Automobilele din Moldova Hybrid Electro Maraton: Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeo Hybrid a fost marea descoperire a celor mai mulţi urmăritori ai maratonului hibrid-electric, pentru că foarte mulţi oameni au aflat plăcut impresionaţi abia acum că Ford are un sedan hibrid atât de accesibil ca preţ şi totodată atât de eficient, care e vândut oficial în Moldova. La un preţ de 20,850 euro pentru acest model, Ford Mondeo Hybrid nu doar bate la preţ orice model nipon hibrid comparabil pe piaţa noastră, dar şi alte sedanuri de segment D cu dotări comparabile şi cu motorizări tradiţionale!
Iar în acest maraton noi aveam să ne convingem în sfârşit de adevărata lui eficienţă, mult mai bună decât la primul nostru test drive de vreun an în urmă. Şi pentru că fiecare dintre aceste relatări, dedicate automobilelor din Moldova Hybrid Electro Maraton aduce şi informaţii tehnice despre construcţia sistemului de propulsie a fiecărui model, pregătiţi-vă să rămâneţi impresionaţi şi ingineria lui Mondeo Hybrid.
Construcţia sistemului de propulsie hibridă a lui Ford Mondeo Hybrid

Ştiţi că în articolele anterioare tot menţionam că poziţionarea cea mai simplă a electromotorului este considerată a fi între cutia de viteze şi motor, în locul obişnuitului convertor de cuplu de acolo? Ei bine, Ford Mondeo Hybrid, la fel ca mulţi alţi hibrizi tradiţionali, a aplicat această reţetă.
Mai exact, Mondeo Hybrid foloseşte două electromotoare, nu unul! Un motor electric este folosit la propulsia directă a roţilor, iar altul – la frânarea regenerativă şi recuperarea energiei la frânare. Ambele motoare sunt integrate într-un corp comun cu cutia automată de viteze cu raport continuu variabil. Prezenţa a două electromotoare poate părea ciudată, întrucât de obicei orice electromotor poate îndeplini cu uşurinţă şi sarcina de generator de energie electrică atunci când e împins de interţie, însă în cazul celor de la Ford aici avem de-a face cu cea de-a treia generaţie a propulsiei lor hibride (da, în SUA ei jonglează de foarte mult timp cu propulsiile hibride), astfel încât inginerii Ford au considerat că prin prezenţa a două motoare de capacitate diferită pot asigura o mai bună eficienţă a consumului şi regenerării de electricitate, modelul putând recupera până la 95% din energia irosită de obicei la frânare!
Bateria lui Mondeo Hybrid nu e foarte mare, în comparaţie cu cele ale hibrizilor plug-in despre care vorbeam în articolele anterioare, dar e firesc să fie aşa, pentru că vorbim de un model cu propulsie hibridă tradiţională, fără încărcare de la priză. Ea are o capacitate de stocare de 1.4 kWh şi este localizată în spatele banchetei, tăind niţel şi din spaţiu portbagajului. Totuşi, Ford Mondeo Hybrid poate rula în regim pur electric la viteze de până la 135 km/h, o raritate absolută printre modelele hibride. Bateria e una litiu-ion şi e răcită cu aer.

