Expediţia cu noul BMW X5 xDrive40e: ce înseamnă un SUV electric-hibrid într-o călătorie de 1,715 km?
12 Octombrie 2015, 09:44
Ei bine, domnilor, ştim cu toţii că datele tehnice oficiale sună incredibil de frumos pentru modelele hibride cu încărcare de la priză, iar noul BMW X5 xDrive40e nu e o excepţie. Standardele oficiale de omologare a cifrelor de consum de referă la prima sută de kilometri parcurşi, atunci când o parte importantă din distanţa totală este parcursă în regim pur electric, iar astfel cifra rezultată e într-atât de mică, încât e aproape imposibil de crezut. Pentru BMW X5 xDrive40e cifra oficială de consum urban este de 3.3-3.5 litri/100 km în cam toate regimurile – urban, extra-urban şi mixt, cu diferenţe de 0.1 litri/100 km şi un plus de 0.1 litri/100 km pentru exemplarele cu jante mai mari, de 19 ţoli, precum maşina noastră expediţională. Iar din primii o sută de
kilometri, teoretic, se poate
parcurge până la 31 de kilometri
în regim pur electric.

Fiind sinceri până la capăt, nouă ne
este greu să credem că până şi în
prima sută de kilometri parcurşi extra-
urban se poate atinge un consum
de 3.5 litri/100 km cu un ditamai X5,
dărămite în următoarele sute... Dar cine ştie, anul trecut ne-am convins în
repetate rânduri că un X5 în motorizare de xDrive25d poate avea un consum extra-urban real de 5.0 litri/100 km, motiv pentru care am botezat acea versiune „SUV-ul cu consum de 5 litri
la sută” (vezi aici prima experienţă de 5.0 litri/100 km şi cea de-a doua). Cine ştie, poate noua versiune hibrid îşi va câştiga o nouă poreclă – „SUV-ul de 3.5 litri la sută, sau măcar „SUV-ul de 4 litri la sută”?
BMW X5 xDrive40e la grea încercare: o călătorie de 1,715 km

Ştiţi deja că planificăm să punem la încercare modelul ăsta prin toate peisajele Moldovei, iar pentru a face asta a trebuit să zburăm tocmai până în Munchen, la uzina BMW, ca să preluăm maşina expediţională de acolo şi să o aducem pe propriile roţi în Moldova. Noul BMW X5 xDrive40e e o maşină extrem de nouă şi solicitată, fiind dezvăluită în Europa acum mai puţin de o lună la salonul auto de la Frankfurt, iar asta înseamnă cei de la BMW Group ne-au croit cu greu o fereastră de câteva săptămâni pentru a ne oferi maşina asta pentru expediţia noastră „electrică”. N-avem timp de pierdut, deci. Trebuie să facem un sprint direct, fără prea mari popasuri, din Chişinău spre Munchen.

