Ziua 2 în Moldova Hybrid Electro Maraton: cum e să conduci şi să încarci automobilele electrice departe de capitală? (VIDEO)
1 Noiembrie 2018, 08:30
În prima zi a maratonului hibrido-electric, lucrurile erau relativ simple cu încărcarea automobilelor noastre electrice. Acestea fuseseră repartizate între noi, încărcându-se în tihnă pe parcursul nopţii, ori au făcut uz de una dintre puţinele prize specializate din câte există astăzi în Chişinău, chiar şi după turul nostru urban iniţial.

Dar adevăratele provocări aveau să înceapă odată cu primul popas nocturn, departe de capitală. Ei bine,
Orhei, oraşul primului nostru popas, nu e foarte departe de capitală, dar pentru noi el a venit după un traseu de 125 km din prima zi, aşa că maşinile au trebuit încărcate în condiţii mult mai pământeşti deja, făcând uz de reţeaua electrică a hotelului orheian în care poposisem.

A doua zi dimineaţă, în dimineaţa celei de-a doua zi, venise momentul adevărului. S-au încărcat automobilele noastre electrice şi plug-in hibride?
S-au încărcat suficient? E totul bine, avem autonomie suficientă pentru a doua zi a aventurii?

Maşinile fuseseră împrăştiate pe teritoriul adiacent al hotelului, fiind conectate la câteva edificii ale acestuia. Cu mici modificări de poziţie necesare din cauza unei împământări slabe a câtorva prize, am reuşit să le conectăm cu bine seara la încărcat. Iar în dimineaţa zilei de ieri am început prin a verifica plug-in hibrizii.
Mitsubishi Outlander PHEV avea bateria 100% încărcată. Volvo – o
avea aproape plină, pentru că la o anumită etapă maşina a sesizat lipsa unui contact ferm cu împământarea şi
din motive de siguranţă a sistat încărcarea. Dar maşina reuşise deja să tragă destul de multă energie în baterie.
Renault ZOE fusese încărcat până la aproape 100%, cu vreo câteva procente lipsă, un fapt firesc dacă ne gândim că bateria lui are cea mai mare capacitate – de 41 kWh. Dimineaţa
maşina a mai făcut câte ture şi-şi mai irosise câteva procente, dar n-am mai pus-o la încărcat, întrucât rezerva de autonomie era cam de două ori mai mare în raport cu ce aveam noi nevoie.
Nissan Leaf s-a încărcat fără probleme la maxim şi am observat că viteza de încărcare e cam cea mai rapidă dintre toate electromobilele maratonului. Şi
sistemul de încărcare e printre cele mai puţin pretenţioase dintre toate. Nu în zadar Leaf e unul din cele mai îndrăgite modele de electromobile la
mâna a doua! Dar imaginaţi-vă cât de evoluată trebuie să fie noua generaţie Nissan Leaf, care e aşteptată să debuteze anul viitor şi în Moldova!
Fiat 500e avea o problemă cu încărcătorul său în seara de dinainte, pe care reuşisem s-o rezolvăm, iar dimineaţa am găsit maşina cu bateria 100% încărcată. După aia unul din colegii noştri a pus habitaclul să se
încălzească, conectând apoi din nou încărcarea bateriei. De aici încolo cablul de încărcare a lui Fiat a încetat
să mai funcţioneze. Am folosit cablul de la Kia Soul Electric, care are acelaşi standard.
Şi Kia Soul Electric şi-a încărcat bateriile fără probleme pe parcursul nopţii, la fel ca şi Mercedes-Benz B-Class B 250e. De fapt, chiar ne-a vizitat un sentiment de mândrie
camaraderească pentru maşinile din acest maraton, întrucât toate s-au purtat ca la carte în prima noapte, iar asta ne sporise imediat entuziasmul şi încrederea pentru zilele ce vor urma!
Doar Ford Mondeo şi Toyota Prius nu aveau treabă cu prizele. Toyota indicase un consum de 5.2 litri/100 pentru prima zi. Ford Mondeo avusese un consum urban şi mai mic, iar media întregii zile a trecut de 6 litri la sută.
Dar ziua a doua ne rezerva şi o distanţă ceva mai lungă, de circa 150 km. Patru dintre electromobile declară autonomie apropiată de 150 km, iar în condiţii reale s-ar putea să ajungă pentru şi mai puţin. Înţegeam din start, prin urmare, că, cel mai probabil, vom fi nevoiţi să oprim undeva pe traseu pentru cel puţin o scurtă realimentare a bateriilor.
Electromobile, hibride şi hibride plug-in, care galopează la traseu

Traversarea Orheiului, pentru a ieşi la traseul M2, nu ne-a luat decât vreo 5 minute, după care ne-am pomenit pe un drum impecabil, pe care să înaintăm spre nordul ţării. Cea mai mare parte a rutei din această zi
urma să se desfăşoare pe traseu extraurban, iar ca să fim cât mai aproape de o eficienţă maximă, ne-am zis că vom circula cu o viteză de până la 60-80 km/h.

Eu îmi începusem ziua la volanul lui Mercedes-Benz B-Class B 250e, vrând să experimentez cum se simte, de
fapt, un B-Class electric, mai ales având în spate o experienţă de exploatare a unui B-Class de generaţie anterioară până la nişte cifre uriaşe de odometru.

Prima impresie în condus e una impresionant de firească: acest electromobil se simte incredibil
de „obişnuit” ca şi maşină, vrând parcă să placă până şi celor mai conservatori şoferi. Nu simţi că trebuie să aderi la vreo sectă nouă sau să renunţi la confortul şi ambianţa unei maşini
normale – B-Class-ul ăsta e la fel de „Mercedes” ca oricare altul, aducând toate beneficiile inovaţionale ale unui electromobil fără a renunţa la nici un beneficiu al unei maşini cu propulsie
tradiţionale. Până şi indicatorul nivelului de energie stocat în baterii e făcut pe baza indicatorului analogic al nivelului de combustibil de pe un B-Class tradiţiional. Toate comenzile principale ale maşinii sunt de
asemenea identice cu cele tradiţionale – acţionarea „cutiei de viteze”, frânei de mână, etc.

Se simte neobişnuit doar pedala acceleraţiei, care încearcă să te
tempereze la porniri atunci când vrei să accelerezi mai tare, chiar dacă o apeşi până pe la jumătate! Dacă insişti să apeşi mai jos, boost-ul dorit va veni, însă maşina încearcă totuşi să te convingă că n-ai unde să te grăbeşti
foarte tare, de dragul eficienţei. Zic de dragul eficienţei pentru că, atunci când insişti cu acceleraţie, B-Class îţi demonstrează, totuşi, că poate să fie dinamic, atât în acceleraţiile de pe loc, cât şi în accelerările de traseu.
Când mă pornisem din Orhei, maşina indica o autonomie de 150 km. După vreo 34 km, mai aveam autonomie de 126 km, câştigând 10 km în plus. Am câştigat autonomie până la o sumă de 170 km, însă cifra de consum mediu
a scăzut la minim 14.5-15 kWh, după care, escapada noastră spre defileul Răutului şi chinuirea maşinii cu echipa de creaţie i-a crescut înapoi consumul către 18-19 kWh, un pic mai mult faţă de alte electromobile. În schimb, B-Class nu te strezează cu modificarea la fiecare câteva secunde a valorii de autonomie rămasă. Cifra de acolo are
o anumită rezervă, iar calculul ei ia în considerare o ultimă perioadă mai îndelungată.
Cei ce urcaseră la volanul hibridelor plug-in erau ambii încântaţi de ele. Camaradul nostru Adrian avusese acum mai mulţi ani un Outlander „obişnuit”, iar acum avea un deja-vu cu SUV-ul Mitsubishi, care-l fascinase din primele clipe cu tehnologiile de la bord. Mai mult ca atât, Outlander PHEV măsoară distanţa de propulsie electrică
raportată la cea tradiţională, iar experienţa primelor zile ne-a dat un
indicativ de 52-54% de distanţă parcursă pur-electric de acest plug-in hibrid!
Volvo XC60 şi-a confirmat pe parcursul a două zile capacitatea de a-i cuceri imediat pe cei ce apucă să-l
conducă. O atmosferă veritabilă premium la bord, o ţinută de drum foarte rafinată şi, desigur, rezerve
imense de putere, pe care, atât timp cât le laşi în rezervă, obţii şi o eficienţă admirabilă!
Ford Mondeo Hybrid se simţea de asemenea absolut natural în aceste condiţii, păstrându-şi o eficienţă
excelentă, mai ales în condiţiile unei viteze extraurbane moderate. De fiecare dată când îl vedeam alături în condus îmi spuneam „ce mare e,
totuşi, Mondeo Hybrid”, un sedan de mărime generoasă care costă acum, în Moldova, 20,850 euro în interpretare hibridă.
Dar să revenim la electromobilele noastre. Anatolie îşi începuse ziua la bordul „roşcatei”, adică Fiat 500e. Maşina asta e foarte iute, însă Anatol era determinat să scoată o autonomie şi o eficienţă record din ea, vrând să
depăşească mult cei 150 km prognozaţi.
Cei cu Kia Soul Electric conduceau fără ţinte de a stabili recorduri, însă şoferul lui Nissan Leaf început a folosi tot mai des regimul de Braking în
condus, pentru a recupera la maxim energia. Se pare că şoferii noştri – atât cei de 30 de ani, cât şi cei de peste 50, au priceput foarte repede cum se poate îmbunătăţi eficienţa electromobilelor şi şi-au adaptat stilul de condus!
Încărcarea pe traseu. Misiune imposibilă?

