Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Faţă în faţă cu inginerii auto: Dieter Metz, inginer-şef Opel Adam

14 Martie 2013 - 18:33
Ilie Toma
Faţă în faţă cu inginerii auto: Dieter Metz, inginer-şef Opel Adam
De câte ori, atunci când testăm sau admirăm o maşină, ne spunem, „ah ce bine ar fi să putem vorbi direct cu inginerii care au creat modelul ăsta”. Ei bine, în cadrul recentei noastre vizite la Salonul Auto de la Geneva, am avut parte de câteva discuţii directe, pe şleau, cu inginerii care au creat câteva din cele mai interesenate modele noi din industria auto. Îl aducem astăzi în faţa Dvs. pe Dieter Metz, inginerul-şef al lui Opel Adam, cel mai nou model urban german (vezi testul drive Opel Adam al redacţiei noastre).

Dle Metz, Opel Adam este, fără îndoială, o maşină extrem de originală, care mai şi arată incredibil de bine. Dar cât de importantă este partea inginerească într-o astfel de maşină, versus partea de design?

O maşină poate fi una de succes doar dacă ambele elemente crează o simbioză reuşită – designul şi ingineria. Dar trebuie să admit că proiectul lui Opel Adam a început cu o sculptură la scară reală a maşinii, creată doar cu scopul unui design reuşit. Asta a fost startul în 2009, stăteam cu toţii în faţa acelui machet creat de designeri, şi managementul companiei, şi ingierii, şi am înţeles că anume aşa trebuie să arată produsul final, iar inginerii au avut în faţă provocarea de a asigura şi o inginerie bună maşinii.

Ştiu că aţi avut destul de puţin timp la dispoziţie pentru a desăvârşi

proiectul Adam şi v-am dat întrebarea de mai sus pentru că am avut ocazia să conduc un Opel Adam cu motor de 1.4 litri, cu 87 CP la activ, în cadrul testului drive al modelului. Mi s-a părut atunci că am de-a face cu o maşină cu un design fermecător, la exterior şi interior,

dar care are la bază o inginerie ce provine de acum vreo zece ani. Cum aţi putea comenta această impresie? Mai ştiu că este aproape de lansare un nou motor turbo pentru Adam, cu 3 cilindri, de 1.0 litri...

Am ales să lansăm modelul cu trei motorizări care şi-au dovedit fiabilitatea în timp, şi care ne-au permis să oferim şi un preţ atractiv modelului. Dar, după cum aţi menţionat, în viitorul apropiat vom introduce un motor nou în 3 cilindri, care va fi urmat de alte motoare noi şi inovaţii inginereşti hi-tech, care vor desăvârşi componenta tehnică a maşinii.

Nu pot să nu vă întreb, atunci, ce părere aveţi despre motoarele turbo cu capacităţi cilindrice mici, precum cel de 1.0 litri. Nu par acestea a fi „stoarse” la maxim de putere? Mai pot acestea livra plăcere în condus şi mai ales fiabilitate în timp?

Downsizing-ul e o tendinţă generală în industria auto, dictată de conformarea cu reglementările tot mai stricte în materie de emisii CO2. Trebuie să ne conformăm acestei tendinţe, mai ales că în ultimul timp observăm şi o migrare a cererii cumpărătorilor către astfel de motoare turboaspirate de cilindree redusă. Cred că doar tehnologia turbo ne permite astăzi să oferim putere şi cuplu potrivit în momentele când aceasta e necesară, şi totuşi să menţinem cifrele de consum şi emisii la valori mici. Ăsta e viitorul motoarelor cu ardere internă.

Aţi oferit un răspuns foarte diplomat, fără îndoială. Şi totuşi, aş dori părerea Dvs. onestă în calitate de inginer. Care motoare le consideraţi mai fiabile şi mai plăcute în condus – cele turboaspirate sau cele aspirate natural?

Cred că motoarele turbo au avantajul de a fi capabile să ofere un cuplu mult mai mare, iar cuplul e un ingredient important în formarea plăcerii de condus. Pentru maşinile „normale”, urbane, la preţuri raţionale, cred că motoarele turbo sunt preferabile în zilele noastre. Desigur, pentru maşinile super plăcute de condus, care tind la titluri de supercar-uri, motoarele aspirate natural, mai ales cele de mare cilindree, livrează plăceri aproape divine de condus. Dar aia e o istorie diferită, nu ceea ce îşi vor cumpăra oamenii pentru condusul de fiecare zi.

Aş vrea să Vă întreb şi despre cutiile de viteze, vizavi de Adam, care are deocamdată doar transmisii cu 5 trepte. Credeţi că astăzi o cutie de viteze cu 6 trepte e una absolut necesară, mai ales dacă vorbim de cutii manuale? Ce va favoriza mai mult viitoarea transmisie cu 6 trepte care va fi cuplată cu noul motor pe Adam – acceleraţiile urbane mai uşoare sau viteze de croazieră mai relaxante?

Cutia cu 6 trepte a devenit tot mai mult o necesitate, dar lucrurile mai pot varia. Depinde de motorul cu care o transmisie este combinată. Şi o transmisie cu 5 trepte poate fi plăcută în condus şi poate oferi un condus suficient de relaxant, mai ales dacă vorbim de o maşină preponderent urbană, cum este Opel Adam. Cât priveşte noul motor şi noua cutie de viteze, trebuie să vă dezvălui că noul propulsor va avea două versiuni de putere pe Adam, iar fiecare din acele versiuni va avea cutia de viteze setată niţel diferit, cel mai puternic având şansa să ruleze la viteze mai cu turaţii mai mici. Deci cumpărătorii vor putea alege cea mai potrivită transmisie, în funcţie de obiceiurile de exploatare a unei maşini, pe care le au, şi în funcţie de planurile lor viitoare.

În momentul lansării lui Opel Adam, s-a anunţat că studiul pieţei a

demonstrat că nu există nevoia oferirii motorizărilor diesel pentru un model precum Adam. Care e părerea Dvs., în calitate de inginer, vizavi de această poziţie?

Din punct de vedere tehnic, pentru Adam este posibil oricând să primească motorizări diesel, dar studiile noastre ne-au demonstrat că în segmentul ultra-compactelor urbane, mai ales a celor şic, motoarele diesel ar aduce o diferenţă de cost şi greutate nemeritat de mare, care le-ar face neatractive. Chiar dacă ne uităm la concurenţii lui Adam pe piaţă, care oferă şi motorizări diesel, vom observa că nivelul cotei diesel este extrem de redus, în comparaţie cu modelele mai mari. Clienţii unor astfel de maşini maşini nu conduc câte 30 mii de kilometri anual, ca să îşi răscumpere investiţia într-un motor diesel.

Profit de ocazia de a discuta cu un inginer al unei maşini urbane şi vă întreb cât de dură trebuie să fie suspensia unei maşinuţe urbane şi cum aţi setat rigiditatea potrivită pentru Adam? Vă întreb pentru că există o tendinţă generală de rigidizare a maşinilor, în timp ce mai există ţări cu drumuri pavate, sau cu infrastructură imperfectă?

Oh, aveţi dreptate, de asta am oferit pentru Adam două setări diferite de suspensie. Şasiul sport este oferit standard pentru roţile de 17 şi 18 inch, dar se poate comanda opţional şi pentru cele de 16 inch, în timp ce roţile de 16 inch vin cu un şasiu mai moale. Chiar şi aşa, în decursul dezvoltării modelului, ne-am asigurat că până şi şasiul sportiv nu va fi ultra-rigid, păstrând o bună capacitate de absorbţie. Am făcut asta petru că suntem convinşi că cea mai mare parte a celor ce aleg roţile mari o fac pentru că ele arată bine, şi nu toţi şi-ar dori să trăiască după aia cu o maşină ultra-sport şi ultra-rigidă zi de zi.

Văzând astăzi debutul conceptului Adam Rocks, cu iz de SUV, vreau să vă întreb dacă un viitor SUV pe baza lui Adam are şanse de producţie, ca model distinct sau ca dotări devitate pentru Adam? E o tendinţă de-a dreptul nebună pentru lansarea de micro-SUV-uri în zilele noastre, nu?

Desigur că acest concept e inspirat de tendinţele de pe piaţă, unde crossover-ele şi SUV-urile compacte acumulează vânzări spectaculoase. Ne dorim, eventual, să oferim o extindere pentru familia Adam, iar această posibilă extindere este prezentată astăzi aici. Totul depinde de reacţiile publicului, pentru că deocamdată nu a fost luată nici o decizie vizavi de producţia unui SUV pe bază de Adam. După cum vedeţi aici, am ridicat garda la sol cu 15 mm, am dotat maşina cu zone inferioare de protecţie şi am mai şi montat un acoperiş decapotabil. E un pachet destul de atractiv, nu?

Ne sugeraţi cumva că cel puţin acoperişul decapotabil s-ar putea regăsi în curând pe Opel Adam?

Hehe, după am spus, încă nu sunt adoptate decizii finale în acest sens, dar, cine ştie...Inginerii tocmai au demonstrat că, din punct de vedere tehnic, totul este deja posibil...

Şi acum vă rog să ne oferiţi o scurtă incursiune în viitorul lui Opel Adam. Ce inovaţii îşi vor face apariţia în viitor?

Chiar acest concept e una din inovaţii. Sub o formă s-au alta, elementele noi de pe el se vor regăsi în familia Adam. Motoare noi, transmisii noi, dotări noi, posibile versiuni decapotabile, posibile versiuni crossover – o mulţime de inovaţii abia aşteaptă reacţia publicului şi deciziile finale pentru a-şi face loc în producţie!

Dle Metz, Vă mulţumim!

DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter