Explorăm ţara lui Moş Crăciun cu cel mai familist model BMW! (VIDEO)
5 Decembrie 2014, 08:36
Iată-ne ajunşi în Laponia, ţara lui Moş Crăciun, după un drum lung, de aproape 3,500 km parcurşi! Scrisorile şi desenele tuturor copiilor din Moldova au ajuns în siguranţă aici, iar marea livrare e programată pentru după-amiaza zilei de astăzi, 5 decembrie. Până atunci, însă, am avut ocazia să explorăm ţara lui Moş Crăciun cu cel
mai familist model BMW creat vreodată – BMW Seria 2 Active Tourer, maşina care ne poartă în marea noastră expediţie.

În primul rând, ieri dimineaţă ne-am amintit încă o dată că suntem la linia Cercului Polar, întrucât pe la 8.30 dimineaţă încă era total întuneric, or,
Laponia are acelaşi fus orar ca şi Moldova! Lumina zilei vine în Laponia abia pe după 9.30, spre ora 10:00, iar seara se lasă după ora 13:00, până la 14:00 fiind cam întuneric. Am ieşit de dimineaţă afară şi am constatat că
iarna s-a instalat pe deplin în tronul său pe aici, prin ţara lui Moş Crăciun. Dacă pe drumul dinspre Helsinki spre Laponia spuneam că nu prea am avut parte de iarnă adevărată, atunci ţara Moşului ne desfată cu peisaje magnifice, cu multă zăpadă şi cu geruri de -9, -10 grade pe timp de zi. E extraordinar de frumos pe aici!
După drumul din ziua precedentă, maşina noastră avea nevoie de o nouă baie, aşa că am dat o căutare online şi am găsit câteva spălătorii prin apropiere. Am mers la prima din ele şi ne-am amintit din nou că nu mai suntem în ţările est-europene, cu preţuri de vreo 7-8 euro pentru o spălătorie. Aici, în Laponia, o spălătorie simplă automatizată, cu cel mai
simplu program, ne-a costat 20 de euro. Una „premium” cu clăbuci din săpun de întinerire, probabil, costa tocmai 35 de euro! În schimb, peste 10 minute eram din nou lucioşi şi curaţi, iar pe un asemenea anturaj de alb imaculat maşina asta nu putea fi decât curată!
Am mers să explorăm cu adevărat ţara Moşului. Pădurile de conifer înconjoară aceste ţinuturi nordice, aşa că toate traseele care ies un pic în afara centrului orăşelului Rovaniemi,
inclusiv cele care duc spre sătucul lui Moş Crăciun, trec prin minunatele păduri nordice, acoperite din plin cu zăpadă. Cele mai puţin circulate dintre ele au carosabilul acoperit cu zăpadă – pe aici nu se prea aruncă sare sau
nisip pe drumuri, ci mai degrabă doar se curăţă mecanic drumurile cu tractoarele atunci când zăpada e prea mare şi împiedică deplasarea. În rest, şoferii buni se vor descurca. Şi se descurcă, pentru că vă spuneam şi anul trecut – şoferii din aceste regiuni sunt foarte buni în a-şi controla
maşinile pe carosabil alunecos. Iar BMW Seria 2 Active Tourer se simte foarte plăcut în aceste anturaje! Poziţia înaltă la condus favorizează o vizibilitate excelentă şi chiar te simţi de parcă ai fi la volanul unui model din familia X! Maşina reuşeşte să-şi menţină foarte bine aderenţa pe zăpadă, chiar şi în viraje sau urcuşuri mari. Dacă o forţezi un pic în viraje, auzi mici intervenţii ale sistemului de
stabilizare a traiectoriei cooptat cu funcţia de antiderapaj, iar maşina rămâne pe traiectoria dorită, perfect controlabilă. Desigur, nu te poţi bucura de plăcerea aproape extatică pe care ţi-o dă forţarea în viraje a unui BMW
cu tracţiune integrală, când simţi cum toate patru roţi te propulsează pe traiectoria dorită cu precizie admirabilă, dar şi tracţiunea faţă a exemplarului nostru îţi permite să te simţi sigur şi încrezut la volan. Şi să
nu uităm că motorizarea maşinii noastre – 225i – e disponibilă, la o adică, şi cu tracţiune xDrive, iar cu
acea maşină punem pariu că ai senzaţia unui adevărat model X!

Noi avem şi nişte anvelope germane bune instalate pe jantele de 17 inch ale maşinii. Germanii ne sugeraseră iniţial că vor echipa maşina cu roţi de 18 inch şi anvelope italiene, apoi se vede că au ales o soluţie mai sigură, în viziunea lor, pentru condiţiile dificile prin care circulăm şi ne-au pus roţi de 17 şi anvelope germane. Iar aici nu
putem să nu ne amintim de situaţia anvelopelor de iarnă, vândute în Moldova. La acestea contează compoziţia cauciucului poate mai mult decât textura benzii rulante, iar această compoziţie are un termen
recomandat de exploatare, de
obicei, de 3-4 ani. După această
perioada anvelopa poate avea încă
rezervă mare la profil, dar cauciucul îşi pierde proprietăţile aderente. În ţara noastră, din păcate, multe magazine
de anvelope speculează pe preţurile anvelopelor, achiziţionând stocuri de anvelope care au deja câţiva ani buni
de aşteptări prin depozite europene. Chiar înainte de pornire eram în căutarea unui set de anvelope pentru unul din automobilele redacţionale, şi atunci când ne părea că am găsit setul potrivit la preţul corect, i-am întrebat pe reprezentanţii magazinului când au
fost produse anvelopele. Au ezitat un pic, încercând să ne ademenească printr-o pretinsă garanţie de vreo 2 ani, dată anvelopelor. Am insistat cu întrebarea şi am fost uimiţi să aflăm că anvelopele fuseseră produse tocmai în 2011... Despre ce calităţi de aderenţă mai putem vorbi? Am fi avut aderenţă maxim primul an, chiar şi atunci cu calităţi deja reduse... Aşa că fiţi atenţi la cumpărarea anvelopelor de iarnă, solicitaţi dacă e nevoie şi certificatele corespunzătoare pentru a vă convinge de anul fabricaţiei a anvelopelor.
Noi, însă, pe maşina expediţională, avem nişte anvelope care emană prospeţime, cu un cauciuc de care zăpada se prinde frumos şi nu vrea să se mai dezlipească. Tocmai de asta de la volan se simte o siguranţă în aderenţa lor de carosabil, mai ales dacă vorbim de un drum normal, nu de zone offroad cu zăpadă imensă. Se poate frâna în siguranţă la distanţă foarte bună, se poate accelera mai intens. Însă şi la accelerare trebuie să ţineţi cont dacă aveţi un motor pe
benzină turboaspirat, cum avem noi pe maşina expediţională – el oferă aproape tot cuplul încă de la turaţii joase dacă apăsaţi intens pedala, iar asta favorizează derapajele pe teren lunecos. Aşa că atunci când depăşiţi pe un drum acoperit cu zăpadă sau pur şi simplu vreţi să sporiţi mai rapid viteza, nu apăsaţi întregul potenţial al acceleraţiei, încercaţi să-l dozaţi treptat în creştere.
Mergem pe drumurile
înzăpezite ale Laponiei şi
savurăm priveliştea de magie.
Peisajele astea sunt de basm, cel puţin pentru acei dintre noi care au copilărit prin anii ’80 sau ’90, când desenele animate şi poveştile ne cufundau într-o astfel de lume, a pădurilor neatinse, ninse, în care trăiesc personaje de basm. E o magie cu totul specială pe aici, iar de la bordul unei maşini familiste, te învăluie
admiraţia pentru viaţă, pentru familie, pentru Crăciun şi pentru lucrurile simple ale vieţii care ţi-o fac frumoasă. Până şi o mulţime dintre scrisorile copiilor pe care le avem la bord solicită
lucruri atât de simple şi fireşti, încât sesizezi încă o dată că fericirea se ascunde în lucruri simple!

Am dat prin peisajele astea minunate şi peste o zonă mai izolată, un teren
întins cu multă zăpadă aproape neumblată pe el. Hm... Ar fi frumoase câteva poze pe aici, însă nu vom rămâne oare blocaţi? Am intrat în această zonă şi simţeam cum roţile faţă ale maşinii „muşcă” din zăpada de sub ele. Am oprit un pic şi am coborât, constatând că zăpada e la doar 1-2
centimetri de partea inferioară a maşinii, întrucât garda la sol nu e prea mare. Asta e un pic cam riscant, pentru că dacă zăpada va atinge partea inferioară, anvelopele bune ar putea să nu ne mai ajute. Prima incursiune în această zonă a trecut cu
bine, însă, maşina a înaintat curajoasă. La a doua incursiune, ne-am făcut un pic de cap şi am vrut să întoarcem maşina pentru a ieşi cu faţa. La întoarcere roţile spate au intrat într-o zonă de zăpadă mai densă, iar cele din faţă au prins a derapa. În câteva clipe au ros toată zăpada de sub ele şi când colo, dedesubtul zăpezii avem gheaţă pură! Suntem cumva pe un mic lac îngheţat? Va fi foarte greu de evadat acum, însă cu un mic ajutor de împingere la porniri maşina s-a urnit
din loc şi am scăpat. Am dat din
nou în marşarier şi am încercat să
întoarcem într-o
zonă cu zăpadă
mai rarefiată.
Şi uite că am
păţit-o din nou, zăpada a ajuns la partea inferioară a maşinii, iar roţile faţă şi-au ros rapid drumul până la gheaţa lucie de sub ele! Să fi avut tracţiune integrală acum, era floare la ureche să apăsăm un pic mai tare pedala pentru o distribuţie eficientă a cuplului între toate patru roţi, aşa însă, puntea faţă nu poate face minuni. Aşa că a trebuit din nou să împingem
maşina pentru a ieşi. Am ieşit, desigur, însă experienţa asta ne-a trezit un pic la realitate – suntem cu o maşină cu tracţiune faţă, iar noi mai vrem să ajungem şi la capătul pământului cu ea, după ce-i livrăm scrisorile Moşului! Avem curaj, însă natura şi geografia nu sunt o glumă, iar asta înseamnă că la mijloc va fi o mare şi sinceră
provocare – vom reuşi să ajungem acolo sau nu? Nu ştim nici noi cu siguranţă, dar vom face tot ce putem să ajungem la capătul pământului cu BMW Seria 2 Active Tourer, cel mai familist model bavarez creat vreodată şi tot el primul model BMW din istorie, echipat cu tracţiune pe puntea faţă!
Iar astăzi e marea zi, doamnelor şi domnilor şi iubiţi copii! Astăzi după-amiază mergem acasă la Moş Crăciun, pentru a-i livra întreg sacul cu scrisori şi desene de la toţi copiii din Moldova!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
9
4,168
GALERIE FOTO (53 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (2)
Petru Amihalachioaie
Chişinău
la 5 Decembrie 2014 - 20:31
Peria de la spălătorie e în culorile României, ați observat? :)
0
0
winnetow
Hânceşti, Moldova
la 6 Decembrie 2014 - 23:32
astia special au schimbat peria cind au auzit ca vine redactia PA in Laponia. :-)
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!