Editorial: gustul amar al unui vis împlinit sau ce înseamnă victoria Toyota de la Le Mans

Ediţia din acest an a legendarei curse de 24 de ore de la Le Mans a fost una din cele mai plictisitoare din ultimii vreo 15 ani cel puţin. E o remarcă dură, pe care mulţi ar putea-o contrazice, dar, dacă judecăm obiectiv, vom constata că lipsa concurenţei pentru marea victorie de la Le Mans a generat această predictibilitate şi pasivitate.
Orice competiţie are nevoie de concurenţi, care să lupte serios pentru victorie. Iar o competiţie precum cursa de 24 de ore de Le Mans, renumită pentru impredictibilitate şi spontaneitate, fiind cursa unde absolut orice se poate întâmpla, a fost în 2018 cursa în care s-a întâmplat exact ce se aştepta şi în care, de fapt, nu s-a prea întâmplat nimic.
Toyota a câştigat la Le Mans! În sfârşit, un vis împlinit pentru constructorul japonez, care a avut blestemul de a se chinui să aspire la victorie şi la sfârşitul secolului trecut, şi în acest mileniu şi căruia victoria i-a scăpat întotdeauna printre degete. Doar că această victorie e deosebit de amară şi singuratică, venind abia atunci când toţi concurenţii serioşi şi-au luat ei întâi victoriile, apoi s-au plictisit şi s-au retras. Peugeot a câştigat la Le Mans, Audi a câştigat la Le Mans de părea că nu mai putea fi altfel, apoi Audi s-a retras şi trei ani consecutivi Porsche a fost cel care învingea renumita cursă. Una din victorii i-a fost „furată” Toyotei chiar într-un ultim tur, cu câteva minute înainte de cele 24 de ore infernale, iar Toyota părea să nu-şi mai poată depăşi blestemul. În 2017 şi Porsche a anunţat că se va retrage din marea clasă a LMP1 de la Le Mans, singura clasă care poate aspira serios astăzi la victorie. Aşa că, pentru sezonul din 2018, doar Toyota a rămas să concureze cu ea înşişi, pentru că ceilalţi concurenţi din LMP1 aveau motorizări net inferioare, ne-hibride, cu care nu aspirau la victorie, şi apoi acei bolizi nu sunt reprezentaţi de un constructor, fiind nişte echipe mai mici, care joacă niţel după alte reguli.
Aşa că Toyota avea în faţă opţiunea de a se retrage împreună cu ultimul său concurent notoriu – Porsche – sau de a veni pe câmpul de luptă să lupte singură şi să-şi adjudece multrâvnitul titlu de învingător. Două opţiuni deloc dulci, deci. Dacă s-ar fi retras, şi-ar fi fortificat blestemul şi ar fi recunoscut că nu poate obţine victoria în această cursă infernală, în ciuda eforturilor uriaşe. A ales să nu se retragă şi n-avea decât să-şi perfecţioneze acelaşi bolid TS 050, cu care aleargă de ani buni şi să aibă grijă să nu dea rateuri tehnice pe parcursul cursei, mergând spre o victorie sigură. Iar odată ce-au obţinut victoria, ea are din nou un gust amar, întrucât e o victorie singuratică, obţinută prin retragerea tuturor concurenţilor redutabili şi ar fi fost absolut paradoxal dacă n-o obţineau. Astfel, Toyota pare astăzi un samurai singuratic, care a mers mult prea mult timp spre victorie în ţinutul inamic, atât de mult încât a ajuns în vârful dealului bătrân şi singur, iar când s-a uitat în jur a văzut că teritoriul inamic e deja pustiu. A ridicat sabia în sus şi şi-a adjudecat cucerirea, încreţit pe faţă de riduri. Şi n-a fost nimeni acolo să-i audă ecoul strigătului de învingător, nimeni să-i contrapună o armă pe sabia-i de samurai.
Dar, revenind la o analiză sobră, în toată treaba asta nu e deloc vina Toyotei. Ei au fost cei consecvenţi şi au făcut ce trebuiau să facă. Le Mans-ul, însă, a devenit pustiu de concurenţi. Lumea producătorilor auto a devenit prea reticentă să se aventureze în asemenea curse de anduranţă, costisitoare şi poate cu prea puţin efect în marketing-ul de zi cu zi. Astfel, Le Mans are nevoie urgentă de o reinventare, cel puţin la clasa asta dominantă a bolizilor LMP1, care pot aspira cu adevărat la victoria cea mare. Şi ceea ce spun aici nu e o constare apocaliptică. Le Mans s-a reinventat pe parcursul istoriei de mult prea multe ori pentru a se stinge atât de uşor acum. A trecut prin pauze tragice, cauzate de războaie, a rezistat prin reinventări multiple ale industriei şi suntem siguri că o nouă reinventare îl va face în curând mai atractiv şi mai puternic. A fost anunţată deja o schimbare majoră de regulament, valabilă cel mai probabil începând cu anul 2020, care ar trebui să populeze din nou lista de concurenţi. Aşa că asistăm la un apus al unei epoci şi la un răsărit al alteia, noi. Deocamdată, s-ar cuveni să-i felicităm, totuşi, pe cei de la Toyota pentru prima lor victorie de la Le Mans din toată istoria!
0
2,011
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!