Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Automobilele redacţiei: dificultăţi în alegerea anvelopelor de iarnă pentru Skoda Karoq şi ţinuta pe zăpadă

13 Ianuarie 2019 - 12:25
Ilie Toma
Am promis publicarea acestei relatări în timpul unor intervenţii video în direct, acolo unde menţionasem dificultăţile pe care le-am avut în echiparea cu anvelope de iarnă a Skodei Karoq 2.0 TDI 4x4.

Problema dimensiunii

Karoq-ul redacţional e unul în echipare Style, cu mai mult dotări generoase bifate pe el, printre care se numără şi jante de aliaj de 18 ţoli. Din uzină maşina vine echipată cu anvelope 215/50 R 18.
Era luna octombrie când am apucat să contactăm primele companii de vânzare a anvelopelor şi am apucat să primim cam acelaşi răspuns peste tot: „nu avem asemenea dimensiuni şi probabil nici nu vom avea”. Am încercat şi pe câteva magazine online, să vedem poate găsim acolo, ceva, dar fără succes. Apoi ne-am axat pe companii care distribuie cele mai bune mărci de anvelope – Continental, Michelin, Nokian, Pirelli. Pirelli era ultima în lista noastră de preferinţe, pentru că avusesem cu B-Class acum câţiva ani experienţa unor anvelope produse în Rusia care după un an s-au dovedit a fi de calitate oribilă. Nokian are şi ea majoritatea producţiei livrate din Rusia pe piaţa noastră, dar nu ştiam prea multe despre calitate. Dimensiunea noastră oricum nu era în stoc şi distribuitorul nu era sigur că ne poate livra ceva în timp util. Cei de la Michelin ne spuseseră că nu e posibil nici să se comande o asemenea dimensiune, ceea ce ne păruse straniu, pentru că anvelopele de vară ale lui Karoq, cu care e echipat din uzină, sunt Michelin.
În fine, cei de la Continental ne-au spus că n-au în stoc asemenea dimensiune, dar putem comanda. Termenul de livrare ar trebui să fie între în jur de o lună. Fiind încă octombrie afară, ne-am gândit că asta e cea mai bună soluţie pentru a avea, totuşi, roţi bune. Am plasat comanda şi a rămas să aşteptăm livrarea. Iar atunci când mărimea unor anvelope ajunge deja la diametru de 18 ţoli, preţurile nu sunt deloc ieftine. O singură anvelopă Continental de dimensiunea 215/50 R 18 ar fi costat vreo 3800 lei, urmând să avem preţul exact după livrarea lor în ţară.

Paralel, ne-am mai gândit să verificăm ceva. Iarna precedentă fusesem cu 4 Karoq-uri în expediţia polară şi acolo aveam anvelope de iarnă, şi Pirelli, şi Continental. Ne-am zis să verificăm ce dimensiunea aveam pe acele maşini expediţionale, or, acolo anvelopele au fost instalate de producător, prin urmare am fi avut o confirmare a modului în care procedează chiar uzina. Mai multe magazine ne-au propus să instalăm anvelope cu lăţimea 225/50 sau 225/45 în loc loc de 215/50, dar noi parcă ezitam şi ne-am gândit să comandăm exact dimensiunea dorită. Hai să vedem ce-a făcut Skoda pentru noi acum un an. Ne uităm la prima maşină: Pirelli Sottozero, dimensiune 215/50 R18. La cea de-a doua – 225/50 R18, tot Pirelli Sottozero. Ha! Deci, până şi producătorul a admis atunci să instaleze anvelope cu variaţie de plus 10 mm la lăţime, afectând un pic şi înălţimea proporţională a profilului. Prin urmare, până şi cei de la Skoda din Cehia ne confirmă astfel această posibilă variaţie. Celelalte două maşini expediţionale de atunci aveau jante de 16 şi 19 ţoli, aşa că dimensiunile nu erau relevante.
Livrarea şi instalarea

