ANALIZĂ: Care din maşinile ieftine sunt şi sigure?
7 Decembrie 2012, 11:55
În condiţiile Republicii Moldova, cu venituri modeste ale populaţiei, cei mai mulţi cumpărători optează totuşi pentru maşini accesibile, indiferent de cât de atrăgătoare nu ar fi modelele premium. Nu e un secret pentru nimeni că noile tehnologii ale lumii auto îşi fac debutul în primul rând pe modelele de top, dar, totuşi, trăim în
secolul XXI, atunci când producţia de automobile la nivel mondial a trecut demult de 100 de ani de experienţă, iar asta ne face pe noi să ne întrebăm câte din ultimele tehnologii, mai ales cele ce ţin de siguranţă, au ajuns să
fie prezente şi pe maşinile
accesibile.

Motivul acestei analize a redacţiei noastre este evenimentul de săptămâna trecută – şi anume
ultimelor teste EuroNCAP, unde Dacia Lodgy a indicat un comportament catastrofal de ruşinos. Ne-au inspirat şi cuvintele secretarului general EuroNCAP, Dr Michiel van Ratingen: „Lodgy este un model bugetar şi clienţii pot accepta compromisuri în materie de confort şi performanţă, dar nu şi la capitolul siguranţă”.

Astfel, ne-am gândit să facem o analiză mai amplă, identificând care sunt cele mai sigure modele accesibile disponibile pe piaţa din Moldova şi care dintre modele nu prea au cu ce se lăuda, sau chiar pun în pericol viaţa celor de la bord.
Vom începe cu exemplele admirabile. Maşini care costă puţin, dar au demonstrat o protecţie bună la testele EuroNCAP.

Generaţia curentă Chevrolet Aveo, lansată de abia un an în ţara noastră, porneşte de la puţin peste 8,000 euro. Chiar şi la un asemenea preţ de bază, modelul a reuşit să ia calificativul maxim de 5 stele la testul EuroNCAP, petrecut în anul 2011. Şi asta în condiţiile în care generaţia anterioară Aveo avea un rezultat ruşinos de doar 2 stele. Deci, Chevrolet şi-a învăţat lecţia şi a făcut ceea ce trebuia să facă. (vezi test drive Chevrolet Aveo).

Skoda Rapid, proaspăt lansat pe piaţa autohtonă, este un alt exemplu pozitiv. Abia săptămâna trecută au fost anunţate rezultatele crash-testului
cu modelul ceh, iar rezultatul a fost unul excelent: 5 stele. Preţul modelului, în momentul lansării în Moldova, porneşte de la 9,900 euro. (vezi test drive Skoda Rapid)

Volkswagen Polo, un alt model
accesibil şi disponibil pe piaţa din
Moldova, se laudă de asemenea cu un
calificativ maxim, de 5 stele, fiind testat
în anul lansării sale, 2009. Preţurile
modelului în Moldova încep de la
aproximativ 8,400 euro.

Noua generaţie Volkswagen Golf, care
va ajunge în Moldova doar la începutul
anului viitor, a fost deja testată la
EuroNCAP şi şi-a câştigat calificativul maxim de 5 stele.

Actuala generaţie Ford Fiesta, lansată
în 2008, este o altă demonstraţie a
faptului că o maşină accesibilă poate fi
şi sigură. În 2008 Fiesta a obţinut la
EuroNCAP un calificativ maxim de 5
stele, iar în 2012, odată cu facelift-ul,
modelul a fost retestat conform noilor
rigori şi şi-a reconfirmat calificativul
maxim. Modelul porneşte de la
aproximativ 8,400 euro în ţara
noastră.

Noua generaţie Kia cee’d este un alt campion la siguranţă, deşi preţul de
bază al modelului ia startul de la puţin peste 10,000 euro. Modelul a fost testat în 2012 la EuroNCAP şi a primit nota maximă – 5 stele. (vezi test drive Kia cee'd)

Rămânem în familia Kia şi aducem în vizor modelul Venga, debutat pe piaţă în 2010. Este un van compact de familie, care, la primul test EuroNCAP a primit 4 stele, însă imediat după
acest rezultat producătorul coreean a făcut din sistemul ESC o dotare standard şi a adăugat centuri de siguranţă cu pretensionare, fapt care, în urma testelor repetate l-a calificat pentru nota maximă de 5 stele. În Moldova modelul porneşte de la aproximativ 11,000 euro.

