REPORTAJ SPECIAL: în inima uzinei Rolls-Royce
7 Octombrie 2013, 15:10
Mulţi dintre voi, care ne urmăresc de
mai mult timp, ştiu că în această
vară am avut o lungă călătorie spre
Germania şi Marea Britanie, în cadrul
căreia am mediatizat şi Festivalul
Vitezei de la Goodwood. Dar vă
spuneam şi atunci că avem şi multe
alte puncte superbe în călătoria
noastră, pentru reportaje absolut
speciale. După câteva luni de discuţii
şi coordonări cu înalţi oficiali ai celor
de la Rolls-Royce, redacţia noastră a
primit undă verde pentru o vizită
extraordinară la uzina Rolls-Royce
din Goodwood, Marea Britanie.

Şi iată-ne îndreptându-ne, într-o
dimineaţă frumoasă de vară, cu cer
însorit, spre uzina care construieşte
simbolurile perfecţiunii lumii auto.
Relieful britanic în apropiere de
Goodwood e unul deosebit de
frumos, cu peisaje vii şi o linie a
ţărmului aflată la doar câţiva kilometri
depărtare. Atunci când relieful
părea că şi-a crescut la maxim
gradul de saturaţie frumoasă a
culorilor, vedem şi magicul indicator
„Rolls-Royce Motor Cars”, cu o
săgeată discretă.
Nici urmă de edificii pietroase, grele
de numărul anilor pe care îi au în
spate... Nici urmă de ţevi fumigene,
transporturi industriale sau
peisaje bacoviene.
Curtea uzinei Rolls-Royce seamănă
mai degrabă cu cea a unui parc frumos
şi relaxant. Un edificiu modern, cu
maxim două nivele, e localizat în
mijlocul acestui ţinut şi ne întrebăm
dacă am ajuns cu adevărat la uzină,
sau la vreo anexă care găzduieşte
birourile oficialilor mărcii. Suntem
însă întâmpinaţi la recepţia de la
primul nivel şi ni se confirmă că
anume asta e uzina Rolls-Royce.
„S-ar putea să treceţi prin mai multe zone foarte sensibile la praf şi particule, de asta vă rugăm să îmbrăcaţi aceste halate”, ne spune amabila doamnă, iar în scurt timp vin şi oficialii Rolls-Royce, care ne întâmpină oficial şi ne invită la o primă discuţie înaintea explorării uzinei.

„Să ştiţi că aveţi un privilegiu foarte mare astăzi”, zic ei la scurt timp. „În
acest an am mai primit o singură altă echipă direct pe linia de asamblare a uzinei – pe cei de la National Geographic şi Discovery Channel”. Waw, îmi spun eu atunci, nu în zadar am purtat atâtea luni discuţii cu ei... „Cititorii noştri vor avea parte de un material cu adevărat exclusiv, atunci”, zic eu, „şi nu pot să nu vă mulţumesc pentru privilegiul acordat”.

Lemnul, ca ingredient al interioarelor perfecte

Începem explorarea uzinei Rolls-Royce cu atelierul de prelucrare a lemnului şi pregătirii interioarelor. Habitaclul e într-atât de important într-un Rolls-Royce, încât niciun alt calificativ decât „perfect” nu se acceptă. De multe ori ni se spune că fiecare piesă a interioarelor Rolls-Royce este prelucrată manual, sculptată, gravată, placată... Dar atunci când ajungi în aceste ateliere vezi lucrurile cu o altă profunzime...

Chiar şi aici, în Mecca lucrului manual al lumii auto, tronează ingineria şi precizia germană. Deşi piesele sunt prelucrate manual, dimensiunile şi
formele acestora sunt setate şi
verificate computerizat, pentru a se
asigura precizia perfectă finală la
montarea în habitaclu. Oamenii de
aici au pensule, hârtii abrazive,
cuţitaşe de tâmplari, cu care şlefuiesc
zeci de minute în şir lemnul, în mai
multe episoade care însumează ore
întregi de lucru. Iar pentru ca lemnul
să aibă aspectul ăla lucios final dintr-
un Rolls-Royce, el trebuie „copt” la
propriu. După primele etape de
şlefuire a componentelor de lemn,
acesteau sunt învelite într-un material
special de protecţie, după care sunt puse în nişte cuptoare imense. Pentru unele din componente aceste procedeu este repetat de câteva ori. Apoi piesele sunt inspectate cu minuţiozitate, sunt şlefuite din nou şi placate, apoi din nou lustruite. Printre
instrumentele celor care fac perfecţionările finale se numără şi banalul fier de călcat! Cine ar fi bănuit că în uzina Rolls-Royce se poate găsi un fier de călcat?! Dar iată că acesta există aici şi cu ajutorul lui plăcile de lemn primesc colţuri teşite corect şi curat, fără reminescenţe lemnoase.

E şi mai interesantă prelucrarea
plăcilor care au marcaje cu lemn
încrustat. Iniţial, aceste plăci primesc
incizii minuţioase, realizate manual,
cu cuţitaşe tâmplăreşti. Aceste incizii
„eliberează” într-un final spaţiul
necesar pentru amplasarea lemnului
de altă culoare. Spre exemplu lemnul
de nuanţă bej deschis şi cel negru. Din
aceste două nuanţe se formează
componente mici, care sunt încleiate
minuţios pe placa iniţială şi care
formează o formă integră ce „umple”
spaţiul tocmai eliberat. Astfel, în final
lemnul are aceeaşi grosime totală
peste tot, iar noile desene îi redau un
aer şi mai sofisticat, obţinut în urma
multelor ore de muncă manuală! Unele
componente necesită zeci şi chiar
sute de astfel de mici inserţii
înlocuitoare! În imaginea de mai jos
puteţi vedea un soi de soare la orizont,
solicitat pentru prima dată de un client oriental, dar care s-a dovedit foarte
popular în scurt timp şi a fost solicitat
de tot mai mulţi clienţi. Chiar şi un
model adus în acest an la Salonul
Auto de la Frankfurt a avut un desen
similar pe planşa de bord! Mai mult ca
atât, unii clienţi mai pretenţioşi
solicită gravarea unor logo-uri, citate,
sau a propriului nume!

E cel puţin la fel de fascinant modul
în care sunt prelucrate pieile pentru tapiţeriile Rolls-Royce. Marca britanică
achiziţionează piei de bovină de la un singur furnizor european, cu care are stabilite relaţii de foarte mulţi ani şi care a învăţat să le asigure o calitate maximă a prelucrării lor iniţiale. Sunt preluate pieile bovinelor care sunt oricum destinate sacrificării la abator, deci uzina nu primeşte decât un produs firesc rezultat din acest procedeu. Atunci când pieile ajung în atelierul Rolls-Royce, acestea sunt inspectate cu minuziozitate, iar fiecare
defect, cât de mic, este încercuit cu cretă contrastantă. Defectele pieilor sunt inevitabile, pentru că vin din natură, însă zonele cu defecte nu ajung niciodată pe o maşină. Fiecare piele este pliată pe o masă specială, iar un computer cu proiector laser identifică zonele marcate drept defecte, vede suprafaţă totală a pieii şi recomandă componentele de tapiţerie a interiorului care ar putea fi tăiate din acea bucată, pentru a utiliza cu maximă eficienţă întreaga suprafaţă calitativă de piele. Tăierile se realizează de asemenea cu ajutorul ghidajelor laser, astfel încât precizia să fie una absolută. Portierele, scaunele, planşele de bord – toate sunt tapiţate individual, apoi se îndreaptă, însoţite de foi cu marcaje care să le direcţioneze pe maşina corectă, către linia de asamblare.
Locul în care stresul e
non-grata


După ce-am văzut cum se pregăteşte perfecţiunea interioarelor Rolls-Royce, ajungem şi în hala ernomă a liniei propriu-zise de asamblare. Dar trecem pe deasupra ei, pentru a ne duce într-un spaţiu izolat, acolo unde îşi începe viaţa un Rolls-Royce modern. Iar cât păşim pe podul deasupra liniei de asamblare, Jane, domna care ne ghidează în uzină, ne spune franc. „Ştiţi, mulţi dintre tradiţionaliştii puritani ai mărcii ironizează uneori
Rolls-Royce pentru apartenenţa sa la grupul BMW, acuzându-ne că nu mai suntem cu adevărat „britanici”. Dar uitaţi-vă aici, astăzi, la această uzină! Eu sunt englezoaică şi trebuie să recunosc cu sinceritate că fără ingineria şi organizarea germană toate astea nu ar fi fost posibile. Rolls-Royce ar fi fost astăzi doar o pagină frumoasă de istorie. Dar aşa Rolls-Royce e astăzi o pagină şi mai frumoasă din prezent!”.

Nu pot să nu fiu de acord cu această minunată doamnă, mai ales că doar
câteva zile în urmă am vizitat
unica fabrică „pur britanică” din
Regat, a celor de la Morgan, şi
mi-am pus mâinile în cap de ceea
ce am descoperit acolo... Aici,
domnilor, e un cu totul alt tablou,
unul în care perfecţiunea se crează
prin inteligenţă, eficienţă şi aspiraţie
către perfecţiune.

Ajungem într-o hală slab iluminată, întenţionat. Una apropiată de unicul loc în care roboţii industriali îşi pun tentaculele pe un model Rolls-Royce. Aflăm un lucru curios: caroseriile
tuturor modelelelor Rolls-Royce vin
pe calea mării din Germania, de la
uzina din Dindolfing, acolo unde BMW
îşi asamblează modelele de top.
Anume acolo caroseriile Rolls-Royce
primesc forma iniţială, creată din
metalul topit, apoi sudat şi vopsit cu
primul strat de protecţie a acestuia.
Ulterior, pornesc spre uzina din
Goodwood, alături de motoarele ultra-
rafinate care se vor regăsi sub capota
modelelor Rolls-Royce. Caroseriile
brute ajung aici, alături de această
hală în care ne aflăm noi, sunt
preluate de roboţii imenşi, după care
trec prin procese de vopsite ionizată
repetată, îmbinată cu şlefuiri repetate.
Ştiţi cât timp îi ia unei caroserii Rolls-
Royce să ajungă la culoarea finală?
O săptămână! În acest timp
caroseriile primesc mai multe
episoade de vopsire şi ulterior
placare, cu mai multe şlefuiri – toate
pentru a crea o vopsea care nu doar
că asigură un strat neclintit de
protecţie pentru zeci de ani înainte,
dar şi pentru a asigura aşa-numita
„adâncime” legendară a culorii
oricărui Rolls-Royce. O culoare nobilă,
reflectată dintr-un strat cu adevărat gros şi bine prelucrat de vopsea, care dă un efect vizual cu totul special.

Abia după ce fiecare caroserie trece
prin întreaga suită de etape de
vopsire şi şlefuire şi este avizată
de inspectori drept „perfectă”, ea
poate părăsi această hală, întrând în hala principală de asamblare.

Iar aici linia de asamblare a
modelelor Rolls-Royce are o formă
de „T”. Una din laturi asamblează
modelele Ghost, Ghost Extended
Wheelbase şi, mai nou, Wraith,
în timp ce cealaltă latură asamblează modelele familiei Phantom. La un anumit punct, cele două laturi se intersectează, şi merg pe o singură linie spre asamblarea finală.

Dar ambianţa de aici e una absolut sterilă. Nu găseşti nici cel mai mic praf sau gunoi pe jos, iar geamurile imense pe ambele zone laterale lasă lumina naturală să pătrundă aici. Jane a observat că analizez ambianţa şi a intervenit cu câteva completări care m-au fascinant: „Observaţi, desigur suprafeţele vitrate foarte mari. Puteţi privi şi plafonul şi observa acolo
construcţii circulare, menite să lase lumina naturală să pătrundă şi să se răspândească difuz în hală. E un lucru la care noi ţinem foarte mult, pentru că lumina naturală asigură o ambianţă mai relaxantă şi mai puţin obositoare pentru angajaţi. Şi dacă priviţi de după geamurile laterale, observaţi ce piesaje frumoase au muncitorii uzinei în timp ce lucrează – teritorii înverzite, mici lacuri cu nuferi pe ei – toate pentru a ne asigura că ambianţa de lucru e una absolut lipsită de stres şi tensiune. Angajaţii Rolls-Royce trebuie să fie întotdeauna satisfăcuţi de ambianţă, liniştiţi, bine dispuşi”. Oh, doamne,
abia acum sesizez sensul întregii
arhitecturi şi într-adevăr zăresc de
după geam lacuri mici, care abundă
în nuferi nuanţaţi, într-un tablou
aproape eminescian... „Angajaţii
noştriau un program de lucru mai
scurt decât e firesc pentru alte
companii, şi o retribuţie salarială semnificativ mai mare, iar în pauza de prânz mănâncă gratis la un minunat restaurant de pe teritoriul uzinei, care s-a învrednicit şi de steaua Michelin! Deci, vă puteţi imagina cât de favorizaţi în condiţii sunt cei de aici şi cât de mult sunt motivaţi să-şi dea maxima dăruire în perfecţiunea
maşinilor pe care le asamblează”... În
timp ce o ascultam pe Jane, m-am şi
imaginat pe mine în postura unui
lucrător de aici, lipsit până la absolut
de stres şi favorizat cu o viaţă atât de
liniştită... Fericire curată, nu?... Apoi
Jane îmi spune „deşi cea mai mare
parte din muncitori sunt britanici,
avem şi foarte mulţi oameni talentaţi
veniţi din alte ţări. Uite, nu am verificat
cu siguranţă, dar ştii, sunt şanse mari
să avem şi cel puţin un lucrător din
Moldova!...

Ajungem la startul liniei de producţie, acolo unde pornesc modelele Ghost şi Wraith. Caroseriile sunt montate pe un soi de troliuri speciale, care le poartă de la un post la celălalt. Jane îmi explică din nou: „Fiecare post are funcţie separată şi este calculat cu o
rezervă de timp, la 60 de minute în total. La 60 de minute troliul înaintează spre următorul post, unde se întâmplă următoarea etapă”. Iar balcanicul de mine, dau aici o întrebare stupidă, motivată de faptul că munca e totuşi manuală: „Şi ce se întâmplă dacă, totuşi, unul din posturi nu reuşeşte
să-şi termine treaba în 60 de minute –
reţine toată linia de asamblare,
deviază de la ea?”. Răspunsul a fost
unul tipic ingineriei germane: „Nu se
întâmplă. Pur şi simplu nu se întâmplă.
Şi chiar dacă s-ar întâmpla, la fiecare
patru posturi există un post de
„amortizare” a timpilor şi dacă vreun
exemplar mai necesită vreo mică lucrare, aceasta s-ar putea realiza la acel post.”

Unul din primele posturi de pe linia de
asamblare execută o lucrare esenţială
pentru o maşină modernă, mai ales
dacă aceasta dispune de atât de
multe funcţii precum un Rolls-Royce:
instalarea cablajelor electrice. O
geantă imensă cu cabluri ce
însumează lungimi kilometrice, la
propriu, vine predestinată unei
anumite maşini. Apoi oamenii de aici
fac ce ştiu mai bine, instalează toate
cablajele în locul potrivit, pe întreaga
lungime a caroseriei, spaţiului
compartimentului motor, portbagaj,
etc. Într-o oră maşina are deja toate
cablurile fixate şi pregătite pentru
următoarele componente.

Urmează aplicarea micilor detalii
cromate, primelor căptuşeli de izolare
a sunetului. În scurt timp vine
instalarea primelor componente ale
suspensiei şi direcţiei, dar şi planşa
de bord. Într-o zonă alăturată motoarele, transmisiile şi
arborele cardanic sunt pregătite într-o structură integră, pentru „mariajul” cu restul caroseriei, care urmează să aibă loc în curând.

După un „mariaj” de succes, maşinile
încep a primi tot mai multe
componente de interior, dar şi de
exterior. La exterior vin blocurile
optice şi barele de protecţie, iar la
interior volanul, căptuşeala plafonului
şi a zonei inferioare. Ceea ce vedeţi în
imaginea alăturată e forma brută a
celebrului „plafon stelar” Rolls-Royce,
cu acele zeci de LED-uri care crează
atmosfera unui cer nocturn înstelat.
Uite-aşa arată cablajele din spatele
efectelor frumoase!

Portierele vin şi ele în pereche alături
de linia de asamblare, pregătite
pentru montare. Dar nu înainte de a fi asamblate scaunele şi aproape toate
componentele interiorului! Anume
aici, în zona de asamblare a
portierelor, cele două segmente ale
liniei de asamblare se contopesc
într-una, elementele ulterioare fiind
montate pe aceeaşi linie pe toate
modelele mărcii. Nu mai durează
mult până maşinile îşi primesc şi
roţile, şi ultimele elemente mici la
interior şi exterior, apoi părăsesc pe
propriile roţi linia de asamblare!

Dar nu pleacă prea departe, pentru
că acestea sunt parcate într-o zonă
de inspecţie mai dură decât orice
examen, unde sunt controlate până
în cel mai mic detaliu. Doar după ce
un exemplar trece prin acest control
rigid şi primeşte calificativul „perfect”,
poate părăsi această zonă şi se
poate îndrepta spre locul de aşteptare
pentru livrare. Eventual, poate trece
şi pe la cântar, dacă proprietarul
comanditar al unui exemplar a solicitat livrarea cu avionul. Atunci acel exemplar trece o cântărire oficială şi primeşte şi greutatea totală proprie menţionată, pentru a putea fi acceptat spre transportare pe calea aerului.

Laboratorul perfecţiunii

Eh uite că ajungem şi la momentul în care părăsim linia de asamblare şi ne
întreptăm spre o zonă de relaxare şi
contemplare a celor văzute. Acum un
an, când testam primul model
Rolls-Royce din istoria redacţiei
noastre, Ghost Extended Wheelbase,
spuneam că m-am convins pe
propria piele unde se ascunde
superioritatea unui Rolls-Royce faţă
de orice altă limuzină premium
obişnuită – în eleganţă cu adevărat
aristocratică, plină de esenţă,
dar şi în senzaţii formidabile de
călătorie la bord, materializate
printr-un confort absolut şi o putere
imensă, dar livrată galant, fără efort,
într-o manieră aristocratică. Astăzi,
în uzina Rolls-Royce, mă conving că
preţul ăla enorm al unui exemplar nu
e umflat artificial din dorinţa de a
profita de clienţii cu potenţial financiar
mare, dar poate prea creduli. Nu, în
niciun caz. Oamenii de la
Rolls-Royce nu au creat o uzină, ci un
adevărat laborator al perfecţiunii, în
care creează şi produc la standarde
de apogeu. Există respect pentru
tradiţie, dar tradiţia e respectată prin inovaţie şi avans ingineresc. Există
aristocraţie şi nobleţe, dar nu una
putredă pe dinăutru, ci una inteligentă
şi progresistă. Şi la fel cum un exemplar Rolls-Royce e un vis împlinit pentru proprietarul său şi recompensa lui pentru succes, uzina Rolls-Royce depăşeşte astăzi orice vis al creatorilor mărcii, de acum 100 de ani. Ăsta e astăzi laboratului absolut al perfecţiunii absolute în lumea auto!...
Nu pot să închei articolul ăsta decât
într-un stil britanic BBC-ist... Sunt Ilie
Toma, şi am onoarea să închei aici
una din cele mai speciale relatări
pentru publicul din Moldova,
efectuată în una din cele mai
exclusivite locaţii ale lumii!
PiataAuto.mdIlie Toma
6
5,071
GALERIE FOTO (78 IMAGINI)
COMENTARII (10)
simionalfa
Chişinău
la 7 Octombrie 2013 - 15:35
foarte bun articol, scriitura e de 10+
0
2
Cyber
Briceni, Moldova
la 7 Octombrie 2013 - 18:33
O masina de vis! Ce nu-mi place e ca va ramade "doar" de vis pentru, probabil, 99.9% dintre noi.
1
1
Cyber
Briceni, Moldova
la 7 Octombrie 2013 - 18:47
Apropo, imi place ce a zis doamna respectiva "Eu sunt englezoaică şi trebuie să recunosc cu sinceritate că fără ingineria şi organizarea germană toate astea nu ar fi fost posibile"

Si intradevar, de cand nemtii au pus mana pe ea, sau mai bine zis.... de cand l-au produs pe "Phantom" (2003) parca au schimbat cursul istoriei.
Respect pentru inginerii acestei bijuterii in adevaratul sens al cuvantului!
1
4
Robert
Bucureşti, România
la 7 Octombrie 2013 - 19:27
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
7
0
Cyber
Briceni, Moldova
la 7 Octombrie 2013 - 20:07
Bai Robert, sincer eu chiar nu inteleg ce e cu tine... Tu te contrazici singur... De ce? Tu ai condus "toate" masinile la care tii foarte mult? la care comentezi si spui ca sunt asa si asa? (stii la ce ma refer) ...ai facut diferite teste cum le fac, de ex. cei de la Top Gear?(uk)
Si de ce mi-ai dat o nota negativa? A da... pentru ca am amintit de germani:)) Chiar iti multumesc, esti foarte amabil!

Adevarul este, fie ca-ti place fie ca nu, dar RR inca nu are concurenti!

Apropo, de ce nu vorbesti cu domnul "Ilie Toma" poate iti da locul. Te pricepi de minune in acest domeniu...:))
1
4
Robert
Bucureşti, România
la 7 Octombrie 2013 - 21:46
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
7
0
Vetrici
Chişinău
la 7 Octombrie 2013 - 22:06
ia spune Roberte cu ce alt producator ai putea tu compara aceasta marca? sau pe cineva care ai putea sa-i faca concurenta?
2
5
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 17 Octombrie 2013 - 15:08
Depinde fiecare si pe ce pune accentu...
2
0
Cyber
Briceni, Moldova
la 5 Noiembrie 2013 - 14:32
@Vetrici, ...rt si-a muscat limba si nu poate vorbi:))
0
1
FIFA
Chişinău
la 23 Ianuarie 2014 - 20:54
ei, oricum un muscle car e mai bun ai mai multi nm si obtii alte senzatii )))
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!