Un element frumos al noului BMW X5 xDrive40e este faptul că acesta vine
echipat standard cu sistem de navigare, capabil să afişeze cam prin toată Europa punctele de încărcare specializate – acele prize de mare capacitate care ne-ar putea încărca, teoretic, bateriile cam în vreo oră şi jumătate, în locul celor aproape 3 ore cât ar dura încărcarea bateriilor la priză obişnuită. Dar nu vom avea timp în această călătorie nici măcar pentru acele încărcări: preţul în timp e prea mare faţă de cei 31 de kilometri câştigaţi la un traseu de lungă distanţă. Teoretic, dacă am avea timp berechet şi răbdare, am putea să parcurgem destul de mult în regim pur electric, dar noi nu aveam nici timp, şi nici răbdare. Vom conduce, practic, maşina asta într-un regim hibrid obişnuit, în care bateria ia energia de la rularea în inerţie şi frânare, apoi mai ajută un pic motorul pe benzină la accelerări şi urcări în pantă, pentru a
minimiza consumul. Însă, evident, consumul e mult mai mare decât cel oficial indicat. Practic vorbind, ar trebui să ne aşteptăm la un consum dublu decât cel urban pentru un astfel de sistem de propulsie. Aici ar trebui să luăm acea cifră de 3.5 litri/100 km şi să excludem cei 31 de kilometri parcurşi în regim pur electric – şi obţinem 3.5 litri consumaţi în oraş pentru 69 km, iar asta se traduce într-un consum de 5.1 litri/100 km. Acum putem dubla practic acest consum şi am obţine 10.2 litri/100 km. Sună înfricoşător parcă pentru un hibrid şi, deşi, logica practică ne spune că ar trebui să ne aşteptăm la un asemenea consum extra-urban pentru această maşină, noi sperăm, totuşi, că vom avea un consum semnificativ mai mic – de vreo 7.5-8.5 litri/100 km. Să vedem, însă, ce ne va demonstra realitatea.
Era seară când ajungeam la uzina BMW din Munchen. Am intrat în garajul unde era parcată maşina noastră expediţională, care ne aştepta cu bateria complet încărcată şi, fireşte, deocamdată fără logo-urile partenerilor expediţiei aplicate pe ea. Toată tehnologia asta pare magică încă de la primul contact – priza cu un LED circular de iluminare, cadranele de bord care te anunţă despre bateria plină, butonul de gestionare a tipului de propulsie...
Am urcat la bord şi am pornit maşina. Nici un sunet. Motorul pe benzină stă liniştit şi aşteaptă comanda „creierilor electronici” ai maşinii, iar între timp pe cadranele de bord ţi se scrie „Ready”, adică maşina e pregătită să înceapă mişcarea. Am cuplat cutia de viteze în poziţie „D”, am scos frâna electronică de mână şi maşina a început a se mişca, doar cu propulsia electrică. Am lăsat sistemul de propulsie în regim automat, să decidă el când să folosească energia din baterii şi când
să includă motorul pe benzină. Şi, deocamdată, sistemul decidea că e cazul să merg doar în regim electric. În silenţiozitate uimitoare!

Am ieşit din Munchen doar pe baza propulsiei electrice, dar până la ieşirea din oraş parcursesem doar vreo 4-5 kilometri. De îndată ce am păşit pe una din autostrăzile germane, maşina a inclus şi motorul pe benzină în acţiune. Teoretic, aş putea merge pe baza
propulsiei electrice până la o viteză de 120 km/h, dar bănuiesc că maşina „ştie” că aproape de această viteză propulsia electrică nu mai e la fel de eficientă, motiv din care a decis includerea motorului pe benzină.

La acea oră de seară autobahn-ul s-a dovedit a fi destul de aglomerat, situaţie accentuată şi de mulţimea de zone aflate în reparaţie. Atunci când traversam acele regiuni de reparaţie, maşina îşi folosea energia din baterii şi mergeam pur electric. Apoi,
la viteze mai mari, revenea propulsia pe benzină. Un lucru care m-a fascinat imediat la sistemul de propulsie a lui X5 xDrive40e e interacţiunea dintre cele două motoare. Acestea intervin şi interacţionează într-un mod total armonizat, fără să se simtă sacadări de putere sau orice alte stângăcii. Îmi amintesc de primele modele hibride germane, testate de noi acum vreo 5 ani. Acolo existau stângăcii sesizabile. Acum, însă, totul are loc într-un proces lin, extrem de bine armonizat. Iar
izolarea fonică a maşinii e într-atât de bună, încât aproape că nu auzi nici măcar motorul pe benzină de sub capotă. Am impresia chiar că X5 xDrive40e e şi mai bine izolat decât alte versiuni ale lui X5, tocmai pentru a izola sunetul motorului. Iar motorul pe benzină nu dispune de startor obişnuit, electromotorul dintre el şi cutia de viteze fiind cel care-l porneşte, iar aceasta pornire are loc întotdeauna fără vibraţii, aproape insesizabil! Fantastică plăcere în condus a acestei tehnologii!
Peste vreo sută de kilometri parcurşi nu mai aveam energie în baterii, deşi le-am folosit sporadic. Sistemul de navigare al maşinii îmi arăta destul de multe prize în proximitate, dar stabilisem deja că nu aveam timp de ele, aşa că am continuat deplasarea. Consumul pentru prima sută de kilometri era destul de mare: cam 7.5 litri/100 km, deşi folosisem şi energia din baterii.

