Poţi exploata maşina vara cu anvelope de iarnă?
2 Septembrie 2015, 12:08
Astăzi colega noastră din presa auto, Elena Potorac, a postat într-o reţea socială o imagine cu un SUV din Chişinău, care este exploatat cu anvelope de iarnă pe toată durata anului, după cum pare din imagine. Comentariile şi acuzaţiile la adresa proprietarului SUV-ului n-au întârziat să curgă val, deşi au existat şi păreri defensive.

Noi, însă, ne-am gândit să abordăm problema direct şi la obiect: poţi exploata maşina vara cu anvelope de iarnă? Este această practică una periculoasă sau e doar o exagerare?

Ei bine, pentru a da un răspuns obiectiv trebuie să intrăm niţel în profunzimea specificului anvelopelor de iarnă. Haideţi să facem din start distincţia dintre anvelopele de iarnă şi cele all-season: anvelopele de iarnă sunt marcate corespunzător şi de obicei au banda rulantă cu lamele mult mai pronunţate, pentru o performanţă maximă pe zăpadă şi gheaţă, în timp ce anvelopele all-season au un cauciuc mai dur, sunt marcate corespunzător, şi reprezintă o soluţie mediocră, ce vrea să împace capra cu varza, dar de cele mai multe ori nu au performanţe foarte bune nici vara, nici iarna. În cazul nostru, vorbim de anvelope de iarnă.

Aderenţa anvelopelor de iarnă nu e asigurată doar de profilul dinţat, cu lamele, al benzii rulante, ci şi de
compoziţia cauciucului acestora, mult mai lipicios, de obicei, pentru o aderenţă sporită pe zăpadă şi gheaţă. Această caracteristică e foarte preţioasă pentru a asigura performanţa bună a anvelopelor pe timp de iarnă şi are o valabilitate limitată în timp – de obicei între 3 şi 5 ani din momentul fabricării anvelopelor şi nu mai mult de 3 sezoane de exploatare.

Şi tocmai această compoziţie specifică a cauciucului anvelopelor de iarnă le şi
determină vulnerabilitatea la temperaturi ridicate. Atunci când temperatura trece de 8-12 grade Celsius, cauciucul acestora devine mai puţin aderent şi, de obicei, ceva mai dur. În aceste condiţii exploatarea anvelopelor nu este neapărat periculoasă, pentru că la o asemenea temperatură nu mai aveţi în cale zăpadă sau gheaţă. Totuşi, anvelopele nu vor mai funcţiona la deplinul lor potenţial, iar distanţa de frânare ar putea creşte ca urmare a reducerii aderenţei.
Atunci când temperatura urcă şi mai mult, lucrurile încep să devină cu adevărat periculoase, însă. Dacă afară avem o temperatură de 30 de grade Celsius, atunci asfaltul are, de obicei, până la 45-55 grade sau chiar şi mai mult în zilele toride. La peste 30 de grade Celsius, anvelopele de iarnă sunt efectiv „topite” încet cu fiecare rulare şi frânare – cauciucul lor devine maleabil şi îşi scade aderenţa periculos de mult. Distanţa de frânare chiar şi în scenariile obişnuite de oprire mai dinamică la un
semafor poate creşte alarmant de mult, sporind riscul accidentelor. De fapt, acolo unde o altă maşină ar opri în acelaşi ritm fără şuierarea anvelopelor pe asfalt sau includerea ABS-ului, la o maşină cu anvelope de iarnă acestea vor începe a şuiera şi luneca mult mai devreme, fiind nevoie de intervenţia sistemelor de asistenţă la frânare. În
rezultat, distanţa de frânare creşte foarte mult, iar dacă nu aveţi spaţiu de rezervă în faţă, vă puteţi pomeni lesne în situaţia unui accident. Acest scenariu e valabil şi în cazul necesităţii unei frânări maxime de urgenţă, la apariţia unui obstacol sau orice altceva în cale. Deci, da, exploatarea maşinii cu anvelope de iarnă pe timpul verii este
periculoasă, în special în condiţiile climaterice ale Moldovei, cu veri foarte toride.

Aceeaşi şuierare timpurie a anvelopelor se va remarca şi în virajele luate mai rapid, şi tot din cauza faptului că anvelopele de iarnă ajung foarte repede la limita aderenţei lor în asemenea
condiţii. Şi în tot acet timp, gradul lor de uzură este accelerat extrem de mult, aşa încât un sezon de vară cu exploatarea anvelopelor de iarnă vă poate aduce în pragul unui viitorului sezon de iarnă cu anvelopele uzate şi incapabile să vă mai asigure aderenţă iarna următoare. Dacă raţionamentul exploatării anvelopelor de iarnă pe timp de vară este cel de economie, atunci un astfel de scenariu vă anulează, de fapt, orice economie, pe lângă faptul că vă expune la riscuri. Şi mai trebuie să ştiţi că anvelopele de vară sunt aproape întotdeauna mai ieftine decât cele de iarnă, aşa că achiziţionarea lor la începutul sezonului cald vă va permite să exploataţi anvelopele de iarnă pentru vreo 3 sezoane reci şi astfel cu două seturi de anvelope veţi putea rula 3-4 ani compleţi, în loc de un an complet riscant cu un singur set de anvelope de iarnă.

O părere defensivă ar putea menţiona că unele maşini ar putea parcurge foarte puţini kilometri pe parcursul unui sezon de vară, fapt care face
achiziţia anvelopelor iraţională. Poate fi parţial adevărat, dar până şi acel număr redus de kilometri va fi unul parcurs cu grad sporit de risc, iar atunci când vine vorba de siguranţă, economiile se dovedesc de multe ori absurde. Or, presupunând că proprietarul a avut potenţialul de a investi într-un automobil, e firesc ca acesta să
dispună şi de potenţialul de a-i asigura o minimă mentenanţă tehnică decentă, pentru siguranţa lui şi a celor din jur. Totuşi, codul rutier al Republicii Moldova stipulează obligativitatea „încălţării” anvelopelor de iarnă sau all-season pe timp de iarnă, dar nu şi obligativitatea „descălţării” lor pe timpul sezonului cald al anului.
O altă părere devensivă ar putea fi legată de calitatea carosabilului autohton, mult mai cariat. Anvelopele de iarnă sunt mult mai moi, prin urmare absorb o mai mare parte din forţa unui şoc dat de carosabilul defectuos, şi de aia unii proprietari preferă să exploateze acest tip de anvleope pe perioada verii. E o presupunere total greşită! La
temperaturi mari de vară, anvelopele de iarnă sunt, dimpotrivă, mai vulnerabile la şocurile date de o groapă abruptă sau de acostarea unei borduri şi pot forma mult mai uşor deformări ireversibile! Astfel, aceeaşi groapă abordată iarna cu o anvelopă de iarnă va fi absorbită eficient, iar vara ar putea să vă defecteze cu totul anvelopa, forţându-vă să o aruncaţi la gunoi. Cei care-şi doresc anvelope mai moi vara trebuie
să opteze pentru anvelope de vară cu cadru mai flexibil, care să le asigure absorbţia suplimentară de care consideră că au nevoie. Atenţie şi la tipul anvelopelor – evitaţi-le pe cele de tip Run Flat, dacă vă doriţi anvelope moi, întrucât cele Run Flat sunt proiectate intenţionat pentru a fi mai dure, cu pereţi mai rigizi, pentru a vă asigura înaintarea în cazul unei pene. Dacă maşina, însă, a fost echipată cu
anvelope Run Flat din uzină, aceasta poate însemna, de obicei, că ea nu dispune de roată de rezervă. Aşa că asiguraţi-vă că aveţi o roată de rezervă sau cel puţin un compresor electric şi un set de încleiere de urgenţă a unei pene.

Şi în fine, vara e şi sezonul ploilor abundente, care ţin puţin, dar care crează şuvoaie masive de apă care curg pe carosabil. Anvelopele de vară sunt proiectate să disperseze acele şuvoaie, lăsând carosabilul de sub anvelopă mai puţin inundat de apă şi păstrând astfel aderenţa. Multe din anvelopele de iarnă nu au un profil specializat pentru dispersarea apei, sau au unul ce funcţionează mai slab în condiţiile ploilor abundente, iar în rezultat maşina e expusă mult mai mult la pericolul acvaplanării. Mare atenţie şi în asemenea condiţii, deci!

Concluzia e simplă şi nu lasă loc de interpretări. Exploatarea maşinilor cu anvelope de iarnă pe timp de vară este periculoasă, iar cea mai mare parte a raţionamentelor de economie financiară pe baza acestei practici se dovedesc a fi greşite sau mult prea riscante în raport cu siguranţa la drum. Prin urmare, sfatul nostru este să optaţi pentru anvelope de vară pe timp de vară. Puteţi achiziţiona
un set nou de o marcă eventual mai simplă, mai bugetară, în cazul în care sunteţi constrâns de posibilităţile de buget, pentru că la anvelopele de vară aţi putea să nu alegeţi neapărat cele mai renumite brand-uri şi modele. Dar optaţi pentru anvelope corecte, preferabil noi, cu un profil care să vă ofere o protecţie minimă net superioară faţă de cazul în care aţi exploata maşina cu anvelopele de iarnă.

Vă dorim un drum sigur!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
5,255
GALERIE FOTO (6 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!