Din Moldova până în Laponia: care dintre cele două BMW-uri expediţionale a învins la consum?
23 Decembrie 2016, 07:07
Drumul aventurierilor moldoveni spre Laponia a fost foarte anevoios în acest an, plin de peripeţii şi provocări, iar uneori părea că toate planurile sunt la doar un pas de a fi date peste cap. Totuşi, scrisorile din portbagaj, senzaţia îndeplinirii unei misiuni nobile şi spiritul Crăciunului ne-au dat forţe să mergem mai departe şi să realizăm cu succes
marea noastră misiune: cea de a-i fi livrat adevăratului Moş Crăciun din Laponia scrisorile copiilor din Moldova!

Dar, încă înainte de startul expediţiei, pe când eram în Moldova, am anunţat că va exista şi o competiţie la consum între cele două maşini. Avem o maşină diesel şi alta pe benzină, şi în mod
normal am fi cu toţii tentaţi să spunem că dieselul trebuie să fie mai eficient. În cazul nostru, însă, motorul pe benzină are o cilindree de 2.0 litri, în timp ce motorul diesel – una uriaşă de 3.0 litri. Iar cilindreea mai mare ne sugerează cumva şi un consum mai mare. Ambele motoare sunt turboaspirate, ambele sunt cuplate la cutii de viteze automate
cu 8 trepte şi ambele îşi trimit forţa prin sisteme de tracţiune integrală permanentă. X1 e SUV, ceea ce ar putea să însemne că e mai greu, însă e un SUV compact, iar greutatea lui e chiar mai mică decât cea a break-ului
de segment D, BMW Seria 3 Touring! Da, SUV-ul e mai uşor ca break-ul – X1
xDrive20i cântăreşte 1,615 kg, în timp ce Seria 3 Touring 330d xDrive –
1,755 kg.
Prin urmare, toate argumentele logice par să bată în favoarea mai compactului BMW X1 cu motor turbo pe benzină. În acelaşi timp, chiar în datele oficiale de consum BMW Seria 3 se arată a fi mai
eficient cu circa 1 litri la 100 km. În fişa tehnică a lui X1 xDrive20i e indicat un consum mixt de 6.4 litri/100 km, în timp ce la 330d xDrive Touring e menţionat un consum mixt de 5.5 litri/100 km. Bine, ăsta e consumul oficial, în condiţii ideale, aproape nerealiste, iar noi prin
condiţiile extrem de dure prin care am circulat, ne aşteptam chiar să depăşim consumul urban pentru ambele modele, oscilând undeva între 9.0 şi 9.5 litri/100 km.
Dar care au fost rezultatele reale în consum până la urmă?
Am condus 6,000 de kilometri cu ambele maşini prin cele mai diverse condiţii şi n-am resetat media consumului pe întreaga durată a expediţiei, iar asta înseamnă nu o măsurare din punctul A în B, ci una care a conţinut nenumărate porniri la rece dimineaţa, încălziri de motoare dimineaţa, traversări de oraşe şi ambuteiaje, aşteptări în vămi cu motorul pornit, depăşiri rapizi la trasee întinse, condus pe zăpadă şi gheaţă, la
temperaturi de până la minus 19 grade şi tot aşa. Deci, condiţii departe de teoria laboratoarelor, condiţii dure ale unei expediţii neiertăroare în materie de condus şi maşini!
În Ucraina am ajuns cu un consum promiţător, alimentând doar cu carburantul de la Petrom Moldova:
• X1 – 8.8 l/100 km
• Seria 3 Touring – 6.9 l/100 km
A doua zi, după multe ore de aşteptare în vama Ucrainei, am ajuns la capătul Poloniei cu următoarele cifre:
• X1 – 9.0 l/100 km
• Seria 3 Touring – 7.0 l/100 km

