Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z

Volvo S60 I: istoria modelului

Volvo S60 de primă generație a fost prezentat pentru prima dată la începutul mileniului ca succesorul modelului S70. Proiectarea automobilului a început încă din 1997, S60 era gândit ca un sedan premium de clasa D cu un design sportiv și elegant.
Bazat pe platforma scurtată P2, pe care se baza sedanul S80 și a break-ul V70, noul model a fost cu 50 mm mai lung decât predecesorul său. Designul sedanului de dimensiuni medii, proiectat de celebrul Peter Horbury, a fost mai echilibrat, comparativ cu cel al fratelui mai mare S80. Forma blocurilor optice spate se conforma cu noul limbaj stilistic al mărcii (care a supraviețuit și până în prezent și poate fi văzut pe blocurile optice al noului XC90), însă aici acestea au fost mai mari și aveau o formă mai propunțată, care determina și forma caroseriei de la posterior spre partea frontală.
Pentru a oferi stabilitate maximă la viteze mari, suedezii au echipat modelul S60 cu suspensie de tip McPherson pentru partea frontală, și cu una independentă multi-link la posterior. Sistemul ABS era inclus în dotarea incipientă, iar opțional era disponibil sistemul de stabilizare DSTC (Dinamic Stability and Traction Control). S60 era echipat doar cu motoare cu 5 cilindri în linie, iar diferența o făcea capacitatea cilindrică și performanțele motorului. Din momentul apariției, S60 era oferit cu motoare pe benzină, aspirate natural, cu injecție multi-punct de 2.4 litri în două variante de putere – de 140 (220 Nm) și 170 CP (230 Nm). Erau disponibile și două motoare turboaspirate pe benzină: 2.3T și 2.4T, iar motorul cu capacitate cilindrică mai mică uimea cu o putere mai mare de 250 CP și 330 Nm, pe când benzinarul de 2.4 litri se limita la 200 CP și 285 Nm la activ.
Anul 2001 aduce pentru S60 motoare noi, printre care benzinarul turboaspirat de 2.0 litri pentru dotarea incipientă. Acest motor livra 180 CP și 240 Nm. Tot atunci apare și versiunea alimentată cu gaz lichefiat a motorului aspirat natural de 2.4 litri (140 CP). Devin disponibile două propulsoare turbodiesel, care au la bază aceeași unitate de 2.4 litri, cu 140 și, respectiv, 163 CP la activ. Pentru prima dată S60 este oferit cu tracțiune integrală cu motorul turboaspirat de 2.4 litri (200 CP și 285 Nm). Sistemul de tracțiune integrală are la bază cuplajul controlat electronic Haldex de a doua generație. În mod normal, în timplu deplasării cu viteze constante și fără derapaj, cuplul este transmis pe puntea față aproape în întregime, însă în cazul scăderei aderenței sau accelerării bruște sistemul începe să transmită cuplul și pe puntea spate, iar în anumite cazuri S60 AWD poate avea tracțiune spate cu cuplu livrat în proporție de 100% (de exemplu, în cazul defectului arborilor planetari ai punții față)!
Mai târziu, în 2003 apare versiunea sport a sedanului – S60 R. Modelul avea sub capotă o nouă unitate turboaspirată de 2.5 litri cu 300 și 400 Nm, iar cuplul era transmis pe toate cele 4 roți. La exterior caracterul dinamic al noii versiuni era accentuat de elemente adiționale a caroseriei, alte bare de protecție, blocuri optice față asemănătoare celor de la Volvo V70, spoiler pe capacul portbagajului și țevi de eșapament mai mari. Versiunea de performanță a beneficiat de o suspensie cu rigiditate reglabilă Four-C.
Toate motoarele se cuplau fie la o cutie manuală, fie la una automată, ambele cu 5 rapoarte. Cutia automată era produsă de compania niponă Aisin (55-50SN / 55-51 SN) și se folosea la toate modelele Volvo din acei ani. Pe termen lung, însă, aceasta avea probleme de fiabilitate din cauza cuplului mult prea mare dezvoltat de motoare, iar cu cât mai puternic era motorul, cu atât mai devreme se defecta cutia de viteze. Acest lucru aducea mari bătăi de cap proprietarilor, având în vedere și costul uriaș pentru o astfel de cutie nouă. De menționat, că nici deservirea cutiei manuale Volvo S60 nu este accesibilă, iar o reparație amplă și calitativă a ambreiajului putea ajunge și până la 1,000 dolari!
Habitaclul Volvo S60, ca și în cazul celorlalte modele din acei ani, era adesea criticat pentru ergonomia "ciudată" a organelor de control. Deși majoritatea proprietarilor, inclusiv și a sedanului S60, îndrăgeau mult filosofia suedeză de amplasare a butoanelor și a comenzilor la interior. La general, S60 avea un interior bine gândit. Pe consola centrală se amplasau o sumedenie de butoane, care, însă, nu erau lipsite de sens, astfel Volvo oferea posibilitatea acționării directe a tuturor sistemelor al automobilului fără fiind nevoie de instalarea unui ecran adițional al sistemului multimedia sau a unui computer de bord sofisticat (deși acesta era, totuși, prezent pe planșa de bord sub forma unui ecran monocolor de mici dimensiuni), iar blocurile sistemului audio și al celui de climatizare erau separate. Semne de întrebare trezeau materialele la bord, mai ales în echipările de top. Habitaclul din piele era compus, de fapt, din piele artificială rigidă și nu prea plăcută la atingere, care în timp devenea și mai rigidă. Bordul era îmbrăcat în plastic fin, plăcut la atingere și arătos, iar suprafețele din plastic rigid lipseau aproape în totalitate, însă unde erau prezente acestea aveau o factură neplăcută la atingere și din punct de vedere vizual. Inserțiile vopsite doar creau senzația unor elemente din lemn, fiind constituite, de fapt, din plastic. Criticat a fost și cel de-al doilea rând de scaune, iar cel mai mult consumatorii se plângeau de spațiul oferit pentru picioare pasagerilor din spate.
În 2005 este lansată versiunea actualizată a sedanului S60. La exterior acesta primește alte blocuri optice și bare de protecție. Inserțiile de pe caroserie din plastic negru cedează locul altor noi, vopsite în culoarea caroseriei cu inserții cromate. Inserția neagră de pe toată suprafața barei de protecție față este înlocuită cu alte două, separate. Modelul a primit oglinzi retrovizoare laterale de o altă formă cu semnalizatoare de direcție. Printre principalele noutăți sunt noile motoare turboaspirate pe benzină și motorină, T5 (260 CP) și, respectiv, D5 (185 CP) și noile cutii de viteze manuale și automate cu 6 trepte.
Volvo S60 de prima generație a fost produs până în 2009, fiind înlocuit cu cea de-a doua generație, cu un cu totul alt design, elaborat de Steve Mattin. Volvo S60 I nu a devenit recordman în clasa sa după vânzări, fiind depășit cu mult de rivalii principali BMW Seria 3 și Mercedes-Benz C-Class, însă a stat la baza creării unui nou model în gama suedezilor, care a primit și un urmaș cu același nume (pe când în segmentul E suedezii au înlocuit denumirea S80 cu noua S90), care cu siguranță va lăsa o amprentă deosebită în istoria mărcii. În timpul apropiat urmează să fie prezentată cea de-a treia generație a sedanului.
0
384
GALERIE FOTO (52 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!