Actuala Mazda3, testată la EuroNCAP în 2009, a meritat de asemenea
maximă de 5 stele. Modelul porneşte de la aproximativ 12,900 euro în ţara noastră. (vezi test drive Mazda3)

Opel Astra, în caroserie hatchback, sedan şi break, merită de asemenea atenţia celor care pun accent pe siguranţă la bord. Testat în 2009, modelul a primit calificativul maxim de 5 stele. Atât sedanul, cât şi hatchback-ul, pornesc de la 12,290 euro în Moldova.
(vezi test drive Astra hatchback)
(vezi test drive Astra Sport Tourier)
(vezi test drive Asta GTC)
(vezi test drive Astra Sedan)

Proaspăt lansatul Renault Clio, disponibil în Moldova de la un preţ de aproximativ 9,500 euro, s-a învrednicit de asemenea de un calificativ maxim de 5 stele, la recentul test EuroNCAP.

Proaspăta generaţie Toyota Yaris se numără de asemenea printre campionii la siguranţă. Testată la sfârşitul anului 2011 la EuroNCAP, aceasta a luat calificativul maxim de 5 stele. În ţara noastră modelul porneşte
de la 10,620 euro. (vezi test drive Toyota Yaris)

Actualul Chevrolet Cruze are de asemenea un calificativ maxim de 5 stele la EuroNCAP, obţinut în 2009.
Modelul porneşte de la aproximativ 10,800 euro în Moldova. (vezi test drive Chevrolet Cruze)

Mitsubishi Lancer X, testat de EuroNCAP în 2009, a primit de
asemenea nota maximă de 5 stele. În Moldova modelul japonez porneşte astăzi de la aproximativ 13,500 euro. (vezi test drive Mitsubishi Lancer X)

Vorbind în continuare de maşinile
accesibile, trebuie să menţionăm şi
Toyota Corolla, care se laudă de
asemenea cu un calificativ de 5 stele,
doar că testul acestui model a avut loc
înainte de anul 2009, atunci când
regulile EuroNCAP au devenit
ceva mai dure. (vezi test drive Toyota
Corolla
)
Toate modelele enumerate mai sus
sunt disponibile pe piaţa Moldovei la
preţuri accesibile şi sunt o demonstra-
ţie elocventă a faptului că o maşină cu preţ mic poate oferi o siguranţă excelentă la bord.
Panoul ruşinii? Care modele nu promit siguranţă?

Ei bine, de fapt lista modelelor ieftine şi nesigure e mult mai mare decât cea a modelelor care ştiu să ofere siguranţă excelentă la preţ accesibil. Aici se includ, fără îndoială, aproape toate modelele VAZ şi Daewoo, dar şi cea mai mare parte a automobilelor chineze, deşi unii producători chinezi evoluează cu paşi rapizi şi la acest capitol. Spre exemplu, în 2011, Geely EC7 a fost primul model chinez testat la EuroNCAP, care s-a învrednicit de calificativul de 4 stele.

După cum am anunţat săptămâna trecută, Dacia Lodgy a obţinut un rezultat ruşinos la EuroNCAP, de doar 3 stele. Comportamentul maşinii în cazul unui accident lasă mult de dorit, iar apartenenţa la segmentul maşinilor de familie o penalizează moral şi mai
mult pentru grija redusă faţă de ocupanţii de la bord. În Moldova preţul lui Dacia Lodgy porneşte de la 9,600 euro.

Noile Dacia Logan şi Sandero nu au fost testate deocamdată la EuroNCAP, urmând să treacă testele de siguranţă, cel mai probabil, în următorul ciclu.

Suzuki Alto e un alt model testat de curând la EuroNCAP (2009), care a reuşit să acumuleze un punctaj de
doar 3 stele. În Moldova, preţul modelului porneşte de la aproximativ 8,500 euro.

Dacia Duster a fost testată în 2011 la EuroNCAP şi s-a învrednicit din nou, de doar 3 stele. Preţul modelului în Moldova porneşte de la aproximativ 10,500 euro.

Aici sfârşeşte lista modelelor bugetare şi disponibile în ţara noastră, care au fost testate de EuroNCAP şi care au
indicat mai puţin de 4 stele în
rezultat.

