Garajul PiataAuto.md: O lună de zile cu Opel Zafira de 200 CP! (Episodul 2)
29 Noiembrie 2016, 08:15
Celor ce nu au prins episodul 1 al acestei serii de relatări, le aducem o scurtă recapitulare şi o referinţă: producătorul german Opel ne-a
furnizat nouă, celor din redacţia PiataAuto.md, un Opel Zafira facelift de 200 CP pentru a face tot ce ne dorim cu el pentru o lună de zile, aşa că am şi călătorit cu el niţel prin câteva ţări europene, apoi l-am adus şi în Moldova, să vedem cum se simte focosul van
familist pe drumurile noastre. Primul episod, în care vă povesteam experienţele de la bordul lui Zafira prin ţările europene, până la etapa în care ajunsesem cu el în Moldova, poate fi găsit aici. Astăzi, însă, vom continua relatările noastre cu partea cea mai
deocheată, cea a exploatării noului Opel Zafira de 200 CP pe meleagurile Moldovei!

Pornesc dimineaţa maşina, într-una din primele zile şi observ modul curios prin care motorul merge într-o fază accelerată de încălzire în dimineţile reci. Ambele ţevi de eşapament ale
lui Zafira scot gaze de eşapament albe la culoare în această primă fază, cu un miros din acela niţel acetonat, aşa cum se întâmplă la multe maşini, iar motorul funcţionează la turaţii de ralanti de vreo 1,400 rpm, preţ de vreun minut-două, însoţit parcă şi de un mic ecou de şuierat al curenţilor de aer, după care turaţiile scad la normal şi maşina
continuă să se încălzească în regim mai lent. Această primă fază îi permite lui Zafira să ajungă mai repede la o temperatură optimă de funcţionare.

Totuşi, funcţionând pe loc motorul lui Zafira are nevoie de destul de mult timp pentru ca cel puţin o liniuţă din nivelul indicatoarelor temperaturii să se
aprindă. Cam toate motoarele turboaspirate moderne au un simptom similar, iar soluţia e ca, după o perioadă de câteva minute de funcţionare pe loc, să se înceapă deplasarea în regim mai lent, la turaţii un pic peste media obişnuită. În acest regim, Zafira se încălzeşte mult mai repede, apoi deja e gata să-şi dezlănţuie toţi cei 200 CP de sub capotă.

Exploatare... cu condimente moldoveneşti

Portbagajul lui Zafira e uriaş, aşa cum se cuvine unui van de talia ei. Pe deasupra, bancheta spate e separată în trei scaune ce pot culisa înainte şi înapoi individual, iar atunci când deplasaţi unul din ele în faţă, puteţi pune chiar şi o bicicletă mai mare în portbagaj!

Dar, în Moldova, unui asemenea portbagaj i se găseşte foarte repede şi o altă întrebuinţare...

Am eu un tată, mai de modă veche un pic, pentru care toamna înseamnă întotdeauna cumpărături en-gros de tot soiul de alimente pentru iarnă, şi el mă tot suna de zile bune întrebându-mă când şi dacă aş putea să-l ajut cu transportarea a nu ştiu câţi saci de zarzavaturi de la o piaţă spre casa lui. Eh, saci, zici? Hai că mergem sâmbătă dimineaţa, îi răspund, vin cu Zafira cea focoasă şi îndeplinim sarcina deocheată! Atunci când îţi cere ajutorul un părinte de-al tău, n-ai cum să-l refuzi, mai ales când chiar poţi s-o faci. Şi nici Zafira nu e o maşină din alea cu guler alb, ce se sfieşte să-şi răsuflece un pic mânecile. Şi apoi, europenii sunt întotdeauna fascinaţi de pieţile tradiţionale, iar noi am zis că acesta va fi un test neobişnuit pentru o maşină
de 200 CP într-un anturaj neaşteptat de obişnuit pentru ţara noastră: mersul la piaţă după saci de zarzavaturi.

Zafira înainta încet printr-o piaţă în care se poate intra cu maşina, vuind gros şi plăcut prin ţevile sale de eşapament. Era un pic prea focoasă şi frumoasă în
comparaţie cu anturajul, dar nici ea, nici eu de la volan, nu vedeam vreo problemă în asta. Aşa că la locul potrivit, maşina a oprit, şi-a deschis portbagajul şi acolo au fost depozitaţi repede toţi sacii necesari. Nu, portbagajul n-a fost umplut până la refuz, ba chiar s-ar mai fi putut pune
vreo câţiva saci! Asta înseamnă portbagaj uriaş! Asta înseamnă practicism debordant!

Vă daţi seama, deci, că după asta varza a fost transportată direct spre destinaţie cu forţa celor 200 CP. Misiune îndeplinită!
Lupul în blană de oaie

Am mai observat un simptom printre şoferii din Chişinău pe care-l dădusem uitării de la volanul sedanului premium pe care-l conduc în mod normal zi de zi. Vorbesc de psihologia aia colectivă năbădăioasă a şoferilor noştri. Atunci când eşti cu o maşină premium, eventual mai nouă, alţi şoferii sunt mult mai atenţi cu intenţiile de a-ţi tăia calea, sau de a încerca să-ţi demonstreze ceva. De îndată ce eşti la volanul unei maşini un pic mai vechi, or, în cazul nostru, a unei maşini cu siluetă de van, or, şi una şi alta în acelaşi timp, aşa încât oamenii să considere cumva
imediat că nu eşti prea rapid, realitatea tristă ne confirmă că se încep tăierile de cale, intenţiile de a te devansa pe banda alăturată şi de a-şi face loc imediat în faţa ta apoi. Despre folosirea indicatoarelor de direcţie, nici nu mai pomenesc.

Ei bine, fiind la volanul lui Zafira, nicăieri nu scrie pe ea că are 200 CP, dar mulţi dintre conaţionalii noştri o tratează automat ca un van lent şi greoi şi de aia
prinzi repede situaţiile descrise mai sus. Într-una din serile când mergeam de la serviciu spre casă, cu soţia alături, cam la ieşire din oraş, se întâmplase o situaţie din aia obraznică, în care un Volkswagen Tiguan încercase o manevră din aia de constrângere şi accelerare. Şi cum în vinele fiecăruia dintre noi sângele uneori se mai şi înfierbântă, am apăsat pedala acceleraţiei, cu tot cu Tiguanul acela turbo de alături. Eh, dragilor, Zafira şi-a
arătat imediat colţii de lup şi a rupt Tiguanul, lăsându-l umilit. Dar, stai, că în Tiguan e un orgolios get-beget, şi tentativa lui nu poate suporta o asemenea umilinţă, aşa că atunci când trec pe alături şi aproape că-l las deja în urmă, apasă şi el la maxim pedala lui, de i se aude motorul cum urlă. Dar asta nu l-a ajutat deloc, ba chiar i-a lungit
umilinţa şi i-a făcut-o publică, expusă către toţi ceilalţi participanţi la trafic. Zafira l-a lăsat batjocoritor în spate, zicându-i un galant adio.

Aşa că, cu fiecare nouă experienţă autohtonă de acest gen, puterea de sub capota lui Zafira devine o sursă de zâmbet. Cei cu mai mult bun simţ
înţeleg mai repede. Şi, fireşte, există şi o mulţime de şoferi educaţi şi culţi pe străzile noastre, cu care n-ai niciodată absolut nici o problemă. Cert e că Zafira e o maşină care ştie să-şi adjudece locul pe asfalt, chiar dacă e îmbrăcată un pic în blană de oaie. De fapt, şi asta e relativ, pentru că jantele mari,
cele două ţevi de eşapament şi culoarea roşie sugerează cumva performanţa sporită a maşinii, dar nu toţi pricep asta. Esenţialul e că ţie ajunge să-ţi placă vanul acesta tot mai mult şi mai mult, iar performanţa lui devine un atribut de care faci uz cu plăcere, şi foarte
frecvent! Poate de aia cifrele mele de consum urban prin Chişinău cu Zafira oscilau cam între 10.6 şi 11.5 litri la sută.

Zafira a trecut şi prin câteva sesiuni
de spălare şi de fiecare dată când
ieşea de pe poarta spălătoriei părea că şi-a tras noi straie lucioase, să se facă imposibil de neglijat. Doar că ploile au fost frecvente în perioada exploatării noastre şi de multe ori curăţenia exterioară a maşinii nu ţinea decât câteva zile.
Observaţii de exploatare

Maşina asta are nişte scaune grozav de bune, nu în zadar cei de la Opel se tot laudă cu certificările medicale ale scaunelor de pe maşinile lor. Au o
profilare excelentă, anatomică, şi te simţi minunat în ele oricât de mult ai conduce.

Trebuie să recunosc că m-am obişnuit repede şi cu parbrizul panoramic, chiar
şi prin Chişinău. Începe să-ţi placă grandoarea viziunii pe care ţi-o oferă, şi e plăcut să conduci aşa chiar şi pe timp de ploaie. Doar atunci când bate soarele direct e mai indicat să închizi segmentul frontal al plafonului.
Ţinuta de drum şi suspensia – sunt pur şi simplu fantastice pentru un monovolum! Unul – Zafira înghite excelent gropile Moldovei, în ciuda jantelor mari şi în ciuda a orice vreţi voi,
dar maşina trece cu brio peste orice denivelări şi nu ajunge niciodată la limita capacităţii de absorbţie! Şi cu toate astea, are o ţinută de drum impecabilă în viraje. Este probabil cea mai plăcută
şi mai bine setată suspensie din toate vanurile non-premium ce există astăzi în acest segment. Nici urmă de efectul de barcă, de care suferă de multe ori vanurile! Maşina asta e o rachetă şi în
acelaşi timp nu se sfieşte pe drumurile cariate ale ţării noastre!

Sistemul audio e destul de fidel în redarea sunetului, deşi nu poartă vreo emblemă renumită. Şi sistemul multimedia te face să te obişnuieşti
repede cu el, iar graţie CarPlay telefonul beneficiază de funcţionalităţi avansate la conectarea prin cablu. Aici, prin CarPlay, am probat pentru prima dată postul digital de radio Beats1 al celor de la Apple, în timp ce mergeam prin Chişinău, şi sună impecabil. Poţi
folosi oricare altă aplicaţie de radio digital de pe telefon şi titlurile pieselor, la fel ca şi imaginile de copertă ale albumelor, vor fi redate pe sistemul multimedia. Îl simţi modern şi avansat şi tocmai asta vrei de la o maşină modernă, cu 200 CP sub capotă, chiar
dacă o dată în an o foloseşti şi la transportatul zarzavaturilor de la piaţă.

Un neajuns pe care l-am observat în exploatarea prin Chişinău e dat de acoperişul panoramic – nu parbrizul ce înaintează spre acoperiş, ci segmentul vitrat de mai departe, care oferă o
viziune largă spre cer pasagerilor spate. Această porţiune de geam nu se deschide, însă elementele ei de fixare conţin probabil componente de cauciuc şi plastic, iar în gropile mai provocatoare din Chişinău acele elemente generează uneori scârţâituri. Şi asta s-a simţit din prima zi, fără vreo evoluţie a intensităţii.
Şi ştim că acelaşi simptom îl au aproape toate maşinile cu plafon panoramic. Prin urmare, fie vă împăcaţi cu aceste mici sunete, fie vă lipsiţi de această minunată opţiune atunci când bifaţi opţionalele. În rest, Zafira nu scoate nici un sunet, de nicăieri – nici suspensie, nici componente de interior.
În acest răstimp, am făcut şi o călătorie până dincolo de Soroca cu Opel Zafira şi, am savurat cu plăcere acea deplasare. Am pornit-o la apus, apoi am condus noapte şi luminile LED ale lui Zafira, cu includerea automată a fazei lungi, s-au dovedit a fi fantastic de plăcute pe aici. E drept că în spatele a vreo două camioane cu nişte beculeţe
sovietice de intensitate slabă a trebuit să opresc manual faza lungă, întrucât Zafira nu le trata drept vehicule, însă la toate celelalte maşini de pe traseu deconectarea automată a fazei lungi funcţionează ireproşabil. Iar intensitatea luminilor LED, cu traiectoriile de luminare a părţii drepte a drumului, e o chestie de siguranţă mai ales
în Moldova, unde putem avea surprize de tot felul pe acostament, sau animale care să ne taie calea. Dacă achiziţionaţi un model ce poate avea faruri full LED, nu vă zgârciţi la ele, mai bine renunţaţi la orice altceva din confort, dar bifaţi aceste faruri, care vor face o diferenţă imensă în senzaţia de siguranţă în condus pe care o veţi obţine la bord!
După aproape o lună de exploatare prin Chişinău şi prin Moldova, ne era interesant dacă motorul turboaspirat al lui Zafira nu consumă ulei. Ştiam că motoarele Opel moderne nu prea au treabă cu consumul de ulei, dar
observasem un pic de negreaţă pe interiorul ţevilor de eşapament, ceea ce ne dusese cu gândul la un posibil consum de ulei. Adevărul e că măsurătoarea noastră cu sonda ne-a arătat păstrarea intactă a nivelului de
ulei, şi avem deja câteva mii de kilometri parcurşi doar prin Moldova cu maşina asta. Da, timp de o lună Zafira a alergat mult şi bine în Moldova, fără cea mai mică disfuncţionalitate! Nimic, nici măcar o eroare electronică, ceva! Din
nou, pentru a câta oară, ne convingem de fiabilitatea exemplară a Opelurilor moderne, aşa cum am făcut-o acum mai bine de un an, când am ajuns cu un Opel până în Africa şi înapoi!

Mai urmează câteva zile de exploatări autohtone, care vor fi expuse în
relatarea următoare, dar şi drumul de revenire a lui Zafira din Chişinău spre Russelsheim! Cine ştie ce consum final vom obţine la urmă? Poate intuieşte cineva dintre voi? Cine ştie ce
observaţii deocheate vom mai face în acest răstimp? Ne auzim la un viitor nou episod!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
3,405
GALERIE FOTO (33 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!