Expediţia „electrică” prin nordul Moldovei cu noul BMW X5 xDrive40e, din capitală spre nord!
15 Octombrie 2015, 15:42
Iată că a venit şi momentul să punem minunăţia asta electrică-hibridă, pe nume BMW X5 xDrive40e, în miezul peisajelor autohtone tomnatice ale ţării noastre! Până şi germanii ne-au zis „ah, toamna natura din Moldova e foarte frumoasă!” şi au avut dreptate, doamnelor şi domnilor, iar noi, cei care trăim aici zi de zi, trebuie să ştim cel mai bine acest fapt!

Şi tocmai pentru că trăim aici zi de zi, am vrut să punem maşina asta ultra-tehnologizată în miezul peisajelor care ne înconjoară. Cu toţii ştim că în Berlin, Munchen şi Zurich există prize electrice specializate pentru maşinile electrice şi că exploatarea unei maşini cu propulsie electrică pură sau parţială este tot mai mult susţinută de o infrastructură într-o vertiginoasă dezvoltare. Dar cum e să exploatezi o maşină atât de avansată tehnologic în Moldova? E posibil să o încarci de la prizele obişnuite, e posibil să obţii eficienţă reală cu ea în condiţiile ţării noastre?
Ieri ne-am convins că în materie de preţ un BMW X5 xDrive40e, cu sistem de propulsie plug-in hibrid, este cu doar vreo 4 mii de euro mai scump decât un X5 cu motor pe benzină incipient, deci pentru cei care caută o maşină în acest interval de preţ, eticheta de preţ a noii versiuni electrice-hibride nu ar trebui să fie o piedică. Mai mult ca atât, cei care-şi fac griji de calitatea combustibilului diesel autohton au un argument în plus de a opta pentru această versiune benzino-electrică, întrucât vor beneficia de o eficienţă comparabilă şi chiar mult mai bună în unele ipostaze decât cea a unui diesel, dar vor alimenta doar cu electricitate şi benzină. Iar exploatarea urbană din Chişinău şi suburbii, doamnelor şi domnilor, exploatarea urbană din acest mediu al ţării noastre ne-a lăsat absolut uluiţi şi fascinaţi! Să exploatezi un asemenea SUV, de asemenea dimensiuni, şi să ai un consum mediu urban îndelungat de doar 2.9 litri/100 km e o realizare pe
cât de incredibilă, pe atât de admirabilă! Da, noul BMW X5 xDrive40e e SUV-ul cu consum de 3 litri/100 km în oraş, am verificat-o pe propria experienţă!

Şi aici vine cealaltă parte a monedei: dar ce înseamnă exploatarea acestui model în afara oraşului, tot în ţara noastră? Desigur, e frumos să ştii că poţi avea un asemenea consum incredibil în Chişinău, dar odată ce ţi-ai cumpărat un ditamai BMW X5, e ilogic să-l foloseşti doar în oraş, că altfel ţi-ai fi cumpărat o Seria 2 Active Tourer hibridă, sau o Seria 3 hibridă – că acum ai la alegere tot mai multe în gama BMW şi nu numai. Deci, dacă ai ales să-ţi cumperi un BMW X5 xDrive40e, cel mai probabil mai ai sânge de aventurier în tine şi vei mai dori să-ţi urci din când în când familia la bord pentru nişte călătorii prin ţară, iar uneori şi în afara ţării. Cu călătoriile lungi ne-am lămurit deja şi vom mai testa încă o dată
consumul atunci când vom înapoia maşina în Germania, dar acum vrem să vedem cum e exploatarea maşinii ăsteia pe distanţe regionale, în interiorul Moldovei! Vreţi să mergeţi până la Orhei, până la Soroca, sau oriunde altundeva în Moldova? Trebuie să ştiţi la ce să vă aşteptaţi! Că doar aveţi un SUV imens, cu tracţiune integrală adevărată şi gardă la sol de 205 mm!

Iar noi nu putem fără aventură şi spirit spontan. Aşa că nu am mers pur şi simplu prin Moldova într-un test de consum. Ci ne-am adunat împreună, o echipă de bărbaţi aventurieri la bordul maşinii ăsteia, şi am pornit într-o adevărată expediţie „electrică” prin toată Moldova! Desigur, Sergiu Voloc e cu
noi în toată aventura asta, Alex Berdicevschi filmează tot ce se întâmplă pentru marele film final, iar astăzi pornim din Chişinău spre nordul Moldovei! Să mergem!

Dacă e hibrid, de ce are un rezervor de tocmai 80 de litri?

Bateriile au fost complet încărcate pe parcursul nopţii, dar am decis să pornim dimineaţa prin oraşul liber în regim „save battery”, adică să păstrăm energia din baterii pentru mai târziu şi să mergem pe baza benzinei. În scurt timp, ne-am adunat cu toţii şi am ieşit din oraş spre nord, pe traseul Chişinău-Orhei, iar la ieşire am oprit într-o staţie Lukoil Moldova, pentru că, pe lângă cei vreo 15 litri de benzină turnaţi de la intrarea maşinii în ţară, nu am mai
alimentat deloc cu benzină de când am adus maşina în Moldova.

„Benzină 95, rezervorul plin, vă rugăm”, le-am zis celor de la staţia peco. Indicatorul rezervorului arăta ceva mai puţin de o pătrime când am poposit aici, iar la un volum de tocmai 80 de litri a rezervorului, nu e de mirare că benzina a tot încăput şi a încăput în rezervor, până la o sumă de peste 1,100 lei. Eh, de, e un ditamai SUV cu rezervor uriaş, ca să poată merge distanţe lungi după ce se epuizează bateriile, dacă cel de la volan îşi doreşte. Sergiu Voloc a dat, atunci, o întrebare bună: „dacă e electric-hibrid, de ce are un rezervor de benzină de tocmai 80 de litri?”. Întrebarea e logică, şi probabil ar fi fost logic să existe un rezervor mai mic, poate în favoarea unor baterii de capacitate mai mare, dar aşa X5 xDrive40e are un rezervor identic cu alte X5-uri şi, deci, o autonomie totală foarte mare.
Maşina asta rupe asfaltul de sub roţi, dacă vrei!

Odată ieşiţi din oraş, după comuna Stăuceni, am inclus propulsia electrică, menţinând o viteză de 90-100 km/h, că doar propulsia electrică e disponibilă doar până la 120 km/h. Totuşi, am
încercat să evităm acceleraţiile rapizi, ca să nu irosim energia bateriilor în van. Maşina, însă, are şi aşa un dinamism bun, iar spre bucuria noastră electromotorul consumă moderat energie chiar şi la traseu, fapt care nu se întâmplă la electromobilele curate, de exemplu. Explicaţia e simplă – cutia de viteze a maşinii operează şi în regim pur electric, aşa că raporturile de transmisie se modifică şi pentru electromotor, sporind astfel eficienţa consumului de energie!
Când am ajuns, însă, la serpentinele de după Peresecina, ne-am dorit să le trecem foarte sportiv. Am inclus propulsia automatizată, dar şi regimul Sport al maşinii! Suspensia s-a rigidizat, reacţiile transmisiei şi motorului s-au acutizat, iar noi am început a merge cu un dinamism uimitor! Sergiu Voloc se ţinea strâns de scaune... Iar motorul benzinar de sub capotă a început a scoate un sunet fioros de sub capotă, în ciuda unui număr de doar 4 cilindri şi a unei capacităţi cilindrice de doar 2.0 litri.
Să ştiţi că atunci când pedala e apăsată puternic, cei 313 CP şi 600 Nm livraţi de întregul sistem de propulsie sunt de-a dreptul ameţitori! Maşina asta rupe asfaltul de sub roţi, dacă vrei, şi te
lipseşte strâns de spătarul scaunului! Despre manevrabilitate şi plăcere în condus e, probabil, de prisos să mai vorbim – e un BMW sadea, chiar dacă are un sistem inovativ de propulsie!
O mână de ajutor pentru un Zaporojeţ 968M de la BMW X5 xDrive40e

Imediat după serpentine, am inclus din nou propulsia electrică pură. Ne-am deplasat din nou cu viteză constantă şi eficientă. La un moment dat, pe partea stângă a drumului, am văzut o familie care se chinuia să împingă pe marginea drumului un Zaporojeţ 968M. Ilie şi-a amintit cu nostalgie că a învăţat a şofa pe un astfel de model, deţinut cândva de tatăl său, aşa că în scurt timp BMW-ul X5 pe care-l conducea
astăzi a făcut cale întoarsă până la acei oameni.

„Bună ziua! Aveţi nevoie de ajutor? Să vă tractăm, poate?” – am întrebat noi de îndată ce am oprit. Vizibil surprinsă, familia a spus că nu are nevoie de ajutor, că maşina doar s-a supraîncălzit. Ştiţi voi, Zaporojeţul nu are un radiator sau răcire cu apă, ci doar răcire cu aer. Ei au tras pe dreapta, noi am mai schimbat câteva vorbe cu ei, iar dânşii au devenit în scurt timp mai relaxaţi şi mai veseli, convingându-se că avem intenţii bune. Zaporojeţul nu vroia să pornească, supraîncălzit fiind, iar noi eram deja pregătiţi să cuplăm funia de
tractare la el şi să-l ajutăm un pic. Proprietarul ZAZ-ului a zis, totuşi, să mai dea o tentativă să-l pornească, că s-o mai fi răcit între timp.

„Tr-tr-tr-tr-tr-trfff-trsss-trfff, vruuum!” şi încet, încet, abia, abia, scoţând un fum negru ca de funigină, a pornit motorul Zaporojeţului! Un tact plăcut de motor cu 4 cilindri în formă de V, de 40 de cai-putere, a străpuns aerul răcoros al dimineţii de toamnă. „Să trăiţi! La revedere!”, le-am zis noi oamenilor şi am plecat împăcaţi. Ah, aventurile deja încep! Dar oamenii în Moldova sunt foarte plăcuţi! Cât de frumos şi vesel am comunicat cu ei! Simpleţe şi naturaleţe, asta e Moldova noastră! Să mergem înainte!
De la Chişinău la Orhei pe baza propulsiei electrice?

Uite că în curând intram în Orhei şi rulam tot pe propulsie electrică, de la ieşirea din Chişinău până aici, cu
excepţia acelor serpentine de după Peresecina. Care vasăzică, dacă depunem un pic de străduinţă, am putea ajunge de la Chişinău până la Ohei numai cu propulsie electrică! La traseu!
Hai să facem un popas prin centrul Orheiului, ne-am zis. Iată monumentul lui Vasile Lupu, aici e centrul. Am oprit, apoi curioşii au şi apărut, iar Sergiu Voloc tocmai fusese delegat cu funcţia de negociator de prize electrice,
aşa că a mers cu întrebatul prin împrejurimi, ca să vedem dacă nu cumva reuşim să găsim vreo priză electrică pe aici! Unul din camarazi îmi şopteşte la ureche „să vezi că va găsi o priză pe aici, din pământ o va scoate, dar o va găsi”!
Şi a avut dreptate! Sergiu a negociat cu un funcţionar de pe acolo şi când colo chiar în loc public, lângă un stâlp falnic, se găseşte o priză! Uşa cutiei în care era ascunsă scârţâia sub povara anilor şi amintilor sovietice, dar acolo era totuşi o priză! Şi cablurile erau unite cu nişte bandă izolantă albastră în stil
clasic sovietic, dar când colo, spre surprinderea noastră, priza funcţionează perfect! Este energie! Aşa că am tras BMW-ul mai aproape şi l-am pus la încărcat, iar orheienii au prins a se lăuda cu oraşul lor plin de oameni gospodari! Nu ştiu cu altele cum sunt, dar priză electrică am găsit aici şi ni s-a permis să încărcarea maşinii!
Frumuseţea nordului Moldovei

Cât am mai stat noi cu filmări şi sesiuni foto, bateriile maşinii şi-au tot tras energie în ele. Apoi, fireşte, am pornit mai departe, spre nord. Din fericire,
mergem pe un drum reparat calitativ, un drum nou, de fapt, care e la fel de bun până la Soroca. Ah, cât de plăcută şi civilizată pare Moldova cu asemenea drumuri! Iar copacii aurii de pe marginea drumului păreau un decor de basm pentru expediţia noastră! Avem o ţară excepţional de frumoasă, trebuie doar să facem regulă în ea!

Din fericire, am trecut şi prin minunatele sate ale Moldovei în această perioadă
a toamnei! Aproape că-mi aminteam expresii din compunerile de la şcoală, cu frunzi ruginite şi culori calde! Satele au prins a avea garduri mai joase, de la un moment dat, multe din ele făcute cu gust, din lemn, iar asta dădea acea atmosferă autentică atât de frumoasă a satelor noastre! Un contrast frumos se arăta în faţa ochilor noştri, care se integra de minune într-un tablou comun – sate cu garduri de lemn îngrijite, ogrăzi curate, drumuri bune frumos marcate, şi un SUV electric-hibrid cu încărcare de la priză care trece la
propulsia pur-electrică imediat ce
coborâm la viteza legală a unei
localităţi, îngrijorat parcă să nu
trezească lătratul câinilor şi să nu
tulbure liniştea cucostârcilor!
Apoi, am oprit şi lângă un fermier, venit să-şi vadă terenurile de pe marginea unui drum extraurban. Avea un X5 de generaţie precedentă, cumpărat nou
mai mulţi ani în urmă. Era un X5 cu motor pe benzină, iar proprietarul său s-a arătat foarte interesat de noul X5 xDrive40e cu propulsie electrică-hibridă.
Ne-am continuat drumul pe un traseu offroad, sau mai bine zis un drum de ţară care întretăia traseul niţel. Nu ne economisea timp, ba dimpotrivă, dar era un drum atât de şerpuitor şi frumos, încât n-am putut rezista tentaţiei de a-l
explora! BMW X5 xDrive40e trece cu lejeritate orice tip de carosabil, având o suspensie extrem de capabilă să înghită denivelările! Actuala generaţie stă cel mai bine la acest capitol şi face modelul extrem de adaptat pentru diversitatea calităţii de drumuri din ţara noastră!
Apoi au urmat alte şi alte sate, cu drumuri mai rele şi mai bune, cu case frumoase şi oameni gospodari. Este ceva frumos şi sacru încă, în atmosfera satelor moldoveneşti. Nu în toate, dar
unele din ele mai păstrează coagulată o frumuseţe curată, neprihănită parcă, iar oamenii intră în vorbă foarte uşor şi binevoitor. Din nou, X5 xDrive40e se împacă perfect cu acest peisaj, chiar dacă, evident, îşi foloseşte şi benzina din rezervor pentru a înainta.
Am făcut un scurt popas şi la Floreşti, apoi ne-am îndreptat spre Soroca. Ne doream să ajungem la cetatea-simbol a ţării noastre, recent renovată! Iat-o! E
admirabil de frumoasă şi, cel mai important, la ea se poate ajunge mergând exclusiv pe drumuri bune, deci puteţi călători într-aici cu orice maşină! Trebuie să o vedeţi, trebuie să le arătăm cu toţii copiilor că strămoşii noştri au fost în stare s-o construiască în scop de apărare, iar noi suntem în stare s-o păstrăm şi s-o onorăm!
Până aici, consumul mediu al maşinii s-a stabilizat la 5.8 litri/100 km. Incredibil de bun pentru un asemenea SUV! Însă mergem mai departe, spre Drochia, Râşcani, Glodeni, Bălţi şi toată frumuseţea din nordul ţării! Mergem fără a reîncărca deplin bateriile maşinii, aşa că, evident, consumul va creşte! Ne aşteaptă noi aventuri, dar despre asta
vă povestim mâine! Ah, da! Vin şi
marile provocări de offroad!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
3
4,102
GALERIE FOTO (32 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!