Analiză: Donald Trump poate provoca o criză în industria auto mondială

Donald Trump poate provoca o criză de proporţii în industria auto mondială. Pericolul vine de la intenţia preşedintelui SUA de a majora taxele de import pentru automobilele din Europa. Motivul, care ar sta la baza nemulţumirii lui Trump, este faptul că automobilele de producţie americană sunt importate în Europa cu o taxă de 10%, calculată din preţul automobilului, atunci când SUA importă automobilele produse în Europa aplicând o taxă de doar 2.5%.
Luptele de Twitter

Într-un mesaj pe contul său de Twitter, preşedintele SUA şi-a exprimat nemulţumirea în acest sens şi a avertizat, că dacă autorităţile europene nu vor modifica taxele prezente de 10%, atunci SUA va răspunde cu o majorare a taxei de import de la 2.5% la 20%, îndemnând, totodată, producătorii auto să producă vehiculele sale în SUA. Reacţia partenerilor europeni, bineînțeles, nu s-a lăsat mult așteptată, cei din urmă amenințând cu acţiuni represalii şi cote de 20% pentru producătorii auto americani.

Dincolo de disputele politice, cel mai mult de pe urma acestor decizii vor avea de suferit producătorii auto, atât cei americani, cât şi cei europeni. Cea mai mare lovitură va fi dată producătorilor auto germani, însă vor avea de suferit şi concernele chineze, precum Geely, în componenţa căruia intră compania Volvo, care de curând a inaugurat prima sa uzină pe teritoriul SUA, existenţa căreia va fi lipsită de sens în cazul aplicării unor taxe de import mai mari, decât cele din prezent.
Cine va avea de suferit?

Dacă e să raportăm vânzările producătorilor auto la cota pe piaţă, atunci aflăm că producătorii americani ocupă în Germania o cotă de doar 1.3% din totalul automobilelor vândute, atunci când producătorii germani ocupă în SUA o cotă de 4% din totalul automobilelor vândute. Dintre companiile americane cel mai mult de pe majorarea taxelor de import în Europa va avea de suferit Ford, care este şi cel mai prezent producător auto american pe Bătrânul Continent. În acelaşi timp, mai mulţi producători auto din SUA nu comercializează modelele sale în Europa oficial, iar alţii, precum Chevrolet, s-au văzut nevoiţi să părăsească piaţa europeană.
Taxele de import de 2.5% aplicate de SUA pentru automobilele importate din Europa au dus la formarea unui preţ competitiv pentru modelele europene în acest stat, fapt ce duce la vânzări mai mari a europenilor în raport cu producătorii americani. Cel mai mult acest lucru se atestă în segmentul premium, unde triada germană indică rezultate simţitor mai bune, decât modele premium americane. În acelaşi timp, foarte puţine dintre aceste modele sunt produse în SUA. BMW produce pe teritoriul Americii SUV-urile X3, X4, X5 şi X6, ulterior lista urmând să fie suplinită de noul X7 – modele ce dau mari bătăi de cap constructorilor americani în segmentul SUV-urilor premium.
Mercedes-Benz produce în SUA modelele GLS (GL) şi GLE (ML), iar din 2014 acestora s-a alăturat şi C-Class. Concernul Volkswagen se pare că va fi afectat şi mai mult, dat fiind faptul, că toate cele 226 mii exemplare Audi comercializate anual în SUA sunt importate din afara ţării. Volkswagen Group produce aici doar modelul Atlas şi versiunea nord-americană a sedanului Passat, ambele modele sunt exportate în ţările vecine, iar în mare parte sunt destinate pieţei interne din SUA.

Majorarea taxelor de import de către americani vor provoca creşterea preţurilor pentru automobilele de producţie europeană importate în SUA, iar asta va duce la creşterea preţurilor pentru modelele europene pentru clienţii finali, ceea ce va duce la o scădere a vânzărilor, de pe urma căreia vor avea de suferit dealerii locali.
Un alt producător afectat grav de măsurile aplicate de SUA şi Europa va fi Volvo cu noua sa uzină din Carolina de Sud. În acest caz, însă, producătorul european ar putea fi afectat în proporţie mai mare din cauza măsurilor întreprinse de Europa. Iniţial noua uzină a suedezilor a fost construită în SUA pentru producţia automobilelor pe platforma modulară SPA, pe care se bazează modele seriei 90 şi 60, însă primul şi unicul model produs aici în prima perioadă va fi sedanul Volvo S60, destinat inclusiv şi exportului în Europa, acesta urmând să fie acompaniat de noua generaţie XC90 după 2021. Astfel, taxele majorate de import, stabilite de autorităţile europene, vor lovi dur în noul sedan suedez.
Mai înţelepţi în situaţia creată s-au adeverit a fi chiar producătorii auto

În afara acuzaţiilor şi amenințărilor politice, cu o decizie pentru soluţionarea conflictului vin chiar producătorii auto. Concernele BMW, Daimler şi Volkswagen au înaintat preşedintelui SUA o ofertă, prin care propun anularea completă şi bilaterală a taxelor de import pentru automobilele produse şi comercializate atât în SUA, cât şi pe teritoriul Uniunii Europene. O astfel de măsură ar duce la o concurenţă directă între producători pe piaţă, unde preţul automobilelor va fi stabilit direct de producător, pentru dotările şi avantajele de care dispune, şi nu un preţ condiţionat de taxele impuse legal.

Donald Trump nu a venit cu o reacţie pentru propunerea celor trei constructori germani. Totodată nu se cunoaşte dacă autorităţile europene vor accepta aceste condiţii. Până la urmă, dispun oare producătorii germani sau, cu atât mai mult, autorităţile germane de pârghii suficiente pentru a exclude taxa de import de 10% pentru automobilele americane în toată Europa?

Până atunci, însă, declaraţiile lui Trump au provocat deja prejudicii, preţurile pentru acţiunile producătorilor auto germani cunoscând un declin pe pieţele de capital.
0
6,356
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!