În scurt timp îmi făcusem intrarea în Austria şi-mi continuasem decisiv drumul pe autostrăzile austriece. Mă străduiam să am un regim firesc de condus, fără excese nici în direcţia
dinamismului, nici în cea a maratoanelor de consum. Menţineam o viteză între 120 şi 140 km/h. La rulări în inerţie pe văi, maşina mai încărca bateriile cu câteva procente, apoi le utiliza în propulsie fără măcar să simt că am parte şi de ajutorul motorului electric. Pot să spun, însă, că dinamismul întregului sistem e unui foarte plăcut, cu reacţii bune şi putere mare, livrată oricând ţi-o doreşti. Maşina asta a fost gândită pentru un dinamism similar cu versiunea xDrive40d, că nu în zadar are şi acelaşi număr de cai-putere (313), iar în condus poţi spune că ai parte de un dinamism similar.
Şi totuşi, după vreo 500 de kilometri parcurşi deja, cifra de consum mediu real pe tot parcursul călătoriei nu mă bucura prea mult: ea oscila între 9.5 şi 9.7 litri/100 km. Se simţea că media se va stabiliza în jurul acestor valori, iar speranţele noastre iniţiale nu vor rămâne decât un vis.

Spre dimineaţă ajungeam în Ungaria, iar media de consum se stabilizase într-adevăr la 9.6-9.7 litri/100 km. Să vedem dacă situaţia se va schimba în România, acolo unde viteza medie de deplasare va fi ceva mai mică.
A urmat o zi lungă de traversare a României, cu trafic destul de aglomerat. Media consumului n-a scăzut, ba chiar în regiunile muntoase a urcat spre 9.8 litri/100 km, după care şi-a revenit la 9.7 litri la sută. Seara ajungeam la vama Moldovei, iar ultimele văi din apropierea vămii ne încărcaseră niţel bateriile, aşa că deplasarea prin vamă se făcea silenţios, pe baza propulsiei electrice.
Peste încă o sută de kilometri ajungeam în Chişinău. Parcursesem exact 1,715 km, iar media finală reală era aceeaşi: 9.7 litri/100 km. Este simţitor mai mult decât am fi sperat de la o maşină cu un sistem de propulsie atât de avansat tehnologic, dar în acelaşi timp chiar calculele noastre practice iniţiale ne indicau o posibilitate de a avea un asemenea consum. Comparabil cu dieselul X5 xDrive25d, cu care am avut
un consum de 7.3 litri/100 km chiar şi prin munţii Alpi, noua versiune electrică-hibrid e mai puţin eficientă în călătorii lungi, însă dacă vom compara consumul real al unui benzinar xDrive35i de pe X5, care indică la traseu vreo 11 litri la sută, până spre 13-14 la un dinamism mai accentuat, atunci noua versiune hibridă tot iese în avantaj la eficienţă.

Explicaţia consumului obţinut de noi la traseu de lungă distanţă cu noul BMW X5 xDrive40e e relativ simplă: X5 e un SUV mare în dimensiuni, iar cu tot cu bateriile din podeaua portbagajului este şi destul de greu, cântărind 2.2 tone
la gol, cam cu 200 kg mai mult decât un xDrive25d, iar o asemenea greutate nu poate fi propulsată cu dinamism fără un efect în consum. Dar totuşi, esenţa conceptului electric hibrid promite o mega-eficienţă mai ales în mediul urban. Aşa că, odată ajunşi în Chişinău,
am resetat contorul de consum, am dat maşina în garaj, am conectat bateria la priza de acasă şi am mers să dormim. De mâine începe testul exploatării urbane în Chişinău, vom testa maşina asta prin Chişinău cel puţin vreo 3 zile şi vom vedea ce consum real vom scoate
în capitala ţării noastre! Va fi el oare simţitor mai bun decât cel obţinut la traseu? Dar consumul pe care-l vom obţine ulterior în expediţia prin toată Moldova? Ce vom obţine acolo? Staţi pe aproape! Marile provocări din expediţia electrică abia încep!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
2
8,032
GALERIE FOTO (12 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!