Astăzi ia startul Moldova Hybrid Electro Maraton! Iată care sunt maşinile participante şi ce provocări le aşteaptă!

Văzând interesul uriaş al publicului pentru maşinile hibride şi electrice, un interes în creştere tot mai accentuată şi mai accentuată, ne-am zis într-o bună zi „hai să facem o expediţie doar cu automobile electrice şi hibride, pe aici, prin Moldova!”.
Apoi, ne-am gândit. Eh, şi câte maşini electrice am putea noi aduna într-o asemenea „armată”? Una? Două? Câte hibride sau plug-in hibride? Două? Trei? Dar, aşa cum ne-a surprins imensitatea interesului public faţă de acest subiect, tot aşa am ajuns să nu ne vină a crede ochilor când am reuşit să adunăm 10 automobile la primul maraton cu automobile electrice şi hibride din Moldova! Ba mai mult ca atât, şi mai neverosimil e faptul că majoritatea lor o formează maşinile 100% electrice! Şi asta se întâmplă în Moldova anului 2018!

Şi, dacă tot astăzi pornim în marea aventură electrificată prin Moldova, e cazul să facem şi prezentările de rigoare ale maşinilor expediţionale, dragii noştri! Avem de toate, vorba cântecului. Şi maşini cu sute de cai-putere sub capotă, care să te lipească ecologic de scaun, aproape ca-n motorsport, dar şi maşini cu sute de miii de kilometri la bord, deja, care slujesc în continuare fidel. Pentru că am vrut să fim mai aproape de fiecare, şi de cei care ţintesc spre vârfurile segmentului premium, dar şi spre cei care ţintesc cel mult preţuri formate din patru cifre. Avem atât modele hibride „clasice”, cât şi plug-in hibride, adică hibride cu încărcare de la priză, precum şi automobile 100% electrice, adică maşini care nu pot fi propulsate de altceva decât de motoare electrice!
Automobile hibride

Tehnologia hibridă în noţiunea ei clasică e reprezentată şi de Ford Mondeo Hybrid, modelul hibrid pe care noi îl considerăm cel mai interesant la raportul calitate-preţ astăzi pe piaţa automobilelor noi din Moldova, pentru că, fiind mai mare, mai confortabil şi mai luxos, e mai accesibil decât o Toyota Prius nouă, spre exemplu. Modelul are un motor pe benzină de 2.0 litri, aspirat natural, de 187 CP, care funcţionează în tandem cu un electromotor.
Din capitolul automobilelor hibride nu puteam să omitem şi Toyota, marca ce făcut mulţi ani pionerat în aceste tehnologii. Doar că, deşi Toyota a fost invitată să participe în acest maraton şi chiar a acceptat la un moment dat, maşinile noi ale mărcii aşa şi n-au răspuns cu „prezent” atunci când le-am strigat la catalog. Noi n-am lăsat mâinile în jos, însă, şi am zis bun-venit unei Toyota Prius+ cu câteva sute de mii de kilometri la bord, împreună cu proprietarul său. Această Toyota Prius+ are curajul.

Automobile plug-in hibride

Ah, dragilor, ăstea sunt automobilele care au o baterie mult mai mare decât cea a hibridelor clasice, cu ajutorul căreia pot circula câteva zeci de kilometri chiar şi în regim pur electric, după care încep să se comporte ca modelele curat hibride de mai sus. Unele dintre ele au avansat atât de mult, încât recuperează foarte multă energie şi se apropie mai degrabă de ideea unui electromobil decât a unui hibrid obişnuit.
Iar noi avem în formaţie două dintre cele mai noi modele plug-in hibride de pe piaţă! Volvo XC60 T8 şi Mitsubishi Outlander PHEV!

Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid are sub capotă un motor turboaspirat pe benzină de 2.0 litri şi 303 CP, căruia i se mai adaugă propulsia electrică de 88 CP, iar împreună sistemul de propulsie dezvoltă aproape 400 CP! La nevoie, maşina poate accelera de la 0 la 100 km/h în numai 5.5 secunde! Bateria maşinii poate stoca 10.4 kWh de energie, care îi pot fi suficienţi pentru a se deplasa pur electric pe o distanţă de aproximativ 40 km.
Suntem onoraţi să vă anunţăm că mai avem şi un alt model plug-in hybrid, un model care a mişcat enorm de mult lucrurile în direcţia PHEV-urilor în Europa şi în Asia. E vorba de Mitsubishi Outlander PHEV, care vine în acest maraton în ultima sa iteraţie, de curând lansată! Noul model vine cu un nou motor pe benzină în sistemul său de propulsie, de 2.4 litri, în ciclu Atkinson, de 135 CP, însoţit de două electromotoare, de 82 CP şi 95 CP. Bateria modelului stochează 13.8 kWh şi poate fi încărcată la o priză de capacitate înaltă în numai 25 de minute, sau câte ore la o priză domestică.
Automobile 100% electrice

