Mercedes-Benz A-Class: istoria apariției celui mai compact model german

Acum 2 zile a fost prezentată noua, cea de-a 4-a generație a celui mai compact model din gama germanilor – Mercedes-Benz A-Class, iar cu acest prilej, noi ne-am gândit să ne amintim de unde își ia apariția compacta, care a cunoscut un adevărat succes pe piață și este una foarte însemnată pentru producătorul din Stuttgart.
Pentru prima ideea de a lansa un model compact a apărut tocmai în 1981, cu peste 10 ani până la apariția primei generații A-Class. Atunci germanii prezentau conceptul sub-compact NAFA, iar ideea a fost de a combina confortul S-Class-ului și dimensiunile compacte. Conceptul măsura în lungime doar 2.5 metri și avea sub capotă un benzinar de 1.0 litri cu 3 cilindri în linie, ce livra 40 CP. Germanii chiar intenționau să înceapă producția de serie a conceptului, însă inginerii au bătut alarma: modelul cu dimensiuni atât de compacte nu va putea satisface cerințele de siguranță. Astfel, a fost luată decizia de a stopa dezvoltarea modelului pentru o perioadă de 10 ani.
În 1993 producătorul din Stuttgart a revenit la ideea lansării unui model compact și a prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt conceptul monovolumului Mercedes-Benz Vision A 93. Conceptul a fost întâlnit bine de marea majoritate a publicului, iar conducerea mărcii nu mai avea dubii că un asemenea model se va bucura de cerere, cel puțin, satisfăcătoare pe piață.

Până la debutul modelului de serie germanii neîntrerupt țineau în suspans presa și publicul, oferind tot mai multe detalii despre dezvoltarea proiectului. Campania de publicitate a început cu 18 luni înaintea premierei primului A-Class, pentru prima dată în istoria producătorului german.
La designul primului A-Class de serie (W168) a lucrat renumitul Steve Mattin. De-a lungul carierei designerul a lucrat la modele, precum Mercedes-Benz: S-Class (W220), R-Class, ML-Class și GL-Class. Afară de Mercedes-Benz, Mattin a pus mâna la crearea limuzinei Maybach 57/62 și a lucrat asupra conceptelor Volvo S60 și XC60, iar printre cele mai noi lucrări ale sale se enumeră conceptul și modelul de serie Lada XRAY și sedanul Lada Vesta. Pentru designul A-Class-ului Mattin a fost numit designerul anului 1993 de către revista Autocar. Designul propus de Steve Mattin a fost aprobat de către conducerea Mercedes-Benz în 1995, iar în producția de serie modelul a plecat abia în 1997.
Pauza imensă de 4 ani până la startul producției a fost cauzată de un scandal pornit în jurul compactei aproape îndată după premieră. Micuțul Mercedes-Benz a picat Testul Elanului, fiind răsturnat de către jurnaliștii suedezi. "Se pare, că noul A-Class are o suspensie spate mult prea independentă" – scriau atunci jurnaluștii.
Scandalul i-a costat pe cei de la Mercedes-Benz prea multe surse financiare, astfel, A-Class fiind un model neprofitabil pentru germani, din punct de vedere comercial, însă a fost o investiție foarte calculată și fructuoasă pe viitor, dat fiind faptul peste 80% din cei, care optau pentru modelul compact, erau clienți absolut noi pentru Mercedes-Benz, care ulterior rămâneau fideli mărcii germane, achiziționând modele mai mari din gamă.
Chiar și picând Testul Elanului, A-Class de primă generație a fost un model foarte sigur. Anume siguranța "excesivă" a compactei a și cauzat răsturnarea în timpul testului. Podeaua modelului a fost construită în forma unui "sandwich", pentru a asigura rigiditate necesară pentru siguranța tuturor pasagerilor, dar a fost cauza centrului de greutate prea înalt, ce a și adus la picarea Testului Elanului.

Pentru a rezolva problema, inginerii Mercedes-Benz au rechemat cele peste 2,500 exemplare A-Class vândute, pentru a micșora garda la sol, pentru a reseta suspensia și a le dota cu sistemul de stabilitate ESP, iar toate exemplarele construite ulterior beneficiau de aceste modificări standard.

Scandalul a încetat cu timpul, iar după startul producției de serie A-Class s-a bucurat de un adevărat succes pe piață – din 1997 până în 2004 au fost vândute peste 1.1 milioane exemplare a compactei germane.
În 2004 a fost prezentat succesorul modelului compact, care s-a reținut pe piață timp de 8 ani și a reconfirmat succesul primului model. În 2012, însă, concepția A-Class a fost modificată substanțial, din monovolum acesta fiind transformat într-un hatchback convențional. Această metamorfoză, însă, a adus doar beneficii și modelul s-a bucurat de cerere mare pe piață, seria fiind ulterior mărită cu apariția unui coupe cu 4 uși Mercedes-Benz CLA, break-ului CLA Shooting Brake și a unui crossover compact GLA.
Și iată că a venit timpul celei de-a patra generație. Germanii contează foarte mult pe noul model, acesta fiind prezentat împreună cu tocmai trei propulsoare noi, iar în viitor A-Class va fi prezent nu doar versiunile deja existente, ci se va bucura și de o versiune în caroserie sedan!
0
4,738
GALERIE FOTO (23 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!