ZIUA 10 a expediţiei spre Laponia cu Skoda KAROQ: reni, din nou reni şi noaptea polară (VIDEO)

Această dimineaţă a fost prima cu adevărat geroasă din expediţia noastră. Zăpada scârţâia sub picioare, gheaţa se depusese pe geamurilor maşinilor, iar în aer se simţea briza arctică. Erau vreo -8 grade, până spre minus 10, dar aerul de aici se simţea cu totul altfel decât o temperatură similară din alte coordonate mai sudice ale globului.
Am început prin a curăţa maşinile de zăpadă şi gheaţă. Am încercat şi lichidul de parbriz, dacă n-a îngheţat, pentru că-l aveam încă de la staţiile Petrom din Moldova şi am reumplut rezervoarele cu el. La partea curăţării de zăpadă, ne cumpărasem nişte perii speciale dintr-o staţie peco de pe drum, iar la roaderea gheţii de pe geamuri, toate Skodele au câte o racletă pentru asemenea scopuri, poziţionată pe partea interioară a capacului rezervorului.
Am pornit şi motoarele pentru a le încălzi un pic înainte de a porni. Dieselurile se încălzesc un pic mai greu dacă stau pe loc, însă oricum e bine să le lăsăm să se lubrifieze şi să se încălzească un pic mai mult înainte de a le pune la treabă în mişcare în aceste condiţii arctice. De altfel, dieselul cu care alimentăm la staţiile de aici, din nordul Finlandei, are menţionată o capacitate de rezistenţă până la minus 38 de grade Celsius!
Ei bine, odată ce-am pornit, foarte repede am ajuns din nou pe un drum de pădure înzăpezit. Am stârnit repede şi curiozitatea unui pescar finlandez care trecea pe alături şi care s-a oprit să ne întrebe dacă nu avem vreo problemă pe aici, iar apoi să ne arate şi peştele pe care tocmai îl prinsese. Plăcuţi oamenii prin aceste tărâmuri nordice, ce mai!
Au urmat mulţi kilometri de basm, prin peisaje de basm. Dacă ai vrea să desenezi peisajul perfect de iarnă, probabil l-ai desena exact ca în aceste imagini, cu păduri superbe şi un strat gros de zăpadă neumblată.
În scurt timp, am dat şi peste primii reni pe marginea drumului. Umblau nestingheriţi, intrând fără jenă şi pe partea carosabilă. E o privelişte frumoasă când şi observi din timp şi treci agale pe lângă ei, dar în acelaşi timp o asemenea turmă de reni poate fi un pericol fatal pentru o maşină în viteză pe aceste trasee îngheţate. Pentru că suprafaţa de sub roţi nu mai e asfalt sau zăpadă, ci gheaţă acoperită cu un pic de nea, iar la prima frânare mai bruscă înţelegi că nu poţi să te bizui deloc pe ea într-o situaţie de urgenţă.
De aia, condusul arctic e cu totul altceva în materie de dexteritate, specific al manevrelor şi curaj. Îţi trebuie mult curaj să înaintezi orbeşte când pe contrasens trece un tir, spre exemplu, care înfoaie toată zăpada şi pentru o secundă ai vizibilitate zero. N-ai dreptul să te laşi cuprins de panică şi de nesiguranţă, trebuie să înaintezi cu curaj de viking în necunoscut, estimându-ţi traiectoria orbească înainte să fii orbit.
Am avut parte şi de o mică escapadă într-o zonă deschisă în care am pus un pic la treabă KAROQ-urile în spulberarea zăpezii. Din nou, ne-am convins că tracţiunea integrală este cuplată cam permanent în asemenea condiţii arctice, ceea ce confirmă că dacă o tracţiune integrală part time e suficient de inteligentă, ea poate asigura performanţe similare unei tracţiuni permanente.
Era puţin trecut de ora 14:00 când se făcuse noapte de tot. Suntem departe dincolo de Cercul Polar, şi în această perioadă se poate spune deja că suntem în plină noapte polară, când soarele nu se mai vede pe cer pe aici, ci doar reflecţiile de lumină care mai răzbat prin atmosferă şi care dau cerului o culoare adâncă de albastru, pe care n-o mai poţi vedea nicăieri în altă parte în lume decât în apropierea polilor geografici. Ne simţeam nişte adevăraţi exploratori în aceste tărâmuri tot mai neumblate de picior omenesc. Nişte exploratori în toată legea, la bordul unei caravane de SUV-uri Skoda Karoq, care ne-au devenit camarazi de nădejde între timp.
Atunci când eşti într-o asemenea expediţie îndepărtată, de maşină îţi depinde şi siguranţa, şi viaţa într-o mare măsură, pentru că în aceste pustietăţi pământene nu prea ai alţi aliaţi în faţa condiţiilor extreme arctice. Iar KAROQ-urile noastre funcţionează ireproşabil, toate 4. Iar cerul polar ne zădăra deja cu adieri de auroră boreală, stinse de norii care perindau deasupra noastră.
Tot înaintând prin noaptea polară, am ajuns să traversăm şi hotarul cu Norvegia, iar peste încă 20 de kilometri ajungeam în Karasjok, oraşul de destinaţie pentru ziua de azi. Aici deja preţurile combustibilului sunt de-a dreptul fantastice, cam 1.7 euro pe litru de benzină şi 1.6 pentru litrul de diesel. Ferice de maşinile noastre expediţionale, care înregistrează un consub de 5.4-5.8 litri la sută pe aici şi o medie de vreo 6.4-6.8 litri la sută pe toată durata expediţiei.
Suntem aproape de cel mai nordic punct al Europei, dragilor, iar de aici urmează să ne apropiem şi mai mult de Nordkapp. Astăzi seara ne vom opri la doar un pas de Nordkapp, aşa că avem poate cea mai dură provocare în faţă!
Staţi pe aproape!
0
7,237
GALERIE FOTO (48 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!