Analiză: care sunt cele mai interesante automobile hibride la mâna a doua în Moldova?

Nu mai e un secret pentru nimeni: automobilele cu propulsie hibridă cunosc o adevărată explozie a popularităţii în Moldova, mai ales la mâna a doua, unde facilităţile la importul lor (-50% la taxa de import) au motivat tot mai mulţi concetăţeni de-ai noştri să le aleagă în favoarea clasicelor dieseluri. Cei care ajung să le exploteze se declară de cele mai multe ori încântaţi, iar popularizarea hibridelor în ţara noastră pare să fie într-un trend tot mai accentuat.
Şi totuşi, mulţi dintre cei care sunt abia la început de cale în a studia modelele hibride ne întreabă de multe ori ce modele de automobile le-am putea recomanda, care sunt mai interesante, care merită cea mai multă atenţie, întrucât cunoaşterea multora dintre noi se opreşte la Toyota Prius, modelul veteran care a avut curajul câteva decenii în urmă să se încăpăţâneze să tragă după el întreaga filosofie hibridă. Aşadar, am făcut această analiză anume pentru a vă aduce în faţă cele mai interesante modele hibride la mâna a doua în Moldova – unele evidente, altele mai puţin cunoscute, dar oferite la preţuri atractive şi cu date tehnice care le fac foarte interesante.

Toyota Prius

Da, cu siguranţă e cel mai interesant model care merită atenţia pe piaţa vehiculelor la mâna a doua. În primul rând, pentru că există deja multe generaţii ale modelului, ceea ce face ca şi preţul automobilelor disponibile în Moldova să varieze de la aproximativ 5,000 euro pentru exemplarele de vreo 10-12 ani vechime din generaţia XW20 până la 10-12 mii pentru cele mai proaspete, din generaţii mai apropiate de prezent, cum ar fi XW30. Sigur, există şi unităţi aproape noi, oferite şi la preţuri apropiate de 15 mii euro.
Generaţia XW20 a avut un motor pe benzină de 1.5 litri, de 76 CP, combinat cu un motor electric de 67 CP. Dinamica automobilului lasă de obicei impresii mai bune decât ar lăsa să se înţeleagă designul lui exterior, puterea maximă combinată a sistemului fiind de 110 CP. Era şi primul automobil din lume care folosea un compresor electric pentru aerul condiţionat.

Generaţia XW30 a avut un motor pe benzină mai mare, de 1.8 litri, care producea 99 CP, ajutat de un motor electric, iar puterea combinată a crescut la 134-136 CP, în funcţie de regiunile pentru care a fost produs, ceea ce a făcut posibil un timp de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de doar 10.4 secunde. Modelul poate fi chiar foarte dinamic!

Avantajul cumpărării unui Prius în Moldova e dat de popularitatea lui. Fiind atât de multe exemplare, care circulă deja prin ţară, o mulţime de service-uri s-au specializat bine în reparaţia şi întreţinerea lor, inclusiv în ceea ce ţine de bateriile lor. Chiar dacă producătorul recomandă schimbarea în set a tuturor celulelor bateriilor, multe service-uri din Moldova vă vor putea schimba celulele separat, alegându-vă altele la mâna a doua cu un grad de uzură comparabil, ceea ce face mentenanţa maşinii cât se poate de accesibilă. Pe deasupra, consumul real înregistrat în oraş cu un asemenea model atinge adeseori valori de 5 litri sau sută sau chiar mai puţin!
În anul 2010 redacţia noastră a testat un astfel de Prius, pe atunci nou, în Moldova, iar impresiile de atunci le puteţi vedea în acest test drive din arhiva noastră: https://piataauto.md/Teste-drive/2010/toyota-prius/.

Toyota Auris Hybrid

La un moment dat, când Priusul a început a prinde la vânzări în lume şi a devenit un model profitabil pentru Toyota, niponii au înţeles că e nevoie şi de alte variante oferite cumpărătorilor, cu acelaşi sistem de propulsie. Toyota Auris e o asemenea diversificare. Există, de asemenea câteva generaţii de Auris şi puteţi fi convinşi că întreg sistemul de propulsie e acelaşi de pe Prius, doar că aveţi o maşină cu design „mai normal”, care nu ţipă de la o poştă a ecologie. La viteze mai mari de autostrăzi, această maşină ar putea avea un consum un pic mai mare din cauza aerodinamicităţii mai scăzute în comparaţie cu Prius, dar diferenţele sunt neglijabile.
Apropo, generaţia mai proapsătă a Auris Hybrid e disponibilă atât în caroserie hatchback, cât şi break. Preţurile modelului în Moldova încep de la 7-8 mii euro pentru primele versiuni şi ajung pe10,000-11,500 euro pentru versiunile mai noi.

Toyota Prius V / Prius +

Practic şi aici avem exact acelaşi sistem de propulsie de pe Prius de generaţia XW30, doar că maşina a adoptat o siluetă de minivan. În SUA s-a vândut cu denumirea de Prius V, în Europa – cu Prius +, începând cu 2011-2012, prin urmare cele mai „vechi” exemplare la mâna a doua pe care le veţi găsi vor fi din aceşti ani. Puterea totală a sistemului de propulsie e aceeaşi ca şi la Priusul „normal” XW30 – 136 CP, dar, fiind mai greu, modelul e ceva mai anemic în acceleraţii.
E disponibilă atât în versiuni cu 5 locuri, cât şi cu 7 locuri. Cele cu 7 locuri au bateria un pic mai mică, din cauza spaţiului necesar pentru al treilea rând de scaune. Însă modelul rămâne oricum o variantă foarte interesantă pentru cei ce au nevoie de mult spaţiu la interior într-un hibrid, iar disponibilitatea de 7 locuri îl face cam unica alegere la preţ raţional în acest segment.

Preţurile în Moldova variază cam în jurul valorii de 10 mii euro, cu mici excepţii.

Honda Insight

Pe piaţa SUA, Honda Insight a fost multă vreme cam unicul concurent serios al lui Prius, lansându-se tot în vremuri în care puţini credeau în viitorul modelelor hibride. Prima generaţie s-a produs cel mai mult, din 1999 până în 2006, dar noi nu am văzut nici un exemplar al acestei generaţii importat în Moldova, aşa că Insight e relevant abia începând de la a doua generaţie, produsă din 2009.
Această generaţie a beneficiat de o inginerie dezvoltată cu mult entuziasm, întrucât hibrizii deja începuseră a căpăta pondere şi popularitate, aşa că şi sistemul de propulsie e interesant. El combină un motor pe benzină, de 1.3 litri, care dezvoltă 97 CP cu unul electric, de 13 CP, electromotorul fiind aici poziţionat între motorul pe benzină şi cutia de viteze, spre deosebire de prima generaţie. Motorul pe benzină, deşi e aspirat natural, îşi livrează cuplul maxim la turaţii destul de joase, între 1,000 şi 1,700 rpm, ceea ce-l ajută să fie extrem de eficient. Un alt ajutor vine şi de la cutia de viteze cu raport continuu variabil, dar aceste ultime componente sunt prezente, de fapt, şi la Prius.

Un consum apropiat de 5 litri în viaţa reală e de asemenea posibil cu Honda Insight. Preţurile unui exemplar la mâna a doua variază între 6,000 şi 7,500 euro, ceea ce-l face destul de atractiv.

Honda CR-Z

Honda CR-Z e mult mai puţin popular în ţara noastră şi veţi găsi simţitor mai puţine oferte, dar modelul merită cu siguranţă atenţie, pentru că de multe ori vă poate surprinde printr-un raport excelent preţ/calitate.
Modelul foloseşte sistemul de propulsie al lui Insight de generaţia a doua, despre care am vorbit mai sus, doar că, odată ce electromotorul a fost montat între motorul pe benzină şi cutia de viteze, cei de la Honda s-a gândit că pot monta şi o cutie de viteze manuală. Astfel, CR-Z poate fi găsit atât cu o cutie manuală, cât şi cu una automată CVT, iar versiunile cu cutie manuală sunt de obicei simţitor mai accesibile la preţ. Dacă nu vă deranjează existenţa a trei pedale, puteţi economisi mult la preţul de achiziţie astfel.

În general, preţul CR-Z-urilor e mai mic decât al Insight-urilor, poate datorită popularităţii mai scăzute sau caroseriei de coupe cu două uşi. Însă CR-Z s-a vrut un model hibrid care să ofere mult mai multă plăcere de condus decât toate modelele hibride de la vremea apariţiei sale, aşa că, pe lângă eficienţă, primiţi şi multă plăcere la volan. În Moldova puteţi găsi CR-Z-uri azi şi la preţ de 5-6 mii euro.

Lexus CT

Modelul ăsta încă se produce şi astăzi, aşa că poate fi găsit şi la mâna a doua, şi în showroom, ca exemplar absolut nou! La mâna a doua, însă, e una din cele mai interesante oferte actuale în Moldova pentru cei ce-şi doresc o ambianţă premium, combinată cu eficienţa unui hibrid.
Lexus CT foloseşte acelaşi sistem de propulsie hibridă de pe Toyota Prius XW30 şi Auris a aceleiaşi perioade, prin urmare mententanţa lui tehnică poate fi la fel de accesibilă ca şi în cazul lui Prius. Puterea totală a sistemului de propulsie e tot de 136 CP şi modelul beneficiază tot de o cutie automată CVT. Preţurile lui Lexus CT la mâna a doua oscilează în Moldova între 10,000 şi 13,500 euro, dar, întrucât se pot întâlni şi exemplare mai noi, şi preţurile unor automobile pot fi mai mari.

Toyota Camry Hybrid

Am pus tocmai aici Toyota Camry pentru că se referă tot la cei ce vor ceva mai mult decât simpla eficienţă de un hibrid, iar în cazul lui Camry e vorba de foarte mult spaţiu şi de confortul unui sedan mare. Există de asemenea mai multe generaţii de Camry Hybrid, de la generaţia XV40 încoace.
Primul Camry Hybrid folosea un sistem format dintr-un motor de 4 cilindri pe benzină, de 2.4 litri şi 150 CP, şi un electromotor de 40 CP, formând o putere combinată de 190 CP. Cea de-a doua generaţie hibridă a trecut la un motor de 2.5 litri, crescându-şi puterea la 200 CP. Preţurile modelului în Moldova variază de la aproximativ 9 mii euro pentru prima generaţie hibridă şi ajung la 11-16 mii euro pentru exemplarele mai noi.

Honda Civic Hybrid

Revenim la Honda, iar Civic Hybrid e un model interesant, pentru că a rămas de multe ori în umbra lui Insight, fiind de multe ori mai atractiv la preţ din această cauză. Există în Moldova chiar şi exemplare de primă generaţie, importate mai de demult, care folosesc un motor pe benzină de 1.3 litri, în tandem cu un electromotor. De fapt, Civic Hybrid a cam beneficiat întotdeauna de sistemul de propulsie de pe Insight, uneori cu mici întârzieri de transfer de tehnologie, dar asta îl face acum şi mai atractiv.
Aşa cum spuneam, preţurile lui Civic Hybrid pot fi de multe ori mai atractive, în Moldova ele oscilând între 5-7 mii euro.

Honda Accord Hybrid

Accord Hybrid e o alternativă pentru cei ce ţintesc spre Camry Hybrid. Însă Honda a vândut acest model în mai puţine regiuni ale lumii şi mai puţini ani de producţie, ceea ce-l face ceva mai rar. Cele mai vechi datează cu 2005-2007, dar sistemul de propulsie e mai puternic decât la Camry, numai motorul pe benzină al lui Accord Hybrid având 240-255 CP, în funcţie de anii de producţie. Acest sedan hibrid accelera chiar mai repede decât un Accord cu motor V6!
Mai târziu au apărut şi versiuni mai temperate, care combinau un motor de 2.0 litri pe benzină. Preţurile lui Accord Hybrid în Moldova sunt ceva mai mari şi variază mult mai tare – între 10 şi 20 mii euro în funcţie de an, versiune şi stare.

Hyundai Ioniq

Părăsim un pic tabăra japoneză, pentru a vă prezenta un model mult mai puţin ştiut, dar care merită cu siguranţă toată atenţia – Hyundai Ioniq. Partea mai puţin îmbucurătoare e că modelul a început a fi produs abia în 2016 şi doar câteva exemplare numărate şi foarte scumpe pot fi găsite la mâna a doua, dar tehnologia hibridă şi performanţele sunt demne de a se lupta de la egal la egal cu Prius.
Modelul e propulsat de un motor pe benzină de 1.6 litri, ce livrează 105 CP, cuplat cu un electromotor de 45 CP, cu o putere combinată de 140 CP. Spre deosebire de alte modele hibride, cutia de viteze nu e una CVT, ci cu dublu ambreiaj. Modelul foloseşte, de asemenea, aluminiul la capotă şi hayonul spate, care aduc avantaje în greutate şi izolare fonică, dar îl pot face niţel mai scump la eventuale reparaţii la acestei piese de caroserie.
Consumul real ce poate fi obţinut poate ajunge lesne la 4.0 litri/100 km, ceea ce-l face chiar un pic mai econom decât Prius. Preţurile, însă, muşcă deocamdată destul de tare, însă cu trecerea timpului cu siguranţă vor apărea şi exemplare mai accesibile. Acum puteţi găsi un Ioniq la mâna a doua la preţuri cuprinse între 11 şi 17 mii euro.

Chevrolet Volt / Opel Ampera

Am scris ambele modele pentru că, de fapt, sunt identice, diferenţa făcând-o doar emblema şi mici artificii de design. În Moldova le veţi găsi mult mai rar, în special Ampera e o raritate, dar câteva exemplare de Volt sunt aproape în permanenţă oferite spre vânzare la mâna a doua.

În acei ani, GM a depus un efort genial în acest model şi, chiar dacă nu e mega popular, s-ar putea să fie o descoperire de senzaţie pentru cei ce caută un model hibrid. Preţurile modelului la mâna a doua, în Moldova, oscilează între 9 mii şi 11 mii euro, un adevărat chilipir dacă ne gândim la performanţe. Atenţie, însă, noi ne referim aici mai mult la prima generaţie a modelului, produsă între 2010 şi 2015.
Sistemul de propulsie e extrem de interesant, având încărcare de la priză şi o baterie mult mai mare. Puteţi rula până şa 40-60 km doar cu motorul electric, apoi motorul pe benzină, de 1.4 litri, se va conecta şi va produce energie electrică. Există şi regim de funcţionare ca hibrid clasic, de fapt sunt vreo 4 regimuri, maşina alegând cea mai bună variantă, dar practic îl puteţi folosi şi ca un electromobil curat, dacă vreţi să aveţi grijă să-l încărcaţi, nu doar ca un hibrid. În 2012 redacţia noastră a testat un asemenea Opel Ampera şi am descris detaliat impresiile de atunci: https://piataauto.md/Teste-drive/2012/La-bordul-lui-Opel-Ampera-prin-Danemarca-si-Suedia/.

Mitsubishi Outlander PHEV

La sfârşitul anului 2012, după catastrofa ţunami de la Fukushima, Mitsubishi lansa primul Outlander cu propulsie hibridă, tot cu încărcare de la priză. Asta înseamnă că acest SUV poate rula cam 60 km doar cu energia electrică, fără a include motorul pe benzină, cu zero consum de benzină. După asta va funcţiona ca un hibrid şi promite un consum real de 5.5-6 litri la sută.
Fiind un SUV, Outlander PHEV are două motoare electrice, pe fiecare din punţi, astfel realizându-se şi tracţiunea integrală, întrucât motorul pe benzină poate acţiona direct doar puntea faţă. Motorul pe benzină, apropo, e unul de 2.0 litri. De ce am pomenit de Fukushima la început? Pentru că atunci japonezii s-au gândit să facă din acest model şi un generator de electricitate pentru calamităţi, aşa că, dacă într-o zi rămâneţi fără electricitate, puteţi conecta maşina la reţeaua casei printr-un convertor şi asigura câteva zile bune de electricitate, incusiv pe baza funcţionării motorului pe benzină de sub capotă în timp ce maşina staţionează lângă casă.

Modelul se produce astăzi şi există ţări unde e extrem de popular ca, spre exemplu Olanda. De acolo puteţi importa unul la preţ accesibil. În Moldova oferta la mâna a doua e destul de mică, de obicei, iar preţurile oscilează între 15 şi 18 mii euro.

Volkswagen Jetta Hybrid

Pe fundalul ultimelor modele de mai sus, Jetta Hybrid nu pare deloc deosebită, or, cei de la Volkswagen au tot jonglat de mult timp cu ideea de modele hibride şi electrice doar pentru a le bifa în planul de marketing şi fără a revoluţiona prin inginerie. Totuşi, Jetta Hybrid e o ofertă interesantă la mâna a doua, fiind mai aproape de un model obişnuit pe benzină.
Sub capotă e un motor de 1.4 TSI, pe care-l ştim cu toţii, de 150 CP, cuplat la un electromotor de 27 CP. Modelul promite un consum de un pic peste 5 litri la sută, iar în viaţa reală veţi obţine ceva mai mult de atât. Cutia de viteze e una obişnuită pentru Jetta, cu dublu ambreiaj DSG. Cum spuneam, asta o apropie de caracterul unei maşini „normale”. Preţurile în Moldova variază între 8,500 şi 12,000 euro.

Ford Mondeo / Fusion Hybrid

Ford dispune de un sedan hibrid extrem de interesant, mai ales pentru cei ce caută exemplare mai noi şi mai confortabile. Preţul unui Mondeo Hybrid nou în Moldova, spre exemplu, e mai accesibil decât al unui Prius nou! La mâna a doua puteţi găsi mai multe versiuni americane, care poartă denumirea de Fusion, pentru că acolo s-au produs de mai de demult.
La mâna a doua le găsiţi la preţuri de 12-20 mii euro, dar cu cât vă apropiaţi mai mult de 20 mii, cu atât mai atractivă pare varianta cumpărăii unui Mondeo Hybrid nou, din showroom. Variantele de 10-14 mii, sigur, sunt simţitor mai atractive la mâna a doua.

***

Astfel, am cuprins în acest articol cele mai interesante modele hibride, care pot fi cumpărate în Moldova la mâna a doua. Salvaţi-vă link-ul, distribuiţi mai departe celor intereasaţi de automobile hibride, iar într-un viitor articol vom analiza şi un alt segment interesant al maşinilor la mâna a doua din Moldova!
2
27,994
GALERIE FOTO (58 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!