Concorso dEleganza LIVE: cât de rapid se mergea înainte?
23 Mai 2015, 16:56
Eh, doamnelor şi domnilor, să ştiţi că maşinile de colecţie sau de epocă nu sunt doar nişte piese greoaie cărora le stă mai bine într-un muzeu decât pe un traseu curbat de mare viteză. Întotdeauna în istoria lumii auto au existat ingineri geniali pentru timpul lor, creaţiile cărora ne-ar ameţi şi astăzi prin plăcere şi performanţă dacă am apuca să le conducem!
Câteva asemenea bijuterii au venit astăzi la Concorso dEleganza la Villa dEste, pentru a ne lăsa cu gura căscată!
Spre exemplu, un AMX/3, creat de American Motor Corporation, dacă-şi mai aminteşte cineva de o asemenea companie în lumea auto. În 1970 a fost adusă la salonul auto de la Chicago cea de-a treia generaţie a unui concept AMX/3 primită cu ovaţii de
public. Compania a decis ulterior să producă 30 de exemplare care să preia acel design şi să poată fi conduse pe drumurile publice. Fiind o producţie atât de restrânsă, americanii i-au însărcinat pe italienii de la Giotto Bizzarrini să producă acest model. Aceştia au montat
un V8 de 6,385 cm cubi din arsenalul americanilor şi l-au cuplat la o cutie de viteze cu 4 trepte. Testările pe drumurile publice au fost efectuate de inginerii BMW, care au declarat, la acea vreme, că AMX/3 are unul din cele mai neutre şasiuri din câte testaseră vreodată.
O altă bijuterie de la concursul de eleganţă e un Lamborghini Miura SV din 1971, echipat cu un motor V12 de 4.0 litri, cu o caroserie concepută
de Bertone. Miura este un model legendar în istoria Lamborghini, fiind printre cele mai rapide maşini existente la timpul său, dar Miura SV a fost şi
mai puternică decât versiunile obişnuite, având carburatoare diferite şi un tact modificat al motorului, care i-a permis să fie cu 15 CP mai puternică,
ajungând la 380 CP. Dacă Miura obişnuită avea un sistem comun de lubrifiere cu ulei a motorului şi transmisiei,
provocând critici la acea vreme şi temeri că particule minuscule de fier, provenite de la roţile dinţate din cutie ar putea
ajunge în timp în motor cu rezultate dezastruoase, atunci Miura SV a venit cu două sisteme de lubrifiere separate.
Iar dacă ajungem la anul 1973, dăm inevitabil peste Porsche 911 Carrera RS. 1973 a
fost anul de glorie absolută a acestui model. Exemplarele 911 din acest an sunt cele mai apreciate
de fanii modelului, iar sub capota lor se afla un motor în 6 cilindri, de 2,687 cm cubi.
Lamborghini Coutach e un alt model renumit din istoria mărcii italiene, cu peste 2,000 de unităţi produse. Dar modelele primilor ani,
după lansarea din 1974, sunt adevărate piese de colecţie. La Concorso dEleganza a venit un exemplar din 1976, în versiunea
originală LP400, cea care livra aproape 400 CP (380 CP, dacă e să fim mai exacţi) dintr-un motor V12 de 4.0 litri.
Iar lista modelelor din această categorie, aduse la Concorso dEleganza, o încheie un BMW M1 din 1980. Da, originalul BMW M1, construit în doar 453 de exemplare! Motorul de 6 cilindri şi 3,452 cm cubi
producea 273 CP, suficient cât să îi confere maşinii o viteză de peste 260 km/h!
Deci, doamnelor şi domnilor, se mergea rapid şi înainte! Foarte rapid, demenţial
de rapid dacă e să ne gândim că toate aceste maşini n-aveau nici pe departe sistemele de siguranţă şi asistenţă prezente astăzi pe maşinile sport moderne!