Pagina principală
CITIRE ŞTIRE:
Automobilele redacţionale: Ford Focus, despre consum real al motorului turbo 1.0 EcoBoost
28 Iunie 2017 - 08:28
De Ilie Toma
Una dintre cele mai frecvent auzite întrebări din ultimul timp, atunci când vine momentul procurării unui automobil este ce consum are? Chiar și atunci când stăm de vorbă cu prietenii și discutăm despre pasiunea noastră comună, mașinile, vrem noi sau nu, oricum la un moment dat cineva o să înceapă subiectul consumului. Ce motor are? E diesel sau benzină? A, e hibrid? Și ce consum înregistrezi în oraș? Dar în afara orașului?
Tendința actuală a producătorilor este să dezvolte motoare puternice, dar totodată mai ecologice și mai econome. Pentru a atinge acest scop, recurg la diferite metode: downsizing, motoare pe gaz natural, programe ajutătoare pentru șofer, sisteme hibride și integral electrice, etc. Acest lucru va continua să se întâmple, atât timp cât din urmă ne presează emisiile de CO2 și fenomenul de încălzire globală.

Când analizam ce mașină să-mi procur, unul dintre criteriile cele mai importante era consumul. De ce? În primul rând, un consum mai mare înseamnă cheltuieli lunare mai mari. Apoi, eu chiar sunt tipul cărui îi pasă de natură, și credeți-mă că dacă mi-aș fi permis un automobil electric, era să-l cumpăr fără dar și poate. Toate automobilele pe care le-am condus până acum în familie, nu au înregistrat un consum mai mare de 7.5 litri în regim de oraș. În fișa tehnică a Focusului redacțional era indicat un consum urban de 5.9 litri, extra-urban de 4.2 litri și mixt de 4.8 litri. Cunoaștem cu toții că e bine să mai adăugăm 1-2 litri la aceste cifre, pentru a afla consumul real, din viața de zi cu zi.

Cum credeți, cum se descurcă Ford-ul nostru cu motor EcoBoost de 1.0 litri în 3 cilindri, turboaspirat, ce livrează 100 CP și 170 Nm?
Mixt

Am reușit să conduc peste 9,000 km până acum. Raportul urban/extra-urban a fost de 40/60. Computerul de bord nu a fost resetat niciodată, iar ecranul afișează 6.3 litri/100 km. Și pot să vă spun că ultimii vreo 1,500 km au fost parcurși în mare parte doar în oraș. Ultima dată când am făcut plinul, autonomia indicată era de 905 km! Eu sunt extrem de mulțumit de această cifră.

Urban

Computerul de bord îmi afișează atât consumul mediu, cât și cel în timp real. Când abia pornesc motorul, la relanti, îmi indică inițial 0.8-0.9 litri / oră (iarna 1.1-1.2 litri), apoi, când motorul își atinge temperatura necesară, poate scădea până la 0.4 litri / oră. Pornirile în treapta 1 pot părea infernale, la deal indicând și 35-40 litri / 100 km. Dar din observațiile făcute, în oraș aș zice că în mediu se consumă 6.5-7.5 litri, în cazul unui condus lejer. Am mai scris și într-un articol precedent, că în cazul motoarelor turbo, dozarea corectă a pedalei de accelerație poate fi cheia de succes către un consum optim. Vă spun cu inima pe mână, că deseori când conduc în oraș pe un drum drept, în treapta a 4-a, în limita vitezei legale, consumul oscilează între 3.2-3.8 litri! Și e suficient să fie doar un pic de vale, sub un unghi foarte mic și consumul scade sub 3 litri. De obicei, rotațiile motorului sunt în jur de 1,750 rpm.
Extra-urban

Aici am cea mai mare plăcere să mă uit la afișajul computerului de bord. Presupun că toți cunosc intrarea în Chișinău, din partea Stăuceniului. După ce trec de semafor, îmi iau viteză în treapta a 5-a până la 90 km/h, apoi iau piciorul de pe pedala de accelerație și mă uit cum computerul de bord îmi afișează 0.0 litri până la intrarea în Chișinău. Recunosc, până să intru în oraș viteza scade la 78-80 km/h, însă cei 1.9 km (conform Google Maps) îi parcurg fără a cosuma benzină.

Start/Stop

Haideți să revenim un pic la subiectul de la începutul acestui articol: ecologia și viitorul automobilelor electrice. Sunt sigur că ați observat valul mașinilor hibride ce au împânzit capitala, și nu numai. Personal cunosc 3 Nissan Leaf ce rulează prin capitală. Cine nu cunoaște, Nissan Leaf este un model electric, care se încarcă de la priza obișnuită de casă. Și asta mă bucură foarte mult! Cu pași mici, conaționalii noștri vor opta tot mai mult pentru automobilele hibride sau electrice.
Uitați-vă peste ce se întâmplă peste Prut: în luna mai, a fost inaugurată prima benzinărie din România, unde se regăsește și un post de încărcare a automobilelor electrice. Pentru mine, situația este destul de clară: business-ul combustibililor fosili va fi treptat orientat către cel al energiei electrice. Cu cât mai mult va fi dezvoltată infrastructura pentru mașinile "eco", cu atât mai multe vor apărea pe străzi. Și nimeni nu va avea de pierdut. Benzinăriile clasice se vor transforma în "benzinării" electrice. Și deseori mă gândesc că hibridizarea nu prea se merită, luând în considerație că există foarte multe motoare diesel ce oferă performanțe de consum mai bune. Dar aici ne ciocnim de alt aspect, și anume că mașinile ce rulează pe motorină s-au adeverit a fi mult mai nocive decât cele pe benzină, și asta în pofida faptului că emisiile de CO2 sunt mai reduse. Mai multe țări din Europa au confirmat deja că în câțiva ani, vor să restricționeze vânzarea de automobile noi, cu motoare diesel, focusându-se în schimb pe cele electrice. Și poate că în Moldova normele de poluare nu sunt deloc drastice, trendul automobilelor econome va continuă să crească.
Focusul pe care îl conduc are integrat și un sistem Start/Stop. Asta înseamnă că în anumite condiții, adică în 95% din cazuri, atunci când staționez la semafor, motorul se deconectează automat. Cum se reflectă acest lucru asupra consumului? E un pic mai greu de calculat cât se economisește în realitate, însă revin la argumentele mele în favoarea unor astfel de sisteme: eficiență și CO2 redus. În Chișinău există multe semafoare care indică mult timp culoarea roșie. Mai ales în unele zone centrale ale orașului. De ce motorul trebuie să funcționeze în unele cazuri până la 70-80 secunde, eliminând gaze nocive, când acesta pur și simplu poate fi deconectat automat, iar la o simplă apăsare a pedalei de ambreiaj, să fie repornit? Făcând un simplu calcul matematic, constatăm ușor că anual Focusul îmi poate economisi litri întregi de combustibil și mii de grame de CO2 neeliminat în atmosferă. Acum încercați doar să vă imaginați că jumătate din automobilele ce rulează în capitală, ar avea așa sisteme. Calitatea aerului ar înregistra schimbări? Eu cred că da. În mod pozitiv!

Aici se termină articolul meu despre tehnologiile eco-friendly din lumea automobilelor și care sunt regăsite la bordul Focusului redacțional, și vă spun o dorință pe care o am: tare vreau un Mondeo Hybrid! :) Am văzut unul pe străzile capitalei și mi-a făcut ziua mai frumoasă!
GALERIE FOTO (6 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE ŞTIRI:
Honda combină cursele reale cu cele digitale cu Civic Type R (Video)
21 Februarie 2018 - 15:08
Honda a organizat o cursă între un pilot de curse și un gamer profesionist, pentru a demonstra cât de apropiate sunt cursele reale celor digitale... sau invers. Niponii sunt într-atât de ingenioși, încât au făcut tot posibilul pentru o luptă crâncenă și o concurență eficientă, mișcările automobilului din jocul digital fiind proiectate pe parbrizul...
Alfa Romeo revine în forță în Formula 1 în sezonul 2018 cu noul său bolid
21 Februarie 2018 - 13:27
Echipa Formula 1 Alfa Romeo Sauber F1 Team a prezentat noul său bolid pentru cursele sezonului 2018 – marca italiană revine în forță în curse după o pauză de 30 ani, devenin sponsorii și partenerii echipei Sauber. Noul bolid al echipei este vopsit în nuanțe...
Lexus va prezenta la Geneva cel mai compact SUV de serie din gama sa, care va concura direct cu Audi Q3 și BMW X1 (Video)
21 Februarie 2018 - 11:53
Conceptul Lexus UX, prezentat în 2016 la Salonul Auto de la Paris s-a transformat în cel mai compact SUV de serie din gama niponilor, premiera căruia va avea loc la Geneva pe 6 martie curent. Noul crossover are plaftorma și substrat tehnic comun cu modelul compact Toyota C-HR...
Noul SUV SEAT poartă denumirea Tarraco și va fi prezentat la Salonul Auto de la Geneva
21 Februarie 2018 - 10:36
Marca spaniolă SEAT continuă ofensiva pe piața SUV-urilor. Mai devreme compania a prezentat primul SUV din gama sa, modelul compact Ateca, iar la Salonul Auto de la Geneva își va serba premiera un alt model din acest segment, mai mare, ce va putea adăposti până la 7 pasageri la bord, care a primit denumirea Tarraco...
Premieră: noul Porsche 911 GT3 RS
21 Februarie 2018 - 09:07
Cel mai puritan, cel mai orientat spre circuit Porsche 911 împrospătat îşi face astăzi debutul prin primele imagini şi informaţii...
Automobilele redacţiei: surprize de la sistemul start/stop al lui Mercedes-Benz C-Class
20 Februarie 2018 - 16:50
Vă mai amintiţi că înainte de road trip-ul nostru lung cu C-Class, vă menţionam că a apărut pe panoul de bord o alertă cu textul „Auxiliary battery malfunction”? Ei bine, la câteva zile după ce-am revenit din acea călătorie acasă, alerta a reapărut...
Noul Opel Combo împarte platforma și motoarele cu Citroen Berlingo și Peugeot Partner
20 Februarie 2018 - 15:28
Opel Combo pentru ultima dată a fost construit pe platforma proprie a germanilor la cea de-a treia generație, Combo C, ulterior, cea de-a patra utilitară bazându-se pe Fiat Doblo. Trecerea mărcii germane sub controlul concernului PSA Peugeot-Citroen din nou aduce schimbări pentru modelul german...
Volkswagen va prezenta la Geneva un nou concept din seria I.D.
20 Februarie 2018 - 14:13
Până în prezent Volkswagen a prezentat trei concepte din seria I.D., care în viitor vor ajunge în producție de serie ca o nouă familie de vehicule electrice bazate pe platforma creată special pentru electromobile și hibride MEB. Acestea sunt hatchback-ul compact I.D., care va ajunge primul în producția de serie, monovolumul I.D. Buzz...
Lecţia de inginerie şi grijă faţă de resurse de la Toyota: de ce niponii au anunţat că dezvoltă un nou tip de electromotor
20 Februarie 2018 - 13:59
S-ar părea că tehnologia electromotoarelor nu mai poate ascunde nici un secret, iar construcţia lor e simplă ca bună ziua, fiind învăţată de cei mai mulţi dintre noi în primii ani de fizică la liceu. Dar există şi aici multe lucruri nespuse...
Veste bună pentru şoferi: preţuri semnificativ mai mici pentru carburanţi în următoarele 2 săptămâni
20 Februarie 2018 - 12:47
Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a publicat astăzi preţurile-plafon la carburanţi pentru următoarele două săptămâni şi, dacă ultimele actualizări au însemnat majorări consecutive de preţuri, actualizarea de astăzi...