Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z

Reportaj: Motocicletele de la Concorso. Idei deocheate pe două roţi (reportaj 3 din 6)

Motocicletele îşi au originea din biciclete, însă, la câteva decenii după separarea celor două categorii, unii creatori şi-au dorit cu ardoare să mascheze această origine şi să experimenteze idei futuriste de design, unele din ele de-a dreptul deocheate. Câteva asemenea exemplare au fost expuse şi la Concorso!

1. MILLER BALSAMO. Anul 1939.
Motor: 1 cilindru
Cilindree: 197 cm cubi

Nu, nu e o marcă britanică, ci una italiană, deşi a fost gândită intenţionat să sune aşa de fraţii Balsamo, pentru că în acei ani în Europa motocicletele britanice erau considerate un etalon. Totuşi, ideile inginereşti ale fraţilor au fost mult mai ambiţioase de a merge pe o cale proprie, atunci când au lansat acastă motocicletă cu panouri din oţel presat şi cu forme aerodinamice. Era echipată cu un motor în doi timpi, însă formele sale au fost prea inovatoare pentru timpurile în care au fost lansate, fapt agravat şi de situaţia incertă din Europa acelor ani, aşa că modelul nu şi-a găsit prea mulţi cumpărători, doar câteva unităţi fiind vândute.

2. BMW R 10. Anul 1947.
Motor: 2 cilindri
Cilindree: 120 cm cubi

BMW îşi începuse existenţa ca producător de motoare de avioane, însă din 1923 începuse să producă şi motociclete, succesul nelăsându-se prea mult aşteptat. Uzina BMW fusese, însă, bombardată în timpul războiului, aşa că motocicleta asta era o încercare de a reveni la viaţă şi la gloria de odinioară, fiind echipată cu un motor cu doi timpi. Însă a rămas doar un concept, fiind astfel şi unica motocicletă BMW construită vreodată cu un asemenea motor.

3. MOTO MAJOR. Anul 1948.
Motor: 1 cilindru
Cilindree: 347 cm cubi

Italianul Salvatore Maiorca şi-a câştigat un nume respectat drept inginer şi producător de componente pentru aviaţie, iar ideea sa de a folosi părţile interne ale roţii cu componente de cauciuc drept suspensie şi-a găsit fructificarea pe această motocicletă. I-a convins pe cei de la Fiat să-i producă piesele de caroserie şi trenul de rulare pentru această motocicletă, apoi i-a intrigat şi pe cei de la Pirelli, care deveniseră interesaţi de proiect şi prezentaseră acest concept la salonul auto de la Milano din 1948. Însă exemplarul ăsta a rămas doar un concept, fără a ajunge vreodată în producţia de serie.

4. STILMA. Anul 1948.
Motor: 1 cilindru
Cilindree: 499 cm cubi

Aici avem un alt concept, care a rămas doar la nivel de idee. A fost creat de compania italiană Salvai, care producea componente de motociclete. Această idee a lor combina panele presate cu structură tubulară, o furcă telescopică în faţă şi un braţ torsional în formă de paralelogram în spate, precum şi o şa cu suspensie sau un rezervor cu deschidere în două jumătăţi. O mulţime de idei care s-au regăsit în diverse forme mai târziu în industrie, însă acest concept nu şi-a găsit parteneri industriali pentru a fi transpus în viaţă.

5. HOREX IMPERATOR. Anul 1952.
Motor: 2 cilindri
Cilindree: 497 cm cubi

Cei de la Horex a provocat mare agitaţie în rândul motocicliştilor, când a lansat un motor cu doi cilindri cu distribuţie OHC în 1933, însă foarte puţine exemplare fuseseră produse. În 1951 Horex a surprins din nou publicul când a anunţat o reiterare a acelei idei de motor pentru viitorul model Imperator. Însă nici de această dată ideea nu s-a materializat, întrucât versiunea de serie a lui Imperator fusese total regândită, fiind şi mult mai puţin ambiţioasă.

6. NSU MAX. Anul 1953.
Motor: 1 cilindri
Cilindree: 247 cm cubi

Da, e vorba de NSU, compania care a format mai târziu, alături de alte trei nume, compania Audi. Însă prima lor motocicletă fusese prezentată tocmai în 1901, devenind repede unul din cele mai de succes nume din industrie. Atunci când, în 1948, a introdus acest model cu structură tubulară de oţel, pentru a simplifica producţia de serie, NSU a experimentat noi teritorii, însă curajul le-a adus repede vânzări record şi un succes neaşteptat, numai cererea pentru acest model atingând aproape 100 mii de unităţi în anii cât a fost produs.
0
925
GALERIE FOTO (36 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!