Drumul de mai departe către Estonia, prin cele 3 ţări baltice, a fost mai temperat, aşa că cifrele de consum au început din nou să scadă, dar vă
reamintim că în fiecare nouă zi media nu se referă doar la ziua numărul 3, spre exemplu, ci la media totală a expediţiei, de la pornirea din Moldova şi până la acel moment:
• X1 – 8.8 l/100 km
• Seria 3 Touring – 6.9 l/100 km

Apoi a urmat o cursă de distanţă lungă prin Finlanda, hăt tocmai până în Laponia, până la Cercul Polar. În ciuda condiţiilor tot mai dure, cifrele de consum au continuat să scadă:
• X1 – 8.5 l/100 km
• Seria 3 Touring – 6.8 l/100 km
Apoi a urmat explorarea ţării lui Moş Crăciun, condusul pe lacul de gheaţă, livrarea scrisorilor, apoi un lung drum spre Helsinki. Aici am atins un consum şi mai mic:
• X1 – 8.2 l/100 km
• Seria 3 Touring – 6.7 l/100 km

Apoi prin ţările Baltice ritmul a fost ceva mai dinamic şi am ajuns în Polonia cu un consum uşor crescut:
• X1 – 8.5 l/100 km
• Seria 3 Touring – 6.8 l/100 km
Apoi, din Polonia, a urmat un sprint dur de 1,400 km, de viteză mare, spre Munchen, mai ales în ultima parte, din Germania. Aici maşinile noastre au atins şi viteze de 170-180 km/h şi au gonit galopant spre uzina mamă. Fireşte, asta a însemnat şi o creştere a cifrelor de consum, o creştere semnificativă chiar.
Aşadar, iată care sunt rezultatele finale de consum:
• X1 – 8.8 l/100 km
• Seria 3 Touring – 7.1 l/100 km
Ce concluzii interesante am putea trage de aici? În primul rând, că dieselul de cilindree imensă s-a dovedit a fi mai eficient decât benzinarul turboaspirat de cilindree mai mică! Da, BMW Seria 3 Touring 330d xDrive l-a bătut la eficienţă pe BMW X1 xDrive20i. Maşina mai grea cu motor mai greu şi mai mare, dar diesel, a fost mai eficientă. Într-un fel, acest rezultat era prezis şi
de cifrele oficiale de consum, care indică un consum mai mare pentru X1, dar totuşi, multutudinea de factori suplimentari şi provocări din această expediţie le-au echivalat şansele, zicem noi.

