Reportaj Concorso de Eleganza 2018, ep. 6. Maşini în condiţie originală de uzină!
3 Iunie 2018, 08:54
Sunt câteva scenarii, prin care un automobil îşi poate păstra condiţia de uzină pe parcursul deceniilor. Să fie condus foarte puţin, pentru că e total nepractic, de exemplu. Să aparţină
mulţi ani unui om cu o atitudine foarte conservatoare, e un alt exemplu. Se maturizează şi devin obiecte de colecţie. Se defectează
la o fază incipientă şi sunt puse pe tuşă apoi uitate. Sunt ocrotite cu dragoste. Sau au avut norocul să treacă pe parcursul vieţii lor prin câteva din aceste ipostaze.
Motivele pentru viaţa eternă a
condiţiei originale de fabrică pot
fi multe la număr, dar exemplarele,
cărora le-a reuşit asta, sunt foarte
puţine. Şi poate tocmai de asta
maşinile care nu şi-au sacrificat
încă vopseaua în vreun atelier
de restaurare sunt atât de rare
şi de preţuite.

Concorso d’Eleganza ne-a
delectat în acest an cu câteva
exemplare adorabile la acest
capitol!
1. SCAT 25/35 HP. Anul 1913.
Motor: 4 cilindri în linie
Cilindree: 4,712 cm cubi
Putere: 40 CP la 1,600 rpm

N-aţi auzit niciodată de SCAT? Ei bine, ultimele două litere înseamnă
Automobili Torino, ca şi la Fiat, iar
SC vine de la „Societa Ceirano”. În primii ani ai industiei auto italiene, numele SCAT era unul din cele mai cunoscute şi respectate. Exemplarul de aici, un SCAT din 1913, a aparţinut primului său proprietar – familia Calabria – vreme de 104 ani, până
când, în 2017, a intrat într-un
program elaborat de conservate
pentru a-şi menţine starea originală.
Apropo, pornirea motorului se
putea realiza fără o manivelă,
datorită unul rezervor de aer
comprimat, care punea în mişcare
un startor.
2. FIAT 8V. Anul 1954.
Motor: 8 cilindri în formă de V
Cilindree: 1,996 cm cubi
Putere: 105 CP la 6,000 rpm

Lansat în 1952, legendarul „OttoVu” a fost gândit să fie o maşină pură de curse, câştigând şi campionaul GT italian şapte ori la rând.
Această reputaţie a lăsat cicatrici
adânci în rândul celor 34 de
exemplare construite, astfel încât
majoritatea au trecut prin reparaţii
şi restaurări de uzină de multe ori.
Acest exemplar turcoaz reprezintă
o excepţie aproape neverosimilă.
Primul său proprietar a fost un
inginer american ce trăia
în Germania, care şi-a luat maşina cu el atunci când a revenit în patrie, în anul 1961, şi care a deţinut-o până la moartea sa, în anul 2012. Deşi şi această maşină a participat în curse în primii săi ani de viaţă, reparaţiile şi restaurarea au ocolit-o, aşa că s-a înfăţişat la Concorso în condiţia sa originală.
3. FIAT 500 SPAGGIA. Anul 1958.
Motor: 2 cilindri în linie
Cilindree: 479 cm cubi
Putere: 13 CP la 4,000 rpm

Ce să caute o maşină ca asta la Concorso d’Eleganza, vă întrebaţi, probabil. Maşinuţa a fost creată de Mario Felice Boane în scurtul
interval de timp cât a fost designer independent, plecând de la Ghia, înainte de a semna o colaborare cu Fiat. Acest automobil de plajă a fost derivat dintr-un Fiat 500 şi au fost construite doar două exemplare, iar primii săi doi proprietari au fost prieteni între ei şi nume cunoscute la acea vreme: Aristotle Onassis şi Giovanni Agnelli, exemplarul din imagine
aparţinându-i ultimului. Faptul că
această maşinuţă a transportat
cele mai renumite vedete ale lumii
explică de ce o vedem aici, or,
ea a fost maşina de transportare
locală la vila „Le Leopolda”, care-i aparţinea lui Agnelli şi care e cotată şi astăzi drept una din cele mai scumpe facilităţi de cazare de pe Coasta de Azur!
4. ISO GRIFO GL 350. Anul 1967.
Motor: 8 cilindri în formă de V
Cilindree: 5,354 cm cubi
Putere: 350 CP la 5,800 rpm
Istoria nu prea ştie multe despre primul proprietar al acestei maşini, pe nume Pietro La Fauci din Valdina, dar e o certitudine că acest om a fost un şofer extrem de prudent şi atent cu maşina sa. Acest Iso a alergat 34,869 mile în cei 39 de ani, cât a fost în posesia lui Pietro, până când acesta a decedat
în 2006. Fiul său a ocolit maşina vreme de câţiva ani până când a vândut-o, iar cel de-al doilea proprietar a considerat păstrarea condiţiei originale drept o obligaţie morală a sa. Şi când de gândeşti că cei 350 CP ar fi putut fi puşi la treabă mult mai mult până acum!...
5. LAMBORGHINI MIURA P 400 SV. Anul 1971.
Motor: 12 cilindri în formă de V
Cilindree: 3,929 cm cubi
Putere: 385 CP la 7,800 rpm

E păcat că nu putem să vă transmitem şi mirosurile aici, pentru c-aţi fi simţit aroma uşor acidă ce însoţeşte acest
automobil. Primul său proprietar, Mario La Turco din Sicilia, a fost prieten cu Ferruccio Lamborghini, motiv pentru care livrarea maşinii s-a făcut direct de la uzină, o raritate pentru acele timpuri. Odată cu ea, şi echipamentul opţional, precum diferenţialul cu alunecare limitată, instalat pe doar 10 exemplare Miura. Senior La Turco a condus
maşina până în 1981, după care ea a fost parcată vreme de 30 de ani, înainte de a-şi găsi noul proprietar. Acesta i-a conservat condiţia originală şi tot el e cel care a adus-o acum la Concorso d’Eleganza.
PiataAuto.mdIlie Toma
0
3,341
GALERIE FOTO (70 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!