Atunci când, în primăvara anului 2014, testam primul exemplar Mercedes-Benz C-Class W205, spusesem ferm că modelul e unul din cele mai bune create de Mercedes-Benz în ultimul timp. Ne plăcuse enorm de mult modelul, şi ca design, dar mai ales ca senzaţii de condus şi plinătate a ceea ce oferea. La ceva timp distanţă, redacţia noastră zis bun venit unui Mercedes-Benz C-Class W205 în aceeaşi motorizare C180, cu care aveam să fim alături la bine şi la rău, de atunci şi până astăzi, pe parcursul a peste 88 mii de kilometri deja.
Iar astăzi, după aproape 4 ani de exploatare, auzim adeseori întrebarea dacă-l mai putem declara unul din cele mai bune modele. E o întrebare firească, pentru că 4 ani alături de un automobil în Moldova îţi pot oferi un tablou mult mai complet despre ceea ce reprezintă cu adevărat acel automobil, aşa că ne-am simţit obligaţi să dăm un răspuns deplin şi obiectiv prin această relatare de astăzi. Dar, înainte de toate, haideţi să trecem în revistă ultimele actualizări la capitolul mentenanţei pe care le-a avut C-Class-ul redacţional de la ultima relatare din ianuarie şi până astăzi.
Lucrări de deservire. Schimb de ulei în cutia 7G-TRONIC PLUS
La puţin timp după publicarea relatării anterioare, venise timpul unei noi deserviri tehnice programate. Maşina avea 83,043 km la bord, iar asta însemna că, odată cu schimbarea uleiului şi a filtrelor, trebuia să facem şi primul schimb de ulei în cutia de viteze automată 7G-TRONIC PLUS a modelului.
Pe experienţa B-Class-ului redacţional, aşteptam un cost de aproximativ 3000-3500 lei pentru această lucrare. Totuşi, estimam şi posibile diferenţe, dat fiind că transmisia 7G-TRONIC PLUS e una mai complexă decât cea cu raport continuu variabil de pe B-Class W245.
Aşasar, în cutia de viteze s-au turnat 10 litri de ulei nou, la preţ total de 2025 lei. Pe lângă asta, s-a schimbat şi filtrul de ulei al cutiei de viteze, la preţ de 616.50 lei, dar şi o garnitură nouă obligatorie odată cu schimbul, de 135 lei. Astfel, consumabilele acestei operaţiuni au însumat 2776.50 lei. Pe lângă asta, manopera asociată schimbului de ulei în cutia de viteze a costat 660 lei. Deci, întregul schimb de ulei în cutia de viteze 7G-TRONIC PLUS de pe C-Class ne-a costat 3436.50 lei, în limita variaţiei pe care o estimam.
Am schimbat, fireşte, şi uleiul în motor, încăpând 8 litri de ulei, ca de obicei, precum şi filtrele de ulei, de admisie şi cel de polen al sistemului de aer condiţionat.
Tot la această intervenţie de service am schimbat pentru prima dată şi bujiile motorului. Am optat pentru un set de bujii originale Mercedes-Benz, produse cel mai probabil tot de Bosch, dar în conformitate cu cele instalate din uzină pe acest motor. Întreg setul de patru bujii originale ne-a costat 918 lei.
Lucrări neprogramate?
Am trecut cu bine de perioada iernii mai îmbelşugate cu zăpadă din acest an, iar C-Class-ul s-a descurcat excelent, în ciuda percepţiei generale că tracţiunea spate face iarna un calvar. Ne-am obişnuit să simţim într-atât de bine maşina, încât până şi cele mai provocatoare starturi în pantă sunt posibile cu dozarea corectă a acceleraţiei, iar după ce maşina se urneşte din loc, se poate şi varia acceleraţia un pic mai intens sau un pic mai lejer.
Da, uneori dacă drumul e prea înzăpezit şi e în pantă, n-are rost să te aventurezi, dar acest fapt ar fi valabil şi pentru o maşină cu tracţiune faţă. Oricum, pe parcursul întregii ierni n-am avut nici un moment în care să rămânem blocaţi undeva, sau să reţinem traficul pe la semafoare în demarări nereuşite. Sigur, sunt cruciale şi anvelopele bune, dar ale noastre, deşi bune, au fost în cel de-al 4-lea an de exploatare şi bănuim că acest an va fi ultimul, deşi mai au rezervă de bandă rulantă.
