25 de ani de motoare V12 BMW
29 Octombrie 2012, 08:00
În anul 1986 îşi făcea debutul cea de-a doua generaţie a Seriei 7, având sub capotă motoare cu 6 cilindri în linie capabile să genereze fascinaţie pentru oricine se aşeza la volanul maşinii. Totuşi, în momentul lansării era deja cunoscut un alt mare secret, că în curând avea să poposească şi o versiune cu motor cu 12 cilindri sub capotă… Aceste aşteptări erau asociate cu sentimente de extaz şi fiori, atunci când se încerca imaginarea a ce urma să poată face un motor BMW cu 12 cilindri…
În februarie 1987, BMW a pus capăt speculaţiilor şi a anunţat primii parametri tehnici ai noii versiuni 750i, înaintea premierei acesteia la Salonul Auto de la Geneva. Noul motor avea să dezvolte 300 CP dintr-o cilindree de 5.0 litri. Arhitectura sa a favorizat o funcţionare nemaivăzut de echilibrată, asigurând o performanţă incredibilă, corelată cu un consum cât se putea de moderat. Era un motor creat de
ingineri şi şefii BMW nu se sfiau să declare: “la crearea acestui motor inginerii noştri au insistat să integrăm doar cele mai bune soluţii, fără compromis, iar noi nu am vrut să îi încurcăm câtuşi de puţin”. Era un motor creat să domine în vârful de etalon al industriei auto…

Motorul primise chiar la Salonul Auto de la Geneva cele mai calde ovaţii.
“Putere nelimitată, combinată cu o rulare mătăsoasă” – era una din caracteristicile oferite pentru noul V12. Însă cei de la BMW recepţionaseră deja peste 3,000 de comenzi pentru noul 750i încă înaintea debutului acestuia de la Salonul Auto de la Geneva din 1987! În câteva luni, noua Serie 7 cu motor V12 a ajuns şi la primii clienţi, fiind disponibilă în două versiuni de ampatament – 750i şi 750iL. Aceste două versiuni reprezentat vârful absolut de gamă în familia Seriei 7, cu dotări exlusiviste şi putere imense sub capotă, dar în acelaşi timp nu-şi trădau rădăcinile comune cu celelalte două motorizări cu 6 cilindri ale familiei – 730i şi 735i.

Pasionaţii au învăţat în scurt timp să deosebească motorizările V12 prin simplul aspect exterior. Grila dublă frontată a versiunilor 750i şi 750 iL era sesizabil mai lată, din cauza necesităţilor mai mari de răcire a
motorului. O altă distincţie venea la gurile de evacuare, care obţinuseră forme rectangulare masive, replicând forma grilei frontale. Toate interioarele versiunilor 750i şi 750iL erau tapiţate integral cu piele Nappa, putându-se opta între 6 nuanţe diferite. Versiunile cu ampatament mărit înglobau primele sisteme de climatizare automată, cu trei zone distincte, care furnizau temperaturi diferite. De asemenea, se
putea regla automatozat preferinţele pentru aerul suflat la picioare. În spate existau două fotolii individuale, cu ajustări electrice. Până şi tetiera era ajustată automat – atunci când nu ocupa nimeni scaunul aceasta se retrăgea oferind mai multă vizibilitate şoferului, iar atunci când senzorii de presiune simţeau prezenţa unui pasager acesta ieşea şi oferea suportul necesar capului ocupantului.
Acele versiuni au mai debutat şi cu o altă tehnologie care pare şi astăzi una deosebit de inovativă – reacţii ajustabile electronic ale suspensiilor. În cazul limuzinelor BMW, sistemul purta numele Electronic Damper Control şi oferea două opţiuni de reacţii – una axată spre confort şi alta spre sportivitate. Secretul se ascundea în amortizoarele inovative, folosite la suspensie. Pistoanele de absorbţie ale
acestora erau duble, fiind separate de o valvă acţionată de un motor electric. Astfel în regim de confort valva se deschdiea şi pistonul avea un volum mai mare pentru absorbţia şocurilor. În regim sport, valva se închidea, lăsând un volum mai mic activ, la o presiune mai mare, rigidizând astfel reacţiile suspensiei.