Motorul cu ardere internă este de asemenea special, utilizând ciclul Atkinson în funcţionarea sa. E acel ciclu care-l face mai eficient la turaţii normale, însă un pic incapabil la turaţii joase, dar e un ciclu preferat pentru modelele hibride, pentru că la porniri motorul e întotdeauna ajutat de cel electric. Motorul pe benzină are o cilindree de 2.0 litri, iar împreună cu electromotorul poate livra o putere maximă de 187 CP! Aşa că Ford Mondeo Hybrid poate fi şi extrem de dinamic la nevoie!
În ciuda bateriei de doar 1.4 kWh, noi am putut conduce adeseori Mondeo Hybrid ca un automobil 100% electric. Spre exemplu, am putut ieşi din centrul Ungheniului până la marginea lui doar cu propulsia electrică, deşi bateria avea vreo 70% încărcare când am pornit şi vreo 35-40% când am oprit la marginea Ungheniului. Ca acest lucru să fie posibil fără a sacrifica confortul, Mondeo Hybrid a primit un compresor electric pentru sistemul de climatizare, astfel încât motorul pe benzină nu e nevoit să se conecteze adesea pentru a-l împinge. De asemenea, toate pompele sunt electrice – de la pompa principală de răcire a motorului, până la cea de circulare a lichidului de încălzire pentru sistemul de climatizare. Şi, fireşte, şi direcţia e asistată electric. De asemenea, şi frâna e asistată de o pompă de vacuum electrică.
Aşadar, motorul cu ardere internă a lui Ford Mondeo Hybrid a scăpat de toate sarcinile de propulsie a componentelor auxiliare, putându-se focusa la propulsia eficientă a maşinii, iar odată cu asta a lăsat electromotorului libertatea de a propulsa pur electric automobilul pe perioade mult mai îndelungate decât alţi hibrizi.
Ford Mondeo Hybrid poate atinge o viteză maximă de 187 km/h, iar consumul său declarat oficial e de 4.2 litri/100 km în regim mixt, confort ciclului NEDC, şi de 2.1 litri/100 km în mediul pur urban. Acum, după omologarea conform noilor standarde WLTP, mai apropiate de viaţa reală, Ford Mondeo Hybrid are un consum oficial mixt de 4.8 litri/100 km şi unul pur urban de 2.9 litri/100 km. Anume la aceste cifre actualizate ar trebui să vă orientaţi, iar mai jos veţi vedea dacă noi am reuşit să le atingem în viaţa reală.
Construcţia sistemului de propulsie hibridă a lui Ford Mondeo Hybrid e identică celei de pe fratele american, Fusion Hybrid. Şi, în timp ce versiunea europeană a lui Mondeo Hybrid se asamblează în Spania, bateria şi componentele sistemului electric sunt produse la uzina Ford din Michigan, SUA. De asemenea, e curios faptul că în SUA, modelul a primit între timp şi o versiune plug-in hibridă. În Europa, însă, Ford oferă doar această versiune hibridă şi doar pe acest tip de caroserie a lui Mondeo, însă deja a fost anunţat faptul că următoarea generaţie a lui Mondeo va primi mai multe ipostaze hibride, semn clar al unei dezvoltări intense a acestor tehnologii la Ford. Şi totuşi, luând în considerare că acest sistem a fost dezvoltat în 2014, ingineria lui e admirabilă şi astăzi, iar renunţarea la mişcarea componentelor auxiliare prin curele transmisie de către motorul cu ardere internă şi înlocuirea lor de componente electrificate este şi în 2018 o noutate pentru mulţi producători auto!
Cum am simţit noi Ford Mondeo Hybrid în maraton

Chiar din a doua zi a maratonului, de când am început a urmări cu atenţie consumul lui Ford Mondeo Hybrid, modelul ăsta ne-a depăşit toate aşteptările la eficienţă. La testul drive scurt şi rapid de mult timp în urmă, reuşisem să atingem un consum de vreo 7 litri la sută în afara oraşului şi estimam că în maraton vom obţine acum vreo 5.7-6.4 litri/100 km. Dar, în cea de-a doua zi Ford Mondeo a indicat un consum mixt de... 4.7 litri/100 km! Serios, nu ne venea a crede ochilor! Asta e o cifră chiar mai bună decât cea declarată oficial conform standardului WLTP!
Şi rezultatul ăsta a fost susţinut îndeaproape în toate zilele următoare, chiar dacă maşina era şi încălzită niţel dimineaţa, şi mai transporta fotografii din când în când cu solicitări şi acceleraţii mai intense. „Maşina Orange”, cum o porecleam noi, datorită faptului că era decorată în materialele promoţionale Smart City ale celor de la Orange Moldova, demonstra continuu că ştie să facă uz extrem de eficient de resursele sale, or, tocmai asta e şi filosofia oraşelor inteligente de la Orange – utilizarea eficientă a resurselor prin soluţii inteligente şi agregate în oraşe moderne.
La final, în ciuda folosirii destul de intense a maşinii în mai multe episoade, Ford Mondeo Hybrid a ajuns cu o medie generală de consum de 5.1 litri/100 km! Şi, judecând după faptul că se poate atinge cifra de 4.7 litri/100 km în regim mixt, putem declara că modelul poate genera costuri de consum de 89-97 bani per kilometru în regim mixt.
Iar dacă Mondeo Hybrid ne-a demonstrat că poate atinge cifrele WLTP în viaţa reală, atunci putem prezuma că în mediul urban el ar putea atinge cu adevărat cei 2.9 litri/100 km, ceea ce ar însemna 55 bani/km în oraş! Şi ar suna prea frumos ca să fie adevărat, dacă nu ne-am fi convins pe propria experienţă, mai ales în Ungheni, Soroca şi Bălţi, cât de mult poate circula Mondeo Hybrid ca un electromobil curat în interiorul oraşelor!
Şi acum imaginaţi-vă că toate aceste cifre vin în tandem cu un sedan mare, de 4.87 metri lungime, care oferă confort generos tuturor pasagerilor de la bord şi arată pe dinafară suficient de atrăgător şi uzual, încât să nu trebuiască să faceţi compromisul de a trece la o maşină prea urâţită din considerente aerodinamice atunci când vreţi să treceţi la propulsie eco! Şi toate astea, pe deasupra, la un preţ de 20,850 euro cu toate opţiunile pe care le vedeţi pe maşina din maraton incluse! Cu siguranţă e cel mai interesant model hibrid ca raport de preţ/calitate/ofertă dintre automobilele noi din Moldova!
0
1,247
GALERIE FOTO (33 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!