Maşina expediţională este oferită
redacţiei de către cei de la BMW
Group din Germania, iar asta
înseamnă că înainte de startul
expediţiei propriu-zise, în cea de-a
doua parte a acestei săptămâni vom
merge la Munchen pentru a aduce în
Moldova maşina expediţională! Apoi,
în dimineaţa zilei de duminică, 30
noiembrie, vom porni în marea
expediţie, cu sacul de scrisori şi
desene adunat de la copiii Moldovei!
Anul trecut am mers spre Soroca, iar
de acolo am traversat cu bacul spre
Ucraina şi am mers apoi prin
Belarus spre ţările Baltice. Anul
ăsta, din motive evidente, vom fi
nevoiţi să ocolim Ucraina, chiar dacă
zona ei vestică pare mai liniştită.
Vom ocoli şi Belarus, pentru că nu
vrem să stăm ore în şir la vamă,
dând explicaţii pentru a nu plăti
pretinse garanţii vamale de 40% din
valoarea maşinii pentru simpla
tranzitare a Uniunii Vamale. Cum
vom merge spre Cercul Polar, deci?
Ei bine, primul segment va semăna
mai mult cu o deplasare spre vest.
Vom traversa România de la est la
vest aşa cum o facem de obicei
când ne îndreptăm spre Germania
sau Austria. Apoi, odată ajunşi în
estul Ungariei, vom întoarce spre
nord şi vom poposi la Debrencen.
Din acest punct expediţia noastră se
va îndrepta foarte pronunţat spre
nord, iar condiţiile climaterice şi de
drum vor fi tot mai dure şi mai
provocatoare!
Următoarea ţară pe care o vom
traversa va fi Slovacia, în fâşia ei
estică. Apoi, pentru prima dată în
experienţa noastră de şofat, va trebui
să traversăm Polonia pe aproape
toată zona sa estică, trecând prin
oraşe precum Lublin sau Bialystok.
În această zonă a Poloniei nu prea
există autostrăzi, iar drumul ne va
lua destul de mult timp!
După traversarea Poloniei, vom intra
şi în Ţările Baltice, primul mare oraş
traversat fiind Kaunas, în Lituania.
De aici ne vom îndrepa spre Riga şi
Talinn, urmând ca din Talinn să luăm
feribotul spre Helsinki, Finlanda!
Aici nebunia ia cote neverosimile!
Odată cu păşirea pe pământ
finlandez, provocările traseului
expediţional vor urca la cote imense.
Ştim de anul trecut că drumurile
finlandeze se curăţă foarte rar, iar
finlandezii sunt şoferi extrem de buni,
într-atât de buni încât se descurcă
fascinant în cele mai dificile condiţii
chiar şi la viteze mari! Doar că anul
trecut noi eram ajutaţi de sistemul
de tracţiune integrală al modelului
expediţional, iar în acest an noi
mergem în expediţie cu BMW Seria 2
Active Tourer primul model din
istoria BMW cu tracţiune faţă! Deci
va trebui să facem faţă acestor condiţii extreme de traseu cu tracţiunea faţă!
iar o zi pe an, ziua solstiţiul de iarnă,
soarele aproape că nu răsare deloc,
tocmai de asta linia Cercului Polar e
trasată anume acolo! Noi vom avea
nevoie de vreo 2-3 zile să explorăm
Laponia în întreaga ei frumuseţe
magică ca să reuşim să-i facem
Moşului o vizită fără grabă, cu livrare
deplină şi frumoasă a scrisorilor!
Vom sta de vorbă şi cu renii Moşului,
pe care îi vom lăsa se se
odihnească, întrucât până la urmă îl
luăm pe Moş cu noi la bord şi
plecăm la capătul pământului!
Unde este acest capăt al pământului, deci? Ei bine, vorbim la propriu despre cel mai nordic punct al Europei