Comparăm sistemele audio din automobile, episodul 2: BOSE vs CANTON vs BO Play vs DENON

Uite că, după ce am comparat sistemele audio de top, din modelele premium, ne-am zis că ar fi foarte indicat să vorbim şi despre sisteme audio de top din modelele mai accesibile. Şi aici s-a instalat bine un trend al ultimilor ani de a oferi sisteme audio mult mai bune, iar cumpărătorii au astfel ocazia să beneficieze de experienţe veritabile HiFi şi la bordul automobilelor la preţ raţional.
Totuşi, încă nu toţi producătorii au fortificat tradiţia de a oferi o anumită marcă de sistem audio, aceştia urmând să se conformeze acestor tendinţe în următorii ani, cel mai probabil. Noi vom vorbi astăzi despre câteva sisteme audio pe care le-am experimentat chiar noi la testele drive din ultimii ani şi vom da apreciere anume acestor sisteme.

BOSE

Ţară de origine: SUA
Fondat în 1964

Puţini ştiu, dar BOSE e o companie cu origine americană, fiind fondată în 1964 de Amar Bose, un proaspăt absolvent la MIT pe acea vreme. Povestea sa şi a fondării BOSE e similară multor creatori geniali din acele timpuri: a cumpărat un sistem audio considerat foarte bun la acea vreme şi a fost dezamăgit de calitatea sunetului scos. Astfel că a ajuns să creeze chiar el o companie care să producă un sistem audio desăvârşit, punând un mare accent pe undele reverberante în percepţia calităţii sunetului. Cu alte cuvinte, avea grijă nu doar ca undele primare să iasă corect din difuzor, ci şi ca ele să se propage corect până la urechea ascultătorului.
Astăzi BOSE e unul din cele mai răspândite nume de sisteme audio de calitate în lumea auto, fiind şi unul din puţinii producători ce şi-au instalat prezenţa atât în segmentul automobilelor mai accesibile, drept dotare de top, cât şi în segmentul automobilelor premium.
Noi am experimentat sistemele audio BOSE pe o mulţime de modele: Mazda6, Mazda MX-5, Mazda CX-3, Renault Koleos, Renault Talisman, Nissan Qashqai, Opel Insignia, iar de curând chiar şi pe Porsche Panamera Sport Turismo. Dintre toate modelele enumerate, pe Porsche Panamera Sport Turismo sistemul BOSE a avut cea mai bună calitate, fiind la un mic pas de calitatea sistemelor high end. Ba chiar, în stilul acelor sisteme, te provoca să reglezi timbrul frecvenţelor pe flat absolut, savurând reproducerea echivalentă a întregului diapazon de frecvenţe.
O calitate excelentă a sunetului e prezentă şi pe modelele Mazda, cu care BOSE are deja o tradiţie bine înrădăcinată. Fiecare model e studiat ca formă şi acustică, iar faptul că materialele interioare sunt de o textură moale şi calitativă duce la lipsa acelor reverberaţii, la care BOSE a atât de atent.
Tot cei de la BOSE au fost suficient de inovativi pe modelul MX-5, încât să ofere nişte difuzoare integrate direct în tetiera şoferului, pentru situaţiile când se circulă cu plafonul coborât, făcând astfel posibilă savurarea sunetului mai plenar decât în alte decapotabile. Pe modelele Mazda, cu cât e mai compact modelul, cu atât e mai necesar compensarea frecvenţelor joase şi înalte prin egalizator, dar asta e un fenomen absolut normal. Cert e că până şi cu aceste reglaje sistemele BOSE sună foarte bine pe modelele Mazda şi-şi merită toţi banii.
De curând, am savurat o calitate similară şi pe noul Opel Insignia, inclusiv în versiune Insignia GSi. Calitatea e foarte bună, aceleaşi mici reglaje de tembru sunt necesare, dar rezultatul e foarte plăcut, cu bass-uri dinamice şi curate, cu percuţie expresivă. Un sistem audio care-şi merită investiţia cu siguranţă.
O calitate foarte apropiată e asigurată şi pe modelele Renault şi Nissan.