Peste ceva mai mult de o lună, ne-au fost livrate şi anvelopele. Am mers la cei de la Continental să le instalăm şi, prin coincidenţă, era exact ziua primei ninsori din noiembrie din Chişinău. Am fost plăcuţi surprinşi să vedem nişte anvelope Continental WinterContact TS 850P cu indicele SUV, semnificând destinaţia lor pentru vehicule SUV, iar constructiv asta înseamnă ceva mai multă rezistenţă a anvelopelor la teren accidentat şi drumuri rele. De asta cu siguranţă avem nevoie!
Anvelopele sunt produse în Cehia, iar producţia lor avusese loc în a doua jumătate a anului 2018, prin urmare aveam parte de anvelope proaspete. A urmat procedura obişnuită de demontare a anvelopelor de vară de pe jante şi montarea celor de iarnă pe aceleaşi jante. La verificare s-a depistat că una din jante avea o formă imperfectă, probabil ca urmare a vreo unei gropi, şi am fost de acord cu corecţia ei. Fireşte, s-a făcut şi o echilibrare a tuturor roţilor după instalarea noilor anvelope, iar la sfârşit a fost pentru prima dată când am lăsat anvelopele de vară la păstrare pentru iarnă la sediul celor de la Continental, un serviciu care costă vreo 300 lei, dar care ne scuteşte de bătăile de cap de a le transporta şi depozita, apoi de a le transporta înapoi primăvara.
Peste ceva timp Skoda Karoq era deja încălţată cu noile anvelope şi era pregătită să zică bun venit ninsorilor.
Problema putea fi, de fapt, rezolvată mai uşor

Mai târziu am aflat că problema dimensiunii anvelopelor putea fi rezolvată mult mai uşor şi mai repede. Cei de la Skoda Moldova şi implicit grupul DAAC Hermes avea pregătite deja în stoc anvelope cu asemenea dimensiune, întrucât mai multe SUV-uri noi Skoda şi Mazda folosesc această dimensiune rară, aşa că puteam găsi rapid la ei anvelope Yokohama şi alte câteva mărci de dimensiunea corectă. Dacă veţi avea asemenea probleme şi voi pe viitor, să ştiţi că există şi rezolvări mai simple.
Cum se comportă anvelopele alese iarna?

Au o aderenţă excelentă şi, împreună cu sistemul 4x4 al lui Karoq, care la temperaturi joase funcţionează asemeni unui sistem de tracţiune integrală permanentă, maşina se descurcă extraordinar de bine. Skoda Karoq urcă toate pantele pe care am pus-o, inclusiv cele pe care traversam noi primii după o ninsoare. Nici măcar când acum câteva zile zăpada a depăşit pe alocuri garda la sol a lui SUV-ului, Karoq nu s-a lăsat împotmolit. A început a-şi croi încet şi sigur drum prin zăpadă, învârtind în continuu toate patru roţi şi înaintând.
Te obişnuieşti repede cu senzaţia asta de capacităţi sporite a acestui SUV şi poţi uita că asemenea capacităţi nu reprezintă o normalitate. Tocmai de asta, după ce-am relatat acum două zile live de pe drumurile Moldovei, de la volanul lui Karoq, spunând că nu se înaintează excepţional de greu, ci sunt doar nişte condiţii de iarnă, am primit câteva mesaje, care ne spuneau că de la volanul lui Karoq simţim realitatea altfel. Am văzut apoi drumuri închise şi nămeţi uriaşi şi ne-am dat seama că e posibil ca, într-adevăr, de la volanul lui Skoda Karoq 4x4, iarna şi nămeţii să-ţi pară cam prea puţin grave. Aşa că dacă am sunat noi prea optimişti de la volanul acestei maşini, ne cerem scuze, dar după ce am învins cu ea viscolele arctice, şi am mers prin adevărate condiţii de iad arctic, nimic nu părea să echivaleze asemenea provocări, şi dacă s-a putut înainta pe acolo, se poate şi aici.
Ceea ce vrem să vă confirmăm şi e un verdict important pentru Skoda Karoq e că sistemul ei de tracţiune integrală e unul extraordinar de bun, unul care nu stă acolo pentru o pseudo-asistenţă şi care ar ceda greutăţilor adevărate. E unul care îşi adevereşte investiţia şi existenţa pe maşină şi te poţi baza că vei avea cu adevărat tracţiune pe 4 roţi în condiţii grele. Şi credeţi-ne, sunt o mulţime de sisteme 4x4 în segmentul non-premium, care oferă doar asistenţe limitate, şi acelea nu prea eficiente în a scoate maşina din condiţii grele.
Din păcate, la Karoq regretăm doar un singur fapt în acest sens: că producătorul oferă sistemul 4x4 doar pe motorul de top 2.0 TDI. Era demult cazul ca acesta să-şi facă loc şi pe 1.5 TSI, şi pe 1.6 TDI. Iar dacă totuşi vă gândiţi la un SUV cu motor puternic şi sistem 4x4 performant, vă recomandăm cu toată sinceritatea combinaţia Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (23 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter