Noul Mercedes-Benz C-Class se lansează cu noul motor turbo M264 de 1.5 litri, pe benzină. Tot ce trebuie să ştiţi despre el
16 Aprilie 2018, 09:03
Atunci când anunţam premiera lui C-Class facelift, intuiam că vom vedea şi motoare noi sub capotă, mai ales că germanii tocmai lansaseră două propulsoare noi pe benzină sub capota lui A-Class şi încă unul diesel. Când germanii au făcut publice şi primele informaţii tehnice despre C-Class împrospătat, aşteptările noastre se
adeveriseră parţial – C-Class a primit motoare noi, unul din ele fiind absolut nou în gama Mercedes-Benz, însă nu era vorba de unul din propulsoarele de pe A-Class, ci de un motor absolut
nou, de 1.5 litri turbo. Acum, am
săpat mai adânc şi vă putem spune
mult mai multe picanterii
interesante despre acest nou motor, care va înlocui, cel mai probabil, ambele versiuni ale propulsorului M274, de 1.6 litri şi de 2.0 litri, disponibil sub capota versiunilor anterioare C180 şi C200.

La momentul lansării lui C-Class facelift, germanii au confirmat doar versiunea C200, iar noul motor de 1.5 litri se va regăsi anume sub capota acesteia, înlocuind motorul tubo de 2.0 litri disponibil anterior (1,991 cm cubi). Puterea rămâne neschimbată, însă – de 184 CP.

Noul motor, cu nume de cod M264

Noul propulsor de 1.5 litri este o versiune cu cilindree mai mică a motorului M264, de 2.0 litri turbo,
anunţat la sfârşitul anului 2016 de Daimler şi introdus pe E350 Coupe şi E350 cabriolet în 2017. Având aceeaşi cilindree de 1,991 cm cubi, ca şi motorul pe care îl succede, pe E-Class Coupe şi Cabriolet noul propulor M264 livrează 299 CP şi 400 Nm. Dar, marea noutate a acestui propulsor era introducerea unui sistem Mild Hybrid, unde generatorul lua funcţii de regenerare a energiei şi stocarea ei într-un sistem electric paralel de 48V, pe de o parte, dar şi de livrare a unui boost suplimentar de 14 CP şi 150 Nm în momentul accelerării, eliminându-se astfel aproape total orice urmă de turbolag, pe care ar putea-o avea motorul cu ardere internă.

Curios fapt, dar noul motor de 2.0 litri de pe A-Class, este, de fapt, acelaşi
propulsor, doar că fără sistemul Mild Hybrid, şi cu montare tranversală, având numele de cod M260.

Acum a venit şi rândul lui C-Class facelift, iar aici lucrurile sunt şi mai interesante. Germanii au creat o versiune cu cilindree mai mică a aceluiaşi motor de pe E350, dar au păstrat sistemul electric de 48 V şi sistemul Mild Hybrid. Şi numele de cod al motorului de pe C200 a rămas acelaşi – M264, doar că aici el are o cilindree de 1,497 cm cubi şi livrează 184 CP putere maximă şi 280 Nm cuplu maxim.

La prima vedere, puterea maximă este identică celei de pe versiunea C200 de până la facelift, însă cuplul versiunii C200 anterioare era de 300 Nm, în
timp ce noua motorizare C200 livrează 280 Nm. Deşi pare a fi o reducere de cuplu, aici intervine rolul sistemului Mild Hybrid de pe C-Class facelift, care poate asigura 14-16 CP suplimentari şi până la 160 Nm în plus. Acest surplus de forţă vine mai ales la etapa primară a unei accelerări intense, asigurându-se boost-ul primar necesar unei reacţii instantanee şi poartă denumirea de EQ boost. Acelaşi principiu e aplicat şi la schimbarea treptelor, pentru a aduce turaţiile motorului mai repede la intervalul dorit şi a scurta astfel timpul de schimbare a treptelor.

Totuşi, parametrii de putere ai motorului pe un sistem Mild Hybrid nu se plusează, pentru că intervenţia electromotorului cu rol de startor şi generator, acţionat prin curea, e una
de scurtă durată. Iar în rezultat, e curios să ne uităm şi la parametrii finali ai lui C200 facelift în comparaţie cu C200 pre-facelift. Dacă înainte de împrospătare C200 prindea prima sută în 7.2 secunde şi putea atinge 237 km/h viteză maximă, cu cutia automată, atunci acum C200 facelift accelerează de la 0 la 100 km/h în 7.9 secunde şi prinde o viteză maximă de 235 km/h, cu aceeaşi cutie de viteze automată cu 9 trepte. Putem spune, deci, că motorizarea mai împrospătată e mai lentă. Curios, dar nici eficienţa în consum nu pare să se fi îmbunătăţit – pentru C200 înainte de facelift, cu motor de 2.0 litri, fiind declarat un consum oficial mixt de 5.5-6.1 litri/100 km în combinaţie cu cutia automată, în timp ce pentru noul C200, cu motor de 1.5 litri, consumul mixt declarat
este de 6.2-6.6 litri. Cifrele comparative pentru versiunile C200 4MATIC de până la facelift şi după – adică versiunile cu acelaşi motor, dar cuplat la tracţiune integrală – indică variaţii similare.

Ajungem, deci, la întrebări paradoxale. Downsizing-ul în acest caz nu a ajutat nici la o mai mare eficienţă, nici la parametri dinamici mai buni. De ce atunci această schimbare? De ce ar trebui să ne bucurăm de noul motor şi de ce producătorul a decis instalarea noului motor pe C-Class?

Am încercat să găsim răspunsurile în nivelul de emisii şi probabil doar acolo putem întrezări explicaţii logice. Emisile devin tot mai restrictive, iar noul motor M264 va avea filtru de particule, un
soi de filtru DPF cu care ne-am obişnuit deja la motoarele diesel, doar că aici vorbim de un motor pe benzină Filtrul va avea aceeaşi funcţie, de reţinere a particulelor din gazele de eşapament, pentru ca, pe lângă CO2, emisiile motorului să nu conţină alte substanţe nedorite, în special cele dăunătoare sănătăţii umane. E interesant că până şi nivelul emisiilor CO2 la noul motor de cilindree mai
mică va fi mai mare – 142-151 g/km faţă de 126-137 g/km.

Totuşi, adevăratele răspunsuri se ascund metologia de măsurare a consumului. Cifrele indicale pentru motorul C200 de dinainte de facelift erau calculate prin standardul european NEDC, care şi-a câştigat între timp proasta reputaţie de a fi mult prea departe de realitate. Cifrele
pentru noul motor sunt calculate în conformitate cu standardul actualizat NEDC, care are la bază o metodologia WLTP, gândită să fie mult mai aproape de rezultatele din lumea reală. Prin urmare, noul motor aduce o eficienţă reală dacă ar fi comparat în condiţii similare cu motorul anterior. Tocmai de aici şi decizia strategică a celor de la Mercedes-Benz de a-l introduce pe C-Class.
Construcţie şi tehnologie

Pe lângă prezenţa sistemului Mild Hybrid, de care am vorbit în detaliu mai sus, mai sunt multe de spus pe partea de construcţie şi tehnologie a noului motor M264. Cel mai îmbucurător este că acesta păstrează o arhitectură de 4 cilindri, spre deosebire de motoarele BMW de 1.5 litri, spre exemplu, care au o arhitectură de 3 cilindri. BMW face asta din considerente de modularitate, luând la bază un volum de 500 cm cubi pentru un cilindru şi având astfel motoare de 1.5 litri cu 3 cilindri, de 2.0 litri cu 4 cilindri şi de 3.0 litri cu 6 cilindri în linie.
Mercedes-Benz a aplicat o logică similară pentru acest motor şi ştiţi deja că S-Class a fost primul model care a marcat revenirea mărcii Mercedes la motoarele cu 6 cilindri în linie. Ei bine, versiunea de 2.0 litri a motorului M264 e o variantă modulară pentru o arhitectură cu 6 cilindri în linie, în timp ce noul motor de 1.5 litri aduce aceeaşi construcţie, dar cu volume mai mici ale celor 4 cilindri.

Aşadar, noul motor de 1.5 litri are câte 4 valve pe cilindru, iar valvele de admisie au deschidere ajustabilă în două nivele, deschiderea lor fiind ajustată de sistemul CAMTRONIC.
Principiul de funcţionare e unul răspândit de mult în industria auto.

Pereţii interiori ai cilindrilor au o formă specială, o porţiune a lor fiind mai mare în diametru pe partea inferioară a cilindrului, dictând astfel o formă uşor conică şi determinând o tehnologie, numită CONICSHAPE. Ideea e simplă, pe partea mai dilatată biela va avea rezistenţă mai mică la frecare, iar per total pierderile de fricţiune sunt mai mici în funcţionarea motorului, ceea ce înseamnă putere mai mare şi eficienţă sporită. Totuşi, noi ne-am exprimat îngrijorarea şi în cazul motorului similar M260 anunţat pentru A-Class, dacă
nu cumva acest spaţiu suplimentar din interiorul cilindrului, pe o anumită porţiune a sa, va duce inevitabil la consum de ulei, dar aceasta e o întrebare pe care urmează să o adresăm inginerilor Mercedes-Benz cu prima ocazie.
Pe lângă asta, turbina noului motor de 1.5 litri e una cu twin scroll. Două canale de dirijare a gazelor de eşapament, fiecare colectând gazele din câte doi cilindri, sunt separate până în ultimul segment în care se conectează cu turbina şi o împing.
Din nou, nu e tocmai o inovaţie de
ultimă oră, dar, împreună cu EQ
boost-ul oferit de motorul electric, sistemul va asigura lipsa totală a unui turbolag. Pe lângă asta, actuatorul turbinei are o valvă acţionată electronic, dar această idee e aplicată
mai demult pe motoarele Mercedes-Benz.

Aşadar, în momentul lansării lui C-Class facelift, producătorul german a anunţat doar versiunea C200 în liga motoarelor pe benzină, exceptând versiunile AMG. Cu siguranţă, însă, acesta nu va fi unicul propulsor, iar judecând după motorul M274 de dinainte de facelift, noi intuim că mai
târziu va fi anunţată o nouă motorizare C180, cu acelaşi motor de 1.5 litri, dar cu putere de 156 CP şi un cuplu de aproximativ 250 Nm, precum şi o posibilă versiune C 160, aşa cum exista şi anterior. De asemenea, avem toate şansele să vedem acelaşi motor, dar în cilindree de 2.0 litri, sub capota viitoarelor versiuni mai puternice C 250 şi mai sus. Pe partea motorizărilor diesel, noutatea este că proaspătul
motor diesel de 2.0 litri de sub capota actualului E-Class şi-a făcut apariţia şi sub capota lui C-Class, pe versiunile C 200d şi C 220d, înlocuind motorul de 2.1 litri.

Mercedes-Benz C-Class facelift poate fi deja comandat, iar primele exemplare vor ajunge în showroom-urile europene în luna iulie a acestui an. Totuşi, modificările de design
exterior sunt extrem de discrete, aşa că doar cunoscătorii vor putea deosebi
la prima vedere un exemplar de până la facelift de unul de după facelift.
PiataAuto.mdIlie Toma
1
14,498
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!