De la syncro la 4MOTION: 35 de ani de tracţiune integrală pe Volkswagen Passat

Acum vreo trei-patru decenii SUV-urile încă nu existau, iar offroader-ele erau o excentricitate absolută în lumea auto, rezervate exploratorilor prin zone cu adevărat dificile. Abia în anii ’80 producătorii au început a experimenta cu sistemele de tracţiune integrală, oferite pe automobile mai obişnuite, fiind mânaţi mai mult de dorinţa performanţelor în cursele de raliu.
Grupul VW a fost unul din primii producători care a îndrăznit să facă această tranziţie. După pasul îndrăzneţ făcut de Audi cu modelul quattro şi primirea cu ovaţii pe care a avut-o în public, ideea tracţiunii integrale a ajuns şi în gama Volkswagen. În 1983 germanii prezentau conceptul Passat Variant Tetra cu tracţiune integrală şi doar un an an mai târziu a apărut şi primul model de producţie cu sistem 4x4 al mărcii: Passat Variant synchro. Era vorba de cea de-a doua generaţie a modelului Passat.
Substratul tehnic al acelei prime apariţii 4x4 a fost unul care ne poate lăsa gura apă şi astăzi. Motorul era montat longitudinal, nu transversal, fiind vorba de un propulsor de 5 cilindri în linie, cu o cilindree de 2.0 litri şi o putere de 115 CP. Diferenţialul central asigura o distribuţie permanentă de 50:50 a cuplului între punţi, aşa că Volkswagen se poate lăuda că a păşit din start cu un sistem 4x4 permanent. Mai mult ca atât, acel prim Passat Variant synchro oferea şi posibilitatea de a bloca manual diferenţialele faţă şi spate, pentru ca maşina să facă faţă condiţiilor cu adevărat dificile. În zilele noastre, numai G-Class şi câteva offroader-e nipone mai oferă asemenea posibilităţi!
Noul model şi-a câştigat popularitatea foarte repede, astfel încât germanii au mai adăugat în curând două motoare în lista de motorizări 4x4 a acelei generaţii Passat – de 90 CP şi de 120 CP.

În 1988 debuta următoarea generaţie Passat, cea de-a treia la număr, cunoscută de noi şi ca B3. Germanii nu au putut neglija versiunile 4x4, pe care le-au numit tot synchro, doar că de această dată au decis să monteze motoarele transversal, după exemplul lui Golf 2, care se lansase între timp. În noua configuraţie a sistemului 4x4, diferenţialul faţă fusese înlocuit cu un cilindru umplut cu lichid hidraulic. Asta însemna că se trecuse deja la un sistem part time, şi doar atunci când puntea faţă derapa, presiunea formată în acel cilindru acţiona şi transmitea cuplu către puntea spate.
Pe atunci, una din explicaţiile pentru această trecere era compatibilitatea cu sistemul ABS a noului sistem, iar dacă ne amintim că până şi Mercedes-Benz W124 avea în acei ani un sistem 4x4 part time, cuplarea punţii spate doar când era nevoie de ea părea absolut rezonabilă. Passat B3 a primit un motor de 115 CP pentru versiunea 4x4, iar mai târziu chiar şi un motor supraalimentat cu compresor, care dezvolta 160 CP. Sustratul tehnic a fost acelaşi pe Passat B4, întrucât B3 şi B4 au fost bazate pe aceeaşi platformă tehnică.

Au mai trecut ani buni, iar în 1996 debuta noua generaţie a lui Volkswagen Passat, B5. Era tocmai momentul potrivit ca germanii să-şi lanseze şi noul nume pentru sistemul lor 4x4 – 4MOTION.
Şi, deoarece Passat B5 împărtăşea platforma tehnică cu Audi A4, s-a decis ca motoarele să fie montate din nou longitudinal. Spre deliciul fanilor, inginerii Volkswagen au decis să revină la un sistem 4x4 permanent, odată cu noul nume. De această dată s-a montat un diferenţial Torsen, care transmitea în mod normal cuplul în raport de 50:50 între axe, dar putea trimite şi până la 75% din cuplu unei singure punţi. Mai mult ca atât, puntea spate avea un diferenţial blocabil, care se acţiona manual şi putea rămâne blocat până la o viteză de 25 km/h.

Pe această generaţie sistemul 4MOTION a fost disponibl standard în combinaţie cu motorul V6 de 2.8 litri, dar şi pe motorul W8 de 275 CP – o raritate absolută, care e deja o piesă de colecţie în zilele noastre. Sistemul a mai fost oferit pe alte câteva motoritări mai modeste, inclusiv diesel.
În anul 2005 venea pe piaţă şi cea de-a şasea generaţie Passat, B6, care reconfigura încă o dată arhitectura sistemului 4MOTION. Motorul era montat transversal, iar de atunci şi până astăzi sistemul 4MOTION pe modelele cu motoarele transversale conţine un diferenţial central cu ambreiaj umed multidisc. Acesta funcţionează similar ideii hidraulice de pe B3/B4, doar că, fiind ghidat electronic, e capabil să intervină mult mai prompt, iar creierii care îl dirijează au devenit tot mai inteligenţi între timp, putând nu doar să intervină la nevoie, ci şi să anticipeze nevoile.
Aşadar, Passat B6 4MOTION îşi trimitea puterea în mod normal doar punţii faţă, iar când sistemul identifica necesitatea, putea trimite şi până la 100% din putere pe puntea spate. Din nou, substratul tehnic şi ideea a fost transpusă şi pe Passat B7, întrucât platforma tehnică a celor două generaţii a fost aceeaşi. Passat B7 a primit chiar şi o versiune Alltrack, cu gardă la sol sporită.
Şi iată că ajungem în timpurile noastre, în care generaţia a 8-a a lui Passat continuă să ofere un sistem 4x4, numit 4MOTION. Diferenţialul central are aceeaşi structură multidisc, doar că ghidarea lui electronică e şi mai inteligentă, astfel încât, în condiţii provocatoare de drum, tracţiunea pe patru roţi să fie deja inclusă, oferind un comportament similar unui sistem 4x4 permanent. De asemenea, în conjuncţie cu sistemul ESC, care poate frâna individual roţile care derapează, se poate asigura o distribuţie şi mai eficientă către roţile care au aderenţă. Din gama actuală nu lipseşte nici versiunea Passat Alltrack.
Astăzi sistemul 4MOTION e disponibil pe aproape toate modelele Volkswagen, tipul de diferenţial fiind diferit în funcţie de modul de amplasare a motorului – longitudinal sau transversal. Modelele cu motor longitudinal, precum Touareg sau Phaeton, au un diferenţial ce asigură transmiterea constantă a cuplului către ambele punţi, în timp ce toate celelalte funcţionează după principiul enunţat mai sus în cazul Passat-ului actual.
0
13,292
GALERIE FOTO (18 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!