Totul despre motocicletele din BMW Eleganza Grand Tour, din prisma celui care le-a condus!

6 Iunie 2018, 07:46
Dan Untură, pentru PiataAuto.md / GT.md
Pe parcursul recentei noastre expediţii cu motociclete şi maşini, BMW Eleganza Grand Tour, am primit nenumărate mesaje de la pasionaţii de motociclete, care ne-au asaltat cu întrebări despre cele două motociclete din expediţie – BMW R nineT şi BMW R 1200 GS. Am fost întrebaţi despre o mulţime de aspecte – începând de la elementare întrebare de ce am pus un R nineT într-o asemenea călătorie lungă, dacă modelul e mai degrabă un coffee racer, până la solicitarea de informaţii despre opţionalele prezente pe motociclete şi impresii detaliate de condus.
Relatările noastre zilnice din expediţie conţineau doar anumite extrase şi citate ale motocicliştilor, întrucât nu ei erau cei ce le scriau, însă acum a venit şi timpul să vă relatăm totul din perspectiva motociclistului entuziast până în măduva oaselor, care a simţit pe propria piele condusul în această expediţie! Articolul ăsta e scris de colegul nostru, Dan Untură, cel care deţine zeci de motociclete în colecţia personală, de la exemplare de epocă până la piese moderne. În expediţie dânsul a condus BMW R nineT în cea mai mare parte a ei, dar a experimentat din plin şi R 1200 GS. Aşadar, dragi pasionaţi de motociclete, această relatare este creată special pentru voi, şi ne simţim onoraţi că am putut să vă intrigăm în număr atât de mare prin această primă expediţie ce-a implicat şi motociclete! Îi transmitem cuvântul lui Dan Untură.
Recent ne-am întors din alt fel de expediție, decât cele în care am fost până acum. Ceea ce a făcut-o diferită e faptul că au fost 3 automobile, BMW Seria 6 Gran Turismo, şi 2 motocicletete, un R 1200 GS şi un R nineT de la BMW.
Şi dacă R 1200 GS este cel mai cunoscut model de motociclete de la BMW, atunci R nineT-ul este cel care pune multe semne de întrebare. Care e farmecul lui? E comod să conduci o asemenea motocicletă? Îşi merită banii? Nu e o greşeală de a celor de la BMW? În aceasta relatare, am să vă dezvălui câte ceva despre ele.
Ambele motociclete au fost fenomenale, dar diferite, atât tehnic, cât şi din punct de vedere a feeling-ului de a le conduce, iar denumirea oficială a culorilor exemplarelor din expediţie a fost următoarea:
- BMW 1200 GS - iced chocolate metallic şi
- BMW R nineT - blackstorm-vintage-metallic
Ambele s-au alăturat expediţiei având doar câteva sute de km la bord. Eu şi colegul meu, Bogdan Ghieş, am urcat pe ele chiar din fabrica BMW din Munich şi urma să parcurgem pe ele peste 2 mii de km în 9 zile. Practic fără autostrăzi. Doar drumuri montane. Scopul nu era să facem mulți kilometri, dar să primim plăcere din fiecare din ele.
Din dotări, GS-ul era dotat cu genţi laterale şi cea din spate, ESA, sistem de navigație BMW Command, keyless go, reglare manuala a modului de a o conduce, cauciucuri de şosea şi cam atât. Ce pot să zic de acest motor? De el s-a vorbit atât de mult, că nu prea am ce adăuga. Şi dovadă că e o motocicletă bună atât pentru deplasare de zi cu zi, cât şi pentru călătorii la mii de km, este faptul că este cel mai des motor întâlnit pe traseele din Alpi. Da, da! Din miile de motociclete, pe care le-am întâlnit pe serpentinele montane, fiecare a 3-a sau a 4-a era anume BMW R 1200GS!
Mulţi vorbesc şi de rău acest motor. Eu am avut acum câţiva ani în posesie un R 1200 GS, modelul de generaţie precedentă, iar acum am condus 3 din cele 9 zile modelul actual şi pot să zic cu siguranţă că e o motocicletă foarte bună din toate punctele de vedere. Nu am să dau date tehnice, că se găsesc cu uşurință pe net. Am sa zic că stabilitatea pe traseu, faptul că pasagerul din spate nicidecum nu scade din manevrabilitate şi viteză, uşurinţa cu care intră în curbe, poziţia comodă la ghidon, elasticitatea motorului – toate aceste caracteristici stau la baza succesului. Cu siguranţă că, dacă ai banii cât costă, merită să-i dai pentru ea. Să mergi cu ea şi la serviciu, şi la o plimbare de weekend, şi într-o călătorie transcontinentală. Mai rar găseşti toate aceste calități într-un singur motor.
Apropo, cum credeți, se merită sau nu de optat pentru versiunea Adventure a lui BMW R 1200 GS? Eu zic că, dacă nu planifici călătorii departe de civilizație, prin tundra rusească sau nisipul din Sahara, nu merită. Obişnuitul R 1200 GS are tot ce trebuie ca opţiuni. Lista de dotări suplimentare e destul de lungă şi ai de lucrat mult la ea, doar dorință să ai.
Cu GS-ul totul e clar – e o motocicletă aproape ideală, din toate punctele de vedere. Nu degeaba e lider absolut de vânzări la nivel mondial, în clasa sa.
Dar care e treaba cu R nineT? Ce e cu acest motor? De ce costă aşa de mult? Care e profilul celui care va fi gata să dea banii pe el?
Aici am sa fac o paranteză – motocicletele sunt, în general, jucării. Pentru bărbaţi maturi, care tot copii au rămas în suflet. Motocicleta e un moft, nu o necesitate în cazul unui posesor modern. Motociclişti, ca rasă, trec prin mai multe etape de evoluţie. Când te-ai copt şi eşti gata de achiziția primei motociclete, cumperi una sport – să facă multă gălăgie şi să aibă şaua cât mai ridicată, aşa ca fata, care 10 minute în urmă bea smoothie la terasă şi care acum e în spatele tău, să stea culcată peste tine şi să simţi cum îi sare inima din piept de emoţii.

