Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Automobilele redacţiei: Ford Focus 1.0 EcoBoost la început de primăvară și un micro-accident

3 Aprilie 2017 - 12:05
Denis Godorozea
Automobilele redacţiei: Ford Focus 1.0 EcoBoost la început de primăvară și un micro-accident
Voi cum vă descurcați cu gropile din capitală? Ce soluții aplicați pentru a oferi suspensiei o durată de viață cât mai mare? Pe mine de exemplu mă deranjează destul de tare atunci când roata Focusului trece prin denivelări sau gropi. Mai ales din alea tăioase, care le simți tocmai trecând prin volan-mână-spate.

Acolo unde sunt cratere, în general reduc viteza la 1-2 km/h și lucrez doar cu ambreiajul. Suspensia pentru mine este al doilea cel mai important lucru după motor. Din acest motiv deseori aleg o cale mai lungă de a ajunge la destinație, cu condiția că mașina va avea parte de un carosabil normal. Nu înțeleg șoferii care se plâng pe calitatea deplorabilă, pe alocuri, a drumurilor noastre, dar totodată circulă pe ele cu viteză sporită. Desigur că suspensia va ceda mult mai repede în asemenea condiții.

Cu toții știm că după iernile din Moldova, carosabilul își arată adevărata "față" a calității execuției. Cred că primăvara aceasta nu este o excepție. De curând am schimbat anvelopele de iarnă pe cele de vară. Sunt noi, aș zice. Deoarece în ele a fost încălțat Focusul din uzină și am reușit să circul doar vreo câteva sute de km, după ce mașina a fost scoasă din salon. Imediat ce-am ieșit din service, cu anvelopele schimbate, am remarcat acea senzație pe care sunt sigur că mulți șoferi au avut-o: volanul se simte diferit. Parcă îți pare că ceva nu e la locul lui. Imediat, începi să-ți pui mai multe întrebări: meșterul de la service precis a strâns bine toate șuruburile? Balansarea e făcută corect? Presiunea e așa cum recomandă producătorul? Apoi găsești o porțiune dreaptă de drum și iei mâinile de pe volan, să vezi dacă unghiul geometric e corect. Prin așa situație am trecut eu. În primul rând, profilul anvelopelor de vară este diferit de cel de iarnă, iar primul lucru pe care l-am remarcat, a fost că drumurile noastre necalitative se simt mai bine acum. Am în vedere că cele de iarnă erau mai moi și absorbeau oarecum mai plăcut denivelările. Dar senzația asta despre care am scris mai sus durează maxim o zi. Apoi toate revin la locurile sale și te obișnuiești. Cu toate acestea, am remarcat că pe drum drept, volanul trage un pic la stânga. Așa că voi avea grijă să fac o programare pentru reglarea unghiului geometric. Apropo, voi ce ați făcut în service cât v-au schimbat anvelopele? După ce-am servit o cafea, eu am început să curăț anvelopele de iarnă de pietricele. Erau într-atât de multe, încât mă gândeam că acuș cineva o să-mi facă observație că fac gunoi pe jos. E pentru prima dată când m-am aflat în așa situație.

Până acum am reușit să parcurg puțin peste 6,800 km cu Focusul redacțional. În ultima lună, consumul mediu a scăzut până la 6.4 litri, în condiții de condus 60%-40% (extraurban-urban). Ultima oară când am făcut plinul, autonomia indicată de computerul de bord a fost de aproximativ 890 km. Deși în manualul de utilizare scrie că perioada de rodaj se finisează la 1,600 km, eu am impresia că o reducere a consumului începi să înregistrezi abia după vreo 5,000 km.

Ținuta de drum: încep să o ador! Suspensia are un comportament destul de sportiv, cu o precizie foarte bună. Gândurile transpuse în mâini - volanul și suspensia la interpretează anume așa cum vreau eu. Uneori chiar mă tentează să abordez unele viraje cu viteze mai sporite, acolo unde alții încetinesc. Desigur că asta o fac în limita controlabilă a mașinii și nu fac exces.

Se mai întâmplă rareori să turez un pic motorul. Așa, până pe la vreo 5,000 rpm. Savurând sunetul plăcut al motorului EcoBoost. Cei 100 CP și 170 Nm îmi satisfac cu brio necesitățile mele zilnice. Poate că mi-ar place să fie undeva un buton magic, care ar spori puterea cu vreo 25-40 CP, pentru o plăcere maximă în anumite momente, dar e bine și așa.

La capitolul lucrurilor plăcute aș mai adăuga și suportul pentru umbrelă din portbagaj. Este foarte comod și nu trebuie să-ți amintești de fiecare dată să ia-i umbrela din casă atunci când afară plouă. Un fel de Simply Clever. Însă deschiderea portbagajului este mai puțin plăcută atunci când mașina este murdară de noroi. Probabil că asta se datorează și faptului că însăși ușa este grea și necesită mai multă putere pentru a fi ridicată în sus. Deci e bine în asemenea situații să ai cu tine șervețele umede. De asemenea, ștergătoarele de parbriz cu regimuri multiple de viteze sunt foarte utile. Chiar dacă reglajul se face manual, întotdeauna vei putea seta viteza cea mai confortabilă de ștergere.

