Cum să petreci o vacanţă de neuitat în Alpi, pe motocicletă? Sfaturi utile din experienţa proprie de la Eleganza GT

12 Iunie 2018, 11:43
Dan Untură pentru redacţia PiataAuto.md
Călătoriile cu motocicleta sunt diferite decât cele cu maşina. Foarte diferite. Au multe avantaje. Eşti înconjurat de natură şi adulmeci miresmele florilor de primăvară, nu priveşti frumuseţea din jur din acvariul maşinii, aerul alpin îţi intră direct în plămâni, fără a trece prin filtrul climatizorului şi multe altele. Dar au şi multe dezavantaje – ploaia poţi s-o simţi la direct „pe pielea ta”, aerul proaspăt la 2000 m altitudine devine „foarte proaspăt” şi poziţia statică peste ceva timp începe să-ţi dea de ştire prin faptul că partea moale a corpului devine „ca lopata”.
Ce trebuie să faci pentru ca cele din urmă să nu-ţi afecteze savurarea la ceea ce am scris mai sus? Iată câteva sfaturi din experienţa proprie, acumulată şi mai înainte, dar mai ales pe parcursul ultimei noastre expediţii alpine, BMW Eleganza Grand Tour!

Am sa le pun pe puncte, că să fie mai clar.
1. Scăpaţi de tentaţia de a face cât mai mulţi kilometri pe zi. În cartea recordurilor Guinness nu aşa ajungeţi, cu siguranţă, şi Iron Butt e tot altă poveste. Multe din senzaţii o să se mototolească prin acele sute de kilometri în plus, pe care le-aţi gândit de acasă. Planificaţi maxim 300 km pe zi să parcurgeţi. Că sa aveţi suficient timp să faceţi o pauza într-un loc „must see”, să beţi o cafea şi seara, să aveţi timp să staţi într-o tavernă cu un pocal de Prosecco, o halbă de bere, sau un smoothie din căpşuni.
2. E contraindicat sa mergeţi pe autostradă. Autostrada e ucigaşul la tot ceea ce e frumos (se poate de mers pe ea doar acolo unde ştiţi precis că nu e nimic frumos şi nu are rost de irosit timpul). Alegeţi doar drumuri naţionale. Cât mai departe de civilizaţie. În Europa carosabilul este bun peste tot. Chiar şi în satele montane italiene.
3. Despre faptul că trebuie să aveţi încredere în motorul care îl conduceţi, nici nu mai vorbesc. Daca nu sunteţi sigur că ajungeţi cu bine acasă, nu vă porniţi. Piese la motoare poţi să nu găseşti chiar şi în UE.
4. Înainte de a pleca la un drum lung, de câteva mii de km, faceţi câteva ture scurte. Până la Soroca, Iaşi, Odesa sau până la Et Cetera. Ca să fiţi pregătiţi de o tură mai lungă şi să primiţi plăcere, dar nu să vă gândiţi că va doare spatele sau muşchii gâtului să nu mai fie capabili să ţină capul sus.
5. Luaţi echipament potrivit. Aici am să mă opresc mai în detaliu. Motocicliştii începători de la noi ce fac - umblă pe la toţi cumetrii şi naşii, împrumută, îşi cumpără un motor beton, sunt fericiţi, dar de echipament nu prea îşi bat capul. „Las-că ne-om descurca cumva”. Da, poţi să mergi şi cu ce ai pe acasă, sau ce ţi-ai mai luat de pe 999. Dar nu în călătorii lungi. Pentru că, dacă-ţi dai seama la a 3-a zi de drum că nu eşti echipat corect - ai să pierzi timpul şi banii aiurea. E nevoie de:

a. casca integrală (poate să fie şi una de 100 euro, nu e obligatoriu de luat Shoei de 600). Pe ploaie şi la altitudine o să vă aduceţi aminte de ea, dacă mergeţi cu una fără bărbie.

b. geacă şi pantaloni cu protecţie (o dată în an şi băţul împuşcă).

c. mănuşi comode (2 perechi - una pentru timp frumos şi alta – pentru ploaie şi timp rece).

d. Cagulă şi guler impermeabil.
e. Lenjerie termică uşoară. La peste 2000 m2 altitudine e destul de răcoare. Şi, dacă pe timp cu soare nu prea se simte această temperatură, apoi, când e înnourat (ceea ce nu e raritate in Alpi), devine destul de frig. Nu e obligatoriu de luat de la Vanucci, cu 120 euro - setul. Merge și ceva luat de la Decathlon, cu 30-40 euro.

f. Sisteme de comunicare între conducători moto (Sena, Intercom şamd), în caz că mergeţi în grup. Da, ele costă. Dar îţi fac călătoria mult mai „pleasant”. Verificat şi important! Telefoane GSM - nu e opţiune. Noi în EleganzaGT -am folosit staţii radio. De aceea că cei din maşini erau cu ele. Şi noi, cei de pe motoare, aveam garnituri cu laringofon, pe care le conectam la staţiile noastre din buzunare, că să fim la legătură cu toată expediţia.

g. Rain cover. Cei ce conduc motociclete, ştiu despre ce vorbesc. Echipamentul moto e fine. Atât timp cât nu e foarte cald şi nu stai pe loc. Cum te opreşti şi stai (5-10-20 min), începi a te face roşu ca racul şi a te gândi că mai bine stateai acasă, la umbră, cu o bere în mână. Deci, nu luaţi echipamente all season. În aceeaşi zi, puteţi să aveţi alternări de +5 - +30 C de câteva ori pe zi. Luaţi echipament lejer şi un set wind and waterproof. În caz că vine norul sau apune soarele, şi devine neconfortabil, vă opriţi - trageţi pe deasupra acest Wind/waterproof echipament şi mergeţi înainte. Dacă se face iar soare şi frumos, la pauza de cafea, îl daţi jos de pe voi şi savuraţi mai departe călătoria.
6. Nu conduceţi noaptea. Vizorul căştii nu e cel mai bun mijloc de a vedea traficul pe timp cu vizibilitate redusă. Cum am mai zis mai sus – dacă faceţi un traseu cu maxim 300 km pe zi – o să aveţi timp ziua să savuraţi peisajele şi seara, la masă, să mai povestiţi de ele.
7. Rezervaţi cazarea din timp. Că e zona turistică şi aveţi şanse să nu fie camere libere. Iarăşi – dacă programaţi să faceţi maxim 300 km pe zi, atunci nu o să fiţi nevoiţi să conduceţi pe timp de noapte şi să bateţi pe la uşi, în căutarea unui pat. Mai e şi varianta de stat la cort, cui ii place. Dar, aveţi în vedere – cortul poţi să-l instalezi doar în locuri special amenajate pentru camping, nu unde-ţi vine dorul.
8. Cei ce nu au cartela GSM cu număr de UE, neapărat luaţi-vă. În UE, traficul de date în roaming costă 4 euro/1 GB. Aşa că, cu o cartelă Prepay de la Digi, de 5 euro - o să aveţi internet normal, cu posibilitatea de a posta pe Instagram şi FB poze în regim on-line. Nemaivorbind de faptul că Waze, GoogleMaps, Booking , etc., o să vă fie de mare folos.
9. Luaţi soţia/prietena cu voi. Şi încă câţiva prieteni, tot cu prietene/soţii. O să aveţi cu cine împărtăşi emoţiile zilei seara, la cină.
10. Faceţi asigurare medicală. Sunteţi pe motor. Poate să se întâmple orice. Dacă treceţi prin ţări renumite pentru preţurile piperate ale serviciilor medicale, precum Elveţia sau Norvegia, faceţi asigurare cu acoperire de 50,000 euro, nu vă limitaţi la cea de 30,000.
11. Nu luaţi cina în localuri turistice. O cină într-o taverna autentică italiană, cu pizza, mozzarella, proscuitto etc., are să coste dublu mai ieftin, decât la restaurantul hotelului. Puteţi să intraţi pe la un Lidl şi să vă mai luaţi ceva, în caz că aveţi loc în genţi şi nu vreţi să pierdeţi timpul cu căutarea unui local la amiază, pentru prânz.
12. Luaţi vinieta acolo unde e nevoie de ea. Nu uitaţi! În multe ţări ea e la fel de obligatorie pentru motociclete, ca şi pentru maşini, iar preţul ei poate să fie diferit de vinieta pentru maşini, sau poate fi la fel. În Austria, vinieta pentru motociclete e mai ieftină decât cea pentru automobile, în timp ce în Elveţia ea e la fel de usturătoare.
13. Nu încălcaţi regulile circulaţiei rutiere! Noi in Livigno, Italia, am achitat cate 114,24 euro amendă de căciulă, pentru că am mers 10 m contrasens cu motoarele. Şarmul personal moldovenesc nu lucrează în negocierile cu poliţiştii italieni. Ai încălcat – plăteşte!
14. Savuraţi frumuseţile din jur. Dacă vedeţi un loc unde merită de oprit – aşa să faceţi. Încă o dată zic – în cartea Guinness n-o sa ajungeţi, şi nici la competiţie nu sunteţi.
15. Salutaţi motocicliştii în trafic. Spre deosebire de-ai noştri, ei salută pe toţi, indiferent pe ce motor eşti.
16. Dacă v-a plăcut o porţiune de traseu, serpentinele şi cum intraţi în ele - întoarceti-vă şi mai treceţi-le încă o dată. Sau de 2 ori. Eu am făcut acest lucru nu o singură dată. Să rămână în memorie cele mai frumoase momente!
17. Luaţi un GoPro cu voi, dacă aveţi. La bătrâneţe o să aveţi ce privi şi vă aduce aminte.
18. Alimentaţi mai des motorul. Aveţi şansa să mergeţi şi 100 de km fără că să întâlniţi benzinării. Şi multe dintre ele sunt din cele automate, care blochează bani pe card, pe lângă suma de care veţi alimenta de facto. Aşa că, când vedeţi una „normală”, chiar daca aveţi jumătate de rezervor- opriţi şi faceţi plinul.
18. Rezervaţi o zi fără motor în Molveno, sau pe malul lacului Como. Că să vă îmbibaţi cu atmosfera de acolo. Poate şi pe George Clooney (sau alta vedetă) îl întâlniţi pe faleza lacului.
19. Şi, desigur, nici o călătorie nu-ţi iese când nu ai dispoziţie. Lăsaţi jelea moldoveneasca acasă, uitaţi de ea acolo.
Cam astea ar fi sfaturile cristalizate după #EleganzaGT. Sper să fie utile. Drum bun şi asfalt uscat, prieteni!

Al vostru motociclist aventurier şi colecţionar, Dan Untură.
1
5,736
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!