Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Experienţă proprie: Daewoo Matiz, la 3 ani de exploatare şi 25,000 km parcurşi

21 Mai 2014 - 09:30
Ilie Toma
Experienţă proprie: Daewoo Matiz, la 3 ani de exploatare şi 25,000 km parcurşi
Vă aduceţi aminte despre acest articol? Cititorii fideli ai PA.MD probabil îşi amintesc, iar pentru cei ce nu cunosc – în luna mai 2011 mi-am procurat un Daewoo Matiz nou, din showrrom. Acum s-au împlinit exact 3 ani de când am ieşit cu el de pe uşile dealer-ului şi am parcurs puţin sub 25.000 km. Odată cu acest eveniment, aş dori să descriu pe larg tot ce mi-a putut oferi maşinuţa în aceşti ani, atât punctele pozitive cât şi cele negative. Voi încerca să relatez despre tot ce-mi aduc aminte.

Alţi şoferi probabil fac 25.000 km într-un an. Eu mai mult conduceam atunci când aveam de făcut mai multe treburi urgente prin oraş sau când plecam la ţară. Per general, în aceşti 3 ani de exploatare am avut parte doar de momente plăcute alături de acest Matiz, dar au fost şi cazuri ceva mai deranjante. Voi începe cu punctele pozitive care le-am remarcat.

Interior

Mi-aduc aminte foarte bine când, prin iunie 2011, m-am întâlnit cu un vecin în momentul când urcam în maşină. Întrebarea care mi-a acordat-o, a fost “Petrică, ce-i cu “samokatul” ista?”. Eu nu m-am întristat deloc, ba din contra am râs de modul în care oamenii percep anumite lucruri. Matiz-ul într-adevăr este un automobil mic, însă oferă destul spaţiu pentru 4 pasageri. Am avut ocazia să fiu în calitate de pasager într-un Citroen C3 din 2005 – genunchii îmi erau practic lipiţi de scaunul şoferului. Matiz-ul în primul rând oferă mai mult spaţiu deasupra capului şi nu stai cu genunchii lipiţi de scaunul şoferului. Pe bancheta din spate au stat şi persoane mai mici şi mai mari şi nimeni nu s-a plâns că nu are suficient spaţiu, luând în consideraţie mărimea generală a maşinii.

Într-o zi m-am dus în oraş să iau un colet. De fapt era o valiză de vreo câteva zeci de kg, că de-abia am dus-o până la maşină. Era clar că în portbagaj n-o să încapă. Pentru un moment, am avut chiar dubii că interiorul este o variantă bună. Dar exteriorul iarăşi a fost amăgitor, aşa că valiza a ocupat 2 locuri pe bancheta din spate şi încă s-a aşezat un pasager!

O altă experienţă plăcută pentru mine a fost atunci când un domn cu un smart fortwo m-a întrebat dacă nu vreau să schimbăm maşinile. L-am întrebat de ce ar vrea el un Matiz. La aşa răspuns eu chiar nu m-am aşteptat. Mi-a spus că în familia lor urmează să apară un copil şi au nevoie de un automobil mai spaţios. Dar, la fel cum am menţionat şi în articolul precedent, pe bancheta din spate e de dorit să nu stea mai mult de 2 oameni. În oraş, pe distanţe scurte, pot lua loc şi 3 pasageri.

Consum

La acest capitol Matiz-ul întotdeauna m-a salvat şi m-a impresionat. Conduc lejer şi nu bruschez maşina. Chiar aş spune că am un stil de condus “eco”. Astfel, consumul în mediul urban, conform observaţiilor mele, căci nu am computer de bord, este în jur de 6 litri. De mai multe ori mi s-a întâmplat să parcurg câte 100 km, fiind singur în maşină. Chiar şi la preţurile actuale ale benzinei, ştiu că dacă mă alimentez cu 50 lei, pot parcurge de 2 ori distanţa Ciocana-Buiucani-Ciocana. Am avut şi situaţii când trebuia urgent să ies până în oraş şi înapoi. Dacă aveam 20 lei în buzunar, era foarte bine. Înseamnă că luam maşina.

Minusul aici îl reprezintă indicatorul rezervorului de combustibil. Habar nu am dacă este electronic sau are vreun plutitor, însă atunci când mai rămân în jur de 1-3 litri, beculeţul se aprinde sau nu în dependenţă de drum. Dacă e deal – se aprinde, dacă e vale – se stinge. Dar după 3 ani de zile, m-am obişnuit într-atât de mult cu el, încât cunosc foarte bine ce distanţă pot să mai parcurg.

Să nu vă aşteptaţi însă că în regim extra-urban consumul va fi mai mic. Conform calculelor mele, tot 6 litri o să consume. Asta probabil se datorează puterii mici, respectiv la viteze de 90-100 km/h motorul lucrează destul de intens.

Motor şi suspensie

Motoraşul de 0.8 litri în 3 cilindri livrează 51 CP şi 64 Nm. Pentru oraş, adică pentru mediul de bază al Matiz-ului, acest motor îţi oferă suficientă putere şi atunci când conduci singur, dar şi cu până la 3 pasageri. Treapta întâi este foarte scurtă, aşa că atunci când ai nevoie repede să accelerezi, te salvează. Se poate liber de cuplat a doua treaptă începând cu vreo 5 -7 km/h – puterea va fi suficientă.

Dacă undeva se simte lipsa de CP şi Nm, atunci asta este pe traseu, când mai sunt şi 1-2 pasageri şi urci un deal. Uneori trebuie pur si simplu să cuplezi treapta a 3-a şi să aştepţi până vei urca dealul. Lejer, cu vreo 50-60 km/h. În rest, pe drum drept, fiind şi cu 4 pasageri, apăsând pedala de acceleraţie, acul vitezometrului va urca încet, dar încrezut. Dar revin la mediul urban – odată eram 4 oameni în Matiz şi veneam de pe str. Ismail, respectiv trebuia să urc dealul spre Ciocana (str. V. lui Vodă). Cuplat treapta a 3-a, 55 km/h şi nicio problemă.

Cel mai mare minus al acestui motor îl reprezintă aprinderea becului “check engine”. Şi cel mai interesant e că practic la fiecare al 2-lea Matiz el se aprinde în dependenţă de diferite situaţii. La mine spre exemplu se aprinde doar atunci când turez motorul cam pe la vreo 3.000 rpm. Straniu este că situaţia se întâmplă de la treapta a 3-a în sus. Şi asta a fost de la bun început! Dar de ce până acum nu a fost schimbat, am să vă scriu mai jos. După ce m-am documentat pe mai multe forumuri din România şi Anglia, am înţeles că practic fiecare al 2-lea Matiz are boala asta “cronică”. Cred că doriţi să aflaţi dacă se întâmplă ceva după ce se afişează beculeţul respectiv? Uneori da, uneori nu. Unicul lucru ce se întâmplă la mine – la ralanţi, încep să oscileze rotaţiile motorului. Dar asta se întâmplă nu întotdeauna, doar atunci când forţezi mai tare motorul. Dacă cuplezi treapta a 5-a, spre exemplu, pe la vreo 85 km/h de asemenea se va aprinde becul acesta, însă la relanti totul e Ok, motorul funcţionează normal.

Ca o concluzie la capitol motor: înafară de situaţia descrisă mai sus şi faptul că motorul se aude destul de bine la rotaţii mai mari (doar este în 3 cilindri), alte minusuri nu am observat. Eu m-am obişnuit într-atât de mult cu el, încât nici nu mai atrag atenţie la chestiile astea. Mai important pentru mine e faptul că niciodată nu am rămas pe drum.

De la suspensia Matiz-ului nu trebuie să te aştepţi la comfort. Să nu uităm că preţul de bază pentru acest automobil este de 4.100 Euro. Conduci pe un drum cu gropi şi denivelări, suspensia îţi va da de ştire. Conduci pe un drum bun, fără denivelări – vei auzi doar vuietul motorului. Eu înţeleg foarte bine că aşa maşină a fost concepută în primul rând pentru a te deplasa din punctul A în punctul B, de asta nici nu am careva pretenţii majore, mai ales la capitolul suspensie.

Exterior

Puţini cunosc că Matiz-ul a fost desenat de către Italdesign. Cel puţin mie îmi place cum arată maşinuţa iar jantele îi oferă un look şi mai special. În rest, cred că gusturile nu se discută. Pur şi simplu la moldoveni există stereotipuri iar Matiz-ul este o maşină banală şi urâtă. Mulţi în general nu o consideră de maşină. Am auzit şi vorbe de genul “Mai bine merg pe jos ”. Totuşi e mult mai confortabil să mergi vara şi iarna cu Matiz-ul, atunci când ai condiţioner ce ţine răcoare, şi o sobă pentru zilele friguroase. Dar, probabil troleibuzul sau rutiera oferă mai mult confort şi lux...

Un singur minus care l-am remarcat la exterior îl reprezintă apariţia unor pete de rugină la partea inferioară a uşilor. Dar ele sunt minore, practic nici nu se observă.

Service: nota 5 din 10

Să vă spun acum un lucru. Toate minusurile despre care v-am menţionat mai sus nu erau să persiste până acum dacă service-ul autorizat era să fie îndreptat către client. Vreau să mă înţelegeţi corect. Nu sunt genul de persoană care se va certa cu fiecare pentru 1 leu. Sunt de acord să plătesc mai mult, dar să obţin calitate. Şi atunci când nu o obţin, nu caut să mă cert sau să merg în judecată. Consider că atitudinea şi grija faţă de client sunt cele mai importante lucruri, indiferent dacă vinzi un Mercedes-Benz sau un Daewoo.

Încă din primele zile când i-am anunţat despre “check engine” m-au informat că au dat comandă de piesa respectivă (un senzor de viteză care la mine era defect şi din cauza căruia se aprinde becul respectiv) şi că într-o lună ar trebui să o primească. Au trecut 3 ani, multe sunete şi întrebări – dar piesa nu a mai ajuns. Abia la începutul lunii acestea m-au informat că piesa nu poate fi livrată de una singură, doar setul întreg cu restul detaliilor, ce costă în jur de 100 Euro. Asta nu este problema mea – ce să fac în acest caz, să dau din buzunar 100 Euro atunci când am garanţie? Însuşi piesa de care am nevoie costă 15 Euro.

Nu ştiu cum la alţii, dar dacă trag frâna de mână după o ploaie sau în timpul iernii, peste câteva ore se blochează un pic roţile din spate. Într-o iarnă s-au blocat într-atât de mult (frâna fiind NECUPLATĂ), încât trebuia să fac mişcări înainte-înapoi ca să deblochez roţile. Şi ce credeţi că mi-au spus la service? Este din motiv că eu foarte rar am tras frâna de mână şi de asta sistemul încă nu s-a dat, adică nu s-a “deprins”. Le-am spus că asta a fost de la bun început, dar tot eu am fost de vină. Probabil trebuia de fiece dată să utilizez frână de mână, în locul celei de picior... Dar, ca şi alte minusuri neglobale pentru mine, m-am obişnuit şi cu treaba asta. Deja ştiu când pot să o trag şi când nu pot.

Mi s-a întâmplat deja de 2 ori să nu funcţioneze încălzitorul geamului din spate. Dar cel puţin treaba asta s-a rezolvat. Şi după ce am fost odată în Ucraina şi am dat peste o groapă frumoasă, la service m-au informat că ar fi bine să schimb un mic detaliu la suspensie. Mă bucur că măcar întreţinerea este foarte ieftină – piesa originală cu tot cu lucru m-a costat 50 Euro. Asta a fost unica mea investiţie timp de aceşti 3 ani! Ah, mai să uit – mi-am schimbat şi becul de frână din spate, ce m-a costat 25 lei în total!

Până acum am făcut 3 deserviri tehnice obligatorii (schimb de ulei, filtru, etc.). Cam toate au costat în jur de 750-1000 lei.

De ce am oferit nota 5 din 10 pentru service? Pentru că există acolo un manager amabil, care cât de cât vorbeşte frumos cu mine şi cel puţin îmi ascultă plângerile, chiar dacă cele mai importante chestii nu s-au rezolvat până acum. În fine...

Concluzie

Acest Daewoo Matiz m-a costat pe mine 6.000 Euro (am obţinut atunci o reducere de 200 Euro). L-am luat în dotare mare: geamuri faţă electrice, jante din aliaj, MP3, condiţioner ş.a. După 3 ani de zile pot să vă spun că nu regret nici un pic de achiziţia făcută şi dacă o să mă întrebaţi dacă mi-aş mai lua un Matiz nou, aş spune da (făcând abstracţie de service). Pentru mediul său de oraş, este o maşină foarte bună şi te va deplasa oricând şi unde ai nevoie, cu cheltuieli minime.

Ştiu că unii sunt de părere că de la 4.000 Euro în sus poţi să cumperi un automobil la mâna doua destul de bun. Vă mai spun un lucru. Tatăl meu a avut o Mazda 3 nou nouţă şi acum şi-a luat o Toyota Corolla la fel nouă. Eu am Matiz-ul care de asemenea l-am procurat nou. Şi niciodată nu o să mai cumpărăm un automobil la mâna a doua. Mazda 3 a fost condusă timp de 5 ani, şi în tot acest timp au fost schimbate doar 2 componente la suspensie în valoare de 3.200 lei. La 110.000 km amortizoarele încă nu erau schimbate şi nici nu dădeau semn că trebuie. La fel şi cu Daewoo, i-am schimbat o singură piesă. Îi torn benzină şi merge. Iar la 10.000 km îi schimb uleiul. Un lucru este cert – următorul meu automobil va fi tot unul nou şi nu contează dacă o să fie mare sau micuţ. Cam asta-i tot.

P.S.: Maşinuţa este de vânzare acum. Şi ca să fie mai clar, nu o vând că vreau să-mi iau alta. Preţul este de 3.400 Euro şi sunt gata să mai ofer o reducere dacă se va găsi vreun cititor al PA.MD interesat de ea. Şi sincer să fiu, parcă m-aş bucura pe de-o parte dacă nu am să o vând. M-am deprins cu ea. Îmi place să am grijă de ea. Iar cel mai mult îmi place să o văd cum primeşte o băiţă la spălătorie. Şi atunci când mă urc în ea am impresia că totul încă este nou. :)

P.P.S. Posibil că am omis careva chestii ce nu mi le amintesc, aşa că dacă aveţi întrebări, voi fi bucuros să vă răspund.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (16 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter