Cireaşa de pe torta Moldova Premium SUV Maraton: Movila Măgura
9 Octombrie 2016, 15:11
Era ultima zi a Moldova Premium SUV Maraton şi realizam încă de dimineaţă că trebuie să o savurăm în deplinătatea sa. Traseul nostru de astăzi cuprindea o deplasare dificilă către Movila Măgura, un loc despre care puţini dintre noi auziseră, iar şi mai puţini îl văzuseră vreodată. Şi probabil şi dintre cititorii noştri puţini au avut ocazia să ajungă
vreodată pe acolo. Dar, aşa cum ne-au cerut cititorii şi prietenii noştri, după ce relatările acestui maraton vor fi luat sfârşit, vom publica ghiduri detailate, cu coordonate geografice cu cele mai frumoase locuri vizitate de către noi, atât la maratonul din iulie, cât şi cel tomnatic de acum, iar acele ghiduri vor fi păstrate în arhiva PiataAuto.md
pentru totdeauna, pentru ca oricine dintre Dvs. să le aibă la îndemână oricând ar avea o poftă de o nouă escapadă în minunata noastră Moldovă!

Ei bine, drumul spre Movila Măgura se arăta dificil, cu sectoare de traseu acoperit doar cu pământ, iar prin geamurile camerei calde de
la Bahmut Club se zărea ploaie. „Uh” – mi-am zis – „iar va trebui să împingem maşinile prin noroi dacă plouă, pentru că alt drum, cu prundiş sau asfalt, nu există spre Movilă”...

Când am ieşit la micul dejun, ploaia părea să se fi oprit, iar fotografii noştri mai aveau ceva treabă pe aici, aşa că am putut să savurăm un dejun lent, în speranţa că şi pământul de pe traseul ce ne aştepta avea să se mai scurgă un
pic, permiţându-ne să înaintăm. Ştim că SUV-urile noastre nu sunt echipate cu anvelope de offroad şi tocmai acesta e şi scopul, de a arăta locurile din ţară pe unde pot ajunge oamenii obişnuiţi, cu maşini absolut standard, pentru că cei fanatici de offroadere adevărate pot ajunge şi în mijlocul bălţilor dacă şi-o doresc, dar asta nu va mai fi relevant pentru publicul larg. Aşa că noi ne judecam capacităţile în funcţie de
posibilităţile standard ale acestor maşini cu echipări de anvelope standard, şi uite că până acum am reuşit să ajungem prin locuri şi prin trasee într-atât de dificile, încât cei mai mulţi dintre noi n-ar fi crezut niciodată că aceste SUV-uri se pot aventura pe acolo!
Iată că venise timpul să
pornim de aici, de la
Bahmut. Cerul era încă
noros, dar ploaia se oprise. Am ieşit iniţial la traseul Chişinău-Ungheni, sau E58 cum i se mai spune, şi ne-am continuat deplasarea prin Corneşti, satul de baştină al colegului nostru aventurier Oleg Efrim, apoi Romanovca, pe lângă Hristoforovca şi Pârliţa,
de aici trebuind să virăm dreapta pe traseul R17. De aici traseul asfaltat durează puţin, devenind tot mai văluros şi găunos, apoi şi plin de pământ amestec cu prundiş şi denivelări uriaşe,
pe care trebuie să le abordezi cu grijă chiar şi cu SUV-urile. Lângă Şoltoaia drumul nostru o face la dreapta şi
continuă pe trasee şi mai conforme cu definiţia de offroad.
Din fericire, însă, ploaia de astăzi dimineaţa ocolise aceste zone şi pământul de sub roţi nu era într-atât de înmuiat pe cât ne aşteptam, aşa că, deşi înaintam încet din cauza denivelărilor, cel puţin nu aveam dificultăţi cu aderenţa. Movila se
zărea deja în faţa noastră, când am intrat în Ciolacu Vechi, ultimul sat înainte de a ajunge la movilă, iar de aici am întrebat şi sătenii de sfaturi cum să ajungem mai bine la ea, pentru că pe
aici sistemele de navigaţie nu mai recunosc drumurile. Într-un final, un pic înconjurând, un pic mai întrebând, un pic mai ghidându-ne după Google Maps în varianta sa cu imagini din satelit,
ne-am îndreptat şi am ajuns la Movila Măgura. Am coborât din maşini. Toţi, dar absolut toţi, am rămas cu gura
căscată de uimire de priveliştea
care ni se deschidea de
aici! Movila Măgura are
o diferenţă de altitudine de 150-200 metri faţă de tot ce o înconjoară la o rază de vreo 30 de kilometri, iar altitudinea sa absolută faţă de nivelul mării este de 389 metri. Pe vârful dealului natural este construită de
mâna oamenilor de demult o cocoaşă de vreo 15 metri înălţime, care sporeşte şi mai mult fascinaţia priveliştii din jur. Se zice că această cocoaşă a fost construită cu sute de ani în urmă, drept mormânt al oştenilor căzuţi în timpul
unei lupte, dar cine ştie dacă o fi adevărat, sau nu? Cert este că înălţarea ei a avut loc foarte de demult, încât să pară perfect încadrată de acest peisaj. Movila este aflată la hotarul raioanelor Ungheni şi Făleşti, iar la mică distanţă de ea este şi hotarul raionului Sângerei, astfel din vârful ei
există o privelişte la o rază de vreo 30 de kilometri spre cele trei raioane, privelişte care poate merge până într-atât de departe, pe cât îi permite
umiditatea aerului din atmosferă, pentru că relieful pare să permită şi mai mult. Binoclul nostru de la Sniper Elite a fost
aici cel mai util instrument, însă vântul suflă atât de tare pe movilă, încât e extrem de greu să stai nemişcat, cu privirea aţintită undeva.
Ce loc magnific în Moldova, totuşi, e această Movilă Măgura! Un loc în care ai putea să-ţi admiri ţara de jur împrejur pentru ore întregi, dacă eşti suficient de bine îmbrăcat, sau dacă nimereşti într-o zi cu vânt mai liniştit! Un loc în care se ajunge destul de dificil cu maşina, dar dacă ai un SUV cât de cât capabil în
offroad, priveliştea îşi merită efortul unei escapade cu familia! Apropo, Movila Măgura poate fi deja găsită ca punct pe Google Maps, destul de exact plasat, aşa că vă puteţi ghida traseul către ea, doar că în ultima fază e bine să includeţi pe imaginile din satelit şi să vă ghidaţi
de ceea ce pare a fi un drum de ţară din satelit, cum am făcut-o şi noi!

E cert că Movila Măgura, deşi atât de puţin cunoscută şi vizitată în zilele noastre, a fost un loc de o însemnătate deosebită pentru strămoşii noştri, nu
în zadar patru sate din împrejurimi trăgându-şi numele de la ea – Măgura, Măgura Nouă, Măgurele şi Slobozia Măgura. E un loc splendid din inima Moldovei, pe care trebuie să-l vizitaţi măcar o dată în viaţă!
De aici noi ne-am continuat traseul spre satul Petrosu, iar relieful s-a transformat brusc întâi într-o pădure deasă, apoi într-una rară şi scundă, de parcă era un relief din lumea nouă. Pe aici, prin pădurea deasă, a trebuit să ne croim traseul prin denivelări crunte, pe care maşinile noastre le-au abordat cu
două roţi sus în aer, cam pe la 30-40 cm... Aici se puteau constata şi funcţionările sistemelor de tracţiune integrală a celor 5 SUV-uri. BMW X4 a reacţionat cel mai rapid la învârtirea în
gol a roţilor fără aderenţă şi le-a frânat, transmiţând mai multă putere utilă către roţile cu aderenţă, acest atribut fiind unul din avantajele cu care se laudă
sistemul xDrive. Jaguar şi Mercedes-Benz au continuat să învârtă roţile fără aderenţă în acelaşi ritm cu cele cu aderenţă, ca într-un scenariu de blocare a diferenţialelor şi s-au descurcat şi ele
de minune. Porsche Macan părea să combine avantajele celor două scenarii, frânând pe alocuri roţile fără aderenţă, apoi un pic dându-le drumul pentru cazul în care ar fi avut deja aderenţă şi revenind la rotirea şi pauzarea lor ulterioară până la restabilirea aderenţei. Cert este că Macan a înaintat fără dificultăţi prin asemenea provocări offroad serioase, de care şi inginerii din Stuttgart ar fi mândri, suntem siguri!
Iar Land Rover, datorită dimensiunilor mai scurte, unghiului său de atac şi gărzii la sol, dar şi cursei mai lungi a suspensiei, a avut momente mai scurte de desprindere a roţilor de pământ, dar şi în acele clipe s-a descurcat uşor cu înaintarea. Ne convingem încă o dată că aceste 5 SUV-uri nu sunt doar nişte
declaraţii frumoase de stil de viaţă aventurier, cu nişte capacităţi mai mult declarate decât implantate cu adevărat. Nu, dragii noştri, aceste 5 modele din maratonul nostru vă pot duce acolo unde şi imaginaţia ar ezita să vă ducă, având nevoie doar de nişte capacităţi de condus un pic mai avansate în offroad,
de prudenţă
obligatorie şi de
simţire deplină a
geometriei maşinii. Iar
dacă aceste criterii există,
motoarele, cutiile lor de viteze,
unghiurile de atac, sistemele de
tracţiune integrală şi gărzile
la sol vă pot permite să
vă aventuraţi chiar şi
acolo unde nu v-aţi fi
închipuit niciodată că
puteţi ajunge cu un
asemenea SUV premium,
de o talie relativ compactă!
Iar senzaţia asta de libertate
a explorării, cu păstrarea
aceluiaşi confort premium de la bord, e tocmai cea care face diferenţa dintre un SUV şi un alt timp de automobil, e
tocmai cea pentru care trebuie să cumperi un SUV în ţara noastră, dacă
ai şi tu această poftă de libertate în explorare!
Înaintam prin relief cu totul neobişnuit în Moldova şi ne simţeam de parcă am fi prin Mexic, printr-un film american. Ne cunoscusem bine caii noştri de fier în aceste zile şi aveam încredere în ei, ba chiar savuram aceşti ultimi kilometri de aventură a ultimei zile de la Premium SUV Maraton. Ne cunoşteam ţara un pic mai bine după aceste experienţe, şi sperăm că şi pe Dvs. am reuşit să vă inspirăm să o cunoaşteţi mai bine, mai în deplinătatea sa variată!
De la Petrosu am luat-o spre dreapta prin alte 3 sate către traseul M14, renumitul traseu cu plăci de beton ce leagă Chişinăul de Bălţi. Iar de aici traseul nostru a fost unul de revenire în capitală şi de contemplare a momentelor frumoase pe care le-am trăit în acest maraton, în ţara noastră! Mai avem multe să vă spunem despre
oamenii pe care i-am întâlnit pe traseu, dar şi despre performanţele măsurate de consum ale maşinilor noastre, dar totuşi, ne apucase o nostalgie în staţiile radio şi vorbeam între noi prin cele 12 voci ale noastre:
„Prieteni, pe când o nouă ediţie SUV Maraton?”
„Poate ascultăm nenumăratele solicitări
şi facem un viitor SUV Maraton de fete, doar cu domniţe la volan?”
„Să vedem, e şi asta o idee foarte bună, dar niţel mai complicat de organizat”
„Ilie, trebuie să vedem ce-ar spune publicul la anunţarea acestei idei, dincolo de mesajele pe care le primim cu toţii cu aceste sugestii!”
„Vine iarna, un nou SUV maraton pe
zăpadă înseamnă o mare nebunie”
„O! Şi tocmai atunci să conducă fetele”
„Hm…”

Discuţiile astea, care au trecut încet-încet de la nostalgia sfârşirii propriu-zise
a acestui maraton tomnatic la planuri
de viitor, ne-au ajutat să ajungem
veseli la Chişinău. În apropiere de
Chişinău, în Stăuceni, am
oprit pentru o nouă poză la showroom-ul unuia din partenerii noştri din această expediţie-maraton – CASE IH, apoi
ne-am continuat drumul până la o staţie Tirex Petrol, unde am realimentat şi am înregistrat datele pentru calculele ulterioare de consum, pe care, după cum am menţionat mai sus, vi le vom prezenta într-o scurtă relatare din zilele următoare.
Acum, însă, maşinile noastre trebuiau să meargă în garajele cui le are, iar noi să descurcăm sutele de GB de imagini superbe, foto şi video, adunate la maraton. Mai avem, mai avem dragii noştri, să vă spunem multe, mai ales despre oamenii speciali întâlniţi în calea maratonului, dacă despre locuri v-am
tot spus. Sunt istorii despre moldoveni care n-au aşteptat pomana din cer, ci s-au mobilizat şi au acţionat, istorii despre oameni care au avut energie şi curaj să se schimbe pe ei înşişi, iar odată cu ei şi comunitatea celor din jur! Continuaţi să ne urmăriţi, deci, dragii noştri, iar noi ne simţim obligaţi şi onoraţi să vă spunem
un mare mulţumesc că ne sunteţi alături, pentru că fără Dvs., publicul nostru numeros, aceste maratonuri de relevare a locurilor şi oamenilor din Moldova, din ţara noastră, n-ar fi posibile! Vă mulţumim! Şi continuaţi să ne urmăriţi!
PiataAuto.mdIlie Toma
2
12,162
GALERIE FOTO (70 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!