Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Moldova SUV Maraton: offroad în paradis, în Moldova!

2 Octombrie 2016 - 08:43
Ilie Toma
Moldova SUV Maraton: offroad în paradis, în Moldova!
Pe parcursul primul maraton cu SUV-uri accesibile din luna iulie, iar apoi şi în acest maraton tomnatic cu SUV-uri premium, am trecut printr-o mulţime de forme de relief, ce se pot regăsi în Moldova – de la dealuri întinse până la defileuri lutoase de pe marginile unor râuri, de la trasee sinuoase până la drumuri printre cariere de piatră, de la frumuseţile neatinse ale unor sate până la obiecte istorice construite de oameni. Dar segmentul de astăzi a trecut printr-o zonă ce combină mai multe din aceste forme într-o singură zonă, iar atunci când toate aceste elemente se adună la un loc, ai parte de un adevărat paradis al frumuseţii prin care, pe deasupra, se mai poate şi trece în offroad!

E vorba de un traseul de legătură dintre Trebujeni şi Furceni, pe malul râului Răut. Pe hartă nu veţi găsi acest traseu, pentru că el nu există oficial, cel puţin nu integral ca legătură între cele două sate. Şi nu în zadar nu există pe hartă – pentru că orice maşină normală n-ar putea trece pe aici. Însă SUV-urile noastre ne-au permis să ne aventurăm prin aceste zone!

Totul începe cu traversarea satului Trebujeni. Spre ieşirea din sat se pot zări urmele aşezărilor străvechi ale Orheiului Vechi, iar drumul devine deja foarte provocator. Urmează un urcuş abrupt, cu pietre mari sub roţi, peste care maşinile trec provocându-şi la treabă sistemele de tracţiune integrală. Apoi, după deal, începe paradisul!

Un defileu pietros uriaş ne stă alături, în dreapta noastră. Pe alocuri, e acoperit cu nişte iarbă rară, dar mult mai multe la număr sunt pietrele libere, ce stau să cadă câte una pe traseul pietros de la poalele defileului. De fapt, sunt şi pietre aşa, mici, pe care să le apuci cu mâna, dar sunt şi pietroaie imense, pot fi extrem de periculoase pentru oameni sau maşinile de pe traseu. Iar numărul pietrelor ce stau haotic pe lângă acest traseu ne spune că asemenea întâmplări au loc destul de des. Ba chiar a trebuit să coborâm la un moment dar să îndepărtăm un pietroi din calea noastră, care căzuse evident de la ultima maşină care a traversat pe aici până la noi. Alături de traseu curge râul Răut, care, în această perioadă a anului, pare de o puritate alpină elveţiană! N-am văzut Răutul niciodată atât de curat şi limpede!

Traseul nostru începuse să aibă nişte încreţituri de urcuşuri şi coborâşuri la diferenţe de vreun metru-doi altitudine, de parcă vreun balaur din vechime îl încreţise să se scarpine de el. Doar că astăzi SUV-urile noastre îşi pun la treabă din plin unghiurile de atac şi degajare pe aici, iar pe un asemenea pietriş – şi sistemele de tracţiune integrală permanentă. Cel mai bun unghi de atac şi degajare dintre maşinile maratonului îl are, fără îndoială, Range Rover Evoque, fapt dictat de formele şi geometria lui. BMW-ul, Porsche-ul şi Mercedes-ul necesită ceva mai multă atenţie la abordarea bruscă a urcuşurilor din cauza feţelor mai lungi un pic în partea inferioară, care mai au şi nişte elemente aerodinamice din plastic. Jaguarul atacă un pic mai uşor în faţă, în schimb îl încurcă pragurile laterale un pic la treceri, aceste praguri fiind instalate ulterior ca şi accesorii pe maşină, dar ele reduc un pic garda la sol efectivă a maşinii. Totuşi, nici unul dintre SUV-uri nu a avut probleme de nedepăşit pe aici. Cu niţică prudenţă din partea celui de la volan şi reglarea zonelor de traversare a acestor sectoare, toate s-au descurcat excelent, fără ca măcar una să atingă solul cel puţin cu vreun plastic!

Adeseori, simţeam pierderea aderenţei unei sau mai multor roţi, şi tot atunci simţeam cum celelalte roţi asigură înaintarea, iar roţile fără aderenţe sunt frânate se sistemele inteligente ale maşinilor. Aşa s-a întâmplat că avem sisteme de tracţiune integrale permanente foarte bune pe toate cele 5 SUV-uri, care sunt cam şi printre cele mai bune din lume. Toate permanente, toate cu diferenţiale bune, toate cu logici bune. Aşa că înaintăm cu prudenţă, dar fără dificultate! Cei care văd aceste modele pe străzi, ar putea spune „eh, majoritatea dintre ele nu ies niciodată de pe asfalt, cine a mai văzut un Jaguar F-PACE prin offroad, sau un Porsche Macan sau un BMW X4?” Dar adevărul e că, dacă sunt puse serios şi profesionist la treabă, ele pot face minuni şi se pot descurca în condiţii în care nu ţi-ai imagina niciodată să le provoci! Iar experienţa noastră de astăzi în acest colţ de rai din inima Moldovei e un exemplu de demonstraţie perfectă!