Duc lipsa unui portbagaj mai mare. Da, recunosc că cei 316 litri volum nu-mi satisfac toate cerințele. Într-o zi a trebuit să duc un pian electronic. Ca să înțelegeți, nu a încăput nici pe diagonală, și nici de-a lungul cu un singur scaun rabatat. Căci deja pe înălțime nu se încadra. Soluția era să rabatez celelalte două scaune. În același timp, aveam de luat cu mine încă doi pasageri în spate. În final, pianul a fost adus cu altă mașină.

Vă mai aduceți aminte de sunetul deranjant de la parbriz? Iată că în ultimul timp a început să se audă un sunet asemănător și în ușa pasagerului din dreapta. Doar că și mai deranjant. Așa că am făcut o programare la service. Cât de banal nu ar suna, însă în urma investigației, s-a depistat că în ușa din dreapta era acumulat mult praf între cauciucurile de protecție a geamului. După o suflare cu aer sub presiune și un pic de unsori, situația practic s-a rezolvat. Iar ce ține de sunetul istoric de la parbriz, aici băieții de la service au fost un pic mai sceptici, informându-mă că ei pot iniția procesul, care va consta din scoatere totală a parbrizului, însă în urma unei asemenea intervenții, nu este exclus că ar putea apărea deja alte sunete.

Astfel, am fost oarecum pus într-o situație mai delicată. Pe de o parte, aș accepta să scoată parbrizul, pe de altă parte, nu aș vrea să am parte de alte "surprize" după această intervenție. Așa că am decis până când să amânăm procesul. Cel puțin pentru perioada caldă. La toamnă voi lua o decizie finală.

Micro-accident: #bumpercars

Recent, mergând în direcția Buiucani, am oprit la sensul giratoriu de la strada Petricani, exact lângă salonul Ford, pentru a ceda trecerea automobilelor ce mergeau deja pe cerc. Iar peste 2-3 secunde din spate am fost lovit de o altă mașină. M-am stresat un pic, căci impactul mi s-a părut destul de puternic. Eram sigur că bara de protecție spate s-a crăpat. Dar când am ieșit ambii șoferi afară, nici unul din noi la început nu a înțeles ce s-a întâmplat. Nici la el, nici la mine, la o primă vedere nu s-a deteriorat absolut nimic. Apoi, la o inspecție mai detaliată, s-a observat că la mașina șoferului ce m-a tamponat din spate era ruptă căsuța numărului de înmatriculare, iar la Focus abia de se observa o mică zgârâietură. Nu am mai chemat poliția, considerând că impactul este foarte mic. Nu am cerut bani de la băiat, pentru "înțelegerea amiabilă", cum procedează alții, deoarece mi se părea banal să-i cer vreo câteva sute de lei. Am cedat de la mine, rugându-l să conducă mai atent. Pe fața lui s-a văzut bucurie.

Apoi mi-am amintit că am asigurare CASCO. :) Am fost mai întâi la spălătorie. Când mașina a devenit curată, s-a observat că pe bara de protecție au apărut două mici zgârâieturi, și una pe buza neagră din plastic. Am sunat la compania de asigurări. Spre bucuria mea, m-au informat că am dreptul să beneficiez de restituirea pagubelor, fără proces verbal de la poliție sau recipisă de la vinovat. În aceeași zi am fost la ei la sediu și am explicat ce s-a întâmplat, apoi am tras o fugă la service-ul Ford pentru a analiza impactul și costurile totale de reparație. S-a constatat că trebuie de vopsit bara de protecție, iar buza din plastic - de schimbat. Costurile estimative sunt în jur de 5-6 mii lei. Acum, revenind la momentul accidentului, ce rost avea să cer în calitate de pagube câteva sute de lei? Era să fie mai bine dacă totuși chemam poliția și întocmeau un proces verbal. Vă recomand și vouă pe viitor să procedați anume așa, indiferent de nivelul daunei mașinii. Cel puțin o să vă asigurați pe voi înșivă, că ați făcut totul corect.

Vreau să vă spun că am rămas uimit un pic de construcția barei de protecție. Ea se poate dilata. Chiar poți să o apeși cu degetul, apoi revine la forma sa inițială. Băieții de la service mi-au explicat că anume acest factor a jucat un rol important la impact. Are un fel de amortizor, să-i zic așa.



Deci, ca să generalizez un pic experiența din luna aceasta: îmi place tot mai mult cum se conduce Focusul și data viitore, chem poliția în cazul unui accident minor. De fapt, nu. Mai bine să nu am parte nici eu, nici voi, de nici un accident în trafic. Numai bine!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (20 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter