Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

(VLOG) Bun venit, noul nostru automobil redacţional bugetar: Suzuki Ignis!

17 Octombrie 2018 - 13:28
Ilie Toma
De câte ori, conducând automobilele moderne prin realităţile Moldovei, v-aţi gândit că acestea sunt un pic prea firave pentru drumurile astea ale noastre? Cei dintre noi care au mai trecut pe la ţară în copilăria lor, prin satele Moldovei, poate-şi mai amintesc de maşinele alea sovietice, cu care oamenii făceau toate celea – se duceau şi la deal, trecând drumurile săpate de după ultimele ploi, şi la servici, când era o zi mai specială, şi la târg la centrul raional într-o sâmbătă dimineaţa, şi, dacă venea timpul unei sărbători, tot cu el se chiteau şi se duceau la sărbătoarea din sat.
Şi parcă maşina aia făcea faţă la toate condiţiile, fără tracţiune integrală, fără mofturi, fără să-ţi fie frică de orice zgârietură a vreo unei bare de protecţie, reparaţia căreia te-ar putea costa inevitabil câteva sute de lei. Şi cu siguranţă acei dintre noi care şi astăzi mai trăiesc într-o suburbie, ori care mai au părinţi în viaţă, ce se mai chinuie din când în când cu câte-o maşină din aia sovietică, s-au gândit vreodată că tare ar mai fi bine să existe în zilele noastre o asemenea maşină, care să le facă pe toate, şi pe care poate să le-o înmânezi lor, acestor părinţi, cât încă mai sunt vii şi vrednici, vorba cântecului, ca să le faci viaţa un pic mai luminoasă, mai modernă, mai plăcută.
Anume gândul ăsta mă tot vizitase pe parcursul anului ăsta de câteva ori. După ce B-Class-ul redacţional se vânduse, iar în locul lui exista deja o proaspătă Skoda Karoq, care să-i îndeplinească funcţiile, mi-au revenit gândurile alea de a aduce un pic de zâmbet pe faţa acelor părinţi de vârstă ceva mai înaintată, despre care vorbeam. Aveam un buget destul de limitat, îmi doream o maşină care să coste vreo 8 mii de euro şi un pic cel mult, să fie nouă, care să nu creeze probleme tehnice mult timp de acum încolo, şi mai ales să fie extrem de rezistentă şi practică la exploatare – să aibă gardă la sol cât mai înaltă, o geometrie bună şi să fie durabilă!
Maşini noi mai ieftine de 10 mii euro în Moldova?

Şi atunci ne-am dat seama că, de fapt, oferta de automobile noi la preţ de sub 10 mii euro nu e chiar foarte variată. Ne-am amintit repede de testul nostru drive cu Suzuki Ignis de anul trecut şi, în ciuda faptului că acolo testasem o versiune mai scumpă, cu tracţiune integrală, acum nu aveam nevoie de tracţiune 4x4 şi am zis c-ar fi bine să verificăm cât ar costa cea mai incipientă dotare a acestui model japonez. Da, pentru că din dotările pe care ni le doream în maşina asta erau aerul condiţionat, un sistem multimedia elementar, dar care să aibă port USB şi conexiune Bluetooth, şi dotări de siguranţă precum sistem ESC, şi minim vreo 6 airbag-uri. În rest, aveam nevoie de ceva cu adevărat elementar.
Ca alternativă, mă gândeam la un Dacia Sandero Stepway, care e şi un pic mai mare, dar care, aveam să mă conving în curând, vine doar în dotări mai generoase şi porneşte de la peste 10 mii euro, ceea ce-l descalifica în cazul nostru. Mărci cu istorii mai îndoielnice nu luam în calcul.

Ne-am mai gândit poate la un Renault, poate Mazda, cele mai mici modele ale lor, dar dacă nu vorbim de SUV-uri, atunci garda la sol e un pic mai mică faţă de un erou samurai pe care-l căutam noi. Aşa încât cercul s-a închis destul de repede şi-am mers la Suzuki să vedem ce înseamnă un Ignis în dotare de bază, cât de rudimentar este el.
Suzuki Ignis în dotare de bază. Cum arată el?

Iată-l, dragii noştri, cum arată Suzuki Ignis în dotare de bază! Uitaţi-vă ce interior decent are, bicolor! Ca şi geometrie, maşina asta e exact ce căutam! O gardă la sol de 18 cm pe un automobil scurt, îi oferă un unghi de atac şi degajare excelent, iar roţile înguste şi suspensia durabilă în construcţie o fac perfectă pentru ceea ce căutăm noi! Iar când am văzut ce interior are Ignis în dotarea sa de bază, aproape că eram cu toţii cuceriţi.
Aşadar, în versiunea sa incipientă, GL, Suzuki Ignis oferă tot setul decent de dotări de siguranţă pentru zilele noastre: sistem ABS, sistem de stabilizare a traiectoriei ESP (cumpărat de la Daimler şi Bosch) şi 6 airbag-uri – două faţă, două laterale din scaune şi două de tip cortine pe tot spaţiul geamurilor laterale.

Tot în dotarea sa incipientă, Suzuki Ignis vine cu sistem de aer condiţionat. E un sistem simplu, cu reglări mecanice, inclusiv la partea cu recirculare, dar pentru scopurile noastre acest sistem de rezolva perfect cerinţele. De asemenea, maşina are deja lacăt centralizat cu închidere prin telecomandă, de la cheie. Tot în aceeaşi dotare oglinzile exterioare sunt ajustabile electric, la fel ca şi deschiderea geamurilor din faţă. Cele din spate se deschid mecanic, dar, din nou, pentru ceea ce aveam noi nevoie e mai mult decât suficient.
Sistemul multimedia e foarte modern desenat, în stilul unei tablete, poziţionate pe planşa de bord, dar, fireşte, ecranul e monocolor şi destul de mic. În schimb există conexiune USB şi interfaţă Bluetooth pentru conectarea telefonului, aşa că cei care vor conduce acest Ignis vor putea discuta în siguranţă la telefon în timpul condusului. Există şi un slot de CD-uri, de care nu aveam neapărat nevoie, dar care nu strică să fie, mai ales că maşina va fi condusă şi de şoferi de vârstă mai respectabilă un pic. Şi tot pentru liniştea noastră faţă de siguranţa lor, în aceeaşi dotare există un senzor de lumină, care porneşte farurile automat când se lasă seara. Ah, da, şi reglajul unghiului farurilor este tot electric, nu unul din alea cu sârmă, mecanice.

Pentru cele mai multe din maşinile ce trec prin mâinile noastre la teste drive, aceste dotări sunt perfecte fireşti, însă credeţi-ne, nu şi pentru maşinile noi cu preţ de sub 10 mii euro. Cine dintre voi a mai căutat o maşină cu asemenea buget, va recunoaşte cu siguranţă dilema.
Dar iată că Ignis le are. Şi geometria lui ne-a cucerit. Şi faptu că oferă o poziţie la volan atât de înaltă, ca un micro SUV, ne-a convins că viitorilor lui şoferi le va fi mai simplu să se descurce la volan. Şi apoi, pe bancheta din spate, există loc generos pe înălţime şi lungime, pentru doi adulţi şi poate şi un copil. Portbagajul nu e foarte mare, dar în acest Ignis, în cazul nostru, arareori vor călători 4-5 oameni, aşa că la nevoie se poate culca bancheta spate pentru un spaţiu cu adevărat generos. Totuşi, pentru a pune acolo un set de cumpărături obişnuite de la piaţă sau de la un supermarket, portbagajul oferă spaţiu suficient.
Ne rămânea să alegem culoarea. Dacă ne doream o nuanţă mai veselă şi mai intensă, trebuia să mai plătim 350 euro pe ea, aceasta fiind unica dotare opţională a maşinii redacţionale. Ne-am zis că în oranj arată extrem de bine acest Ignis, aşa că gata, decizia era aproape făcută!

Motorul. Inima samuraiului. În pofida trendurilor.

Dacă ar fi să alegem astăzi o maşină pentru exploatarea noastră directă, am alege deja un hibrid, un plug-in hibrid, un electric, un mild hibrid, pentru că ăsta e trendul pe care-l îmbrăţişăm şi noi. Sau dimpotrivă, dacă bugetul ne-ar permite, am alege o super sportivă, cu care să alergăm în extaz în frecventele noastre călătorii europene. Dar aici aveam un buget extrem de limitat şi un scop extrem de practic de îndeplinit.