Pe parcursul iernii, sistemul start/stop nu opreşte aproape niciodată motorul, pentru că maşina simte temperatura de afară şi cel mai probabil consideră inoportună deconectarea motorului. Nouă ne place această abordare, întrucât denotă o analiză mai profundă a situaţiei de facto prin care e exploatată maşina. Acum, odată cu venirea primăverii şi a temperaturilor de peste 8, 10, 12 grade Celsius, sistemul start/stop a reînceput a opri motorul la semafoare.
Consumul urban pe timp de iarnă variază în funcţie de condiţiile de trafic. În zilele cu ninsori şi trafic infernal, abia mişcător, am avut o medie maximă de 14 litri şi un pic la sută. În zilele în care prin oraş e zăpadă şi se circulă mai dificil, dar nu tocmai infernal, ajungem între 11 şi 12 litri la sută. Dacă zăpada e mai curăţată şi traficul revine la un regim normal pentru Chişinău, consumul oscilează între 9.5 şi 11 litri iarna. Acum, primăvara, oscilează între 8.0 şi 10.5 litri în regim urban. La traseu, în condus dinamic avem întotdeauna cam 7.0-7.2 litri/100 km. Dacă ne străduim să conducem eficient, ajungem fără mari probleme la un consum între 5.7 şi 7.0 la sută.
O mică problemă pe care o tot simţim iarna e timpul mai lung de care are nevoie sistemul de climatizare pentru a sufla căldură la interior. Având un motor cu baie mare de ulei şi cu cilindri cu fricţiune redusă, căldura se generează mai încet şi abia când motorul ajunge la o temperatură apropiată de mijlocul gradaţiei din gurile de ventilare începe a sufla aer mai cald. Dar până la încălzirea interiorului cu adevărat poate dura mai mult vreo 15-20 minute în zilele cu temperaturi de până la -5, -10 grade şi chiar 25-30 minute în zilele cu temperaturi extrem de reci, de până la -20, -25.
Totuşi, până şi la ger extrem, chiar dacă maşina stă parcată afară mult timp, componentele de interior nu produc zgomote iarna, chiar şi pe drumurile noastre. Nici suportul display-ului central, apropo, nu produce nici cel mai mic sunet până în ziua de astăzi aceasta fiind una din îngrijorările pe care le primisem de la cititori încă din primele zile de exploatare.
În tot acest răstimp, C-Class-ul nostru a funcţionat absolut impecabil, fără cel mai mic rateu. Ne-a obişnuit să răspundă la fiecare întoarcere de cheie, să ne ducă cu plăcere acolo unde ne dorim, şi să ne ofere savoare în condus în fiecare clipă. Cu fiabilitatea te obişnuieşti repede şi o tratezi ca pe ceva absolut firesc. Iar asta te face să îţi respecţi maşina, să respecţi producătorul care a creat-o. Mai ales când îţi dai seama că o exploatezi în condiţii dificile, trecând cu atenţie peste gropile uriaşe formate în oraş şi-n ţară după topirea zăpezilor şi, la o adică, e un sedan, nu un offroader. Fireşte, încercăm să fim cât mai precauţi în asemenea condiţii de trafic, încetinind cât e necesar ca să-i protejăm suspensia de şocuri.
Am mai primit recent întrebări dacă suspensia maşinii redacţionale e cea cu amortizoare adaptive, numite DYNAMIC SELECT, iar anterior AGILITY SELECT. Multe mărci şi modele de maşini se plâng de o viaţă mai scurtă a amortizoarelor adaptive în condiţiile drumurilor dificile, de aici şi întrebarea, dacă exploatăm şi noi o asemenea suspensie adaptivă de 88 mii km încoace sau nu. Răspunsul este da, pentru că C-Class avea la momentul achiziţiei această suspensie oferită drept dotare standard şi, din câte ştim, e oferită standard şi astăzi. Amortizoarele sunt cu agilitate adaptivă, dar, pe drumurile din Moldova, e firesc că în cea mai mare parte timp conducem în cel mai moale regim.
Apropo, am avut acum vreo lună un episod de condus spre Hânceşti şi niţel mai departe, iar atunci când am ieşit la traseul bun, am inclus regimul Sport. Însă nu ne doream sportivitate maximă la motor, ci fermitate maximă la suspensie. Aşa că am inclus regimul Individual, care poate fi personalizat, şi i-am setat direcţia şi suspensia în regim Sport, iar motorul şi cutia în regim Comfort. Au urmat vreo 45 de minute de condus de o plăcere enormă, aici la noi, pe traseele din Moldova! Aşa că, din când în când, ne mai delectăm cu capacităţile adaptive ale suspensiei şi, atât timp cât durata de viaţă a amortizoarelor e cu adevărat egală cu cea a unor amortizoare standard, nouă ne plac posibilităţile oferite de un asemenea timp de suspensie şi în acelaşi timp ea nu e atât de scumpă ca o suspensie pneumatică.
Deci, în continuare unul din CELE MAI BUNE?
Recent, am avut şi două scurte incursiuni în România cu C-Class-ul redacţional. Mai ales ultima incursiune ne-a adus un deliciu neaşteptat, întrucât am circulat dinspre Braşov spre Tecuci pe la Lepşa, iar acolo există un segment de drum montan de aproape 100 km cu un asfalt impecabil şi o mulţime de serpentine.
Maşina era încă echipată cu anvelopele de iarnă şi nu ne doream s-o forţăm chiar la toate 100% în virajele strânse, dar ceea ce pentru C-Class înseamnă o abordare lejeră a virajelor, pentru alte maşini ar însemna o depăşire a limitelor fizice. Mergeam în regim Comfort, dar C-Class e atât de bine echilibrat inginereşte, încât şi în regim Comfort ia curbele strânse cu o precizie admirabilă şi un ruliu minim. Centrul de greutate coborât, suspensia cu 2 braţe mari pe puntea faţă şi 6 braţe pe puntea spate îl fac să facă faţă cu uşurinţă forţelor laterale.
Luam viraj după viraj ţinând volanul cu ambele mâini, în jurul orelor 9 şi 3, şi savuram maşina, la 88 mii km parcurşi, ca şi cum aş fi savurat-o la 5 mii km parcurşi. Reacţiile suspensiei erau întotdeauna echilibrate şi intuitive, ştiam exact cum va reacţiona maşina în fiecare curbură de asfalt, fără oscilări de ecou, fără cea mai mică aluzie la pierderea controlului. Iar motorul şi cutia fac un tandem ideal, informativ până în cel mai mic detaliu, alături de frâne, astfel încât ştii exact cum şi cât să frânezi înainte de viraj, iar imediat ce apeşi pedala acceleraţiei un pic în viraje maşina trece de la un vector la altul lin, fără mutări bruşte de centru de greutate, şi ia o traiectorie precisă şi perfectă în viraje. Vă spunem cu mâna pe inimă, nici un sedan de segment D actual, pe care l-am condus, nu are o ţinută de drum mai precisă, mai savuroasă şi mai informativă decât C-Class. Puritatea senzaţiilor din ţinuta de drum poate fi comparată doar cu sportive precum Mazda MX-5, sau renumitele broscuţe de la Porsche, dar acele sportive sunt mai rigide, evident.
Între timp, am primit multe mesaje de la cititori care au fost şi ei interesaţi să-şi cumpere un asemenea model în diverse motorizări şi, dacă ne citesc aici, i-am ruga şi pe ei să confirme aceste senzaţii savuroase în condus. Tocmai asta face din Mercedes-Benz C-Class W205 un model pe care să-l savurezi pentru plăcerea pură şi supremă în condus, pe care ţi-o oferă necontenit. E un model de care nu poţi să te plictiseşti niciodată. E un model care ţi se cuibăreşte în inimă şi-ţi rămâne acolo, chiar dacă vei ajunge într-o zi să-l vinzi şi să treci la un alt model viitor.
Puţine automobile moderne reuşesc un asemenea lucru. Iar cooptat cu designul, calitatea interiorului şi după aproape 90 mii km de exploatare, tehnologiile care le are, calitatea micilor şi marilor detalii, fiabilitatea, astăzi nu doar că putem confirma ceea ce am spus acum 4 ani, ci o spunem cu aproape 90 de mii de kilometri de experienţă proprie prin Moldova: Mercedes-Benz C-Class W205 este unul din CELE MAI BUNE modele create de Mercedes-Benz în ultimii vreo zece ani! Da, au fost şi mici intervenţii tehnice în aceşti ani, dar ele au fost relativ minore şi, datorită unui service prompt şi profesionist al celor de la Mercedes-Benz din Moldova, ele s-au uitat repede şi n-au pătat percepţia generală despre maşină. Aşa că azi, la aproape 4 ani distanţă, am îndrăgit C-Class chiar mai mult decât în prima zi!
Iar dacă aveţi cumva în gând o asemenea achiziţie, recomandarea noastră e simplă: cumpăraţi-o! Echipaţi-o cum puteţi, în funcţie de bugetul disponibil, dar maşina în sine vă va delecta în fiecare zi, în care vă va fi alături! Şi veţi fi de acord, cu siguranţă, să spuneţi că e unul din cele mai bune automobile create în ultimii ani de Mercedes-Benz!