Când te saturi să le tot cari în spate şi înţelegi că sporturile nu-s pentru drumurile noastre, cauţi alta – mai confortabilă şi mai „ochioasă”, cu mult crom pe ea, cu şa lată, ca să atragă privirile tuturor celor pe care îi întâlneşti în cale, care cu invidie te întreabă: „Da’ cât costă aşa o motocicletă?”
Apoi treci la următoarea etapă – începi a căuta cea care are dotări speciale – fel de fel de suspensii adaptive, sisteme electronice, injecţie directă, echipamente adiţionale, brand şamd.

Şi uite că atunci, când deja prin mâinile tale au trecut zeci de motoare şi eşti suficient de priceput şi cu experienţă, vine timpul când vrei să ai o motocicletă în adevăratul sens al cuvântului. Doar metal, cai-putere şi emoţie. Atât. Nimic în plus. Uite atunci te-ai copt pentru R nineT. Cum zice şeful diviziei BMW Classics, Ben, „de ce cumperi R nineT? Răspunsul e simplu – Pentru că deja poţi!”.
Acest model a apărut în gama celor de la BMW Motorrad în 2014, la aniversarea a celor 90 de ani ai industriei moto bavareze. De aici vine şi denumirea. Este o motocicletă clasică, care iese în câteva versiuni din fabrică şi care, după mine, nu are nimic nici în plus, nici în minus. E motocicleta ideală pentru un motociclist cu experienţă, care a trecut prin toate etapele evoluției speciei, descrise mai sus.
Eu am condus-o 6 din cele 9 zile ale expediției. La parcursuri de 2-3 sute de km pe zi este suficient de confortabilă, nemaivorbind de cât de agilă e în serpentine! Are ca opţiune genţi lateralele, însă motocicleta din expediţie n-a avut aceste genţi instalate, aşa că bagajul meu a fost stocat în automobilele care ne însoţeau. Poate avea un singur loc, sau două locuri, iar motocicleta din expediţie era din cele mai egoiste, cu un singur loc, fără posibilitatea de a-i oferi iubitei o călătorie cu superba motocicletă. Datorită genţilor opţionale ce pot fi instalate pe R nineT, în călătorii la distanţe de 1000 km într-o direcție, se merge destul de confortabil. Evident că, după 160 km la oră, daca nu ai fost judocan în tinerețe, îţi va fi greu să lupţi cu masa de aer frontal şi muşchii gâtului îţi vor da de ştire, totul din cauza lipsei oricărui parbriz. Doar metal, cai-putere şi emoţie, nu? Dar, la viteze 100-130, lipsa parbrizului nu deranjează deloc.
BMW R nineT are motor cu răcire naturală, cu aer, şi tracţiunea are minim de electronică (doar ABS la frâne), nu are apărare contra vântului din faţă, arată că motoarele din anii ’60-’70, porneşte cu o cheie obişnuită şi are un calculator de bord doar cu informaţia strict necesară. În schimb, are un motor foarte elastic, glasul căruia, ieşit din tobele Akrapovic, îţi aduce aminte de sunetul inconfundabil al avioanelor de pradă Focke-Wulf din al II-lea Război Mondial, care tot propulsoare de la BMW aveau. Atunci când acționezi maneta, cu cablu metalic, obişnuit, a R nineT-ului, te simţi ca pilotul acelor avioane - rapid şi invincibil!
Minim plastic, răcire naturală, furca din față clasică fără Telelever, cardan, rezervor metalic, 110 CP, 222 kg cu plinul, sunetul inconfundabil, preţul mare şi faptul că pe tot parcursul traseului am întâlnit doar 1 (un!) R nineT sunt factorii specifici care îl scot in evidență.
Aşa că, dacă totuşi te decizi să-l iei, şi prietenii, motociclişti, nedumeriţi te întreabă: „De ce ai dat atâţia bani pe o asemenea motocicletă?”, tu vei surâde şi vei răspunde simplu, în voce sau în gând: „Because I can!”.
P.S.: Cele două motociclete BMW din expediţia noastră sunt disponibile spre a fi cumpărate în Moldova, prin distribuitorul oficial BMW Group în Moldova, compania Autospace. Mai mult ca atât, chiar în prezent showroom-ul BMW Moldova are în stoc modelele din BMW Eleganza Grand Tour! Exemplarul BMW R nineT din showroom are un preţ de 17,156 EUR cu tot cu opţionale, iar BMW R 1200 GS – un preţ de 20,799 EUR cu tot cu opţionale.
Toate relatările expediţiei BMW Eleganza Grand Tour, cu mai multe impresii, fotografii şi video epice pot fi găsite aici.
1
3,555
GALERIE FOTO (105 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!