Automobilele din Moldova Hybrid Electro Maraton: Kia Soul EV

Kia Soul EV a fost un alt model 100% electric din Moldova Hybrid Electro Maraton, care i-a făcut pe mulţi să se mire că marca coreeană are deja un asemenea electromobil în producţia de serie. Maşina a venit în maratonul nostru tot graţie celor de la EWA Motors, companie specializată în importul în Moldova a automobilelor 100% electrice.
Şi dacă tot modelul acest v-a stârnit curiozitatea, păstrăm tradiţia acestor relatări de a intra ceva mai mult în esenţa construcţiei lui tehnice, de rând cu împărtăşirea impresiilor obţinute în viaţa reală de la exemplarul Kia Soul EV încadrat în maraton. Apropo, această Kia Soul EV avea la bord cam 100 mii km parcurse, cei de la EWA Motors vrând intenţionat să arate cum poate funcţiona un electromobil bine păstrat şi atunci când are o cifrăm mai onorabilă de kilometri parcurşi pe odometru.

Aşadar, haideţi să vedem care e treaba cu Kia Soul EV.

Construcţia sistemului de propulsie electrică al lui Kia Soul EV

Această generaţie Kia Soul EV, în versiunea sa europeană, a debutat în anul 2014 la salonul auto de la Geneva, adoptând designul celei de-a doua generaţii Kia Soul, lansată cu puţin timp mai devreme. Startul producţiei era anunţat pentru jumătatea anului 2014, iar Kia Soul EV urma, astfel, să devină primul model electric global Kia, iar coreenii menţionau că acesta va beneficia de aceeaşi garanţie de 7 ani sau 150,000 km, oferită pentru toate celelalte modele Kia în Europa.
Sistemul de propulsie electrică al lui Kia Soul face uz de un electromotor de 81.4 kW, ceea ce înseamnă 111 CP. Cuplul livrat de motor este de 285 Nm şi este oferit, ca şi la alte electromotoare, de la prima turaţie. Fireşte, electromotorul e poziţionat foarte aproape de puntea faţă, care este şi singura punte motrice, motorul transmiţându-şi forţa printr-o cutie de viteze cu o singură treaptă – de fapt un soi de reductor şi nu o cutie de viteze în noţiunea sa clasică.
Electromotorul este alimentat de la o baterie electrică litiu-ion polimerică de 27 kWh, localizată în podeaua maşinii, sub habitaclu. Autonomia asigurată de această baterie ajunge la 200 km declaraţi pentru ciclul NEDC, dar în viaţa reală se poate miza pe 150-170 km maxim. Bateria, de altfel, a fost dezvoltată de Kia în cooperare cu compania coreeană SK Innovation, fiind optimizată pentru o bună performanţă la temperaturi joase şi lăudându-se la momentul apariţiei sale cu o densitate admirabilă de capacitate energetică, de 200 Wh/kg. Bateria, de altfel, dispune şi de un sistem avansat de management termic, care o încălzeşte la temperaturi joase pentru a o aduce mai repede la temperaturi normale de funcţionare.
Kia Soul EV accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puţin de 12 secunde, iar viteza maximă e limitată la 145 km/h, pentru păstrarea eficienţei în consum. Fireşte, la rularea în inerţie, automobilul recuperează energia, existând şi un regim de Braking pentru o recunperare mai intensă la coborârea în pante mai accentuate.

Partea interesantă a lui Kia Soule EV e că încărcătorul puternic de la bord îi permite să se încarce de la o reţea puternică de 230 V în numai 5 ore. O încărcare la 80% la o priză de înaltă capacitate, de tipul celor ce urmează a fi inaugurate în curând în Moldova, poate dura doar 25 minute.
Kia Soul EV se laudă şi cu un sistem inteligent de climatizare, care face uz de energia termică eliberată de componentele electrice pentru a creşte eficienţa în consum. Pe timp rece, spre exemplu, sistemul va monitoriza umiditatea la interior şi va recircula o mare parte din aerul deja încălzit, lăsând doar o cantitate optimă de aer proaspăt să pătrundă în circuitul de ventilare. Desigur, şoferul nu simte nimic din tot acest mecanism complicat, însă simte rezultatul final – o autonomie mult mai puţin afectată de includerea încălzirii în habitaclu pe timp rece.
E interesant şi faptul că, odată ce zgomotul unui motor cu ardere internă a dispărut din peisaj, inginerii Kia au constatat că e nevoie de o izolare fonică suplimentară a lui Soul EV faţă de un Soul obişnuit, pentru a-i asigura şi mai multă linişte în înaintare, aşa că modelul electric a fost mai bine asigurat în această privinţă decât un Soul cu propulsie tradiţională. Şi suspensia modelului electric se laudă cu capacitate mai mare de absorbţie, iar datorită centrului de greutate mai jos – cu o ţinută de drum mai bună. Totuşi, constructiv vorbind, suspensia lui Soul EV e cât se poate de simplă, făcând uz de o arhitectură McPherson pe puntea faţă şi o bară de torsiune pe puntea spate.
Cum am simţit noi Kia Soul EV în maraton

