Reportaj Concorso de Eleganza 2018, ep. 2. Epoca de aur a maşinilor opulente

Nici măcar criza economică din 1929 şi marea depresie ce a urmat n-a oprit industria auto să producă vehicule tot mai luxoase şi mai opulente în deceniul ce-a urmat. Anii ’20 şi ’30 ai secolului trecut au rămas în istoria lumii auto ca anii exceselor, a ingineriei fără rezerve şi limite, iar maşinile aduse la Concorso d’Eleganza în 2018, produse în acea perioadă, mărturisesc cu fidelitate aceste constatări.
1. BENTLEY 4 LITRE. Anul 1928.
Motor: 4 cilindri în linie
Cilindree: 4,398 cm cubi
Putere: 110 CP la 3,500 rpm

Ultimii ani în care Bentley a fost un producător auto independent (înainte de a fi preluat de Rolls-Royce în 1931) au fost marcaţi de succese răsunătoare în sporturile cu motor, atât în patrie, la Brooklands, cât şi departe de hotarele Marii Britanii. Bentley avea deja la activ 4 victorii la Le Mans, bunăoară. Iar acest Bentley 4 Litre, e un exemplu elocvent de cât de mult erau inspiraţi clienţii Bentley de succesele din motorsport ale producătorului britanic. Pentru a obţine o aerodinamică cât mai bună, cumpărătorul acestui exemplar şi-a dorit să-i plaseze pe pasagerii din spate într-un soi de capsulă, acoperită asemeni unei bărci, pentru ca aerul să poată „curge” fluidizat spre spate în timp ce maşina goneşte cu toţi cei 110 CP ai săi!
2. ISOTTA FRASCINI TIPO 8A SS. Anul 1929.
Motor: 8 cilindri în linie
Cilindree: 7,372 cm cubi
Putere: 160 CP la 2,800 rpm

Eh, câţi din proprietarii de automobile se pot lăuda azi cu un motor de 7,372 cm cubi? Lansat în anul 1919, Isotta Fraschini Tipo 8 a devenit repede cel mai prestigios automobil italian, iar recunoaşterea internaţională a mărcii era una echivalentă cu a celor mai grele nume din lumea auto, precum Rolls-Royce sau Hispano-Suiza, acest prestigiu fiind şi mai dominant în SUA, unde Isotta Fraschini îşi vindea cam o treime din producţia sa. Nu e de mirare, deci, că cei mai renumiţi actori ai acelor timpul, inclusiv Charlie Chaplin, au ales să-şi cumpere câte o asemenea maşină. Exemplarul de la Concorso, însă, nu e un „simplu” Tipo 8, ci un Tipo 8A – o versiune derivată, lansată în 1924, cu motor al cărei capacitate cilindrică sporise de la 5.9 la 7.4 litri, iar în 1926 a fost lansată şi versiunea cu cele două litere magice alături – SS – ca şi cea pe care o vedeţi, datorită cărora motorul îşi crescuse puterea tocmai până la 160 CP. E clar, să ai o asemenea maşină în anul 1929, era o realizate absolută în viaţă.
3. ROLLS-ROYCE PHANTOM. Anul 1929.
Motor: 6 cilindri în linie
Cilindree: 7,668 cm cubi
Putere: 95 CP la 2,750 rpm

Maşina asta arată de parcă ar fi atins-o însăşi regele Midas, cel care transforma în aur tot ce atingea. Atâtea suprafeţe placate cu aur şi expuse la vedere vezi mai rar. Era o perioadă în care şasiul cu motorul îţi era livrat de producătorul auto, iar tu îţi comandai execuţia caroseriei la un „coach builder”, un constructor de caroserii. Iar caroseria acestui vehicul a fost realizată de o companie americană şi poate tocmai asta explică opulenţa, dar să nu credeţi că proprietarul său de atunci a economisit, plasând o asemenea comandă în SUA în loc s-o încredinţeze meşterilor italieni, renumiţi pentru iscusinţa lor în acele timpuri. Lucrările companiei de caroserie au costat pe atunci exact 19,965 dolari, iar pentru comparaţie vă vom spune că visul american, opulentul Cadillac V-16, putea fi cumpărat la o treime din această sumă! Prin urmare, nu e greu de ghicit cine a fost enigmaticul prim proprietar al maşinii, iar numele lui poate fi citit, gravat, pe una din piesele placate cu aur din spatele maşinii: Nelson Rockefeller.
4. CADILLAC V-16. Anul 1930.
Motor: 16 cilindri în formă de V
Cilindree: 7,412 cm cubi
Putere: 160 CP la 3,400 rpm

Dacă tot am pomenit de Cadillac V16 mai sus, iată că şi un asemenea exemplar a fost adus în acest an la Concorso d’Eleganza! Şi, aşa cum îi sugerează şi numele, sub capota sa e amplasat un motor cu 16 cilindri în formă de V, care dezvolta 160 CP. Iar această maşină i-a aparţinut unui mare inovator tehnologic al acelor timpuri, un soi de Elon Musk al timpurilor noastre, căruia îi spunea Arthur Atwater Kent. Iar faptul că această maşină a fost comandată de către Kent la doar câteva săptămâni după prăbuşirea din 1929 a bursei de la New York, certifică avuţia sa şi ambiţia de a şi-o expune.
5. PACKARD STANDARD EIGHT. Anul 1932.
Motor: 8 cilindri în linie
Cilindree: 5,230 cm cubi
Putere: 110 CP la 3,200 rpm

Nu, Packard nu putea lipsi din această ligă a maşinilor din epoca opulenţei, aduse la Concorso. Packard însemna un vis împlinit pentru toţi cei ce-şi lungeau ochii după maşini în acele timpuri. Poate tocmai pentru că din primul moment în care s-a lansat, Packard a avut un slogan ce a făcut istorie – „Ask the man who owns one” – „Întreabă omul care are una”, or, cu toţii ştim că recomandările directe, de la om la om, îşi au cel mai mare efect. Proprietarii din istoria exemplarului expus la Eleganza cu siguranţă ar putea spune multe, întrucât au fost doar doi vreme de 84 de ani, înainte ca maşina să treacă în mâinile celui de-al treilea!
6. ROLLS-ROYCE PHATOM II. Anul 1933.
Motor: 6 cilindri în linie
Cilindree: 7,668 cm cubi
Putere: 120 CP la 3,000 rpm

Aici avem de-a face deja cu un Phantom de a doua generaţie, echipat cu un motor mai puternic, dar oricum, cumpărătorii trebuiau încă să-şi comande caroseria în altă parte, iar proprietarul acestui exemplar a fost tot un american, şi a plasat comanda de caroserie tot în SUA, la renumita companie Brewster. Colecţionarii de astăzi apreciază această combinaţie de Rolls-Royce Phantom II şi caroserie de la Brewster drept una din cele mai desăvârşite şi valoroase, dar nu se cunoaşte cu precizie câte asemenea exemplare au fost produse. Totuşi, se ştie că au fost minim două şi maxim patru...
7. MERCEDES-BENZ 540 K CABRIOLET. Anul 1937.
Motor: 8 cilindri în linie supercharged
Cilindree: 5,401 cm cubi
Putere: 180 CP la 3,400 rpm

Puţine maşini germane se bucurau de recunoaştere globală în acei ani, dar Mercedes-Benz 540 K cu siguranţă era una dintre ele, ba chiar poate cea mai apreciată dintre ele. La cât de perfect desenată este, la ce prezenţă magnifică are şi astăzi, la atâtea decenii depărtare, nu e de mirare! Iar magia motorului cu compresor mecanic îşi făcea efectul, întrucât, odată ce apăsai puternic acceleraţia şi acesta îşi intra în rol, motorul avea o creştere de 60% a puterii şi te avansa imediat înainte, până la o viteză de peste 170 km/h. Exemplarul de aici îi aparţine lui Ion Ţiriac, fiind cumpărat în 2007 de la nimeni altul decât renumitul impresar de Formula 1, Bernie Ecclestone.
0
1,922
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!