Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Walter Oliver, manager produs BMW i3: marea schimbare spre electricitate e foarte aproape!

17 Septembrie 2013 - 11:50
Ilie Toma
Walter Oliver, manager produs BMW i3: marea schimbare spre electricitate e foarte aproape!
Cea mai sonoră premieră BMW la Salonul Auto de la Frankfurt a fost noul BMW i3, primul model de serie a diviziei „i”, cel care deschide calea vehiculelor „născute electric”, după cum spune şi sloganul „born electric” al familiei BMW i. Am vrut să afăm mai multe despre noua creaţie bavareză, dar şi despre viitorul acesteia chiar de la cel desemnat să îi ghideze evoluţia pe piaţă, Oliver Walter.

Dle Walter, tocmai am reuşit să fac o scurtă călătorie la bordul lui BMW i3, prin urmare voi avea şi întrebări legate de proaspăta experienţă, dar, înainte de toate, aş vrea să vă întreb despre toată filosofia asta „born electric”, care reprezintă familia BMW i. Cât de mult efort a pus BMW în ea ca şi valoare de marketing, dar şi ca valoare inginerească?

Cred că valoarea tehnologică predomină, pentru că tehnologia a fost cea care dat startul. La scurt timp după ce ne-am dorit un model electric, am realizat că o conversie a unui automobil tradiţional într-unul electric nu prea funcţionează. Sunt prea multe compromisuri şi o mulţime de reticenţe în satisfacţia clienţilor, de aceea noi am decis să pornim de la zero cu construcţia unui automobil electric. Un automobil de compromis nu ar fi fost un adevărat BMW, de asta noi ne-am zis că trebuie să realizăm o inginerie cu adevărat consistentă, care s-a materializat printr-o arhitectură nouă, pe care noi o numim „Life Drive arhitecture”. Având aceste direcţii aprobate şi apoi în proces de dezvoltare, am spus că trebuie să mergem cu o strategie integră înainte, ceea ce ar însemna că noile modele electrice sunt parte a portofoliului BMW, dar aceastea trebuie să beneficieze de o poziţionare de subbrand.

Modelele electrice sunt, fără îndoială, un instrument bun de sporire a imaginii unei mărci şi a unui producător atunci când sunt lansate. Care ar fi aşteptările reale ale companiei BMW vizavi de vânzări şi performanţă de piaţă a noului BMW i3?

Să ştiţi că avem aşteptări mari şi ambiţioase, pentru că BMW i3 va fi un produs global, nu unul care să fie disponibil pe 2-3 pieţe esenţiale. Ca să fiu mai exact, vorbim de 35-40 de ţări în care BMW i3 va fi disponibil la etapa iniţială, iar oferta noastră e capabilă să depăşească unele limitări de infrastructură existente în unele regiuni, datorită posibilităţii instalării unui motor mic cu ardere internă, cu rol exclusiv de range extender. Nu vă pot da deocamdată cifre exacte despre aşteptările noastre, dar vă asigur că acestea sunt foarte ambiţioase şi BMW i3 are toate şansele să devină un succes sonor.

Ce ar trebuie să ştie viitorii cumpărători despre siguranţa pe care o oferă un BMW i3 la bord? Sunt sigur că siguranţa a fost o prioritate şi la dezvoltarea unui model electric precum BMW i3...

Cu siguranţă! Atunci când cumperi un produs premium, aştepţi anumite atribute obligatorii de la acesta. Atunci când cumperi un BMW e firesc să te aştepţi ca acesta să fie performant, plăcut de condus, inovator şi tehnologizat, dar neapărat şi foarte sigur. Deci toţi viitorii cumpărători pot fi absolut siguri că BMW a depus eforturi maxime cu un substrat ingineresc extrem de avansat pentru a asigura o siguranţă de excepţie la bord. Ca să vă dau un exemplu, voi menţiona aici fibra de carbon, folosită în cantităţi generoase pe noul i3. Se ştie că aceasta e foarte puternică şi rezistentă, dar şi uşoară în acelaşi timp. De obicei, astfel de materiale nu se regăsesc pe maşinile obişnuite, ci doar pe cele de cursă. Acelaşi lucru îl pot spune şi despre plasticul ranforsat cu fibră de carbon. Sunt nişte tehnologii extrem de avansate şi chiar extreme, pe care inginerii BMW le-au pus astăzi pe o maşină obişnuită destinată drumurilor publice. Un alt factor important pentru siguranţa unui model electric este poziţionarea bateriilor – în cazul lui BMW i3 nu avem mai multe baterii amplasate pe acolo pe unde a existat loc în podeaua maşinii, ci avem o baterie integră, amplasată median, fiind protejată de ambele axe. Şi am putut să facem asta tocmai pentru că am conceput modelul de la zero.

Totuşi, noul BMW i3 este disponibil opţional şi cu un motor cu ardere internă adăugat în ecuaţie, care vine cu un rol exclusiv de generator de electricitate, pentru mărirea autonomiei. Cum comentaţi necesitatea adăugării acestui element pe un model pur electric?

Trebuie să vă spun, în primul rând, că BMW i3 este un model pur electric în ambele cazuri – fie că acesta vine echipat doar cu un motor electric, fie că beneficiază şi de un range extender. Motorul cu ardere internă nu este conectat în nici un fel cu nici una din punţi şi are rol doar de a produce electricitate pentru funcţionarea de mai departe a motorului electric. Clienţii care vor comanda un i3 cu range extender se vor asigura de fapt că nu vor fi limitaţi de autonomia electrică a maşinii, în cazul în care îşi vor dori călătorii de distanţe mai lungi. Dar cred, în acelaşi timp, că în condiţii normale nu ai nevoie să optezi pentru acel range extender.

Vorbind în termeni de vânzări, ce cotă credeţi că îi va reveni versiunii cu range extender versus versiunii fără el?

Estimările noastre din acest moment ne indică un raport de aproximativ 50 la 50.

Va fi această tehnologie nouă împărţită şi cu alţi producători din lumea auto? Mă refer aici în primul rând la colaborarea cu Toyota pe care o are BMW în prezent...

Da. Pentru început ea se va regăsi pe mai multe modele noi BMW, dar ulterior ea va fi disponibilă spre a fi împărţită şi cu partenerii noştri strategici, interesaţi de ea. Unde anume se va regăsi ea în viitor, pe ce modele sau mărci, nu vă pot spune, pentru că e o informaţie confidenţială deocamdată, dar şansele ca ea să fie împărţită cu alţi parteneri sunt foarte mari. Mai mult ca atât, vă pot spune că există companii şi din alte industrii interesate să preia o parte din tehnologia dezvoltată de noi, mai ales cea de producţie a fibrei de carbon pe care noi am dezvoltat-o odată cu noul i3, şi când spun alte industrii mă refer în primul rând la aviaţie şi producţia de avioane!

Una din micile probleme ale noului BMW i3, pe care am observat-o în

timpul călătoriei mele de astăzi la bordul lui, ţine de uşile spate, care se deschid cu tot cu montantul central, trăgând astfel elementele de fixare a centurii de siguranţă pentru pasagerul faţă după ele. Astfel, eşti nevoit să rogi pasagerul faţă să-şi decupleze centura ca tu să poţi deschide uşa şi urca în spate. Mi se pare o soluţie de compromis, nu? Care au fost estimările inginerilor BMW pentru folosirea locurilor spate – poate Dvs. aţi considerat că acestea nu sunt decât nişte atribute complimentare?

Ne-am focusat la aspectele pozitive pe care le implică mobilitatea montantului central şi asta se traduce în primul rând printr-o suprafaţă deschisă mai mare, care oferă un acces mai uşor atât pentru pasagerii faţă, cât şi cei spate. Dacă am fi păstrat montantul central fix, atunci urcarea pe locurile faţă ar fi fost niţel anevoioasă, iar pe cele spate – de-a dreptul provocatoare. Ne-am gândit de asemenea şi la cei care au nevoie să instaleze pe locurile spate un scaun de copil, iar soluţia aplicată de noi le permite foarte uşor montarea scaunului pe bancheta spate. Poate e un compromis, dat de anumite fapte fizice, dar vă asigur că această soluţie este cea mai practică şi mai bună.

Şi totuşi uşa spate nu se deschide până când uşa faţă nu e deschisă pentru a o elibera. Nu ar crea asta dificultăţi suplimentare în cazul unui accident care ar afecta portiera faţă?

E un mod de a privi lucrurile, dar noi ne gândim că situaţia e comparabilă cu cea dintr-un coupe sau dintr-un hatchback cu 2 uşi. În acele cazuri pasagerii spate nu au nici măcar acest tip de uşă. E mai puţină comoditate în operare în raport cu o maşină cu 4 uşi, dar e mult mai multă în raport cu una cu 2 uşi.

Autonomia de 160 km a lui BMW i3 este deja una impresionantă, dar ştiu că aţi lucrat mai mulţi ani la dezvoltarea acestui model şi lucraţi în continuare la aceste tehnologii. Ar fi posibil, prin urmare, să ne aşteptăm la o sporire a autonomiei datorită progresării tehnologiei, chiar pe generaţia curentă?

La această etapă, autonomia lui BMW i3 reprezintă un maxim raţional din punct de vedere al performanţei, manevrabilităţii, greutăţii şi eficienţei. Nu excludem o viitoare dezvoltare, dar în acest moment nu avem în consideraţie sporirea autonomiei ca una din priorităţile noastre. Ne focusăm în acest moment spre a aduce aceste modele spre cât mai mulţi clienţi pe piaţă şi dacă lucrurile vor merge aşa cum ne aşteptăm noi, atunci vom fi mai mult decât fericiţi să avansăm şi să aducem şi mai multe modele poate!

Un lucru impresionant pentru mine a fost să descopăr în comunicatul de presă al noului model că BMW a păstrat echilibrarea legendară a greutăţii între axe de 50 la 50 chiar şi pe un model electric, garantându-i şi un centru de greutate coborât. Sunt aceste aspecte menite să atragă fanii valorilor tradiţionale BMW spre noile modele electrice?

Da, şi pot să spun cu curaj că toţi cei care admiră performanţele şi valorile BMW, dar au nevoie în mare parte de călătorii cotidiene în interiorul marilor oraşe, pot opta cu aceeaşi pasiune pentru un BMW i3. Aş spune mai mult chiar – în aceste zile pe piaţă nu există o maşină mai bună decât BMW i3 pentru aceste scopuri! Chiar i-aş încuraja pe cei care se îndoiesc de afirmaţia mea să meargă să conducă şi eventualii concurenţi pe piaţă şi apoi să se convingă pe propria experienţă că BMW i3 este cu adevărat cel mai bun!

Încă mai auzim cu regularitate declaraţiile unor producători că piaţa auto nu este încă pregătită cu adevărat pentru modelele electrice şi dezvoltarea acestora nu recuperează investiţiile. Pe de altă parte, BMW a investit sume enorme în dezvoltarea tehnologiilor de propulsie electrică. Ce spuneţi Dvs. – este sau nu timpul pentru astfel de tehnologii şi lansări astăzi?

V-aş răspune aici prin câteva comparaţii. Uitaţi-vă la industria foto. Au fost timpuri când unii oameni spuneau că digitalul nu are viitor, că pelicula este unica soluţie viabilă.

Pelicula a fost folosită decenii la rând şi mulţi au crezut că nu există nici o şansă pentru trecerea spre fotografia digitală. Dar lucrurile s-au schimbat şi unele companii încăpăţânate au fost scoase din ecuaţia business-ului, iar altele noi au venit. Un exemplu mai proaspăt vine, probabil, din industria telefoanelor mobile. Cineva a venit şi a adus pe piaţă tablete şi telefoane ultra-avansate, în timp ce alţii spuneau că o asemenea abordare nu are nici o şansă de succes. Brusc, tabletele şi telefoanele avansate au prins enorm la public, iar unele companii tocmai au fost scoase pe acostament de propria încăpăţânare. Şi industria auto are decenii la rând de când funcţionează pe motoare tradiţionale şi se găsesc oameni care ne spun tuturor că viitorul şi tehnologiile revoluţionale nu au nici o şansă. Dar noi credem că marea schimbare e foarte aproape. Iar noi vrem să fim acolo, parte din ea! Vom vedea deci!

Dle Walter, e o comparaţie extrem de inspirată! Vă mulţumesc!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (3 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter