Interviu exclusiv: Karl-Friedrich Stracke, şef Opel şi GM Europe
19 Martie 2012, 13:57
În cadrul recentei noastre deplasări la Salonul Auto de la Geneva, am avut ocazia unui interviu cu adevărat special, realizat cu “şeful cel mare” al companiei Opel şi al operaţiunilor
General Motors în Europe. Şi deoarece cel intervievat este chiar mare şef, şi interviul a purtat un caracter analitic, focusat spre probleme industriei şi poziţia Opel şi a GM în climatul actual al acesteia.
Pe scurt, despre Karl-Friedrich Stracke: Născut în Germania, în localitatea Lichtenfels-Goddelsheim. Şi-a început cariera la General Motors în anul 1979, ca inginer mecanic. După un curs de studii de perfecţionare la Universitatea GM din Flint, SUA, a primit prima poziţie administrativă, în 1984, în domeniul construcţiei de şasiuri. În 1991 Stracke devenea şeful acelui departament. Cariera sa a evoluat ulterior până la funcţia de director de producţie la uzina Opel
din Bochum, Germania. În 2004, acesta a fost numit director executiv al diviziei europene de inginerie GM, fiind responsabil pentru dezvoltarea produselor Opel şi Saab. Din 2009 Stracke a ocupat postul de Vice
Preşedinte, focusat spre ingineria globală a vehiculelor, sub egida sa fiind dezvoltate o listă lungă de modele actuale, printre care şi câştigătorul premiului “Maşina Anului 2012”, Opel Ampera/Chevroelt Volt. Din aprilie
2011, Karl-Friedrich Stracke deţine funcţia de şef Opel şi operaţiuni GM Europe, fiind direct responsabil de tot ceea ce se întâmplă la nivel global cu marca Opel.
Dle Stracke, avem onoarea să Vă felicităm iniţial cu premiul important pe care Opel tocmai l-a obţinut în Europa – cel de “maşină a anului” pentru Ampera!

Vă mulţumim mult! Este un premiu deosebit de important pentru noi, şi pentru mine
personal, care am fost implicat în
dezvoltarea acestei platforme.
Titlul de “maşină a anului” vine să
ne fortifice încrederea noastră
că direcţia pe care o urmăm este
corectă, iar marca Opel
câştigă tot mai multe aprecieri din partea profesioniştilor şi
a publicului.
Într-adevăr, Opel urmează o direcţie foarte îndrăzneaţă în ultimii ani, cu rezultate vizibile mai ales în calitatea şi percepţia noilor modele. Totuşi, balanţa financiară a mărcilor Opel/Vauxhall şi a operaţiunilor europene a continuat să indice şi în 2011 un sold negativ. Ce planuri aveţi în următoarea perioadă pentru a readuce Opel şi întregile operaţiuni europene General Motors pe linie de profit?

De fapt, readucerea pe linie de profit a mărcii Opel este prioritatea noastră numărul 1 acum. Şi pentru a face asta, vom folosi, pe de o parte, pârghiile de reducere a costurilor, iar pe de alta
vom încerca să ne sporim încasările. Într-o mare companie producătoare de automobile, structura de costuri este una foarte complexă, însă am reuşit totuşi să identificăm capitole la care se poate aplica o raţionalizare importantă a costurilor, fără a fi nevoiţi să recurgem la reduceri de personal sau la afectarea calităţii producţiei. Vom aplica aceste pârghii în perioadele următoare. Iar cât priveşte sporirea vânzărilor şi creşterea veniturilor, sunt foarte încrezut că există încă multe posibilităţi neexplorate de Opel, de care vom face uz pentru a ne creşte vânzările. Spre exemplu, în Rusia am început să vindem excelent, iar pe această piaţă încă avem loc
unde să creştem foarte mult cantitativ, fapt care ne-ar aduce o contribuţie
majoră în realizarea planurilor
noastre. În China abia am început
să fim prezenţi şi, deşi vom avea un
drum lung de parcurs până la o prezenţă impunătoare acolo,
sunt încrezător că vom reuşi. Plus
că şi gama noastră actuală de
modele e tot mai atractivă
pentru publicul din toate pieţele, iar
recent, sunt vizibili şi paşii noştri de
extindere în segmente noi şi
promiţătoare – şi am aici în vedere
noul SUV compact Opel Mokka – or,
segmentul SUV-urilor compacte este
unul dintre cele mai promiţătoare şi
profitabile.
Dle Stracke, cum am mai spus mai devreme, realizările Opel sunt remarcabile, la fel ca şi planurile de care vorbiţi. Dar, în acelaşi timp, asistăm la o critică aproape deschisă din partea oficialilor americani de la General Motors, care afirmă că pierderile Opel sunt inacceptabile şi lucrurile nu mai pot continua mult în această manieră. Cum Vă afectează pe Dvs. aceste critici directe şi publice, cum afectează acestea moralul angajaţilor Opel din întreaga Europă?

Voi ezita să comentez prea mult criticile la care vă referiţi. Pot însă să vă spun că aş prefera ca aceste critici şi remarci să fie făcute în mod intern în cadrul grupului GM, şi nu public (are o privire foarte subtilă).

Recent, General Motors a făcut
publică înţelegerea creării unei
alianţe cu PSA Peugeot-Citroen,
prin care vor fi dezvoltate
platforme comune, cu scopul
raţionalizării costurilor. Au fost
luate în considerare părerea şi
interesele Opel la crearea acestei
alianţe? Nu e acesta un
“cadou” adus
de GM diviziei
sale europene pe care o critică de lipsă de profitabilitate, iar tocmai această alianţă ar putea rezolva pentru GM durerea de cap, creând alta nouă pentru Opel? Nu obţineţi în rezultat o situaţie în care Vă ajutaţi concurentul să fie mai puternic şi să concureze mai dârz tot cu Dvs. până la urmă?

În primul rând, trebuie să spun că alianţa nou-formată vine să eficientizeze procesele de logistică la achiziţia de componente necesare producţiei, la dezvoltarea de noi platforme
şi la utilizarea lor în comun, dar nu afectează în nici un fel identitatea mărcilor Opel, Peugeot sau Citroen. Vom rămâne în continuare concurenţi şi vom continua să ne luptăm în acelaşi fel pentru segmentele noastre de piaţă. (Clipeşte des) Prin urmare, interesele Opel au fost luate în considerare şi nu sunt afectate de noua alianţă. E o decizie raţională din punct de vedere economic, într-o perioadă în care trebuie să fim foarte precauţi şi calculaţi faţă de costurile pe care le suportăm. Cred că în rezultat, această alianţă va avea beneficii majore pentru GM şi Opel, în
direcţia readucerii noastre pe linie de profit.

Opel a mai avut în Europa experienţa alierii cu grupul Fiat, cu care aţi împărtăşit mai multe motoare şi platforme. Şi totuşi, aceasta n-a avut un ecou răsunător şi nici nu a favorizat foarte mult balanţa financiară a companiei. Ce vă face să credeţi că noua alianţă va aduce cu adevărat beneficiile majore de care vorbiţi, inclusiv readucerea pe linie de profit a mărcii Opel?
Gradul de raţionalizare mult mai mare a ceea ce urmează să realizăm ca urmare a semnării acestei alianţe. Pentru noi, este cât se poate de clar ce vom face împreună şi ce vom face separat, iar asta ne permitem să reducem costurile acolo unde acest lucru e necesar şi posibil, fără a afecta independenţa companiei sau dezvoltarea acesteia.

Vorbeaţi de Rusia, ca o piaţă importantă pentru Opel, cu rezerve de creştere. În acelaşi timp, atât Rusia, cât şi alte pieţe emergente sunt curtate intens şi de către Chevrolet, un alt brand al grupului GM. Este Chevrolet un concurent pentru Opel astăzi?

În mare parte, nu. Chevrolet şi Opel poartă în ele două filosofii diferite, cu abordări semnificativ deosebite. Chiar
dacă, pe alocuri, cele două mărci fac uz de componente tehnice comune, rezultatele finale sunt întotdeauna diferite şi se adresează diferitor categorii de public. Dar o divizare absolută nu e niciodată posibilă. Întotdeauna vor exista puncte de tangenţă pe care se va concura, iar asta se întâmplă nu doar în cazul GM ci şi a tuturor celorlalţi producători mari. E un lucru aproape firesc şi inevitabil.
Şi dacă tot am adus marca Chevrolet în discuţie – uitându-ne la cea mai importantă premieră Opel de la Geneva, Mokka, şi la fratele său american, Buick Encore, putem intui că va urma şi un SUV compact Chevrolet, bazat pe aceeaşi platformă… E adevărat, va exista un SUV compact Chevrolet similar?

E adevărat, deşi cred că de-abia azi am confirmat acest lucru în
premieră… Va exista un SUV compact Chevrolet bazat pe aceeaşi platformă, doar că va apărea niţel mai târziu.

Opel Mokka, l-am văzut pe viu şi nu pare construit pe platforma lui Corsa, aşa cum se anunţa în comunicatele oficiale. E mult mai mare! În ce constă secretul?

Secretul constă în generaţia lui Corsa la care ne referim. Mokka nu e
construit pe platforma actualei Corsa, ci a celei viitoare, dezvoltate de noi foarte recent, care a luat din start în calcul şi arhitectura de SUV, şi posibilitatea montării tracţiunii integrale. Mai mult ca atât, noua Mokka înglobează toate tehnologiile moderne Opel, inclusiv şasiul FlexRide, cu reacţii ajustabile, care nu se regăseşte pe actuala Corsa.
Unde va fi asamblată Mokka şi care este ţinta de vânzări?

Mokka va fi asamblată la uzina GM din Coreea de Sud, care a fost pregătită special pentru noul model, pentru a putea asigura un nivel premium de calitate. Ţinta de vânzări anuale, pe care ne-o propunem pentru noul Opel Mokka, se situează în jurul valorii de
50,000 de unităţi. Credem că Mokka va fi un succes major!

Dle Stracke, Vă mulţumesc mult pentru interviul acordat, a fost o onoare să putem discuta!

Şi eu vă mulţumesc!
PiataAuto.mdIlie Toma
5
2,526
COMENTARII (1)
Bentley
Chişinău
la 19 Martie 2012 - 16:42
Bravo!
Interesant...
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!