În gama maşinuţelor mici există în prezent foarte multe motoare de 3 cilindri, pe care noi nu le prea îndrăgim, cu excepţia EcoBoost-ului de la Ford, pe care-l adorăm. Şi deoarece acum nu cumpăram un Ford, ne-am zis că vrem un motor extrem de simplu, cu 4 cilindri în linie, preferabil aspirat natural. Şi tocmai asta oferă Suzuki Ignis.
E un motor de 1.2 litri, sau, mai exact, 1,242 cm cubi, dar care are 4 cilindri în linie. E aspirat natural şi nici măcar injecţia nu este directă, ci una de tip multipoint, simplă în esenţa ei. Şi totuşi, inima micuţului japonez dezvoltă 90 CP la 6,000 rpm, cu un cuplu maxim de 120 Nm la 4,400 rpm. Motorul e cuplat la o cutie de viteze manuală cu 5 trepte şi ştim că asta îl va limita la viteze mari de autobahn, dar acest Ignis îşi va petrece existenţa aproape exclusiv în Moldova, aşa că asta n-ar trebui să fie o piedică. Cu cei 90 CP de sub capotă, Ignis atinge prima sută după 12.2 secunde şi poate prinde o viteză maximă de 170 km/h. Din nou, aparent nu e foarte dinamic, dar pentru a ferici un om de o vârstă mai onorabilă, sunt parametri perfect suficienţi. Şi, la o adică, Suzuki Ignis e o maşină extrem de uşoară, în spiritul simplităţii adevărate a unui samurai! Cântăreşte doar 855 kg la gol, ceea ce înseamnă că fiecare cal-putere are să tractere mai puţin de 10 kg, un raport cât se poate de decent.
Şi aici vin descoperirile impresionante, izovrâte din combinaţia simpleţii construcţiei, a motorului, şi din greutatea redusă! Suzuki Ignis declară un consum urban de doar 5.5 litri/100 km, unul extra-urban de 4.1 litri/100 km şi unul mixt de doar 4.6 litri/100 km, cu emisii CO2 de 104 g/km, adică la nivelul emisiilor unor modele hibride renumite. Cât de aproape vor fi cifrele reale de exploatare – ne rămâne să vedem, dar la această etapă Suzuki Ignis într-o asemenea dotare incipientă ne pare o adevărată descoperire, o maşină nouă, care-şi merită banii mai mult ca oricare alta de preţ similar! Şi apropo, culoarea oranj opţională de la exterior a mai adus şi nişte inserţii oranj la interior!
Aşa că era timpul să facem următorul pas, zicând un da ferm celor de la Suzuki Moldova şi mergând la etapa de înmatriculare. Acest Ignis va avea parte de o exploatare mai lejeră ca şi ritm şi kilometri făcuţi, după cum aţi şi dedus probabil, dar va fi şi exploatat în condiţii mai de suburbie, mai aproape de ruralul autohton, mai aproape de spiritul super practic, de asta credem că în cazul lui Suzuki garanţia de 3 ani sau 100,000 km e importantă mai ales prin prima anilor. Cu siguranţă maşina va ajunge în 3 ani la un parcurs mai mic! Dar, în cazul acestui Suzuki, nu ne facem griji deloc de fiabilitatea lui! Pentru că Suzuki are o reputaţie impecabilă la fiabiltiatea modelelor sale, indiferent unde sunt acestea asamblate. Modelul nostru e asamblat chiar în Japonia, am primit şi certificatul uzinei odată cu maşina. A ieşit de pe linia de producţie la 18 mai 2018 şi mai departe a făcut drumul logistic spre Europa şi spre showroom-ul Suzuki din Moldova.

Iar ca să ne asigurăm şi în privinţa eventualelor neatenţii ale celor care vor conduce acest automobil, am decis să-i facem şi asigurare CASCO. La preţul mic al maşinii, nici asigurarea CASCO nu e foarte scumpă, aşa că ne-am gândit că-şi merită investiţia.
Către seara acelei zile, cei de la compania de asigurare o şi fotografiaseră direct în showroom, odată ce fusese înmatriculată. Strânsesem mâna celor de la Suzuki Moldova şi plecasem să-i bucurăm pe cei pe care-i aveam în gând încă de la începutul acestei poveşti. Am trecut pe la o staţie Petrom Moldova să facem plinul. A încăput benzină doar de 400 lei în rezervor, pentru că rezervorul are doar 32 de litri! Nu, nu vă grăbiţi să spuneţi că e extrem de mic! Dacă maşina va consuma într-adevăr 5-6 litri la sută în mediul urban, atunci e perfect suficient!

Şi ştiţi, în acea seară maşina chiar a indicat un consu mediu de 6 la sută în regim urban, cu motorul nou, fără rodajul încă făcut! A fost o seară în care văzusem nişte părinţi fericiţi. Văzusem nişte părinţi cărora le străluceau privirile. Suzuki Ignis era maşina ideală pentru ei. Şi ei deja se şi vedeau în ea, călătorind, făcându-şi treburile, la bordul unei maşini decente şi practice în acelaşi timp, aici, în Moldova, în frumuseţile acestei ţări. În scurt timp îşi făceau deja planuri de a mai vizita locuri din ţară pe care nu le vizitaseră demult, din floarea tinereţei lor.
Noi le-o vom împrumuta din când în când pentru relatări periodice redacţionale despre exploatare acestei maşini şi le vom mai şi asculta impresiile despre ea. Admiratorii de maşini japoneze, admiratorii de maşini practice, admiratorii de maşini cu preţuri acesibile, cu siguranţă vor avea în acest compartiment experienţe interesante de urmărit şi destăinuiri oneste din exploatarea lui Ignis!

Iar între timp, cât am pregătit noi acest material de publicare, Suzuki Ignis a reuşit să parcurgă 359 km în total, păstrându-şi media de consum global neresetat. La cât credeţi că a ajuns media de consum, în regimul mixt în care merge automobilul? La 4.7 litri/100 km! Sună promiţătoare exploatarea acestui automobil!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (37 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter