Facem totalurile: cât au consumat SUV-urile premium din Maratonul tomnatic?
26 Octombrie 2016, 14:47
Maratonul nostru tomnatic cu SUV-uri premium prin Moldova a luat sfârşit, iar asta înseamnă că e tocmai timpul potrivit de a face totalurile de consum, în timp ce videograful nostru face ultimele editări la reportajul video de final.
În maratonul nostru au participat 5 SUV-uri premium, 4 dintre care s-au încadrat mai mult sau mai puţin în acelaşi segment al SUV-urilor de talie medie-compactă, unele din ele având siluete declarate de coupe, altele cu siluete ceva mai practice – BMW X4, Land Rover Range Rover Evoque, Jaguar F-PACE şi Porsche Macan.
Outsiderul a fost Mercedes-Benz GLE, model care ne-a fost oferit de cei de CUN AUTO RENTALS şi a venit să salveze onoarea mărcii, după ce GLC-ul bifat din start pentru participare n-a putut să ia parte la maraton. Dintre cele 5 SUV-uri, două au avut motorizări de concurenţă directă – Porsche Macan 2.0 turbo, cu 252 CP la activ,
şi BMW X4 xDrive28i, cu 245 CP la activ scoşi tot dintr-un motor turbo de 2.0 litri. Dieselurile s-au bătut între ele, fiind toate de cilindree apropiată – 2.0 litri la Jaguar F-PACE, 2.1 litri la Mercedes-Benz GLE şi 2.2 litri la Range Rover Evoque, cu un dezavantaj la consum pentru GLE, din cauza dimensiunilor sale mai mari. Dată fiind
toată această reţetă participativă, nu putem să spunem că SUV-urile au concurat dârz şi drept între ele la consum, ci mai degrabă ne este interesant consumul real indicat în condiţiile dure prin care au trecut, raportat la consumurile afişate de producător. Fireşte şi aici dieselurile au avantaj faţă de benzinare, întrucât condusul prin regimuri solicitante creşte mult mai semnificativ consumul la un
benzinar decât la un diesel, iar astfel cifrele reale obţinute vor fi inevitabil mai depărtate de cele oficiale în cazul benzinarelor decât al dieselurilor.

Dar să vedem ce consumuri reale au indicat cele 5 modele din maratonul nostru!

După cum ştiţi, pe parcursul întregii expediţii am alimentat doar la
staţiile Tirex Petrol din toată ţara, şi am folosit combustibil absolut standard, neaditivat, atât în cazul benzinei, cât şi în cazul dieselului. Cei de la Tirex Petrol şi-au dorit astfel să ne demonstreze nouă, dar şi publicului larg, că maşinile nu au nevoie, de fapt, de combustibil aditivat, atât timp cât combustibilul neaditivat respectă cu stricteţe standardele de calitate. Noi putem doar să vă confirmăm că maşinile noastre
s-au simţit bine cu combustibilul pe care l-au „înghiţit” în maraton, toate funcţionând ireproşabil, fără nici o problemă.

Prima realimentare ne spune întotdeauna multă informaţie despre corectitudinea afişajului pe bord al consumului, dar şi despre consumul real pe care l-am putea aştepta. La acest
maraton, însă, prima zi a fost cea mai solicitantă din cauza ploii şi a drumurilor noroioase, iar Range Rover Evoque a avut chiar de înfruntat direct noroiul sub roţi, ieşind cu brio dintr-o provocare ce părea a fi fără scăpare. Pe lângă asta, am avut multe drumuri de pădure, traversări de locuri cu viteze lente, urmate apoi de sprinturi rapizi spre
sudul Moldovei. Toate astea ne-au dat cifre de consum destul de mari. Benzinarul BMW X4 a indicat un consum real de 13.9 litri / 100 km, în timp ce pe bord se afişa 14.0 litri/100 km. Porsche Macan a fost alimentat un pic mai târziu şi a indicat 14.1 litri/100 km şi exact aceeaşi cifră o afişa pe cadrane. Mica diferenţă în consum a lui Porsche i se poate lesne ierta, dacă ne gândim că modelul are şi
cu 7 CP mai mult. Mercedes-Benz GLE a indicat 9.7 litri/100 km consum pe cadranele de bord, însă consumul real
calculat rezulta în 10.6 litri/100 km. Jaguar F-PACE a indicat 9.6 litri/100 km pe panoul de bord, iar calculele
reale indicau 9.7 litri/100 km, în
timp ce Range Rover Evoque
indica 9.5 litri/100 km, iar consumul real, calculat conform indicaţiilor de la pompă, era de 10.1 litri/100 km.
Următoarele zile n-au fost mult mai îngăduitoare cu SUV-urile noastre, ştiţi deja că am avut de înfruntat dificultăţi
de tot soiul, carosabil provocator, dealuri şi văi frumoase ale ţării, dar cumva ritmul de condus al şoferilor a devenit mai fluent, sau SUV-urile
noastre s-au împrietenit mai tare cu noi, pentru că cifrele de consum au scăzut simţitor, iar cele mai mari scăderi le-au indicat anume SUV-urile cu motorizări
pe benzină – BMW X4 şi Porsche Macan. Concluzia este simplă, dar şi foarte importantă pentru cei ce stau la îndoială în alegerea unui SUV – la un SUV cu motorizare diesel stilul de condus influenţează într-un raport mai mic media finală de consum, în timp ce la un SUV cu motor turboaspirat pe
benzină stilul de condus poate aduce variaţii uriaşe în consum! Se poate şi foarte eficient, dar se poate şi foarte ineficient! Totul depinde de forţa şi frecvenţa acceleraţiilor, atunci când turboaspirarea scoate nemilos benzina din rezervor şi-o transformă în performanţă şi putere!
Măsurările finale au fost documentate minuţios de noi, iar odată ajunşi în oficiu trebuia să facem şi calculele deduse pentru întregul traseu al maratonului de aproape 1,500 km. Şi iată mai jos şi rezultatele finale.
Deci, am ajuns la finalul maratonului cu un tablou foarte neaşteptat. SUV-urile pe benzină şi-au ajustat consumul pe parcursul maratonului într-atât de mult, încât s-au apropiat, procentual vorbind, mai mult de valorile oficiale indicate pentru consumurile mixte decât cele diesel! Şi asta în ciuda faptului că ambele SUV-uri pe benzină sunt turboaspirate, cu motoare relativ compacte în cilindree şi care ne creeau întotdeauna senzaţia că storc nemilos
combustibilul din rezervor. Dar uite că un ritm de condus mai lejer le poate ţine bine consumul în frâu!

Dacă e să analizăm concurenţa acerbă dintre cele două SUV-uri motorizate cu petrol – BMW X4 şi Porsche Macan, rezultatele lor sunt atât de apropiate, încât pot fi calificate pe seama unei eventuale marje de eroare. În primul rând, la final ambele au demonstrat cel mai exact afişaj pe cadranele de bord,
exact cât indica şi consumul calculat. În al doilea rând, unul a indicat un consum final de 11.5 litri/100 km, iar altul de 11. 4 litri/100 km, cu doar 0.1 litri/100 km mai puţin, şi exact aceeaşi este şi diferenţa din fişele oficiale de date tehnice! Deci, ambele au depăşit cifra
oficială cu 4.2 litri/100 km din cauza condiţiilor dure de exploatare pe care le-au înfruntat la maraton! Şi, deoarece depărtarea dintre ele este de mai puţin de 1 punct procentual faţă de cifrele oficiale, nu există alt verdict correct decât o poziţie de echivalenţă pentru
ambele modele, iar faptul că ambele au fost atât de apropiate în rezultatele obţinute nu face decât să ne certifice veridicitatea acestui fenomen de eficienţă neaşteptat de bună a motorizărilor pe benzină. Poate mai mulţi dintre noi ar face bine să se
gândească să aleagă motorizări pe benzină la SUV-uri, în loc de cele diesel, ce spuneţi?
În acelaşi timp, dacă privim în valoare absolută de consum, Jaguar F-PACE şi Range Rover Evoque au fost cele mai
eficiente modele, Range Rover
Evoque învingând şi în segmentul său
de modele diesel ale maratonului.
Dintre cele două, F-PACE a
consumat doar un pic mai
mult, dar modelul Jaguar este şi simţitor mai mare în dimensiuni decât Evoque, iar această diferenţă este perfect explicabilă şi logică. Aceeaşi logică e
aplicabilă şi în raport cu Mercedes-Benz GLE, care a consumat un pic mai mult, dar a rămas într-un areal foarte comparabil de eficienţă. Practic, cele 3 modele au avut un consum foarte
apropiat unul de celălalt, diferenţele dintre ele putând fi puse pe seama dimensiunilor de greutăţii. În acelaşi timp, Mercedes-Benz a avut o inexactitate mai semnificativă la afişajul
de pe cadranele de bord, iar prezenţa noii cutii automate de 9 trepte nu aduce neapărat beneficii reale în consum în viaţa reală, aşa cum spunem noi aproape la fiecare test drive. Suntem
siguri că şi cu o cutie
de 7 trepte modelul
putea indica un rezultat
foarte similar de
eficienţă.

Ei bine, uite că am ajuns la finalul calculelor cu aceste concluzii. Trebuie să mai adaug aici, pentru onestitate completă, că BMW-ul nostru X4 din maraton a fost ulterior returnat producătorului german, făcând încă
o călătorie Chişinău – Budapesta –
Praga – Frankfurt – Munchen, la volan
fiind chiar subsemnatul. O călătorie,
care a mai mers şi prin traficul urban,
şi prin ambuteiaje toropitoare de
autostrăzi, mai ales în Cehia. Apoi,
când traficul de autobahn şi regulile
de circulaţie ne permiteau,
zburam şi cu 160, şi cu
180 km/h. Într-un final, am
ajuns în Munchen cu un
consum de 11.2 litri/100 km
şi în acele momente chiar
simţeam cam cu scârţ banii plătiţi
la pompele europene şi să ştiţi
că în acele momente parcă
mi-aş fi dorit să conduc un
diesel la asemenea distanţe.
Parcă la viteze mari
turboaspirarea era şi mai
nemiloasă cu eficienţa. Dar vedeţi că maratonul ne-a arătat că-n anumite
condiţii şi dieselurile pot fi învinse la eficienţă. Aşa că totul depinde de ce vă place mai mult, unde folosiţi mai mult maşina, ce specific de exploatare aveţi şi cât de mult vă pasă, până la urmă,
de o diferenţă de câţiva litri la sută într-un consum din viaţa reală. În rest, alegeţi orice model vă doriţi din meniul minunat al acestui maraton, pentru c-au fost toate delicioase, performante,
confortabile, plăcute în condus şi pline de viaţă! După cum zicea colegul meu Anatolie, chiar am avut în acest maraton nişte SUV-uri extraordinare, unul ca unul!
Dar Dvs., de care aţi rămas mai impresionat? Pe care din ele l-aţi alege pentru familia Dvs. şi de ce?
PiataAuto.mdIlie Toma
2
16,826
GALERIE FOTO (62 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!