Noi le-am oferi sistemelor BOSE o notă de 7.9-8.2 pe majoritatea modelelor şi o notă de 8.6 pentru sistemul oferit pe Porsche Panamera şi Panamera Sport Turismo.
CANTON

Ţară de origine: Germania
Fondat în 1972

CANTON e un sistem audio mai puţin răspândit ca număr de mărci, dar foarte cunoscut printre pasionaţii unei singure mărci – Skoda. Da, în prezent sistemul audio e oferit ca dotare opţională de top pentru aproape toate modelele mărcii cehe şi, în ciuda unei origini presupuse de multe ori ca fiind cehă, provine, de fapt, din Germania. A fost fondat în 1972 de patru tineri entuziasmaţi în sisteme audio de înaltă fidelitate, iar primul lor produs a fost un difuzor. Încă de la începuturi aceştia şi-au dorit să cuprindă o gamă destul de democratică de preţuri, dar să ofere şi o calitate foarte bună a sunetului.
Şi încă din 1983 cei de la CANTON s-au gândit la sistemele audio pentru automobil, oferind produse ce puteau fi instalate după achiziţie. Însă abia în anul 2013 CANTON a păşit cu adevărat în lumea auto modernă, începând munca pentru crearea sistemelor audio de top pentru Skoda Superb şi Skoda Octavia. Mai nou, şi SUV-urile mărcii cehe – Kodiaq şi KAROQ, pot beneficia de acest sistem audio.
Pe KAROQ am avut ocazia să savurăm foarte mult timp acest sistem audio, într-o lungă expediţie, şi menţionam că sunetul e un pic specific ca echilibrare a frecvenţelor, pe partea medie lipsindu-i claritatea absolută aşteptată. Însă, după mai multe săptămâni ne-am obişnuit cu acest specific şi l-am savurat deplin.
Pe Superb sistemul audio părea un pic mai elevat şi mai plenar în sunetul oferit, noi simţindu-l atât la testul drive internaţional al modelului, cât şi într-o expediţie mai scurtă cu Superb Combi 4x4.
Oricum, noi zicem că e un sistem audio bun, care-şi merită investiţia pe orice model Skoda, şi care va aduce o diferenţă sesizabilă faţă de orice alt sistem acustic pe acelaşi model. Noi i-am oferi un calificativ de 7.7-8.0.

B&O Play

Ţară de origine: Germania
Fondat în 1972

Din nou e un sistem audio mai puţin răspândit, dar, dacă vă spunem un pic mai mult despre originea lui, lucrurile devin clare imediat. B&O vine de la Bang & Olufsen, iar marca B&O Play a fost creată ca o divizie un pic mai accesibilă, dar în continuare foarte calitativă, a aceluiaşi producător, destinată atât mărcilor de automobile mai accesibile, cât şi produselor casnice.
Primul model, pe care a fost instalat sistemul şi deocamdată unicul pe care l-am experimentat, a fost noua generaţie Ford Fiesta. Am apreciat încă de pe atunci sunetul foarte expresiv, lăudabil de calitativ pentru un model atât de compact, iar de curând sistemul B&O Play şi-a făcut loc şi pe noua generaţie Ford Focus. Sistemul costă doar câteva sute de euro ca dotare opţională pe Fiesta şi îşi merită cu siguranţă fiecare cent, oferind calitate, spaţialitate şi expresivitate demnă de un model premium. Sincer vorbind, calitatea sistemului audio B&O Play de pe noua Fiesta e aproape egală cu cea oferită de sistemul Burmester de pe noul A-Class, deşi cele cele două modele joacă în ligi diferite! Da, existau mici imperfecţiuni pe anumite zone de frecvenţe la Fiesta, dar exact aceleaşi lucruri le remarcam şi la A-Class.
Pe lângă asta, ca o demonstraţie a capacităţii celor de la B&O Play, noi avem de ceva vreme în redacţie şi un set de căşti dintre cele mici, introduse în urechi. Ei bine, acele căşti sunt printre foarte puţine din lume, capabile să reproducă întreg diapazonul audibil de 20 Hz – 20 kHz!
Prin urmare, noi i-am oferi o bine meritată notă de 8.1 acestui sistem audio în cadrul baremelor noastre comparative din această serie de articole.
DENON

Ţară de origine: Japonia
Fondat în 1910

Avem de-a face aici cu unul din cele mai vechi nume din lumea producătorilor de sisteme acustice şi cu siguranţă foarte puţini ştiu că DENON îşi are originea din Japonia. Şi-a început existenţa pe atunci cu demumirea Nippon 'DENki ONkyo Kabushikigaisha, producând discuri şi gramofoane, şi abia în 1947 pe produsele companiei a apărut numele DENON.
Noi îi cunoaştem bine pe cei de la DENON de la sistemele lor Hi-Fi clasice, destinate exploatării casnice. Au fost întotdeauna inovativi în amplificarea digitală, reuşind să creeze o calitate superbă a sunetului, la preţuri relativ accesibile. Aşa că am rămas plăcut impresionaţi când i-am descoperit pentru prima dată la bordul unui model Opel – Grandland X. Dar explicaţia pentru prezenţa celor de la DENON pe un model Opel era relativ simplă: primii lor paşi în lumea auto se materializaseră ceva mai devreme pe câteva modele Peugeot, iar Grandland X a moştenit această colaborare dintre DENON şi modelul de la care se trage, Peugeot 3008.
Din păcate, însă, acustica mai slabă a ambianţei, adică a habitaclului maşinii, nu ne-a permis să simţim sistemul de atunci drept un vârf absolut al calităţii. Însă chiar şi aşa, sistemul audio al celor de la DENON face o treabă foarte bună în asigurarea unui sunet Hi Fi la bordul modelului Opel. Vorbind de alternativele acustice prezente pe Grandland X, cu siguranţă e recomandabil să alegeţi sistemul celor de la DENON. Noi zicem că un prim pas bun al companiei în lumea auto şi ne-am bucura să vedem mai multe mărci şi modele de maşini echipate cu sisteme DENON, pentru că suntem convinşi că producătorul acustic nipon are un potenţial uriaş de a produce sunet impecabil, inclusiv în automobile. La etapa actuală, însă, oferim acelui sistem o notă de 7.9 în baremul nostru comparativ.
Verdict

Vorbind de sistemele audio de mai sus, verdictul nu se lasă foarte mult aşteptat şi merge fără echivoc în favoarea celor de la BOSE, care au cea mai vastă experienţă în lumea auto şi au reuşit să demonstreze consecvenţă în calitatea sunetului indiferent de mărimea modelului, ba chiar mândrindu-se cu adaptatea acusticii pentru talia şi materialele fiecărui model.
Însă un alt sistem nou, dar care ne-a impresionat mult şi care merită o menţiune separată, e B&O Play. Judecând după calitatea pe care o oferă, viitorul acestei mărci în lumea auto e unul excepţional de optimist, eventual nu doar pe modelele Ford.
CANTON şi DENON îşi merită de asemenea investiţia, dar şi apartenenţa declarată în rândul sistemelelor Hi-Fi.
De fapt, ar fi corect să zicem că toate cele 4 sisteme audio menţionate aici îşi merită cu vârf şi îndesat investiţia de câteva sute de euro, oferindu-vă o ambianţă ce muşcă din segmentul premium, pe modele ce nu muşcă la fel de mult ca şi preţ total. Cu siguranţă investiţia realizată în aceste sisteme acustice vă va aduce mult mai multă plăcere în exploatare decât un set de jante mai mari, un kit aerodinamic sau o vopsea mai fiţoasă de caroserie.

Şi, ca întotdeauna, vă invităm să ne spuneţi şi despre experienţele voastre în comentariile de mai jos!

Alte articole din aceeaşi serie:
» Comparăm sistemele audio din automobile: Burmester vs Bowers & Wilkins vs Bang & Olufsen vs harman/kardon vs Meridian Audio
» Discutăm experienţe: cum ascultăm muzica în automobilele moderne cu ajutorul smartphone-ului?
» Discutăm experienţe: ştiri şi emisiuni, podcast-uri, în automobilele moderne cu ajutorul smartphone-ului?
» Discutăm experienţe şi sfaturi utile: cărţi audio / audiobook-uri în automobilele moderne cu ajutorul smartphone-ului?
0
15,366
GALERIE FOTO (13 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!