Fără semafoare în intersecţia cu sens giratoriu din apropierea Gării din Chişinău: haos sau fluidizare a traficului?
9 Aprilie 2013, 09:20
Continuăm astăzi noua noastră rubrică, dedicată problemelor în traficul din Moldova, cu un nou articol special, care punctează pe unul din cele mai fierbinţi subiecte actuale în traficul din Chişinău: intersecţiile cu sens giratoriu, deconectarea semafoarelor din acestea şi mai ales situaţia de la una din cele mai aglomerate intersecţii de acest tip din Chişinău.
Fără îndoială, cea mai problematică intersecţie astăzi în Chişinău e cea cu sens giratoriu, din apropierea Gării Feroviare, care uneşte străzile Gararin, Negruzzi, Cantemir şi Albişoara. Şi anterior aici era un mare haos cu semaforizarea defectuoasă a acesteia, iar de la 15 februarie, la intenţia Primarului capitalei, semafoarele au fost oprite. Astăzi, e o adevărată aventură să treci cu bine această intersecţie, iar situaţiile de accident şi claxonările se întâmplă la o distanţă de câteva zeci de secunde. Haideţi să le luăm pe rând, însă.
Cum a fost
Până la 15 februarie, această intersecţie era una cu circulaţie dirijată, or conform regulamentului rutier al Republicii Moldova Intersecţia în care ordinea de trecere este determinată de semnalele semaforului sau de agentul de
circulaţie se consideră intersecţie cu circulaţie dirijată. Dirijarea semaforizată era însă una defectuoasă şi îi impunea pe şoferi să se deplaseze în intersecţie ghidându-se nu de prevederile regulamentului rutier, ci de intuiţie şi de un soi de reguli nescrise.
Punctul 58.2 al regulamentului rutier spune că şoferii trebuie să se ghideze doar de semafoarele plasate înaintea intersecţiei, neluând în considerare semnalele semaforului de la ieşirea din intersecţie. În intersecţia cu sens
giratoriu se aplică excepţia staţionării la semafor pe conturul sensului giratoriu doar dacă anume acolo, în intersecţie, sunt montate semafoare, însoţite de plăcuţa metalică STOP. Dacă acele semafoare există şi
indică la un moment dat culoarea roşie, atunci maşinile trebuie să staţioneze acolo. În intersecţia cu sens giratoriu din zona Gării, însă, semafoare pe cerc nu au existat niciodată, în schimb şoferii erau impuşi să se conformeze intuitiv culorii semaforului de după intersecţie, din direcţia aproximativă a ieşirii de pe cerc. Dar, regulamentul ne spune că nu trebuie să ascultăm acel semafor, ci doar unul cu plăcuţă STOP care se află implicit pe cerc. Prin urmare, teoretic, maşinile din intersecţia cu sens giratoriu, aveau dreptul de a-şi continua deplasarea până la epuizarea fluxului, odată cu schimbarea culorii de la intarea în intersecţie din acea direcţie, şi doar după aceea un alt flux de automobile putea să-şi revendice dreptul de a accede nestingherit în intersecţie, cu tot cu culoarea verde. Sună absurd şi suntem siguri că o mulţime de accidente care au avut loc aici au fost tratate incorect, ca urmare a acestei confuzii de semaforizare defectuoasă.
Cum ar fi trebuit să stea lucrurile? Asemeni intersecţiei cu sens
giratoriu de la str. Calea Orheiului. Acolo exista o semaforizare exemplară, cu semafoare corecte la intrarea în intersecţie şi alte semafoare montatea de-a lungul sensului giratoriu, însoţite de plăcuţe. Anume acolo, acele semafoare din intersecţie obligau corect fluxurile de maşini să staţioneze, permiţând deplasarea altor fluxuri.
Cum e acum
Din păcate, de la 15 februarie, cam toate intersecţiile cu sens giratoriu semaforizate din Chişinău au rămas cu semafoarele dezactivate, inclusiv şi intersecţia exemplară de la Calea Orheiului de care vă vorbim.
În acest condiţii, aceste intersecţii se consideră a fi deja cu circulaţie nedirijată, iar sensului giratoriu i se acordă statul prioritar. Astfel, teoretic, toate maşinile care intră în intersecţie
trebuie să cedeze trecerea celor care se deplasează deja pe sensul giratoriu (din stânga lor), iar odată intrate în sensul giratoriu, acestea beneficiază de prioritate până la ieşirea din intersecţie. Toate astea sună bine în teorie, dar atunci când intersecţia are mai 4 şi mai multe străzi conexe, cu mult trafic şi mai este şi întinsă pe o lungime de peste 100 metri, situaţia se complică incredibil de mult.
În cazul intersecţiei din apropierea Gării Feroviare din Chişinău, strada Albişoare şi bulevardul Cantemir se unesc una cu cealaltă la un unghi aproape drept, de 90 grade, fapt care le impune o anumită distanţare de centrul cercului. Astfel, o maşină care iese de pe cerc spre bulevardul Cantemir trebuie să treacă perpendicular în faţa a cel puţin 3 benzi de trafic care vin de pe strada Albişoara, aici existând un punct de risc sporit pentru producerea accidentelor rutiere. Vehiculele care vin dinspre Albişoara sunt, astfel, impuse să cedeze trecerea de două ori, la modul practic o dată vehiculelor care ies din intersecţie spre bulevardul Cantemir şi a doua oară celor care circulă pe sens giratoriu, pentru a se putea încadra în fluxul de maşini. În rezultat, în orele de vârf, traficul traficul a rămas la fel de congestionat, iar vehiculele care vin de pe str. Albişoara sunt cele mai defavorizate, fiind condamnate la cei mai lungi timpi de aşteptare înainte de a intra în intersecţie. Pe deasupra, pe aproape întreaga durată a zilei situaţiile de accident se produc cu sutele, maşinile fiind adeseori la câţiva milimetri de tamponare, iar unele din ele ajung şi în nefericitele situaţii de accidentare.
Situaţia ar putea fi parţial atenuată dacă în această intersecţie ar exista marcaje rutiere de ghidare, ca în cazul altor intersecţii mari cu sens giratoriu din statele europene. Acestea ar trebui să delimiteze cursul fluxurilor de maşini pe sensul giratoriu, dar şi
liniile de cedare a trecerii la intrarea în intersecţie de pe fiecare dintre străzile alăturate. În cazul Chişinăului, însă, din această intersecţie lipseşte cu desăvârşire orice marcaj rutier, fapt care amplifică şi mai mult pericolul producerii accidentelor.
Şi cum rămâne cu pietonii, până la urmă? Da, la apropierea de intersecţia cu sens giratoriu de la Gara Feroviară, pe fiecare din cele 4 străzi, există treceri de pietoni nesemaforizate, anunţate şi de indicatoare corespunzătoare. La intrarea în intersecţie, situaţia e mai clară şi şoferii cu bun-simţ opresc pentru a le permite pietonilor să traverseze strada. Dar la ieşirea din intersecţie, se întâmplă situaţii mult mai periculoase. De multe ori maşinile sunt nevoite să accelereze masiv la intrarea în intersecţia cu sens giratoriu din cauza dificultăţii cu care se desfăşoară traficul, pentru a reuşi să se încadreze în timpul disponibil, iar la ieşirea din intersecţie,
chiar înaintea trecerii de pietoni sunt nevoite să frâneze brusc. În rezultat, apar situaţii de risc sporit pentru pieton, dar şi pentru accidente cu implicarea a două sau mai multe maşini, care nu reuşesc să oprească la fel de brusc înaintea trecerii de pietoni. Chiar şi atunci când există o singură maşină, care accelerează pentru a intra în intersecţie şi vede din timp pietonul care intenţionează să traverseze drumul, iar ulterior frânează cât de curând posibil pentru a-i ceda trecerea întregul episod nu este decât o sursă de stres şi senzaţii de pericol pentru pieton, care nu poate intui dacă maşina pe care o vede intenţionează să stopeze înaintea zebrei. Şi ce ne facem
atunci când traversează bunicii noştri, în vârstă de 60-70 sau 80 de ani? Cât de oportune sunt aceste situaţii de risc pentru ei? Cât de dificil le este acum acestor bătrâni, afectaţi şi de dificulăţi de deplasare din cauza vârstei, să traverseze o astfel de trecere de pietoni?
Or, chiar dacă noi suntem un site al lumii auto, nu trebuie să uităm că în toate oraşele civilizate pietonul este priotatea numărul 1 a autorităţilor locale! Da, pietonul şi siguranţa lui, apoi bicicliştii, şi tocmal apoi maşinile şi comoditatea lor fluidizată de deplasare. Din păcate, intersecţia din zona Gării Feroviare din Chişinău pare să nu ţină cont deloc de
siguranţa pietonilor şi îi plasează doar ca un accesoriu în decor.
Anterior erau semafoare care dirijau defectuos şi periculos circulaţia. Acum nu se încalcă, teoretic, regulamentul, pentru că intersecţia s-a transformat într-un simplă nedirijată. Dar această intersecţie majoră a Chişinăului este mult prea complexă pentru a fi tratată atât de
simplist. Tratarea ei în acest fel o transformă într-un focar de potenţiale accidente, pentru vehicule şi mai ales pentru pietoni. Care ar fi cea mai logică şi sigură soluţie în acest caz? Noi spunem că această intersecţie ar trebuie semaforizată corect, după exemplul în care era semaforizată odinioară intersecţia cu sens giratoriu de la str. Calea Orheiului, cu semafoare pe cerc, revizuindu-se şi
timpii de includere a semafoarelor, în conformitate cu traficul din fiecare direcţie. Şi credem că şi alte intersecţii cu sens giratoriu, care au fost recent deconectate, ar trebui reconectate, cel puţin în orele de trafic maxim.
=)) . Deci iaca-ta ca nu numai in Bucuresti-RO se intampla asta :D
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 9 Aprilie 2013 - 12:00
Dar totusi, dupa vizualizarea filmului, nu pot sa spun decat RESPECT !!! Mult mai multa civilizare si mai multa responsabilitate ( cu conditia trecerilor de pietoni :D ).In rest fiecare isi acorda prioritate unuia-altuia astfel incat sa nu existe riscul blocarii. In Romania s-ar fi '' calcat in picioare ''. Si am mai surprins de ceva '' deosebit '' in clip si anume un Lexus ES pe negru. Sunt multe in MD ? In RO nu prea vezi. In RU da.
0
0
Dennis
Hânceşti, Moldova
la 9 Aprilie 2013 - 12:19
m-am uitat in clip , si am vazut cum unii se baga intentionat pe sensul giratoriu, provocand situtiatii de accident, mai ca nimeni nu semnalizeaza iesirea de pe sensul giratoriu. Eu cred ca soferii , majoritatea din ei trebuie sa mai sustina examenul teoretic. Eu am trecut de citeva ori pe acolo, insa calm, semnalizand la necesitate, am trecut fara probleme. Si cred ca e mai bine fara semafoare , insa trebuie trasate delimitarile necesare, sa ne ghidam dupa ele, nu doar intuitiv. Intersectia cu sens giratoriu de la Calea Orheiului, acum este o place sa treci pe acolo, e mult mai clar de trecut, important soferii sa nu accelereze ca nebunii, deoarece in orice clipa poate aparea un pieton, si totul decurge fara probleme.
0
3
GRED
Chişinău
la 9 Aprilie 2013 - 12:32
Trageti atentia cum in minutul 1.57 rutiera bostanie (galbena) care vine dinspre Cantemir NU cedeaza trecerea celor de pe Albisoara. Si asta se intampla f. des.
O solutie are fi: Marcaje stricte si amenda p-u incalcarea marcajului sa FIE MARITA ca si p-u culoarea rosie a semaforului si atltfel se vor mai linisti si astia care merg pe Bucuresti pe contrasens sau taxistii care intorc pe linie dubla pe str. Stefan cel Mare! Mai mult ca atat suntem in sec. 21 si cred ca la fiecare sens giratoriu marishor (fiindca nu sunt asa de multe) pot fi instalate cameri de luat vederi cel putin pentru documentare in caz de litigiu
0
0
GRED
Chişinău
la 9 Aprilie 2013 - 12:43
A si am uitat - obligatoriu semnul cu circulatia pe benzi. Daca ai luat banda de mijloc sau cea de stanga de exemplu intri obligatoriu in sensul girator altfel pe cea din dreapta doar treci intersectia.
0
0
GRED
Chişinău
la 9 Aprilie 2013 - 12:50
Ceva de genul asta - http://www.gds.ro/poze-gds/146053maxim.jpg
0
1
GRED
Chişinău
la 9 Aprilie 2013 - 12:54
Numai ca la noi cel mai des se va intampla asta - http://i.imgur.com/h3g6A.png
nu stiu cum e linga gara fiindca rar trec pe acolo, insa la cercul de la calea orheiului e foarte bine fara semafor, trec pe acolo foarte des si chiar demult nu am mai stat in ambuteiaj, inainte stateam si 30 min ca sa ajung la tipografie.
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 9 Aprilie 2013 - 22:51
Ca in India "iolki-palki" :-)) Slava Domnului ca a decurs totul fara accidente...
Robert: La noi daca nu holbezi okii, precis dai cu capul intr-un Lexus :-D
0
1
Dorin
Bucureşti, România
la 10 Aprilie 2013 - 15:55
Sunt de părere că: 1. Nu trebuie conectate semafoarele, decît acele unde sunt treceri de pietoni la intrare în sensul giratoriu (și asta pentru că, la moment, în Moldova nu există cultură de cedare la trecerea de pietoni), respectiv acestea de le echipat cu butoane (în caz că nu-s pietoni să fie traficul fluidizat). 2. Benzile trebuiesc marcate respectiv, adică să fie indicată atît banda, cît și direcția spre care se poate vira. Un exemplu bun ar fi acesta: http://www.youtube.com/watch?v=k0H2URY7BX0 3. La intrare in sensul giratoriu să fie instalate deasupra fiecărei benzi semne de circulație ce indică direcțiile spre care se poate vira. 4. De difuzat la tv și de postat pe cele mai vizitate pagini de știri web din Moldova un video cu sensul giratoriu din apropierea Gării feroviare și un agent rutier ce explică regulile de circulație ce țin de sensul giratoriu.
0
0
Crazywolf
Chişinău
la 17 Mai 2013 - 14:03
tot nu inteleg de ce pin acum, avind un exemplu clar si corect, nu s-a implementat sistemul de semafoare ca si cel de pe Calea Orheiului??? din cauza sistarii lucrului semafoarelor cel mai mult sufera pietonii... acum practic e imposibil sa treci zebra chiar si la pseudo-semafor...