Pasiunea călătoreşte: redacţia PiataAuto.md, din Chişinău spre Budapesta, la bordul unei japoneze, cu un consum record
29 Iunie 2013, 00:48
Ultimele două zile au fost extrem de intense pentru noi. În după-amiaza zilei de miercuri noi am pornit la drum în marele nostru tur şi mega-proiect, iar prima parte a călătoriei, din Chişinău spre Budapesta, am făcut-o la bordul automobilului nostru redacţional – Mitsubishi Lancer X. Să vedeţi surprize, însă!

Dacă de obicei în călătoriile spre regiunile europene noi optam pentru B-Class-ul nostru redacţional, datorită consumului mai eficient al ultimului şi a propulsiei pe bază de gaz natural comprimat, de această dată din Chişinău spre Budapesta ne-am dorit să mergem cu Mitsubishi, pentru prima dată în experienţa noastră de exploatare a maşinii. În România şi Ungaria nu există nici o staţie de alimentare pe bază de gaz natural comprimat, aşa că nu aveam motive să nu alegem japoneza din redacţia noastră.

Zis şi făcut. Cu doar 51,000 km parcurşi la bord în întreaga sa carieră, Mitsubishi Lancer X se află într-o condiţie tehnică ideală pentru a face faţă unei asemenea provocări. Am controlat toate lichidele vitale ale
maşinii, am controlat geometria roţilor
şi le-am făcut şi câte o echilibrare,
am împrospătat maşina cu o spălare
revigorantă şi eram gata să pornim.
Desigur, înainte de pornire maşina
şi-a umplut şi rezervorul
de benzină de 59 de litri
cu carburantul
partenerului proiectului
nostru –
Petrom Moldova.

Mici trucuri la
drum lung


Din seria de mici
trucuri pe care
redacţia noastră le
aplică la drum lung
e în primul rând
condusul cu
anticipare. Ştiţi voi,
la un drum de atâţia kilometri, mai
ales dacă ai suficient de mult timp
până la pasul următor, îţi doreşti să ai
şi un consum mic. Iar până în
Budapesta noi nu am fost în criză de
timp, aşa că am vrut să scoatem un
consum bunişor din Lancer X.

La drum lung ai, de multe ori, nevoie
şi de tot felul de prize electrice de
220V, pe care într-o maşină nu ai cum să le obţii în mod normal. Noi avem un utilaj care ne-a costat vreo 800 lei prin anul 2008 când l-am cumpărat, dar ne-a salvat în toţi aceşti ani – un transformator de curent electric, care se conectează la priza obişnuită
de 12 V a maşinii şi transformă curentul în unul alternativ de 220V, la fel ca într-o priză domestică. Eventual, dintr-o sursă conectăm şi mai multe aparate electrice, încărcătoare, etc. Astfel că în timpul călătoriei ne putem încărca bateriile utilajelor foto şi video, ale telefoanelor mobile, putem utiliza laptopuri şi tot ce ne trece prin cap.

Ce consum a scos Mitsubishi Lancer X pe un traseu de 1,000 km din Chişinău spre Budapesta?

Japoneza noastră are o cutie de viteze manuală cu doar 5 trepte, ceea ce înseamnă că la viteze mai mari motorul trebuie turat “cum era odată”, la în jur de 3,000 rpm şi mai mult, fapt care taie din eficienţă. Cifrele oficiale de consum ale lui Mitsubishi Lancer X 2.0 denotă un consum extra-urban de 6.7 litri/100 km, dar, ca să fim sinceri, noi ne aşteptam la un consum de 8.0-8.5 litri/100 km, mai ales că am pornit din Chişinău în toiul amezii, pe o căldură de 30 grade, şi tot drumul trebuia să avem şi sistemul de aer condiţionat pornit.

Adevărul e că la volanul lui Lancer X poţi aluneca foarte rapid într-un ritm de condus neeficient. Puterea de 150 CP a motorului, mai ales pe un traseu cu viraje, te ademeneşte la un condus mai dinamic, iar turaţiile mari şi acceleraţiile puternice reduc din eficienţă imediat. Pe traseul Chişinău-Leuşeni noi ne-am abţinut, totuşi, de la un condus prea dinamic, astfel că am ajuns la vamă cu un
consum aproape incredibil, de
6.2 litri/100 km! Imposibil, ne-am zis noi, nu se poate ca maşina asta să indice o asemenea cifră, mai bună chiar decât cifra oficială. Dar reumplerea rezervorului înainte de vamă ne-a confirmat cifrele calculatorului de bord: în rezervor au încăput exact 6 litri de combustibil.

Ulterior, în România, am menţinut
un ritm lejer de condus, dar nici nu
ne-am prea abţinut de la eventuale
depăşiri sau viteze mai sporite. Doar
că am accelerat întotdeauna cu
previzibilitate, atunci când ştiam că
vom aveam unde să folosim
viteza pe care o desfăşurăm.

Iar în munţii României, Lancer X ne-a oferit un adevărat extaz de condus! Oh, doamne, ce plăcere e să manevrezi japoneza asta curbele montane, accelerând în momentul potrivit pentru a ieşi din curbă cu forţa motorului. Am redescoperit de-a binelea maşina noastră redacţională, i-am redescoperit manevrabilitatea excelentă în viraje, apetitul pentru acceleraţie a motorului, naturaleţea condusului unei inginerii de samurai. În România un Mitsubishi Lancer X
e prin definiţie un model rar, iar de
motoare de 2.0 litri pe benzină cei de
peste Prut nici n-au prea auzit, aşa că
nenumăratele maşini depăşite de noi
prin munţii României au avut parte de
mici picanterii japoneze neaşteptate…

La trecerea regiunilor muntoase,
consumul nostru a urcat… Spre doar
6.5 litri/100 km! E incredibil! Noi
estimam iniţial că prin Dej va fi
nevoie să realimentăm maşina. Dar
nu a fost nevoie, am realimentat abia
în Oradea, şi atunci încă mai aveam
benzină în rezervor pentru încă cel
puţin 160 km! Iar până în Oradea
consumul a scăzut din nou, la
incredibila cifră de 6.1 litri/100 km!
Ei bine, până în Budapesta am rămas
de-a dreptul impresionaţi de cifrele de
pe calculatorul de bord a maşinii:
6.0 litri/100 km arăta Lancer X în
dimineaţa zilei de joi, atunci când am
ajuns în Budapesta. Trebuie să
recunoaştem, însă, că pe autostrăzile
din apropierea Budapstei, Lancerul îţi
spune imediat că va trebui în scurt
timp să-ţi iei adio de la eficienţă dacă
circuli cu peste 110-120 km/h, din
cauza lipsei celei de-a 6-a trepte.
Anume ăsta e marele minus al
maşinii, că nu e adaptată condusului
pe autostrăzile europene moderne…
Dar şi aşa e absolut incredibil că
maşina asta a putut scoate un
consum atât de mic, dintr-un motor
aspirat natural de 2.0 litri, cu tot cu sistem de aer condiţionat pornit!

Dar e de ajuns să vorbim despre Mitsubishi Lancer X. El e doar primul scurt episod al călătoriei noastre. Din Budapesta au început lucrurile cu adevărat picante, de unde am şi primit principala maşină de deplasare în călătoria noastră – un Chevrolet Orlando 2.0 Diesel cu transmisie automată cu 6 trepte...

În câteva clipe, vă spunem şi despre asta! Staţi aici, acum!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md, dintr-o locaţie secretă europeană :)
4
4,668
GALERIE FOTO (13 IMAGINI)
COMENTARII (11)
Robert
Bucureşti, România
la 29 Iunie 2013 - 02:33
Felicitari Piataauto, toata stima si laudele pt ca impartiti aceste articole cu noi cititorii. Numai bine !
1
0
valentin ghionea
Galaţi, România
la 29 Iunie 2013 - 02:39
Da, felicitari PA, si tie draga @mafia, acum serios, stiam ca tot tu esti, dar si @suedezu ma?:). Stiam ca esti si pinguinul, dar la suedez nu ma gandeam, cat de bolnav poti sa fii? M-ai injurat bine azi, nu?:). Cand esti prost asta se intampla, mai face omu prostii, dar tu esti "number one", sa te vad cum mai comentezi tu de acum pe AM, cand stiu toti cine esti, cum mai comenteaza domnul samba elaborat, numai bine si tie:).
2
1
Robert
Bucureşti, România
la 29 Iunie 2013 - 03:20
Nu stiu despre ce vorbesti cu '' injuratul '' , dar acum serios ti-a placut cat de bine am jucat ? Fain, asa-i ? Chiar ca nu ti-ai dat seama ...... Oricum nickul @suedezu, afost facut la misto, la fel si ambitiile de fan '' de suedeze '' erau false. Dar eu zic ca nu ar fiu cazul sa ne certam .
3
0
Robert
Bucureşti, România
la 29 Iunie 2013 - 03:22
Sa vorbim strict pe aceasta stire. Salutari din partea mea, si saluta-i si pe ceiilalti de pe AM
3
0
berta
Alba Iulia, România
la 1 Iulie 2013 - 01:17
Menumorut,cand mai intri pe automarket?Ce ai de gand sa zici despre aceasta stire? Ceva de fiabilitate? Ca nu se rastoarna?Ceva despre "largirea"lantului? Ziceai ca" piata auto" este mai civilizata.Asa este,chiar daca incerci sa strici si pe aici treaba.
1
1
petro
Chişinău
la 1 Iulie 2013 - 22:50
oau robert si cei din rominia te stiu ce tip ,,copt,, esti, asai cind stai mult la fusta mamei
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 1 Iulie 2013 - 23:43
@petro,

Pai de fapt eu cu domnii ma cunosc......suntem rivali de liniutze noaptea, asa ca ciocu mic draga petro si i-a o fiola de agocalmin ( aspirina saracului in RO ), sau acid acetilosalicilic ( aspirina ).
1
0
Robert
Bucureşti, România
la 1 Iulie 2013 - 23:49
acetilisalicilic *......scuzati-mi emotiile .
0
0
berta
Alba Iulia, România
la 2 Iulie 2013 - 12:04
La prostia pe care o ai,nimeni nu-i rival cu tine.Daca ai tengatita,te pot trata.Cate o lingurita de tengura de iod,de 3 ori pe zi Nu ai nevoie de aLgocalmin si aspirina..Am coborat la nivelul tau,bocancule? Mai mult ca sigur.
1
0
Robert
Bucureşti, România
la 2 Iulie 2013 - 14:56
@origami, hai ca devii amuzant chiar, tine-o tot asa, ai un vot negativ si asta nu de la mine. De fapt cum sa ofer eu vot negativ unui '' roman '' de-al meu. Deci devii credibil chiar draga @kumite, sau cine oi mai fi. Macar recunoaste ca est una si aceeasi persoana.
1
0
berta
Alba Iulia, România
la 3 Iulie 2013 - 15:16
Ti-am mai dat mura in gura.Eu sunt kumite,si Lache in acelasi timp.In numele lui kumite,ai scris o gramada de tampenii.Cand mi-am facut cont,nu ai mai reusit sa scrii in numele meu.Te rog frumos sa treci la "forum".Asa cum a recomandat redactia. Acolo putem discuta fara sa mai implici si pe altii. Sau pe feis buc,daca vrei.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!