REPORTAJ: Cu Suzuki Vitara 4x4, într-una din acele zile când zăpada ne face surprize

De ce-şi cumpără tot mai mulţi oameni din Moldova SUV-uri? Pentru că e un trend? Sau pentru că sunt cu adevărat necesare?
Avem drumuri rele, iar SUV-urile, cu garda la sol mai înaltă şi cu capacităţi declararate mai mari de rezistenţă, ar trebui să fie mai adaptate la condiţii dure de exploatare – asta e cu siguranţă unul din criteriile care fac SUV-urile atractive în ţara noastră. Pe lângă asta, SUV-urile s-au tot lansat în segmente mai compacte şi mai accesibile, astfel încât astăzi preţul lor ajunge să concureze adeseori cu hatchback-uri sau sedanuri, iar cifrele de consum nu sunt prea departe de cele ale altor segmente de maşini.

Şi apoi, mai este şi acel grad de satisfacţie că maşina ta poate să facă faţă în acele dimineţi extreme de iarnă, când utilajele de curăţare abia-şi croiesc drum prin zăpadă, când pe strada ta încă n-a îndrăznit nimeni să urce dealul, când toată ţara riscă să fie paralizată, iar tu ai cumva încrederea c-ai putea ajunge la destinaţie.
Dar este oare asta valabil şi pentru SUV-urile mai accesibile? Fac oare faţă şi sistemele de tracţiune integrală part-time, mai accesibile şi ele, la provocările unor asemenea zile din ţara noastră?

Asta am încercat să aflăm acum două dimineţi, când o ninsoare neaşteptată de sfârşit de martie a pus stăpânire pe ţara noastră. Am mers să luăm un Suzuki Vitara S 4x4, dotat cu sistemul de tracţiune integrală AllGrip şi cu anvelope de iarnă Yokohama, pentru a face un drum în inima ţării.

Suzuki Vitara este unul din cele mai accesibile SUV-uri de pe piaţă, fără îndoială, cu un preţ ce porneşte de 11,500 euro pentru versiunea cu tracţiune faţă şi de 13,500 euro pentru versiunea cu tracţiune integrală. Noi conducem azi o motorizare mai puternică şi mai scumpă, dar sistemul de tracţiune integrală e acelaşi.
Sistemul AllGrip e destul de simplu în concept, dând preferinţă punţii faţă în mod normal, deconectând puntea spate – or, asta e tocmai ceea ce numim noi sistem 4x4 part-time, adică un sistem ce intervine parţial, când e nevoie de el. Dacă unele sisteme mai sofisticate ţin cont de zeci de factori, printre care temperatura de afară, pornirea ştergătoarelor, tot soiul de vectori, sistemul de la Suzuki e gândit niţel mai simplu, intervenind atunci când roţile pierd aderenţă. Dar, există şi un regim Lock, care impune sistemul să funcţioneze într-un regim apropiat sistemelor 4x4 permanente. Pe lângă asta, mai există regimuri Snow şi Sport, denumirile cărora sunt cât se poate de sugestive pentru scopurile lor.
Am început cu ceea ce şi-ar începe dimineţile cei mai mulţi proprietari: ieşirea din curtea blocului. O urcare în pantă, necurăţată, pentru că în curţile blocurilor de obicei se intervine abia după arterele principale. Suzuki Vitara a urcat fără ezitare panta, conectând puntea spate. În regim Auto. Se simte intervenţia punţii spate, se simte şi un pic de ţinută jucăuşă a lui Vitara, dar maşina urcă fără nici o dificultate.
Spre mirarea noastră, în regimul Snow, maşina a derapat mai mult decât în regim Auto, deşi a pornit iniţial mai lent, aşa cum se cuvine pe zăpadă în pantă. Concluzia e că puteţi să nu vă obosiţi prea tare cu schimbarea regimurilor la asemenea provocări neserioase, pentru că şi regimul Auto face faţă fără nici o problemă.

Regimul Lock a fost cel mai precis, fără zvâcniri jucăuşe ale maşinii. Vitara a urcat pur şi simplu. Ah, da, pe toate le-am testat la pornirea de pe loc în cea mai abruptă pantă de bloc pe care am găsit-o.
Pe străzi necurăţate, am condus în regim Auto. Pe ici, pe colo, maşina mai are mici derapări laterale foarte scurte, dar nici una dintre ele nu te nelinişteşte, pentru că Vitara nu-şi pierde controlul. La fel ca şi la maratoanele de vară, când o conduceam pe prundiş, Vitara se mai joacă uneori cu mici pierdere de aderenţă, dar sistemul intervine întotdeauna prompt, şi nu-ţi dă niciodată senzaţia de vreun pericol. Porniri de la semafor în pantă? Cu uşurinţă! Viraje? Oh da, dacă apeşi mai tare, chiar ai şi şansa unor mici derapări controlate frumuşele, iar dacă menţii o apăsare stabilă – le treci pe traiectoria precisă firească.
În afara oraşului am dat peste zăpezi mai mari şi drumuri mai izolate, deci mai puţin umblate. Dar şi aici Suzuki Vitara şi sistemul AllGrip au făcut o treabă excelentă. Nu e un sistem de cel în care practic să n-ai derapaje niciodată. Nu. Le vei simţi, dar le vei putea întotdeauna controla şi vei simţi cum Vitara îşi croieşte drum prin zăpadă şi nu vrea să cedeze niciodată. Ca un mic samurai, care nu ştie ce înseamnă a renunţa. Nu în zadar cei de la Suzuki au şi un model cu numele Samurai, iar sistemul AllGrip a fost dezvoltat tot pe baza experienţei niponilor în lumea offroader-elor dârze.
E fascinant cum orice apăsare mai insistentă pe acceleraţie îl poate arunci pe Vitara într-un drift frumos. Şi chiar dacă la doar 2 metri de drum se află un stâlp, ştii sigur că maşina nu-şi va pierde controlul nici pentru o clipă. E o maşină în care ajungi imediat să ai încredere şi e un sistem 4x4 pe care ajungi imediat să-l înţelegi.
Am mers şi pe trasee la viteze înalte, tot înzăpezite. Aici trebuie să fiţi mai precauţi cu aceste provocări de a tot apăsa pedala, iar dacă vreţi să reduceţi orice risc de derapaj pentru cei ce nu-şi doresc decât aderenţă maximă în asemenea zile – includeţi regimul Lock şi aţi rezolvat provocarea.
O asemenea zi de calvar pentru cei mai mulţi şoferi a fost o zi petrecută cu zâmbet la volanul lui Suzuki Vitara. Nici măcar gropile mari de primăvară de pe unele străzi ale Chişinăului nu l-au stresat pe samurai – maşina asta le înghite fără măcar să-ţi facă vreo aluzie la abuz. Nicidecum. Ea poate îndura mult mai mult. Cifra finală de consum după multă chinuire a maşinii? 9.1 litri la sută. Odinioară ăsta era un consum de iarnă de admirat chiar şi pentru nişte hatchback-uri pe benzină, nemaivorbind de SUV-uri!
În ochii noştri, Suzuki Vitara e tot mai mult SUV-ul creat să reziste, şi să reziste, şi să reziste. Să înainteze. Să nu vă lase niciodată neputiincioşi. Şi toate astea – pentru un preţ mai mult decât decent.
2
11,364
GALERIE FOTO (29 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!