Prima impresia pe care am avut-o la bordul lui Kia Soul EV a fost una ce mi-a amintit de renumitele combine muzicale coreene, populare în anii 2000, care aveau forme rotunjite în zona panourilor de comande şi destul de multe butoane. Anume cam aşa se simţea planşa ei de bord.
Însă după doar vreo 10 minute la bord parcă toate încep a căpăta o logică mult mai intuitivă, iar formele circulare încep să pară foarte bine încadrate în peisaj. Şi mai mult am început a respecta această maşină după ce am simţit primele senzaţii de condus. Kia Soul EV are o ţinută de drum şi un confort la bord mult mai rafinat decât am fi aşteptat.

Modelul e într-adevăr foarte bine izolat fonic, volanul se simte foarte bine conectat cu drumul, iar suspensia are o capacitate mare de absorbţie, cu care trece silenţios şi peste denivelări, fără a zdruncina prea mult maşina. Toate astea îţi dau senzaţia că ai de-a face cu o maşină foarte maturizată şi cizelată, iar asta te face să te simţi chiar foarte bine la bordul ei.
Cei care conduceau Kia Soul EV nu aveau bătăi de cap cu climatizarea. La ei în habitaclu era întotdeauna cald şi asta se întâmpla în mod discret, fără a monitoriza foarte mult dacă e conectată sau nu încălzirea, ori cât de tare e conectată ea. Pur şi simplu climatizarea funcţiona undeva în fundal, făcându-şi treaba de minune fără a compromite autonomia.
Iar autonomia lui Kia Soul EV în viaţa reală fusese admirabilă, cu mult peste alte două modele electrice lansate în perioade similare. 150-170 km sunt posibili de atins în viaţa reală fără sacrificii inumane, iar Igor Aleinov, colegul nostru expediţionist de la EWA Motors, ne-a povestit şi istoria unei încercări de-a sale de a bate un record de autonomie cu acest exemplar, când a atins 210 km autonomie. Şi asta în condiţiile în care maşina are peste 100 mii km parcurşi deja. Se simte că bateria şi-a păstrat aproape intacte capacităţile sale declarate la ieşirea din uzină, datorită managementului şi construcţiei inteligente, iar asta ne-a făcut să admirăm acest model coreean electric şi mai mult!
Iar ca maşina să ne cucerească definitiv, ea s-a încărcat întotdeauna cel mai repede şi mai nepretenţios dintre toate electromobilele maratonului. N-avea nevoie de reţea cu împământare, încărcătorul ei se adaptează oricărei reţele şi-şi face treaba de minune. Lipsă de orice bătăi de cap, cu alte cuvinte. Chiar şi la cea mai slabă reţea de 230V încărcarea nu durează mai mult de 8 ore.
Exemplarul ăsta de Kia Soul EV, încadrat în maraton aşa cum îl vedeţi, are un preţ de vânzare de 16,500 euro. În Germania, însă, o asemenea Kia Soul EV nouă, porneşte de la 29,490 euro cu subvenţii guvernamentale.

Ceea ce ne-a mai plăcut la acest Kia Soul EV în comparaţie cu alte electromobile e că ambianţa lui interioară e gândită parcă mai mult pentru plăcerea exploatării. Sistemul audio e mai bun decât am fi aşteptat, sistemul multimedia e gândit pentru multe funcţionalităţi cu smartphone-urile moderne, sistemul de climatizare e bizonal, există şi o cameră video de marşarier şi în general ai impresia unui model foarte adaptat pentru un spirit tânăr la volan, care vrea mobilitate eco, dar nu vrea prea mult fanatism mecanic. Dimpotrivă, cu ea poţi uita de griji mecanice, astfel încât pur şi simplu o scoţi din priză, urci şi porneşti de fiecare dată, fără alte gânduri şi precauţii. Un electromobil care să-ţi placă să-l exploatezi mult timp înainte, cu alte cuvinte!
Consumul oficial declarat al lui Kia Soul EV e de 14.8 kWh/100 km. Şi ştiţi, a fost unul din puţinele modele cu care ne-am apropiat mai des de valorile oficiale, având între 14.9 şi 16.5 kWh/100 km. Iar asta înseamnă între 27 şi 30 bani per kilometru în costuri de consum, posibili în viaţa reală, cu un pic de străduinţă!
0
3,676
GALERIE FOTO (26 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!