Şi totuşi, marea fascinaţie venea de la motor. Blocul cilindric al acestuia era realizat integral din aliaj uşor, cântărind doar 240 kg – cam cât cântăreşte astăzi un V8 american. Puterea maximă a motorului V12, de 300 CP, de realiza la 5,200 rpm, iar cuplul maxim de 450 Nm se realiza la 4,100 rpm. Cele două blocuri ale arhitecturii în vormă de V erau poziţionate la un unghi de 60 grade unul faţă de celălalt.

Acest motor V12 era primul propulsor cu 12 cilindri construit de un producător german în era de după cel de-a doilea război mondial, dar nu era o premieră absolută pentru BMW. După introducerea legendarului motor BMW cu 6 cilindri în linie în 1971, s-a decis studierea posibilităţii dezvoltării unul motor cu 12 cilindri. Până în 1974
acest motor fusese construit şi
dezvolta o putere de 300 CP, doar că
greutatea sa de 315 kg i-a tăiat şansa
de a fi pus pe un model de serie. BMW
a decis să dezvolte aceeaşi
arhitectură cu cilindree mai mică,
reuşind să conceapă alte două
motoare, cu cilindree de 3.6
şi 4.6 litri. Aceasta din urmă
dezvolta 275 CP
în anul 1977,
fiind şi cu
40 kg mai uşoară
decât motorul
dezvoltat 5 ani mai devreme. Din nou, motorul nu a mai ajuns să fie pus pe un model de serie, de această dată din
cauza crizei petrolului survenită în acei
ani. Până în anul 1982 situaţia mondia-
lă se îmbunătăţise considerabil, astfel
că la sfârşitul anului inginerii au primit
undă verde pentru dezvoltarea unui
motor V12 pentru producţia de serie.
În iulie 1994 cariera primelor versiuni cu motor V12 750i şi 750iL ajunsese la final, înregistrând un total de peste 50,000 de exemplare vândute. Cu alte cuvinte, unul din şase BMW Seria 7 fuseseră vândute cu un motor V12 sub capotă! Era clar că noua generaţie a Seriei 7 trebuia să continue fascinaţia motoarelor V12. Iar noua generaţie cu motor V12 a venit în toamna anului
1994, având sub capotă un propulsor evoluat, cu o cilindree crescută de la 5.0 la 5.4 litri, dezvoltând o putere de 326 CP. În acelaşi timp, noul motor era cu 13% mai eficient decât predecesorul său! Puterea era gestionată de o transmisise automată
cu 5 trepte, cu algoritm adaptabil stilului de condus, iar performanţele şasiului erau perfecţionate printr-un sistem EDC evoluat. De asemenea, pentru prima dată modelul dispunea de opţiunea unui calculator de bord cu sistem de navigaţie!
Până în toamna anului 2001, când a fost introdusă noua generaţie a Seriei 7, vânzările cumulate ale Seriei 7 cu motor V12 contorizau 73,776 unităţi. Noua Seria 7 s-a impus rapid ca un model inovativ în segmentul de lux, iar motorizarea V12 nu s-a lăsat prea mult
aşteptată, venind în anul 2002, prin versiunile 760i şi 760iL. Motorul V12 de sub capotă livra 445 CP, fiind şi primul motor V12 cu injecţie directă din lume. Acesta îngloba şi noul sistem de
gestiune variabilă a valvelor VALVETRONIC, fapt care eficientiza şi mai mult consumul, aducând şi beneficii majore la elasticitatea motorului.
Generaţia curentă a Seriei 7 cu motor V12 dispune de o cilindree de 6.0 litri şi dezvoltă 544 CP la 5,250 rpm, graţie implementării tehnologiei TwinPower Turbo. Cuplul maxim atinge valoarea de 750 Nm, fiind disponibil între 1,500 şi 5,000 rpm. Motorul e cuplat la o transmisie automată cu 8 rapoarte, care face posibilă o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în doar 4.6 secunde.
Acum, se împlinesc 25 de ani de inginerie de top. Povestea abia prinde turaţii, însă. La ce să ne aşteptăm de la un viitor motor V12 cu sigla BMW?...
PiataAuto.mdIlie Toma
7
5,871
GALERIE FOTO (46 IMAGINI)
COMENTARII (21)
Robert
Bucureşti, România
la 29 Octombrie 2012 - 08:32
Chiar ma enerveaza la culme aburelile astea de marketing ieftine.Eu chiar nu mai inteleg ce vor pana la urma ,constructorii astia sa demonstreze????......
1
1
kamy
Chişinău
la 29 Octombrie 2012 - 18:22
Robert_444 incearca sa lamureasca oamenilor ce reprezinta cu adevarat un motor cu sigla ''Bmw'' pt necunoscatori.. incercati si vb dupa))
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 29 Octombrie 2012 - 20:12
@kamy;
Chiar vrei sa iti spun eu ce reprezinta ''cu adevarat un motor cu sigla ''Bmw'' ''?Nu cred ca ai vrea sa stii.Dar hai sa iti spun mey omule.Sigla BMW ,nu mai spune nimic pt unii .Vrei sa iti descriu mai detaliat? Da....pt unii,si cand spun unii,ma refer la diversi proprietari,fosti,care au avut probleme la motoare.Hai sa iti spun din nou,ca poate nu ai inteles.Toate modelele BMW noi au probleme cu distributia...au inceput astia la bmw sa bage numai piese de calitate? ...ce s-au gandit ei..de ce sa nu schimbam si lantul de distributie ca si pe curea? , la 70 de mii km, mai castigam si noi un ban..frumos !Sa va dau cateva exemple:Problema nu e noua...pe 318i cu N42 au fost probleme cu patinele originale. Se faceau praf si sarea distributia de la punct. Dupa care trebuia inlocuit tot, iar kitul nou vine cu o patina modificata care evita problema.Alte probleme mai sunt la pompa de injectie,iar la modelele de BMW 525 TDS,probleme cu rulmentul de presiune si volanta,aceleasi lucruri se intampla si la cele din 2008 si 2011.Si chiar nu am nimic cu aceasta marca cu ''sigla BMW'',pe care o admiri tu.Incepi sa vorbesti exact ca un tip ''user'',pe care il stiu.Dar stati linistiti ca nu am nimic cu masinile voastre sau cu voi in persoana ''proprietarii de bmw'' .Chiar va doresc succes pe mai departe si sa nu ajungeti printre pagubitii proprietari.Numai bine!
1
2
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 29 Octombrie 2012 - 22:55
Prin 1987 BMW a mai dezvoltat un motor greu (310kg) super-puternic in 16 cilindri!!! Acest motor V16 este cunoscut sub numele de Goldfish si a fost un proiect SOHC cu 32-valve de 6.7 litri si 408cp pe baza motorului V12 M70. Acesta a fost dezvoltat la sfirsitul anului 1980 de catre inginerii BMW ca oferta de performanta de top pentru BMW Seria 7 (E32).
In iulie 1987, a inceput dezvoltarea si pina la inceputul anului 1988 motorul a fost gata. Acesta a fost pus pe dinamometru, in ianuarie 1988 si a fost testat de-a lungul lunii februarie 1988. Mai tirziu, acesta a fost instalat pe BMW Seria 7 Long (E32), si a fost cuplat cu cutie de viteze manuala cu 6 trepte luata de la BMW 8-series (E31).
Motorul nu a ajuns niciodata in productie si a ramas pentru a vedea posibilitatile inginerilor BMW.
0
0
dima
Chişinău
la 30 Octombrie 2012 - 07:23
Robert_444 eu la fel ca tine nu am nimic impotriva celor care iubesc marca BMW, ma ierti insa tu esti un .... aici e vorba despre motoarele V12 nu despre motoarele in 4 cilindri despre care vorbesti tu, V12 si pina azi se considera unele din cele mai fiabile si rezistente dintre toate motoarele BMW! tu ai descris unele defecte cu care teai intilnit tu, faptul ca tu sau altcineva a avut asa probleme nu inseamna ca asta e vina numai a BMW AG si daca sa fim pina la urma sinceri oare VW nu are probleme cu motoarele TSI si cutiile DSG asa de renumite in toata lumea? toul depinde de exploatare si de conditiile de lucru, care la noi sint foarte rele.
P.S. oare nu motoarele BMW iau in fiecare an CEL PUTIN 3 locuri din 10 la concursul motorul anului? GINDESTETE
1
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 30 Octombrie 2012 - 12:54
Unicul motor de la BMW sa-i zik asa mai "aiurea" ca celelalte este 2.5 TDS... deoarece nu e unul Common-rail. In rest nici cit e negru sub unghie nu am ce spune de rau la ceea ce tine fiabilitatea si resistenta motoarelor BMW. Am cunoscuti care mai nu pun plugul la "farcop" si se apuka de arat pe dealuri ku E30 (320, 325) si E34 (520, 530) din anii '90, si sa zici ca va ceda. Sa fi fost un OPEL sau VW demult statea "dejghiokat" pe sub un gard.

La acest BMW a fost aninata o remorca de tractor cu care 2 zile la rind un gospodar si-a adus porumbul de pe deal:

http://www.drive.md/view/transport/cars/445871
0
1
kamy
Chişinău
la 30 Octombrie 2012 - 14:54
Robert_444 eu nu am fost fan al acestei marci chiar din potriva cind ii auzeam pe altii ca ridica aceasta marca atita in slavi ma inervam cu totul. Si asta a durat pin in momentul cind am incercat sa conduc o masina BMW. Atunci am aflat rs la multe intrebari. Si de atunci sunt fan a acestei Marci! Am ocazia sa probez multe marci de masini datorita lucrului pe care-l am, insa nuciuna nu se compara cu BMW asta din punctul meu de vedere evident. Nu afirm ca celelalte marci nu sunt bune , insa BMW ma fascinat din toate punctele de vedere. Eu gasesc tot cemi trebue la aceasta marca si anume pt mine masina perfecta trebue sa fie: fiabila, puternica, agresiva si nu in ultimul luxoasa! asa ca fiecare cu conceptiile sale))
0
1
Robert
Bucureşti, România
la 30 Octombrie 2012 - 15:06
@kamy,

Aici ai fost destul de corect.Oricum,sa iti stapanesti sanatos masina,si fara evenimente neplacute.Numai bine!
1
0
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 31 Octombrie 2012 - 09:40
O revista auto din Danemarca a facut un studiu luand date din atelierele auto si s-a ajuns la concluzia ca Hyundai este de cateva ori mai fiabila decat BMW. Ma refer la modelele mai noi de 2007.
2
1
dima
Chişinău
la 31 Octombrie 2012 - 11:54
ce are fiabilitatea automobilelor cu motorul V12? voi cam ati incurcat itele:))))))
1
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 31 Octombrie 2012 - 20:58
Da, da... lume ati "derapat" de la subiect... :-) Lasa-ti Hyundai-ul la o parte ca nu e concurent de al BMW-ului. Tre sa ai grad sporit de timpenie sa compari aceste 2 marci...
1
2
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 2 Noiembrie 2012 - 04:12
VB_1One, dupa cum inteleg tu nu poti sa-ti sustii nici un argument fara sa jignesti intr-un fel sau altul. Inteleg faptul ca BMW este o marca de suflet pentru tine dar e bine sa tolerezi si opiniile altora. Imi plac la nebuniile BMW-urile din anii 90' dar astea noi sunt praf, si nu ma refer la design ...

Facusem afirmatia , pentru a-l completa pe Robert ca BMW-ul de acum nu mai este cel de pe vremuri.

Daca ar fi sa facem o paranteza, Nokia a fost unul dintre cei mai seriosi producatori de telefoane in timp ce Samsung era praf. Numai ca acum Samsung e nr 1 mondial in timp ce Nokia a luat-o pe drumul fara intoarcere al falimentului.

Iti dau si doua fotografii cu un raport de fiabilitate. Topul este facut in ordine crescatoare.

http://vikingi.ro/wp-content/uploads/2012/11/Raport1.jpg

http://vikingi.ro/wp-content/uploads/2012/11/Raport2.jpg

P.S. - FIABILITATE s. f. 1. capacitate de funcționare a unui aparat, a unui sistem tehnic fără defecțiuni o perioadă îndelungată de timp

0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 2 Noiembrie 2012 - 09:12
Constantin-Padure.com: Nu am vrut sa jignesc pe cineva, dar daca te simti caracterizat de cele spuse de mine, scuze dar am avut in vedere la general, deoarece mai sunt care fac astfel de comparatii "turbate". Sunt de accord ca BMW-urile nu mai sunt la fel de trainice, cum se mai spune in popor, dar nici pe departe nu au ajuns sa se compare ku Hyundai. La aceasta marca indiferent de sistemele noi de care dispune si design modern, calitatea materialelor inka au ramas tot la fel de ieftne si dure, tipic automobilelor coreene si chineze. Daca au facut multe modele in ultima vreme care practic le-au plagiat si la design exterior cit si cel interior, asta nu le da sansa coreenilor de asi atribui marca lor linga cea germana.
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 2 Noiembrie 2012 - 23:35
@C-tin Padure:Interesant top de fiabilitate.Dar stai ca mai am si eu unul.Ia priviti :


http://acceptainfo.wordpress.com/2011/12/24/clasamentul-celor-mai-fiabile-marci-auto/
0
2
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 3 Noiembrie 2012 - 05:03
@Robert , deci se confirma. Despre Honda pot sa confirm faptul ca e o masina a dracu' de solida. Daca-i dai ilei si service OK te tine cat traiesti. Un amic are o Toyota Avensis. Are 200 000 de km, a luat-o de la zero km si NIMIC pana acum.

0
2
dima
Chişinău
la 3 Noiembrie 2012 - 08:33
fara suparare, insa voi comparati suspensia, caroseria etc, voi chiar nu intelegeti ca aici e vorba de motoare V12? de care Hyundai, Toyota si Honda nu dispun pe sedanuri, comparati motoarele V12 nu plasticul din salon:))))
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 3 Noiembrie 2012 - 09:59
@C-tin Padure:

Asa este,Hondele produc niste masini,extrem,extrem de fiabile.Nu trebuie decat sa intri in service-ul celor de la Honda ca sa iti dai seama cat de bune sunt aceste masini.Daca intri in service,vei vedea ca e cam gol.Adica in afara de revizii tehnice,reparatii mecanice se fac foarte rar.Mai repede se ajunge sa se faca reparatii pt alte branduri decat Honda.Asta arata cat de fiabile sunt masinile,in general japonezele sunt masini foarte fiabile,insa se pare ca ii urmeaza si fratiii lor (Coreenii),ceea ce zic eu ,este un lucru bun.In ceea ce priveste Toyota,nu trebuie sa imi spui,pt ca stiu ca este un brand exceptional,atat la fiabilitate cat si la alte domenii ( sisteme hybrid,etc)
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 3 Noiembrie 2012 - 12:05
A si inca ceva: Ceea ce demonstreaza ca BMW este slab clasat.

http://www.automarket.ro/stiri/interbrand-toyota-mercedes-si-bmw-sunt-cele-mai-valoroase-branduri-auto-47023.html

Toyota loc1
Mercedes loc 2
BMW loc 3.
0
0
dima
Chişinău
la 3 Noiembrie 2012 - 22:13
mai in scurt nai cu cine discuta aici pe site numai niste oameni fara de minte, unu vorbeste despre valoarea brandului, altul in genere despre fiabilitatea masinilor japoneze, dar tema suna "25 ani de motoare V12":)))))
2
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 6 Noiembrie 2012 - 19:05
Dima: ma alatur tie... :-) e drept ce zik unii din ei, doar ca nu au ales stirea care trebuie...
1
0
Christian
Chişinău
la 19 Martie 2014 - 21:43
Robert_01 bai omule nu vreau sa te supar ,dar esti hybrid la creier .
1
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!