Avem tocmai 6 automobile electrice în Moldova Hybrid Electro Maraton! E vorba de Renault ZoE, Nissan Leaf, Mercedes-Benz B-Class Electric Drive, Fiat 500e, Kia Soul Electric şi VW Golf Electric!
Renault ZoE este cel mai proaspăt lansat dintre ele, în actuala sa formulă, vândută deja oficial în Moldova, dispunând de o autonomie de până la 400 km. Noi am făcut anul trecut un test în care am mers de la Chişinău la Bălţi şi înapoi cu o singură încărcare şi am ajuns fără probleme. Nu e de mirare, întrucât Zoe dispune şi de o baterie de tocmai 41 kWh. Renault ZoE e şi unicul electromobil nou deocamdată ce poate fi cumpărat în Moldova.
Mercedes-Benz B-Class Electric Drive e un alt model extrem de interesant din maratonului nostru. Are câţiva ani de când a fost fabricat, fiind importat de curând de către cei de la EWA Motors. Puţini ştiu, dar substratul tehnic al lui B-Class Electric Drive are extrem de multe în comun cu Tesla, pentru că a fost conceput în perioada în care Daimler deţinea 10% din acţiunile Tesla Motors. Astfel, modelul dezvoltă aproape 180 CP şi 340 Nm. Are o autonomie de 140 km, asigurată de o baterie de 28 kWh.
Fiat 500e e de asemenea un model extrem de drăguţ şi interesant, mai ales în culoarea oranj în care a venit în această expediţie! Are o baterie de 24 kWh şi o autonomie de 135 km, dar cei de la EWA Motors, care l-au şi importat, declară că au atins şi cifre mai mari, de până la 160-170 km în mediul urban. Micuţa electrică e şi destul de vioaie, având un electromotor de 111 CP şi 147 Nm.
Kia Soul Electric are un motor de putere apropiată, cu 109 CP în arsenal. Bateria modelului coreean este, însă, ceva mai mare, stocând până la 27 kWh şi ar putea fi deplin încărcată de la o priză de 230V în numai 4-5 ore. Autonomia declarată ajunge la 150 km.
Nissan Leaf e îndrăgitul conaţionalilor noştri atunci când vine vorba de o maşină electrică, pentru că a fost un pioner, a apărut mai devreme ca alţii şi acum poate fi găsit la un preţ mai accesiibl la mâna a doua. Noi avem în maraton anume un Leaf de generaţie precedentă, dar acea generaţie a avut câteva actualizări tehnice, care i-au tot sporit autonomia. Se pare că maşina noastră ar trebui să atingă o autonomie de aproximativ 130-160 km.
Şi, în fine, cel de-al 6-lea automobil electric din maraton este VW Golf Electric, automobilul Primăriei municipiului Chişinău, care a fost oferit drept cadou mai mult timp în urmă de către o companie privată. Golf electric se va alătura maratonului nostru începând cu a doua zi. Modelul are o autonomie de 130-135 km, asigurată de o baterie de 24.2 kWh.
Provocări! Autonomie, reţele electrice şi plata doar cu cardul bancar!

Trei mari provocări ne aşteaptă în acest maraton! Prima ar fi să facem faţă cifrelor de autonomie fără a rămânea cu bateria complet descărcată pe undeva. Vom merge prin ţară, deci extraurban, dar vrem să mergem mai apropiat de vitezele urbane, pentru a fi mai eficienţi în consum şi a ne apropia mai mult de valorile maxime de autonomie. Altfel... ne aşteaptă peripeţii!
Cea de-a doua mare provocare vor fi reţelele electrice pe acolo pe unde vom poposi. Atunci când vom conecta 6 electromobile la încărcat, plus alte două hibride plug-in, ne e cu adevărat frică de rezistenţa reţelelor electrice de la hotele sau chiar din oraşele ţării noastre!

Iar cea de-a treia provocare ţine de conceptul Smart City, smart life şi o gândire mai inovativă, absolut necesară dacă tot îţi stă gândul la electromobile. Orange Moldova ne va arăta pe parcurs tot mai multe informaţii despre ceea ce înseamnă în viziunea lor un oraş inteligent al viitorului, aplicabil în Moldova, iar Mastercard vrea să ne convingă că deja astăzi, în Moldova, e posibil să achiţi doar cu cardul, inclusiv în provincie, fără prea mari dificultăţi. Credeţi că e aşa?
Şi nu în ultimul rând, vrem să trăim o experienţă de viaţă, la un moment dat al istoriei, dragii noştri. Pentru că peste un an, când Programul Naţiunilor Unite pentur Dezvoltare, în comun cu Fondul de Eficienţă Energetică, cu finanţare GEF, va finaliza montarea celor 14 prize de încărcare a automobilelor electrice, anunţate în cadrul programului Green Cities, provocările pe care le vom înfrunta în acest maraton ne vor trezi zâmbetul şi ne vor aminti cum a fost odată, la începutul mobilităţii electrice în Moldova. Iar noi ne angajăm să le oferim tot suportul şi cunoştinţele noastre celor de la PNUD şi FEE pentru ca infrastructura prizelor electrice în Moldova să devină cât mai repede o realitate.
Pornim la 30 octombrie dimineaţa, din Chişinău

Aşadar, pornim la drum în dimineaţa zilei de 30 octombrie, din parcarea centrului comercial Grand Hall, acolo unde a fost instalată înca de mai mult timp în urmă una din primele prize electrice de încărcare a automobilelor din Chişinău. E un loc simbolic pentru electromobilitate în ţara noastră. Iar dacă între ora 07:30 şi 09:00 sunteţi prin preajmă, puteţi să treceţi să ne vedeţi să ne spuneţi drum bun, cunoscând şi automobilele participante pe viu.
Iar aici, pe PiataAuto.md, dar şi în reţelele sociale la hashtag-ul #electromaraton, vă vom transmite în regim aproape LIVE toate experienţele Moldova Hybrid Electro Maraton! Urmăriţi-ne îndeaproape, non-stop! Vor fi multe articole, fotografii, filmuleţe, impresii spontane şi transmisiuni video LIVE!

Să înceapă Moldova Hybrid Electro Maraton!
0
4,117
GALERIE FOTO (53 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!