Ştiam de dimineaţă că, cel mai probabil, va trebui să
alimentăm niţel pe parcursul
traseului şi estimam s-o facem
fie la un restaurant de popas, fie
la o staţie de alimentare mai mare. După ce-am explorat zonele cu relief superb ale defileului Răutului, am revenit la traseu şi ne cam bătea
gândul de o viitoare staţionare pentru asta.

Doar că aici am simţit cu adevărat lipsa unei infrastructuri minime a posibilităţilor de încărcare a
electromobilelor pe traseele naţionale în prezent! Traseul era asfaltat impecabil, peisajele şi culorile toamnei din Moldova erau şi ele superbe, dar nu aveam nici zare de restaurant sau staţie peco, nemaivorbind de vreo
priză specializată, despre lipsa cărora în afara capitalei ştiam din start, fireşte. Dar aici ne-am dat seama cât de preţios e proiectul celor Green City Lab de la Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare şi Fondul de Eficienţă
Energetică pentru instalarea celor 14 prize pe traseele naţionale ale Moldovei! Cu siguranţă va fi un proiect care va aduce un impact imens, pentru că e nevoie cu adevărat de aceste prize de înaltă capacitate!
În cazul nostru, condusul eficient ne promitea cam tuturor celor de la bordul maşinilor electrice că vom ajunge cu
energia de dimineaţă până la Soroca, dar nu şi celui de la bordul lui Nissan Leaf, căruia nu-i ajungeau vreo 3-5
kilometri dacă era să comparăm distanţa rămasă cu autonomia. N-am vrut să riscăm şi ne-am promis să oprim cel puţin pentru vreo 20-30 minute să alimentăm undeva, cu prima ocazie.
Eu voiam să trec la un alt electromobil, mult mai proaspăt gândit. E vorba de Renault ZOE, maşina electrică ce mă atrage tot mai mult pe măsură ce-o admir în acest maraton electric, în mare parte datorită autonomiei mult mai mari. Îmi place să savurez şi
senzaţia de condus la volan, deşi uneori mai devin un pic fanatic în a asigura eficienţa maximă maşinilor, însă pe termen lung tot plăcerea de condus prevalează. Iar asta înseamnă, pentru mine, să nu privesc în continuu la o cifră de kilometri rămaşi. În cazul
altor electromobile din maraton,
asta ar fi rezolvabil prin existenţa
unor staţii la nivle naşţionale. În
cazul lui Renault ZOE, modelul
francez ne poate garanta asta chiar azi, prin autonomia sa reală de peste 300 km.
A trebuit să mergem destul de mult până am zărit la orizont o staţie peco mai mare, despre care speram să aibă o reţea electrică mai puternică, împământare şi oameni binevoitori care să ne lase să ne încărcăm
bateriile. Le-am găsit pe toate. O vorbă bună schimbată cu oameni de treabă ne-a garantat repede accesul la 4 prize electrice de capacitate mare. Am pus Nissan Leaf la încărcare şi Fiat 500e, apoi şi B-Class. Cu toate 3 maşini la încărcat, atunci când a venit cineva să alimenteze cu benzină şi pompa de
acolo a avut nevoie de energie suplimentară, au sărit siguranţele a două dintre prize. A trebuit să rugăm repornirea lor. Situaţia se repeta de fiecare dată când venea un nou şofer
să alimenteze cu combustibili fosili la pompă. Dar oamenii de aici au fost suficient de răbdători cât să repornească siguranţele de vreo 12-15 ori, cât se încărcau maşinile, în timp
ce noi savuram o cafea şi o gustare. Mulţumim, domnilor! Şi apropo, am putut achita toate gustările cu cardul Mastercard, dacă tot ne-am luat angajamentul să operăm doar cu plăţi
cu cardul bancar în această expediţie susţinută de Mastercard.
Popasul nostru s-a întins pe vreo 45 de minute şi a ajutat electromobilele. Nissan Leaf şi-a câştigat un număr suficient de kilometri încât să putem să ne îndreptăm fără stres spre
Soroca, autonomie indicată crescând de la vreo 33 km la vreo 80 km. Progrese similare le-au făcut şi celelate electromobile, deşi ele aveau autonomii mai mari din start.
Am pornit, aşadar, spre Soroca, savurând ultimele porţiuni de drum aurite ale traseului de azi, dat totodată şi ultimele zile de toamnă târzie. Se lăsa de seară şi ceaţa de dimineaţă
revenise. Peste vreo jumătate de oră intram în Soroca, oraşul nostru de destinaţie pentru astăzi.

Cifrele zilei!

Una din cele mai fascinante cifre ale zilei de astăzi vine de la Ford
Mondeo Hybrid! Dimineaţă am resetat consumul unei pagini din calculatorul de bord pentru a-l putea monitoriza în regim de condus de traseu. Şi
ştiţi cu ce consum ne apropiam de
Soroca? Atenţie! – 4.7 litri/100 km!
Am fi aşteptat o cifră de 6 litri,
poate 5 litri şi un pic,
dar 4.7 litri/100 km îl recomandă
pe Ford Mondeo Hybrid ca
un hibrid absolut
extraordinar!
Cea de-a doua cifră a zilei vine de la Fiat 500e, maşina care declara o autonomie de 150 km iniţial, dar care, după ce a parcurs 140 km,
încărcându-şi energie pentru vreo 20 de kilometri, a ajuns la destinaţie cu încă 81 km rezervă. Prin urmare, Anatol a reuşit să scoată din ea o
autonomie cumulată de 140 km + 81 km – 20 km = 201 km, un record nesperat chiar şi pentru creatorii modelului!
Iar cea de-a treia cifră vine de la Renault ZoE. Maşina care a parcurs ieri aproape 150 km cu încălzirea pornită generos din climatizare
şi care la intrarea în Soroca mai
avea o autonomie de 142 km,
cu o autonomie lejeră de
aproape 300 km pe timp răcoros!
Noi am poreclit-o Double Power
deja, pentru că are resurse
duble faţă de celelalte
electromobile!
Parcarea unui hotel din Moldova, plină de electromobile.

Cei din Soroca ne-au primit cu braţele deschise. Auziseră deja despre maratonul nostru şi erau nerăbdători să afle mai mult despre aceste maşini cu propulsie inovativă, despre
experienţele noastre de la bordul lor. Toate electromobilele şi hibridele plug-in au încăput în parcarea hotelului şi venise timpul să începem a le contecta la încărcat, una câte una.

Renault ZOE ne informase că încărcarea e imposibilă. Ne-am
gândit că e un defect de împământare a prizei. Am încercat alte prize şi situaţia s-a repetat. Am încercat alte maşini şi acestea au pornit încărcarea. Fiat 500e, Mercedes-Benz B-Class, s-au apucat imediat de tras energie din reţea. Începusem să tot intindem cabluri şi prelungitoare lungi,
conectate ba la prize exterioare, ba peste geam la cele interioare. Ne-a venit ideea să schimbăm prelungitorul lui Renault ZOE şi aici am primit confirmarea atât de mult dorită: charging! Era problema în prelungitor, deci, care nu asigura continuitatea împământării. Am pus acel prelungitor la Mitsubishi, care nu e deloc pretenţios cu împământarea, şi totul a mers strună.
Kia nu fusese conectată din start, pentru că nu mai aveam un încărcător liber pentru ea. Îl foloseam la Fiat, după ce încărcătorul de Fiat îşi făcuse un pic de cap dimineaţa şi continuase pe parcursul zilei. Conectasem toate celelalte maşini în afară de Kia, cu promisiunea de a avea grijă s-o încărcăm pe urmă, însă n-a durat mult să sară siguranţa hotelului. Sincer, asta s-ar putea întâmpla la orice hotel din
lume care alimentează vreo 6-7 electromobile simultan! Noi am decis să deconectăm hibrizii de la reţea şi să conectăm Kia, încărcând astfel doar maşiniile 100% electrice, urmând ca mai apoi, spre dimineaţă, să încărcăm şi hibridele plug-in, Mitsubishi Outlander PHEV şi Volvo XC60. Chiar dacă nu reuşeam s-o facem în cazul acestora, nu exista vreun risc să nu ne putem deplasa mai departe. Iată că
acestă formulă cu toate electromobilele conectate a funcţionat şi reţeaua hotelului a rezistat dârz!

Nu ştim exact deocamdată dacă toate electromobilele s-au încărcat deplin pe parcursul nopţii – asta vă vom relata într-o transmisiune LIVE din orele dimineţii, dar cert e că şi de această dată electromobilele ne-au demonstrat că se poate. Iar dacă se poate într-un grup atât de numeros, atunci cu un singur electromobil propriu se poate şi mai uşor!
A fost o zi cu provocări, dar au fost provocări ce-au putut fi învinse. Şi tot ele ne-au convins că Moldova are cu adevărat nevoie de cele 14 prize electrice la nivel naţional! Şi are nevoie şi de oaşe inteligente, precum cele propuse de Orange Moldova, care ar putea eficientiza consumul de energie la nivel local şi regional. Iar la nivelul unei ţări relativ mici ca Moldova, toate aceste progrese majore pot fi făcute mult mai rapid.
Cert e că oamenii sunt deschişi spre progres mai mult decât credem noi! Ne-am convins ieri comunicând şi cu oamenii de la staţia peco de pe traseu, şi cu cei din Soroca şi cu trecătorii pe lângă coloana noastră. Şi suntem siguri că avem toate şansele să ne convingem în continuare!

Astăzi înaintăm spre Bălţi, dragii noştri, urmând să trebuiască din nou să mai alimentăm pe undeva, cel mai
probabil, iar seara să avem o nouă lecţie de fizică în parcarea hotelului în care vom staţiona. Să ştiţi că aceste lecţii comune de fizică aplicată în viaţa reală leagă prietenii şi deschid noi orizonturi. Şi vrem să credem că pe acolo pe unde trece acest maraton,
pe acolo unde se aude şi se va auzi despre el, Moldova Hybrid Electro Maraton va face un impact şi în conştiinţa oamenilor, arătându-le o nouă perspectivă a mobilităţii, una ecologică şi progresistă, care e deja parte a timpului prezent!
Staţi pe aproape, pentru LIVE-ul de mai târziu cu electromobilele, dar şi pentru multe alte impresii care să vă ţină aproape de pulsul expediţiei!
PiataAuto.mdIlie Toma
0
5,282
GALERIE FOTO (72 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (3 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!