Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Moldova SUV Maraton: de la sud spre centrul ţării, pe trasee magnifice spre offroad!

1 Octombrie 2016 - 11:36
Ilie Toma
Moldova SUV Maraton: de la sud spre centrul ţării, pe trasee magnifice spre offroad!
Ieri v-am vorbit despre Ion Tulei, agricultorul de la sudul Moldovei, pe care l-am vizitat la o distanţă de mers de doar 15-20 de minute cu maşina, iar astăzi revenim la experienţele motorizate ale aceleiaşi zile, care au trecut prin locuri într-atât de frumoase, încât nici noi nu bănuiam cât de intens poate fi esteticul acestora!

Dimineaţa ne-am luat la revedere de la complexul Et Cetera, nu înainta de a lăsa amprenta mulţumitoare a SUV Maratonului în cartea de oaspeţi a acestui minunat loc şi de a-i mulţumi lui Igor Luchianov, proprietarul acestui complex, pentru ospitalitatea cu care ne-a primit în ospeţie. Zicem anume ospeţie, nu cazare, pentru că am fost trataţi ca nişte oaspeţi care am păşit pragul casei unui om, nu ca nişte simpli turişti ce au nevoie de înnoptare într-un hotel.

Ulterior, ştiţi deja că am vizitat livezile de măr de la Olăneşti, iar de aici calea noastră a continuat spre locuri în care urma să mai cunoaştem oameni cu totul speciali ai ţării noastre. Oameni care fac performanţă astăzi în agricultură la un nivel aproape incredibil pentru cei mai mulţi dintre noi, ajungând să folosească cu deplină cunoaştere combine dotate cu sistem GPS şi autopilot! Da, nu e o glumă, sistem GPS şi autopilot pe o combină care strânge porumb! Cu siguranţă istoria acestor oameni merită o relatare aparte, aşa că vom reveni să vă spunem totul despre ei în următoarea relatare despre oamenii din calea SUV Maraton!

Mai departe, de aici, ne-am îndreptat spre un alt loc de o frumuseţe magnifică din Moldova, însă de această dată nu e vorba de o frumuseţe a naturii din ţara noastră, ci de una creată de mâinile umane. E vorba de castelul renovat ce poartă numele ultimului guvernator al Basarabiei, Constantin Mimi. Evident, castelul şi-a câştigat deja un nume rezonant odată cu inaugurarea, dar totuşi, noi ne-am dorit să oferim un tribut moral acestei iniţiative frumoase pentru Moldova, care i-a permis să aibă şi ţării noastre un prim castel în toată legea. De multe ori am vizitat la tot soiul de teste drive castelele germane şi austriece şi de fiecare dată ne fascinam de magnificul acestor construcţii, dar şi de potenţialul lor turistic – unele fiind deschise doar pentru vizitare, altele funcţionând şi în regim de hotel. Acum, aceeaşi fascinaţie faţă de magnific am simţit-o şi faţă de această construcţie din inima ţării noastre. Arhitectură impozantă, dimensiune şi pur şi simplu un obiectiv care te face un pic mai mândru de Moldova!

Iar acum aici se poate face uz şi de serviciile de restaurant, aşa că noi ne-am gândit că ar fi un bun loc pentru prânz. Zilele trecute se întâmplase aşa, încât aproape peste tot unde mergeam ni se servea mămăliguţă cu brânză, smântână şi friptură, aşa încât la un moment dat ni se făcuse dor de o schimbare gastronomică. Probabil şi pe turiştii străini îi încearcă uneori un asemenea dor dacă o îndesesc cu mămăliga. Aşa că i-am rugat pe cei de la castel să ne pregătească altceva, orice vor considera ei de cuviinţă. A urmat un prânz gourmet, iar asta spune totul!

De aici, a urmat un traseu de o frumuseţe ameţitoare, un traseu pe care cei mai mulţi dintre noi au condus pentru prima dată, deşi nu e departe de capitală. E vorba de traseul R59, care are nişte peisaje cu forme de relief speciale, după care am luat-o pe traseul M14, iar aici, cu cât ne apropiam mai mult de raionul Criuleni, cu atât mai frumoase deveneau împrejurimile. Copaci, dealuri, zone împădurite, relief, viraje – toate erau excepţional de frumoase. Calitatea carosabilului nu e tocmai impecabilă, dar cu nişte SUV-uri se poate circula cu lejeritate pe aici. Apoi am virat la dreapta pe traseul L743 şi imediat ni s-au deschis noi porţiuni de drum cu peisaje uluitoare prin jur! Eram aproape de Nistru deja, iar drumul pe aici e plin de viraje frumoase şi vegetaţie excepţional de frumoasă! Dacă ar avea şi un carosabil ideal, ar fi recomandarea perfectă pentru condusul unui sportcar!

Am tot continuat să conducem SUV-urile noastre pe acest traseu spre nord, foarte aproape de Nistru, iar în staţiile noastre radio s-a pornit o discuţie intensă despre maşinile pe care le conducem. Reuşisem deja să ne mai şi schimbăm locurile la volan, ca să probăm şi maşinile altor echipaje, aşa că impresiile au început a fi mai complete. Jaguar F-PACE le place tuturor la design, cu faţa aia de felină. „Îmi place să-i văd luminile în oglindă, noaptea” – zice unul din aventurieri. Şi interiorul lui F-PACE e foarte spaţios, iar suspensia e suficient de moale încât să înghită foarte bine denivelările, izolându-i pe cei de la bord într-un confort tipic maşinilor britanice sadea. Mai mulţi dintre aventurieri au zis că şi-ar fi dorit un pic mai multă forţă de la motorul diesel de 180 CP de sub capotă, dar, după mine, motorul e perfect suficient pentru un condus firesc, şi chiar unul mai dinamic, dacă mai pui şi cutia de viteze în regim sport. Totuşi, amatorii de dieseluri mai puternice vor putea opta în curând pentru un diesel de 240 CP pentru F-PACE şi atunci cu siguranţă felina va cuceri şi mai multe inimi.

„Range Rover Evoque e ca un papuc de casă”, zice Dan. „Ai avut dreptate când ziceai că îl conduci fără grijă prin denivelări, că înghite tot fără forţări, te urci şi-l conduci lejer, ştii deodată că se descurcă bine peste tot şi îţi vine bine din prima”, continuă coechipierul nostru.

„Mercedes-Benz GLE 250d e maşina pentru oamenii plictisiţi de viaţă”, zice Anatol. Noi, nedumeriţi, îl întrebăm, „cum adică, pentru cei plictisiţi de viaţă?”. „Adică pentru oameni calmi, care nu mai vor să dovedească nimănui nimic, ci pur şi simplu să savureze luxul şi viaţa de la bord” – ne detaliază imediat coechipierul nostru aventurier. Maşina are 204 CP şi 500 Nm la activ, dar este dintr-o clasă mai mare la acest maraton şi are un dinamism bun dacă-l pui la treabă, dar de obicei îţi inspiră mai mult dorinţa unui condus somptuos, mai ales că este mai mare, mai înaltă şi mai lungă din cauza segmentului diferit. Acest Mercedes-Benz GLE 250d este, de fapt, o maşină care se oferă în chirie oricărui doritor, inclusiv şi tu, cititorule, l-ai putea închiria imediat după ce sfârşim noi maratonul! Tot secretul se ascunde într-o primă companie de închirieri de maşini premium, inaugurată abia de curând în Moldova – CUN Auto Rentals. Anume cei de la CUN Auto Rentals ne-au oferit această maşină pentru maraton, salvând astfel lipsa GLC-ului invitat iniţial de la distrubuitorul Mercedes-Benz în Moldova. De aici şi segmentul diferit al modelului, dar ne bucurăm, totuşi, de prezenţa acestui SUV de talie mare la maraton. Portbagajul lui s-a dovedit a fi perfect pentru operatorii cu drona, care au nevoie de spaţiu imens pentru valizele lor dreptunghiulare uriaşe.

Oleg Efrim, colegul nostru aventurier, e înnebunit de BMW-ul din expediţie şi de BMW în general. Conduce unul şi în viaţa de zi cu zi, aşa că atunci când a urcat la volanul BMW-ului, şi a recunoscut sistemul multimedia de top şi sistemul audio Harman Kardon, a intrat cât ai clipi în setările ultra-avansate ale sistemului, ajustându-şi totul după bunul plac – de la înălţime şi unghiul head-up display-ului, până la reglajul pe frecvente prin equalizer a sunetului de înaltă fidelitate. Şi desigur, nu uita să ne spună măcar de vreo 10 ori pe zi în staţia radio că BMW X4 e cel mai bun din gaşca de aici, că are cel mai bun tandem dintre motor şi cutie, că e cel mai logic şi intuitiv în comenzi, că e cel mai plăcut în condus, la care noi, fireşte răspundeam cu glume vesele, iar totul se lăsa cu câte un nou episod de comunicare veselă între aventurieri. Dar dincolo de aceste comentarii de suflet ale unui fan profund îndrăgostit de BMW, X4 xDrive28i chiar e o maşină extraordinar de plăcută în condus, cu componente mecanice care se înţeleg perfect între ele şi care creează un produs final integru şi dinamic. Cei 245 CP pot împinge maşina asta într-un ritm de performanţă sportivă de top!

Oleg Negară, cel mai experimentat offroader din echipajele noastre, tot el cu trofee de competiţii offroad în palmares, a avut plăcerea să conducă Porsche Macan 2.0. „Bre Ilie, maşina asta musteşte de inginerie – fiecare detaliu e gândit până în cel mai minuţios aspect, fiecare component e perfecţionat, iar în condus în volan se simte tot sufletul maşinii. Maşina asta e creată de ingineri, iar inginerii ăştia de la Porsche încă mai au dragoste şi pasiune pentru produsul pe care-l fac, iar asta a devenit tare rar în industria auto a zilelor noastre”, zice Oleg. Ei bine, Oleg, ai nimerit-o bine, într-adevăr, or, Porsche se şi autodefineşte ca o companie cu accent primordial pe inginerie.

Şi uite că tot discutând aşa prin staţiile radio, ajungem lângă Criuleni, unde trebuia să realimentăm maşinile. Chiar la marginea oraşului, dăm peste o staţie Tirex Petrol, mică ce-i drept, dar am fost asiguraţi că toată reţeaua Tirex are aceeaşi calitate a combustibilului indiferent de localizarea staţiei. Şi după cum ştiţi, în această expediţie folosim doar combustibil neaditivat, simplu, iar maşinile noastre se simt absolut perfect până acum, motoarele turându-şi măruntaiele cu poftă la fiecare nouă apăsare a pedalei de acceleraţie. Ah, mai avem o dilemă rezolvată cu combustibilul! Una foarte importantă! Vă amintiţi că zilele trecute menţionasem că nu găsisem atunci benzină cu cifră octanică 98 în partea de sud a ţării pentru Porsche Macan, pentru că văzusem noi scris pe capacul rezervorul această recomandare, cu menţiunea că se poate turna şi 95? Ei bine, între timp am fost contactaţi de cei de la Porsche Moldova, care ne-au adus lumină, conform recomandărilor producătorului german! Porsche Macan 2.0, ca şi toate celelalte motoare pe benzină din gama producătorului german, poate funcţiona oricât de mult îţi doreşti cu benzină 95, fără a fi nevoie de vreun compromis! Alimentezi cu 98 când doreşti, dar poţi merge măcar şi un an-doi la rând cu benzină 95 şi motorul se va simţi absolut perfect, oferindu-ţi aceiaşi 252 CP plini de viaţă! Hu! Ne-am liniştit la capitolul acesta, aşa că şi Porsche-ul din maratonul nostru de aici înainte a început a primi benzină 95 fără cea mai mică grijă! Eu urcasem pe un sector mic de drum pe Macan până în acest moment al expediţiei şi prima mea impresie a fost că motorul de 2.0 litri turbo se simte acum, la 6,000 km parcurşi ai maşinii, de departe mult mai vioi şi dinamic decât la primul test drive pe care-l făcusem acum aproape 2 luni! Macanul acesta are o poftă nebună de turaţii, mai ales în regim sport, şi scoate şi un sunet din acela veritabil de Porsche! Uh! Cu asemenea putere sub capotă, ai dinamism adevărat de Porsche chiar şi dintr-un motor de 2.0 litri turbo!

Revenim, însă, la benzinăria Tirex Petrol de lângă Criuleni. Cam cât consumă SUV-urile noastre până acum? Cele cu motoare pe benzină – de sub capota lui Porsche Macan 2.0 şi BMW X4 xDrive28i, tot cu motor turbo de 2.0 litri – au un consum foarte apropiat – între 11.1 şi 11.5 litri/100 km, variaţiile lor depinzând de teren şi stilul de condus al celui de la volan, depăşindu-se succesiv unul pe cealaltă. Dieselurile sunt, evident, mai econome în consum, dar nu cu foarte mult în aceste condiţii – Mercedes-Benz GLE 250d având cam 9.7 litri/100 km, Jaguar F-PACE – cam 9.1 litri/100 km, iar Range Rover Evoque, cam 8.9 litri/100 km. Iar atunci când faci plinul la 5 SUV-uri, orice lucrător al unei benzinării zâmbeşte fericit ca într-un moment în care ziua lui tocmai a devenit împlinită şi aşa a zâmbit şi domnul de la această staţie Tirex Petrol. Ne-am luat la revedere, i-am strâns mâna şi am plecat mai departe, pentru că ne aştepta cea mai interesantă parte a zilei, prin cele mai superbe locuri!

Am tot mers pe traseul R23 spre Ohrincea, dar imediat ce te apropii de sat, el virează la dreapta şi devine un drum de prundiş dur. Gata, începe offroadul pe ziua de azi! De aici şi până la Brăneşti e un drum extrem de solicitant, dar în acelaşi timp de un pitoresc fără margini, cu un iz de aventură de parcă am fi într-un film de acţiune, pe undeva prin Mexic. Relieful din jur, îngălbenit de toamnă, sporeşte şi mai mult aceste senzaţii, iar noi savuram pur şi simplu fiecare clipă din aceste momente memorabile, de la volanul unor SUV-uri premium conduse prin asemenea locuri frumoase prin Moldova. Raionul Criuleni e cu siguranţă printre cele mai frumoase din Moldova!

Iar mai departe, dragii noştri, urmează cea mai antrenantă porţiune de drum prin offorad, în care urmează să trecem prin pericole şi denivelări dificile, urmăriţi de pietroaie imense de pe versanţi ce stau să cadă peste noi şi însoţiţi de râul de alături. Zone în care SUV-urile noastre vor trebui să demonstreze că pot înainta acolo unde multe altele s-ar opri neputiincioase, fie de frică, fie atârnate pe un mal de offroad. Şi totodată, acest segment dur de offroad trece printr-o zonă de un pitoresc inimaginabil pentru Moldova, pe care, dacă aveţi cumva vreun SUV în proprietate, vă asigurăm că veţi dori să-l treceţi cu orice preţ, pentru a repeta această aventură extraordinară! Despre acest segment de offroad provocator din Moldova Premium SUV Maraton vă vom relata, însă, mâine! Dacă mai aveţi măcar un pic de îndoială că Moldova e o ţară extraordinar de frumoasă, cu zone neverosimil de frumoase, relatarea de mâine vă va spulbera orice urmă de ezitare, şi vă va ataşa ireversibil de geografia şi candoarea frumuseţii din Moldova! Iubiţi-vă ţara! Iubiţi-vă locurile ce vă înconjoară, dragii noştri!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (41 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter