW porneşte de la câteva elemente cheie, pe care le
definim chiar de la începutul conceperii unui model. De obicei, modelele noastre pun un mare accent pe proporţiile corecte – avem o capotă lungă în faţă, cu roţi apropiate de extremitatea faţă, apoi vine silueta potrivită a interiorului şi o parte spate corect de scurtă pentru a definitiva identitatea modelului. Dacă modelele BMW ar fi privite din lateral, absolut toate au proporţii care diferă semnificativ una de cealaltă. La partea frontală, aplicăm aceeaşi filosofie, în funcţie de ceea ce trebuie să reprezinte modelul, şi desigur, în funcţie de evoluţia inspiraţiei noastre
Un designer auto este întotdeauna cu ochiul pe ceea ce crează alţi designeri în industrie, mai ales dacă cineva din concurenţi reuşeşte să stabiliească noi trend-uri. Care este designer-ul care vă provoacă?

Karim Habib: (zâmbeşte subtil) Mm, e o întrebare extrem de provocatoare... (meditează scurt). Ştiţi, în industria auto numele designerilor nu este definitoriu. Desigur, contează întotdeauna oamenii care au creat designul unei model, însă nu într-atât de mult, pe cât s-ar putea crede. Mărcile evoluează aproape ca nişte
organisme vii, cu cultura lor specifică şi valorile pe care şi le cultivă în timp. Cred că anume acest lucru este cu adevărat fascinant. Există companii care au peste 100 de ani şi care păstrează în continuare un caracter propriu, chiar dacă între timp s-au schimbat zeci de oameni, care au stat la baza acelor forme şi idei. Şi dacă vă uitaţi astăzi în jur, există o mulţime de modele reuşite ca şi design, nu doar din tabăra producătorilor premium, iar fiecare nou model apărut, pe care îl
apreciez, mă provoacă să fiu în formă, să pot genera idei proprii pentru BMW.

Şi atunci, vă voi întreba ce vă inspiră să generaţi noi idei?

Karim Habib: Pentru mine, pot fi cele mai simple lucruri, văzute în cele mai diverse anturaje. Spre exemplu, în ultimul week-end am vizitat un muzeu în Munchen în care nu am mai fost, şi am fost plăcut surprins de simplitatea spiritului pe care l-am descoperit acolo. Spaţii bine gândite, iluminare perfectă şi în acel moment mi s-a părut fascinant de reuşit. Astfel de momente îţi dau impulsuri pentru noi perspective şi noi idei, iar când ajungi să le transpui în realitate, la conceperea unor modele, transpui acel fior în forma pe care o creezi. Pe de altă parte, chiar şi în procesul de lucru cotidian pot apărea idei absolut remarcabile. Acum câteva zile, unul din designerii noştri mi-a
prezentat o schiţă concepută de el de care am fost profund, profund impresionat.

Şi deoarece concepeţi automobile premium, aş vrea să vă întreb cum vedeţi Dvs. noţiunea de „premium”, prin prisma designului. Există lucruri absolut necesare sau interzise în raport cu atributul „premium”?

Karib Habib: Cu siguranţă. Calitatea – este absolut esenţială pentru definiţia de „premium”. O maşină premium trebuie să emane calitate prin fiecare element al său, exterior şi interior. La interior, materialele trebuie să fie calitative, să pară cu adevărat valoroase. Iar per general, asamblarea şi finisarea trebuie să fie deosebit de precisă, exactă. Precizia, cred, e un alt atribut absolut esenţial pentru un automobil premium. Despre BMW se poate spune cu siguranţă că înseamnă precizie – precizie la condus, la
manevrare, la frânare, dar şi la modul în care trasăm liniile, în care îmbinăm sticla, metalul, plasticul, lemnul, sau pielea între ele. După părerea mea, „premium”-ul adevărat se ridică şi la un nivel metafizic, emanând un soi de caracter distinct, o aură separată, detaşându-se de produsul de masă.

Şi acum aş vrea să vorbim şi despre nişa de vârf a segmentului premium. Recent, Daimler a anunţat că va înceta producţia Maybach, declarând totodată că viitoarea generaţie Mercedes-Benz S-Class va fi suficient de luxoasă încât să acopere şi segmentul de vârf absolut al luxului. Care sunt planurile BMW pentru viitoarea Serie 7? Va deveni acest model mai lucios şi mai plin de glamour, pentru a da un răspuns concurentului său direct, sau se va focusa spre sportivitate şi va lăsa apogeurile de lux în grija lui Rolls-Royce, un alt brand al grupului BMW?
Karim Habib: Eh... E o întrebare-capcană... (zâmbeşte doritor de a dezvălui mai multe). Dar, de fapt, nu prea am voie să spun foarte mult vizavi de viitoarea Serie 7. Pot doar să spun că, în calitate de designer, astfel de anunţuri de motivează să înţelegi mai bine cum evoluează un produs şi un segment în general. Totuşi, vă voi intriga niţel. Cred că am identificat câţiva factori-cheie, pe care îi vom transpune pe noua generaţie a Seriei 7, făcând-o extrem de dorită de public şi aducând, în acelaşi timp, şi o surpriză mai puţin aşteptată pentru concurenţi!

Karim Habib, a fost o onoare să putem discuta! Vă mulţumesc!

Karim Habib: Şi eu vă mulţumesc pentru întrebări cu adevărat bune!
PiataAuto.mdIlie Toma
6
3,629
COMENTARII (2)
dima
Chişinău
la 14 Martie 2012 - 18:20
bravo, un interviu cu adevarat interesant, intrebarile chiar au fost bune, raspunsurile mai mult subiective, insa intradevar trebuie sa pastreze secretul si sa creeze o intriga, concurenta e foarte mare!
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 15 Martie 2012 - 07:23
Foarte mare...
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!