Totuşi, să nu uităm că un pericol şi
mai mare e adus de modelele care nici
măcar nu au ajuns pe mâna celor de
la EuroNCAP, dar continuă să-şi
tenteze clienţii cu preţuri ultra-
avantajoase. Aici putem enumera doar
câteva exemple elocvente: Daewoo
Nexia, Lada Kalina, Lada Priora, Lada
4x4 (ex-Niva 2121), şi aproape
întreaga suită de maşini chinezeşti, cu mici excepţii.

Cât de mult contează siguranţa unei maşini pentru Dvs.? Cât de mult contează acest criteriu în alegerea maşinii?
PiataAuto.mdIlie Toma
7
6,359
COMENTARII (6)
Uberzilla
Bălţi, Moldova
la 7 Decembrie 2012 - 18:17
"unde Dacia Lodgy a indicat un comportament catastrofal de ruşinos" - faptul ca 77% la protectia copilului la Dacia e ingrozitoare - pe cand 78% la Fiat500, 80% la SkodaRapid / Seat Toledo sau 81% la Mercedes KlasaA sunt acceptabile.

Articolul de pe euroncap.com, imi aduce aminte de "testul" efectuat de nemtii de la ADAC cand au rasturnat Loganul in 2005. Acelasi tip de mesaj, cu acelasi scop. Nu mai cumparati Dacia!

0
0
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 8 Decembrie 2012 - 06:32
@Uberzilla , buna remarca ...

Atunci cei de la ADAC au fost luati la ochi deoarece anvelopele nu erau umflate ca in carte ci in asa mod sa le apara manevra. Cei care mai tin minte, pot confirma faptul ca nemtii au avut o campanie mediatica agresiva impotriva Dacia deoarece ar putea sa le afecteze industria auto.

Totusi, Dacia a intrat si in cetatea automobilelor si ii sfideaza cu fiecare model lansat. Nu prin dotari tehnice de ultima ora ci printr-un raport pret-calitate mai greu de gasit in ziua de astazi.

Un amic a vazut intr-un parc auto german un Logan MCV cu peste 300 000 km. Interesant este faptul ca masina era intr-o stare tehnica buna si mai putea duce 100 000 fara probleme.
0
1
Robert
Bucureşti, România
la 8 Decembrie 2012 - 11:34
Daewoo Nexia ''Cielo'' ? Sau nu am vazut eu bine? Se mai fabrica? Tipic,in Roania nu .......pacat,chiar aveau preturi f bune iar motoarele lor erau intr-adevar fiabile.
0
0
Uberzilla
Bălţi, Moldova
la 8 Decembrie 2012 - 14:09
@Robert_444

"Daewoo Nexia ''Cielo'' ? Se mai fabrica?" - da, in Uzbekistan. In Moldova preturile incep de la 5500eur http://www.uzdaewoo.md/auto/komplektatsiya_i_tseni_3/ (hmm era ceva mai ieftina un an in urma).
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 9 Decembrie 2012 - 16:10
Constantin-Padure.com: Cam cu ce Dacia putea afecta grupurile mari germane...? Hai sa fim seriosi! Poate cu vinzarile, dar nemtii parca is desteptaciori si au bani suficienti pentru a lua masinile autohtone care fac fata la multe capitole. Cei car s-au plimbat pina acum ku BMW, MB, Audi, VW, poarte kiar Opel si Ford, ku siguranta nu vor trece la Dacia pentru ca e mai ieftina.
0
0
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 11 Decembrie 2012 - 02:49
@VB_1One ... "Cam cu ce Dacia putea afecta grupurile mari germane...?"

Cu vanzarile ... Nu este suficient ? Dacia nu si-a dorit sa vina cu inovatii tehnice ci sa foloseasca mecanica traditionala pentru a scoate un produs la un pret bun.

Cei care au bani de BMW si Mertz isi vor lua aceste masini. Cei care nu stau bine cu banii isi vor lua Dacie. Chestia e a reaparut criza in Europa. Vad aici ca multe firme se restructureaza si cea mai mare banca daneza a lichidat 300 de filiale si nu stiu cate sute de angajati din data de 3 decembrie.

Asa ca, inainte ca cineva sa se incalte cu un credit de peste 50 000 de euro se va gandi de mai multe ori.

Asa ca, pe langa diferentele de confort , calitate si tehnologie dintre marcile premium si Dacia mai exista o diferenta care primeaza : BANII !!!

Se stie ca totul, sau aproape totul se reduce la bani. Daca toti ar avea bani de S600, Dacia si-ar inchide portile chiar si maine.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!