Sistemele de siguranţă nu trebuie neglijate atunci când procurăm un automobil
21 August 2015, 19:21
O tendinţă foarte îngrijorătoare este urmărită tot mai mult printre consumătorii care tind să-şi procure un automobil – sistemele de sigunranţă sunt neglijate! Cert este faptul, că atunci când îţi alegi un automobil, primul lucru care îl iei în consideraţie este aspectul acestuia şi confortul de la bord. În goana de a îmbunătăţi aspectul şi confortul, marea majoritatea consumatorilor optează pentru jante frumoase şi sistemele audio/multimedia avansate, neglijând practic în totalitate sistemele de siguranţă. Pentru o bună parte din consumători sistemele de siguranţă sunt doar nişte abrevieri care „te impun” să plăteşti mai mult.

Este lăudabil faptul că tot mai multe sisteme de siguranţă îşi fac calea pe versiunile de bază al automobilelor. Acum nu-ţi poţi imagina un vehicul modern care să nu dispună de un sistem de autoblocare a frânelor (ABS), sistem de stabilitate (ESP) şi măcar de două airbag-uri. Sunt sisteme de o importanţă majoră pentru orice posesor de automobil. Nu trebuie
să contezi doar pe abilităţile tale de a controla automobilul - accidentele inevitabile se întâmplă şi din vina altor participanţi la trafic, iar atunci te poţi baza doar pe sistemele de siguranţă pasivă al automobilului tău (structura caroseriei, centurile de siguranţă,
airbag-urile etc.). Atunci când situaţia iese de sub control, pe carosabil umed, alunecos sau din cauza excesului de viteză pe carosabil uscat, sistemele de siguranţă activă (ABS, ESP etc.) vor face tot posibilul pentru a stabiliza maşina sălvându-ţi viaţa.
Mai multe sisteme de siguranţă activă au devenit obligatorii pentru maşinile moderne, iar pentru acest lucru trebuie mulţumite astfel de organizaţii
precum Euro NCAP care
execută crash-teste, dar şi
testează/premiază sistemele
de siguranţă activă, impunând
tot mai mult producătorii, ca
majoritatea acestora să fie
instalate în versiunile de bază.
Astfel, unii producători de
automobile tind să combine
predilecţia consumatorilor către echipări confortabile şi arătoase, dotându-le cu sisteme de siguranţă
de ultimă oră. Această strategie este una foarte corectă, dar şi riscantă, pentru că costul acelor dotări se poate ridica mai mult, decât şi-ar dori consumatorul. Unele dintre cele mai subestimate sunt sistemele de monitorizare a unghiului mort, dar şi cele de avertizare a trecerilor dintr-o bandă în alta fără presemnalizare. La prima vedere acestea pot părea
enervante,
iar conducătorii,
automobilul cărora a venit „forţat” cu aceste sisteme în dotare, tind să le deconecteze. Să vă aduceţi aminte de ele, atunci când veţi vrea să viraţi, iar în unghiul mort se va „ascunde”
un automobil sau un motociclist. Sau atunci când veţi adormi la volan după ore în şir petrecute în maşină. Aceste stuaţii pot apărea foarte rar şi doar voi decideţi, dacă acestea vor fi ultimele din viaţă.
O bună parte din accidente care au
loc în mediul urban, sunt rezultatul neatenţiei conducătorului la viteze relativ mici, atunci când traficul se mişcă lent, ceea ce putem urmări şi
la noi în capitală. Pentru a combate aceste accidente, tot mai mulţi producători lansează sisteme de prevenirea acestora cu sisteme, precum City Safety,
care alertează despre un accident eminent, iar atunci când conducătorul nu reacţionează, automat aplică frâna pentru a evita accidentul. Marea majoritatea acestor sisteme lucrează la viteze mici (în jur de 30 km/h), fiind apte de a vă păzi de un accident nedorit şi bătăi de cap cu reparaţiile.
Mai mult decât atât, unele din aceste sisteme pot evita impactul cu cicliştii, pietonii, copii micuţi sau animalele – „obstacole” foarte imprevizibile care de regulă apar „din senin”. Foarte curând sistemele de frânare autonomă, la fel ca şi ABS şi ESP, vor deveni standarde pe orice automobil modern şi acest lucru este unul foarte îmbucurător. Cu timpul automobilele
vor deveni complet autonome, iar conducătorii se vor transforma în pasageri care vor da doar indicaţii automobilului privind direcţiile dorite,
fiind lipsiţi de dreptul de
a conduce, pentru că
factorul uman va fi unicul
rămas, din cauza căruia
vor avea loc accidentele.
Dacă e să analizăm succint automobilele rulate, situaţia devine de-a dreptul alarmantă. Inspectând automobilul înaintea de al procura, neglijăm faptul, dacă acesta a avut accidente sau în ce stare sunt airbag-urile. Aceste lucruri ar trebui verificate la fel ca starea motorului sau cea a suspensiei. Strigătoare la cer este situaţia automobilelor cu numere bulgăreşti sau lituaniene, care este de-a dreptul scăpată de sub control, din cauza că li s-a scos limita de aflare în Moldova. Majoritatea acestor automobile au o istorie şubredă, în mare parte sunt în stare deplorabilă, sistemele de siguranţă nu funcţionează sau lipsesc cu desăvârşire – într-un cuvânt, adevărate bombe pe roţi, mai ales în mâinile tinerilor. O bună parte a tinerilor, în dorinţa de a avea un automobil propriu sau de a se da „mari şi tari”, procură astfel de „bombe pe roţi”, neglijând nu numai sistemele de siguranţă, dar şi condusul sigur, ceea ce rezultă în accidente grave sau chiar fatale.
Trebuie să luăm aminte, că sistemele de siguranţă sunt celea, care ar trebui să prevaleze atunci când alegem un automobil, indiferent, fie el nou sau
rulat. Siguranţa proprie şi a celor dragi, dar şi a altor participanţi la trafic ar trebui să conteze cel mai mult.
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
2
3,120
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!