Pentru noi, acest rezultat demonstrează încă o dată genialitatea motoarelor
diesel BMW, dar şi a motoarelor în 6 cilindri BMW – bucătăria clasică a mărcii. Pe toată durata lungii noastre călătorii am savurat melodia murmurătoare a celor 6 cilindri şi am experimentat ceea ce BMW numeşte „sheer driving pleasure”, adică plăcere veritabilă în condus. Şi faptul că Seria 3 Touring nu este un SUV, ci un break, cu centru de greutate coborât, şi o
arhitectură clasică, cu motor poziţionat longitudinal, o face şi mai plăcută de condus.
BMW X1 tot e plăcut în condus, dar nu putem să nu spunem ceea ce am simţit evident cu toţii în această călătorie – că nu este la fel de plăcut în condus ca şi Seria 3. Nu în zadar Seria 3 e considerată întotdeauna un driver’s car. BMW X1 e o maşină creată pentru cei ce-şi doresc SUV-uri în formă compactă, ce adoră poziţia mai înaltă
de condus, ce vor să facă uz mai des de garda la sol mai înaltă. Inclusiv ea, garda la sol mai înaltă ne-a ajutat într-un moment critic al expediţiei, dar ampatamentul scurt şi dimensiunile mai compacte îi dictează lui X1 o ţinută rutieră mai jucăuşă. Totuşi, marele şi
neaşteptatul avantaj al lui BMW X1 e spaţiul – maşina se dovedeşte a fi mult mai spaţioasă şi mai practică în călătorii lungi decât ne-am fi aşteptat! Aşa că şi cei care aleg cel mai compact SUV BMW vor beneficia de atribuţii practice cu generozitate.
Evoluţia cifrelor de consum ne spune încă un fapt curios – că motorul turbodiesel de cilindree imensă e mai puţin sensibil la schimbarea ritmului de condus, de la mai lejer la dinamic, media sa de consum oscilând mai puţin. În schimb, motorul turboaspirat pe
benzină e mult mai sensibil la aceste schimbări – oscilând de la foarte eficient atunci când este tratat galant până la foarte setos atunci când este apăsat într-un ritm mai dinamic. Şi până la urmă, procentual vorbind, tot motorul de 3.0 litri diesel a fost mai aproape de
cifra declarată de producător. Şi ce plăcere e să conduci un break de segment D, relativ compact, cu motor imens, cu o rezervă imensă de putere! Îmi aminteam de primele mele vizite în Elveţia, când vedeam tot soiul de asemenea maşini premium de
segment D, majoritatea cu
motoare de 3.0 litri, şi mă
minunam de alegerile lor, şi-mi
imaginam cât de mult trebuie să
savureze aceşti oameni condusul
unor asemenea maşini! Iar acum
ne-am convins încă o dată de
dimensiunile colosale ale
acestei plăceri! Trei litri, şase
cilindri, 560 Nm şi 258 CP sunt o
rezervă uriaşă de putere, gata
întotdeauna să- te dea pe
spate când ţi-o doreşti,
iar, deoarece motorul foloseşte mult mai puţin din totalul de putere disponibil, el merge aproape întotdeauna odihnindu-se. Noi alegem motorul de cilindree mare, evident!
În concluzie, dacă eficienţa motorului pe benzină a fost foarte aproape de bariera psihologică stabilită de noi înainte de startul expediţie, atunci de eficienţa motorului diesel am rămas absolut
fascinaţi! Ne-am îndrăgostit pe bune de BMW Seria 3 Touring 330d xDrive! Şi cum înaintează ea pe gheaţă şi pe zăpadă! Şi cum driftează în viraje când vrei! Ah, ce maşină!
Probleme? Au existat oare probleme
tehnice cu maşinile noastre în
expediţie? Cititorii noştri fideli ştiu
deja că noi relatăm întotdeauna
toate problemele maşinilor din
expediţiile noastre – spre
exemplu maşina care ne-a
dus anul trecut în Laponia
a avut nişte probleme ce
apăreau şi dispăreau. În
acest an, însă, cele două maşini nu au avut absolut nici o problemă tehnică, nici un rateu, nici o eroare! Maşinile ne-au anunţat doar despre scăderea presiunii în roţi odată cu migrarea spre clima arctică – un lucru fizic firesc – dar nu au indicat absolut nici o problemă pe parcursul întregii expediţii, nici BMW X1, nici BMW Seria 3 Touring!
Aşa că, îndrăgite automobile expediţionale, nouă, echipei de aventurieri, ne rămâne să vă mulţumim că ne-aţi ajutat să îndeplinim această misiune nobilă de a-i fi livrat scrisorile copiilor din Moldova lui Moş Crăciun, iar celor de la BMW Group Germania şi BMW Moldova le datorăm un mulţumesc uriaş pentru că susţin cu mărinimie acest proiect pentru al
patrulea an consecutiv, anul ăsta fiind şi primul în care am călătorit spre Laponia cu două maşini! Le spunem un mare mulţumesc şi partenerilor noştri de la Enter şi Petrom Moldova, care au contribuit pentru ca această frumoasă iniţiativă să devină posibilă, dar şi tuturor instituţiilor media care ne-au susţinut! Un mulţumesc special celor de la Radio ZUM, ştiu ei de ce!
Şi vă mulţumim Dvs., tututuror celor care ne-aţi urmărit, ne-aţi încurajat, aţi scris Moşului, sau aţi dus vestea mai departe despre această expediţie polară în ţara lui Moş Crăciun!

Ne auzim în zilele următoare cu noi relatări şi cu filmul expediţiei!
PiataAuto.mdIlie Toma
5
9,086
GALERIE FOTO (65 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!