Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Cum a ajuns boom-ul serviciilor de car sharing din Moscova să-i îngrijoreze pe marii producători auto

11 Februarie 2019 - 16:35
Ilie Toma
Am auzit cu toţii de noţiuni moderne precum „car-sharing” şi de implicarea tot mai vastă a marilor producători auto în acestea. Ca noţiune, car sharing-ul presupune folosirea unui automobil de către mai mulţi şoferi succesiv, de obicei prin intermediul unor aplicaţii, fiecare achitând direct pentru timpul în care foloseşte acel automobil. Se creează astfel un ecosistem în care automobilele devin folosite mai mult şi mai eficient, în loc să staţioneze 90-95% din timp, iar şoferii nu pierd bani cu amortizarea lor, deservirea sau alte bătăi de cap asociate unei investiţii.
În mai mult ţări şi oraşe mari ale lumii principiul de car-sharing a început a fi destul de popular, iar marii producători auto s-au înghesuit să cumpere pionerii din această industrie – Daimler a cumpărat compania germană car2go şi a extins-o internaţional, mai cumpărând şi alte câteva companii, BMW a făcut acelaşi lucru cu serviciul DriveNow, Volvo şi Toyota au făcut paşi similari în unele regiuni ale lumii. Toate sub pretextul că anume car-sharing-ul e forma de viitor prin care se vor deţine şi exploata automobile, iar marile companii vor să deţină de pe acum viitorul.
La prima vedere un asemenea principiu de folosire naşte o întrebare firească: oare nu va determina popularizarea în masă a car-sharing-ului o scădere drastică a cererii de automobile noi în lume? Marii producători spuneau aproape la unison că nu, pentru că, per total, mai mulţi oameni vor fi atraşi de asemenea servicii, că automobilele noi, fiind folosite mai intens, se vor uza şi recicla mai repede şi tot aşa. Până acum aceste spuse păreau să se adeverească.

Doar că acum în Moscova se întâmplă un adevărat boom de popularizare a serviciilor de car-sharing, după ce serviciul Yandex Drive şi-a lansat activitatea cu forţe depline. Fireşte, traficul infernal al Moscovei, introducerea parcărilor cu plată la costuri usturătoare în centrul capitalei ruse şi costurile mari de exploatare a unei maşini au fost factorii care au favorizat această evoluţie, dar marele promotor e preţul – de aproximativ 8 cenţi per minut de folosire a maşinii. Vorbind în termeni comparativi, în New York serviciul car2go al celor de la Daimler percepe o taxă de 41 de cenţi pe minut. Aşa că nu e de mirare că în Moscova car-sharing-ul a cunoscut o adevărată explozie.
La sfârşitul anului 2018 în Moscova exista deja o flotă de peste 16,500 de automobile înrolate în car-sharing, doar în Tokyo fiind mai multe – circa 20 mii. Până şi oraşele Beijing şi Shanghai au rămas deja în urmă, cu 15 mii şi, respectiv, 14 mii de vehicule înrolate. Până la sfârşitul anului 2019 în Moscova numărul acestor automobile ar putea creşte cu încă cel puţin 5 mii.

Cu un număr atât de mare de automobile înrolate în car-sharing şi o dezvoltare atât de intensă a serviciului, fenomenul renunţării la automobilul propriu în favoarea unuia folosit la nevoie capătă amploarea unui trend resimţit deja în Moscova, inclusiv în vânzările auto. Conform unui articol Blommberg, preluat de Autonews, analiştii industriei declară că Moscova ar putea fi în scurt timp primul oraş care trece de un punct critic, raportat la numărul locuitorilor, în care car-charing-ul ar putea schimba cu adevărat felul în care automobilele sunt cumpărate şi folosite. Şi se pare că practica bate teorita, întrucât aceiaşi analişti sunt îngrijoraţi de rolul în care s-ar putea pomeni companiile auto – acestea riscând să devină furnizori de automobile pentru serviciile de car sharing, pierzând tot mai mult legătura directă cu consumatorul final. „Nu e o poziţie prea atractivă pentru un producător auto”, menţionează Shwetha Surender, analistul citat de la firma britanică de consultanţă Frost & Sullivan.
Voi ce spuneţi, aţi fi dispuşi să recurgeţi la car sharing, plătind un preţ similar de 8 cenţi pe minut de folosire propriu-zisă a maşinii?
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter