Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Ne pregătim de expediţie: haine polare, echipament special, canistre de combustibil şi curaj de fier!

27 Noiembrie 2014 - 09:02
Ilie Toma
Ne pregătim de expediţie: haine polare, echipament special, canistre de combustibil şi curaj de fier!
A mai rămas puţin timp până la startul marii expediţii PiataAuto.md din Moldova spre Laponia şi... la capătul pământului şi, deoarece în acest an vom ajunge în zone extreme ale geografiei planetare, pregătirile pentru expediţie sunt cu totul speciale!

Ştiţi deja că automobilul expediţional e BMW Seria 2 Active Tourer – primul model BMW cu tracţiune faţă din istoria mărcii bavareze. Iar noi vom merge iniţial spre Laponia, acasă la Moş Crăciun, loc care se află exact la linia Cercului Polar, în condiţii destul de friguroase şi dure. Însă adevăratul tablou extrem va începe abia după ce vom părăsi sătucul lui Moş Crăciun şi vom porni spre nord, până la Nordkapp – capul geografic de nord al continentului european, sau, altfel spus, cel mai apropiat punct continental de Polul Nord! De la sătucul lui Moş Crăciun până la Nordakpp sunt vreo 750 km, iar asta înseamnă că va trebui să mergem cu 750 km mai spre nord de linia Cercului Polar, acolo unde zăpada imensă domină, iar noaptea polară asigură peisajul de excepţie!

Vom avea la dispoziţie două zile pentru a parcurge această distanţă din Laponia spre Nordkapp, cu un popas nocturn după primii vreo 530 km parcurşi. De ce nu am împărţit distanţa în jumătate? Ei bine, deoarece cu cât vom înainta spre Nord, cu atât condiţiile de drum vor fi mai dificile şi mai extreme! Iar ultimii vreo 300 km sunt de-a dreptul absurzi pentru orice om „normal”! Localităţile sunt într-atât de rare, încât poţi merge multe ore în şir fără a da de vreun semn de civilizaţie, iar drumurile se curăţă foarte rar. În asemenea condiţii, volumul rezervorului de combustibil poate avea un rol crucial, iar maşina noastră nu se laudă cu un volum prea mare – doar 51 de litri, dintre care vreo 9 litri constituie rezerva firească. Aşa că vom avea la dispoziţie doar vreo 42 de litri utilizabili. În asemenea condiţii, e cam riscant să nu avem vreo altă soluţie de rezervă, aşa că vom avea în portbagaj două canistre de rezervă cu benzină Efix de la Romeptrol, pe care o vom folosi la nevoie în asemenea condiţii extreme.

Mai mult ca atât – ultimii vreo 50 de kilometri sunt într-atât de dificili, iar ninsorile sunt într-atât de frecvente, cu zăpadă viscolită şi ger extrem, încât circulaţia rutieră în regim normal e interzistă! Spre Nordkapp există un singur drum, iar pe acel segment extrem circulaţia se va desfăşura doar în coloană, de două ori pe zi! Cu alte cuvinte, dacă ajungi la acel punct la ora 9 dimineaţa, aştepţi în coloană la începutul segmentului – cu motorul pornit, evident, să nu mori de frig – după care la 11:30 vin două buldozere imense cu salvatori. Fiecare maşină îşi ţine frânghia de tractare la îndemână imediată şi odată pornită, nu are voie să oprească decât dacă se împotmoleşte. Coloana merge cu primul tractor în faţă şi ultimul în spatele coloanei, iar maşinile se deplasează pe drumul imediat curăţit, întrucât după câteva minute de la trecerea tractorului drumul poate fi din nou impracticabil din cauza viscolului şi a ninsorilor abundente! Şi acum imaginaţi-vă că noi vrem să facem asta cu o maşină cu tracţiune faţă!

Deplasarea în coloană se repetă şi la ora 12:30, iar dacă ratezi şi această oră, nu ai voie să te porneşti de unul singur pentru că te condamni la un risc mortal. Trebuie să aştepţi pur şi simplu în maşină la începutul drumului a doua zi, pentru a circula în coloană! Evident, pe geruri arctice într-un asemenea scenariu vom avea nevoie de mult combustibil pentru a menţine motorul maşinii în funcţionare şi atmosfera din maşină caldă, dar vom avea nevoie şi de alimente potrivite, şi de haine specializate şi de tot soiul de utilaje de care în mod normal ai putea să nu ai nevoie!

Iar în Chişinău există un magazin superb, specializat în asemenea haine şi accesorii pentru expediţii şi condiţii extreme, magazin pe care noi l-am descoperit cu câteva luni bune în urmă şi care ne este partener în expediţia fantastică din acest an. E vorba, evident, de X-Style.

Am mers în magazinul X-Style pentru ne aproviziona cu tot soiul de haine extreme şi accesorii, solicitându-le şi sfatul consultanţilor de acolo pentru pentru chestiuţe de care am avea nevoie, dar la care poate nu ne-am gândit. Am fost sfătuiţi să optăm pentru un set complet şi corect de haine arctice, care începe cu un soi de lenjerie arctică pentru tot corpul, care îndepărtează imediat orice urmă de transpiraţie şi menţine căldura corpului aproape de corp. O astfel de lenjerie costă în jur de 880 lei. După un asemenea element vestimentar, urmează pantalonii de lâniţă, apoi alţi pantaloni specializaţi, care permit pielii să respire, dar menţin din nou foarte eficient căldura lângă corp, nepermiţând umezelii să ajungă la piele. Pentru căldura zonei toracice, am fost sfătuţi să alegeri un hanorac din lâniţă specială, care are un rol termoizolant remarcabil şi care costă aproximativ 1,050 lei. După aceste elemente, ar trebui să urmeze şi o scurtă termoizolantă, cu grad potrivit a capacităţii de evacuare a vaporilor de transpiraţie generat de efortul fizic. În funcţie de efortul fizic pe care plănuiţi să-l faceţi, acest indice poate varia de la 1,000 la 20,000, unde 20,000 e destinat celor mai intense eforturi. Pentru expediţia noastră consultantul X-Style ne-a recomandat un indice de 5,000, iar preţul unei astfel de scurte variază între 1,600 şi 6,000 lei.

Ne trebuiesc, evident, şi mănuşi termoizolante, iar preţurile acestea variază între aproximativ 300 lei şi 1,190 lei. Cele destinate schiatului sunt mai scumpe, iar unele chiar au elemente de protecţie împotriva căzăturilor, minimizând riscul fracturilor prin elemente de susţinere a încheieturii mânii!

Căciulile polare costă de la sub 300 lei la peste 1,000 lei şi vă protejează eficient capul de gerul extrem. Iar toate elementele vestimentare menţionate până acum sunt disponibile atât pentru adulţi, cât şi pentru copii! Un costum pentru copil, format din pantaloni-salopetă termoizolanţi pentru copil cu o scurtă termoizolantă călduroasă şi cu fermoar de unire între ele costă de la 990 lei la 2,500 lei!

Mai departe ni se arată mai multe atribute de schi, începând de la căşti şi chelari continuând cu bete de schi şi schiurile propriu-zise. Noi, însă, nu vom schia în această expediţie, de asta partea cu schi am trecut-o mai repede. Totuşi, am fost impresionaţi de numărul imens de variaţii disponibile, dar şi de ochelari care permit, spre exemplu, un câmp vizual excelent în condiţii de ceaţă. Asemenea ochelari costă cam 1,000 lei. Iar dacă vă decideţi să luaţi şi schiuri cu maşina, atunci aproape sigur veţi avea nevoie de un portbagaj suplimentar, montat pe acoperiş. În funcţie de caracteristicile aerodinamice, volum şi greutate admisă, acestea costă între 450 şi 850 de euro, la care se mai adaugă 160-280 euro pentru elementele de fixare.

E interesant că cei de la X-Style au şi încălţăminte polară, destinată unor asemenea condiţii extreme! Talpă potrivită, impermeabilitate, rezistenţă – toate calităţile sunt absolut necesare în asemenea condiţii. Iar impermeabilitatea, apropo, poate fi asigurată suplimentar şi prin nişte spray-uri adiţionale, care se pulverizează pe pielea încălţămintei şi îi asigură longevitate şi impermeabilitatea de lungă durată. Pentru zăpadă mare şi pufoasă există angrenaje de susţinere a tălpii, care sporesc suprafaţa de apăsare pe zăpadă şi fac mai uşoară înaintarea.

Desigur, nu am uitat nici de ciorapii de lână specială.

La bordul unei maşini expediţionale sunt binevenite şi termosuri, iar cei de la X-Style ne-au recomandat nişte termosuri de înaltă calitate, care pot menţine o băutură caldă în stare proaspătă şi fierbine până la 12 ore. Preţul acestora variază în jur de 445-530 lei. Există, evident, şi termosuri pentru copii, ornamentate corespunzător. Ne-a fost curios să descoperim şi lunch-box-uri cu funcţie de termos – cutii mai late în care mâncarea caldă poate fi păstrată caldă pentru multe ore! Iar pentru cazuri mai extreme cei de la X-Style au şi un soi de mâncare alpină specializată – soluţii concentrate calorinice, uşoare în greutate, dar care, odată diluate şi consumate, asigură calităţi nutritive asemeni unui prânz consistent! Iar cei care-şi doresc mâncare rece pot opta pentru un frigider specializat, eficient din punct de vedere energetic, cu două camere, inclusiv una care poate avea rol de congelator! Iar dacă şederea în condiţii arctice se lungeşte cu totul, există mici aragazuri mobile, alimentate cu propan-butan, care vă pot ajuta să pregătiţi cina chiar şi în condiţiile climei arctice extreme, în mijlocul pustietăţii!

Să ne fi întrebat cineva vreun an şi jumătate în urmă, nici nu bănuiam că în Chişinău există un magazin atât de specializat, cu asemenea produse excepţionale! Dar magazinul ăsta se potriveşte perfect spiritului nostru aventurier şi mai ales expediţiei noastre din Moldova spre Laponia şi la... capătul pământului!

Ah da, nu uitaţi că magazinul X-Style e unul din punctele de colectare a scrisorilor şi desenelor copiilor Dvs. pentru Moş Crăciun! Magazinul e situat pe bd. Grigore Vieru 27.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (66 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter