Reportaj: Motocicletele de la Concorso. Anii de aur pentru motocicletele americane (reportaj 1 din 6)

În acest an am vizitat Concorso d’Eleganza la Villa d’Este mai frumos ca oricând, în componenţa unei coloane de aventurieri, în cadrul unei expediţii fantastice cu maşini şi motociclete, pe nume BMW Eleganza Grand Tour. Şi vă promiteam o atenţie specială nu doar maşinilor expuse la Eleganza, ci şi motocicletelor. Împreună cu Dan Untură, unul din cei doi motociclişti din expediţie, am realizat un reportaj live direct de la Concorso, pe care-l expunem mai jos, dar vrem să ne ţinem plenar promisiunea şi să vă prezentăm succint toată gama de motociclete super speciale ce au fost expuse în acest an pe malul lacului Como.
Sunt motociclete din toate perioadele istoriei, de pe vremurile când semănau mai mult a nişte biciclete motorizate, până la cele recente sau chiar cele conceptuale ce vor da tonul în viitor. Aşadar, dragi fani de motociclete, dăm startul unei serii blitz de reportaje, 6 la număr, care vor fi publicate în succesiune rapidă şi care sunt menite să vă ia într-o incursiune plină de pasiune în istoria motocicletelor, atât cele cu două roţi, cât şi cele cu ataş!
În acest prim reportaj, vom vorbi pe scurt despre motocicletele din epoca de început de peste ocean sau, cu alte cuvinte, din anii de aur ai motocicletelor americane. Mici ateliere au deschis calea producerii acestora. Mici ateliere pentru care orice ambiţie era posibile, iar ambiţiile erau mari. Mici ateliere, însă dintr-unele au evoluat nume sonore pe parcursul istoriei.


1. INDIAN TWIN CYLINDER. Anul 1907.
Motor: 2 cilindri
Cilindree: 633 cm cubi

Pentru motocicliştii american, numele Indian sună aproape la fel de dulce ca şi Harley Davidson. În 1901 fusese produsă prima motocicletă cu numele Indian în Massachusetts, ea fiind echipată cu un motor cu un singur cilindru. Primul motor cu 2 cilindri în formă de V a urmat în 1905, însă au trebuit să mai treacă încă doi ani până când modelul echipat cu acel motor – Indian Twin-Cylinder, să devină disponibil în număr suficient. În 1907 Indian producea deja 2,176 motociclete pe an, cu mult înaintea altor mărci abia născute în acea vreme.

2. INDIAN 7 HP REGULAR MODEL. Anul 1912.
Motor: 2 cilindri
Cilindree: 998 cm cubi

Câţiva ani au însemnat o evoluţie majoră, cu mutarea motorului mai în faţă, într-o poziţie mai obişnuită faţă de cea din zilele noastre. Motocicleta asta producea 7 CP şi era un vârf al industriei americane pentru acea perioadă. Cifrele industriei spuneau deja multe – Indian producând 31,950 motociclete în 1913, iar cu un an mai târziu uzina sa fusese lărgită pentru a face faţă unei capacităţi de 60 mii unităţi asamblate manual. Totuşi, automobilele începeau deja să ameninţe popularitatea motocicletelor, iar anii de aur ai motocicletelor nu mai păreau infiniţi.

3. THOR MODEL U. Anul 1913.
Motor: 2 cilindri
Cilindree: 998 cm cubi

Compania Aurora a produs motoare pentru Indian între anii 1902 şi 1907, iar între timp fabrica a început a produce şi motociclete proprii sub numele de Thor. Din 1910 acestea au primit şi motoare dedicate doar lor, iar pentru Model U a fost dezvoltat un motor nou, V2, mult mai performant. Motorul fusese un succes, în 1914 el fiind dezvoltat şi într-o cilindree mai mare. Însă în 1916 designerul Thor a plecat la Harley Davidson, iar cei de la Thor au decis să înceteze producţia de motociclete, concentrându-se la producţia de instrumente pneumatice, pe care le-au produs încă vreo 5 decenii.

4. HENDERSON MODEL C2. Anul 1914.
Motor: 4 cilindri
Cilindree: 965 cm cubi

În 1904 compania belgiană FN a lansat prima motocicletă din lume cu un motor cu patru cilindri în linie. În 1911, compania americană William Henderson, cu sediul la Detroit, a lansat prima sa motocicletă, folosind motorul companiei belgiene. În 1913 acel model a fost actualizat în forma în care o vedeţi aici, primind un ampatament mai lung şi un rezervor de formă diferită, iar opţional se putea beneficia de o cutie de viteze cu două trepte la roata din spate, cam de tipul celei prezente astăzi pe biciclete.

5. EXCELSIOR MODEL 16-S.C. Anul 1916.
Motor: 2 cilindri
Cilindree: 997 cm cubi

După o perioadă de doi ani de teste, compania Excelsior, cu sediul la Chicago, a lansat prima sa motocicletă în anul 1908. Imigrantul german Ignaz Schwinn, el însuşi un constructor talentat de motociclete, a preluat compania în 1912. Doi ani mai târziu compania se muta într-o uzină nouă, iar o nouă gamă de modele începuse a fi lansată, printre care şi acest model expus la Concorso, Excelsior devenind rapid al treilea cel mai puternic brand de motociclete în SUA la acea vreme, după Indian şi Harley-Davidson.

6. HARLEY-DAVIDSON MODEL F. Anul 1917.
Motor: 2 cilindri
Cilindree: 987 cm cubi

În sfârşit, vine şi Harley în această ligă de motociclete expuse la evenimentul din Italia. Fraţii Davidson, împreună cu Willian Harley, au produs primul prototip al acestei motociclete încă în 1903, însă acea primă interpretare avea un motor cu un singur cilindru, fiindu-i greu să se evidenţieze pe piaţă. Dezvoltarea unui motor cu doi cilindri a durat până în anul 1911, şi tocmai această lungă perioadă i-a permis lui Indian să avanseze între timp. Totuşi, în timp ce în anii primului război mondial toţi producătorii se bucurau să livreze aproape toată producţia lor armatei, care era cel mai sigur şi mai generos client, Harley-Davidson s-a încăpăţânat să menţină producţia civilă, iar imediat după război această politică a dat roade, Harley-Davidson rămânând în memoria colectivă şi devenind lider de piaţă în SUA. Aşa că modelul ăsta duce cu el o poveste incredibilă, care a marcat istoria de mai departe a mărcii.
0
810
GALERIE FOTO (33 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!