Am continuat kilometri întregi de traseu de offroad, ghidându-ne după apropierea de râu. Traseul devenise deja acoperit cu iarbă, semn că e foarte rar umblat, iar defileul măreţ de alături rămăsese în urmă după câţiva kilometri. Am avut de toate în calea roţilor noastre – şi pietre, şi găuri pe care le treceam cu câte două roţi în aer şi urcuşuri pe care să le atacăm cu sfaturi reciproce de dinafară! La un moment dat, când Porsche-ul a venit să abordeze acea zonă critică de urcuş, iar după urcuş era imediat o gaură care trebuia încălecată atent, unii dintre noi au zis că nu va trece. Dar Porsche s-a apropiat atent de marginea acestui mal, l-a încălecat cu roata, foarte aproape de el, apoi a urcat şi fără pic de pierdere a aderenţei a continuat încrezut, iar apoi a încălecat cu bine şi denivelarea de mai sus! Porsche Macan a trecut prin asemenea probă dificilă, fără nici un contact cu solul pe la extremităţi! După el a urmat şi BMW X4, faţă căruia e chiar un pic mai lungă în partea inferioară, aşa că malul din faţă a trebuit încălecat cu şi mai multă atenţie şi ghidare prudentă. Dar, din nou, maşina bavareză a trecut cu brio, s-a urcat frumos, cu tracţiune excelentă, apoi a luat şi denivelarea de mai departe şi a ieşit sus învingătoare! Aceste SUV-uri coupe tocmai au trecut prin probe de foc în offroad! Într-unul din live-urile transmise de aici, cineva dintre vizitatori chiar a comentat „Vai, păi acestea nu sunt maşini pentru asemenea probe dure!”. Şi avea dreptate, cu toţii le considerăm mai adaptate pentru asfalt, iar unii chiar zic că noţiunea de SUV ar fi aşa, o chestie comercială de marketing. Şi chiar cei mai mulţi dintre proprietari le vor folosi doar pe asfalt. Dar totuşi, producătorul promite capacităţi de trecere, sisteme de tracţiune integrală şi multe altele, pentru care plăteşti la achiziţie. Iar acum, aceste modele au demonstrat că toate aceste promisiuni nu sunt doar declaraţii publicitate, ci sunt acoperite de capacităţi reale. Vrei – le foloseşti, nu vrei – nu le foloseşti. Dar maşina poate, e cu adevărat capabilă!

Jaguar F-PACE a trecut şi el cu lejeritate pe aici, cu şi mai puţin ghidaj. Mercedes-Benz avea nevoie doar de atenţie la bara de protecţie AMG, care e mai coborâtă. Iar pentru Land Rover a fost floare la ureche datorită siluetei sale scurte şi înalte. Am coborât cu toţii din maşină după aceste experienţe şi ne mândream cu maşinile noastre, aşa cum se mândreau vitejii cu caii lor de rasă de demult. Sunt cai de rasă, într-adevăr, care pot face incredibil de multe! Şi acum priviţi priveliştile din jur, de pe aici, pe unde am trecut, cât sunt de frumoase! Ah, cât de frumoasă e ţara asta a noastră, dragilor! Şi nici măcar nu e mică – noi ne-am convins de asta cu vârf şi îndesat! Avem o ţară extraordinară, pe care e o plăcere să o explorezi, mai ales cu un SUV!

Eh, şi de aici încolo, sub umbrela apusului de soare şi mai apoi a întunericului, ne-am îndreptat spre Molovata. Drumul de la Furceni spre Molovata are doar câteva porţiuni de asfalt, în rest fiind acoperit de prundiş şi mai mărunt şi mai măşcat, dat atât de solicitant pentru maşini! Şi ajunsesem să mergem şi cu 80 km/h pe aceste trasee de prundiş, iar maşinile noastre se ţineau de minune de drum, înghiţind şocuri şi păstrând aderenţă! E incredibil cât de mult pot face aceste maşini, dacă te împaci psihologic cu faptul că le vei pune la asemenea încercări! Şi marea plăcere e că toate rezistă cu excelentă la aceste tratamente, fără măcar un scârţâit de interior, nemaivorbind de vreo problemă la suspensie! Nu, absolut nici o problemă n-a apărut de la începutul maratonului şi până acum, pentru nici unul dintre SUV-uri!

Era noapte când am ajuns la Molovata, şi ne-am cazat la pensiunea Fata Morgana de pe malul Nistrului. Următoarea zi răsăritul promitea a fi fantastic, ori Nistrul e din partea estică a pensiunii!... Îl vom admira cu plăcere şi pe el şi pe toate frumuseţile de aici ce-l înconjoară! Ah, ce frumoasă e Moldova!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (28 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter